تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/16 - 18:08
کد خبر: 498514

نامه انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس به رئیس بانک مرکزی: «رانت ارز مسافرتی را حذف کنید»

نامه انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس به رئیس بانک مرکزی: «رانت ارز مسافرتی را حذف کنید»

اگر فردی به دبی سفر کند و به محض ورود به امارات، سوار هواپیمای برگشت به سمت ایران شود، مجموعاً ۹ میلیون تومان هزینه کرده است اما با فروش هزار یورو در بازار غیررسمی، ۱۸ میلیون تومان عایدش می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» نامه انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس به رئیس بانک مرکزی به شرح زیر می باشد:

جناب آقای دکتر فرزین
رئیس محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 
سلام علیکم

مطابق تصمیم بانک مرکزی در ابتدای اسفند ماه، میزان ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو افزایش یافته است. بر این اساس، هرشخصی که با هواپیما به خارج از کشور سفر کند، می‌تواند هزار یورو به قیمت مرکز مبادله (حدوداً 48 هزار تومان) دریافت نماید. هدف این تصمیم، جلوگیری از افزایش قیمت ارز بود اما در روزهای اخیر، قیمت یورو در بازار غیررسمی به حدود 66  هزار تومان رسیده است. دو برابر شدن مبلغ ارز مسافرتی، در شرایطی‌که اکثر این مبلغ، در اختیار ثروتمندان و اقشار برخوردار جامعه قرار می‌گیرد، با انتقاداتی مواجه شده است؛ چرا که عرضۀ ارزان‌تر یورو به اشخاص، انگیزۀ مردم برای سفرهای خارجی را بیشتر کرده و در نتیجه، تقاضای دریافت یوروی مسافرتی را افزایش می‌دهد. بالا رفتن تقاضا به رشد قیمت ارز منتهی شده و تورم را افسارگسیخته‌تر می‌کند. 

در شرایطی‌که مابه‌التفاوت قیمت یک یورو در مرکز مبادله و بازار غیررسمی، 18 هزار تومان است، دریافت‌کنندگان یوروی مسافرتی، یوروی دولتی را در بازار غیررسمی می‌فروشند و از درآمد حاصله، حجم قابل توجهی از هزینه‌های سفر را جبران می‌کنند. به طور مثال، اگر فردی به دبی سفر کند و به محض ورود به امارات، سوار هواپیمای برگشت به سمت ایران شود، مجموعاً 9 میلیون تومان هزینه کرده است اما با فروش هزار یورو در بازار غیررسمی، 18 میلیون تومان عایدش می‌شود. این سود 9 میلیون تومانی به شرطی است که در این بازۀ زمانی، نرخ یورو در بازار غیررسمی افزایش پیدا نکند. سیاست غلط بانک مرکزی، مسافرت خارجی را به‌صرفه نموده است و اشخاص ترجیح می‌دهند در ایام نوروز، به‌جای سیاحت در ایران، راهی کشورهای خارجی شوند و از این حیث، ضربه مهلکی به صنعت گردشگری کشور وارد می‌شود. 

آقای دکتر!

 از آنجا که واردات بسیاری از کالاهای موردنیاز مردم به دلیل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا، به سختی انجام می‌شود، آیا منطقی است که ذخایر ارزی کشور صرف هزینۀ سفرهای خارجی اقشار مرفه جامعه شود؟ این پرسش از جنابعالی مطرح است که بر چه اساسی و مبتنی بر کدام نظرات کارشناسی، میزان ارز مسافرتی را دو برابر نموده‌اید؟ از دولتی که با هدف مبارزه با توزیع رانت، ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را حذف نموده است، توقع می‌رود در راستای حذف رانت ارز مسافرتی نیز گام بردارد.

جناب رئیس!

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس از بانک مرکزی مطالبه می‌کند که اولاً میزان اختصاص ارز مسافرتی را به همان مبلغ سابق برگرداند و دوماً اینکه به‌جای اختصاص دلار و یورو از ارزهای ملی جهت تخصیص به مسافران، استفاده نماید تا وابستگی اقتصاد ایران به این دو ارز کمتر شده و در مسیر دلارزدایی گام برداشته شود.

دوام توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسئلت می‌داریم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top