تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/16 - 10:19
کد خبر: 498436

فواید روزه‌داری برای سلامتی

فواید روزه‌داری برای سلامتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از دیدگاه طب ایرانی، روزه داری در کنار فضایل معنوی، آثار جسمانی مفیدی برای بدن دارد که مهمترین آن ها پاکسازی بدن از مواد زائد انباشته شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فاطمه محجوب با اشاره به اینکه روزه داری یک فضیلت عبادی است که آثار و برکات جسمانی و معنوی فراوان دارد، خاطر نشان کرد: در بعد سلامت روان ورای ارتباط خالق و مخلوق، انس و الفتی شکل می گیرد که نور امید و توکل و توسل را در وجود انسان زنده می کند و کمتر کسی از تنهایی شکوه کند و اضطراب و افسردگی بگیرد.

وی ادامه داد: در جامعه کنونی، اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات شایع متابولیک محسوب می شود که منجر به افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و افزایش قندخون می شود. این افزایش غیرطبیعی در پارامترهای متابولیکی نیازمند تعدیل برنامه های غذایی است که با کاهش ورودی غذا به بدن، کنترل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ساعات روزه داری، بدن جهت تامین کالری مورد نیاز خود ابتدا از قندها و سپس از چربی ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و بدین ترتیب چربی و قند خون می تواند کاهش یابد، تصریح کرد: مطالعات مختلفی نشان داده روزه داری در بهبود شاخص توده بدنی، فشارخون و قندخون نقش مثبتی داشته است و آثار جسمانی روزه داری نیازمند رعایت آداب غذایی مبتنی بر اصول حفظ سلامتی است که انسان بتواند حداکثر بهره مندی را از فواید آن داشته باشد.

وی با بیان اینکه رعایت تدابیر طب ایرانی زیر در ماه مبارک رمضان توصیه می شود، گفت:

بدن ما به غذاهای متنوعی نیاز دارد اما همه غذاها را نباید در یک وعده میل کرد. برخی غذاها زود هضم هستند و برخی دیرهضم؛ لذا خوردن مواد غذایی متنوع در یک وعده باعث سوءهاضمه می‌ شودبنابراین بهتر است در فاصله زمانی منظم بین افطار تا سحر نوشیدنی ها و خوراکی ها را بسته به نوع آن ها قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان نباید با معده پر خوابید اظهار کرد: بلافاصله بعد از خوردن سحری و یا بعد از خوردن شام نخوابید و حداقل ۴۵ دقیقه فاصله زمانی رعایت شود؛رعایت این اقدام موجب بهبود گوارش غذا و جلوگیری از ریفلاکس یا برگشت غذا می شود.

وی تاکید کرد: از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ و سوءهاضمه می شود در وعده سحر و افطار پرهیز کنید.

محجوب بیان کرد: در وعده افطار یک نوشیدنی گرم و شیرین در ابتدا مانند دمنوش گل محمدی، بابونه، دارچین ، چای کم رنگ‌ و یا آب گرم با خرما، کشمش و یا مویز توصیه می شود و از نوشیدن آب سرد و دوغ و نوشیدنی گازدار باید در وعده افطار پرهیز شود علاوه براین نیم تا یک ساعت بعد از خوردن افطاری آب و سایر نوشیدنی را می‌توان میل کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top