تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/01/09 - 09:00
کد خبر: 499990

متکی: ایران ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارد که باید بالفعل شوند

متکی: ایران ظرفیت‌های اقتصادی زیادی دارد که باید بالفعل شوند

منوچهر متکی، منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم گفت: ایران ظرفیت‌های داخلی و ملی فراوانی در حوزه های اقتصادی دارد که باید از قوه به فعل برسند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی که مجددا با رای بالای مردم تهران راهی مجلس دوازدهم شده است، در روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) در گفت و گو با رادیو نکاتی را درخصوص تحول مجلس آینده برشمردند. 

متن این گفت و گو در ادامه آمده است:

رادیو: به نظر شما حوزه دیپلماسی اقتصادی و حوزه سیاست بین الملل چه امکاناتی را دارد و چگونه می تواند متفاوت عمل کند؟ 

متکی: ایران ظرفیت های داخلی و ملی فراوانی در حوزه های اقتصادی دارد که باید از قوه به فعل برسند و همینطور در خارج از مرز ها با ظرفیت های قابل تاملی اعم از ایرانیان و علاقه مندان به ایران که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند مواجه هست؛ بکارگیری این ظرفیت ها در سایه یک دیپلماسی روشن صمیمانه، صلح جویانه و دوستانه می تواند افق های جدیدی را در حوزه اقتصاد ایران باز کند. در بخش نرم افزاری و نگاه به مسائل اقتصادی ایران، باید نقش دولت و نقش بخش خصوصی و همچنین نقش مردم که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است را باز تعریف کنیم. اینها از باب تزیین نیست باید باورهایمان را تصحیح کنیم. من همانطور که قبلا هم گفته ام دولت باید اقتصاد را رها کند؛ دولت ها در 45 سال گذشته اقتصاد را به گروگان گرفته اند و این موجب شده است که آن شکوفایی لازم در زمینه اقتصاد به وجود نیاید.

از آقای مهاتیر محمد (رهبر مالزی) پرسیدند که شما چگونه مالزی را از آن وضعیت دهه های قبل به این حد از پیشرفت و شکوفایی اقتصادی رساندید، ایشان گفتند من کار خاصی انجام ندادم نگاهی انداختم و از بین شرکت های اقتصادی فعال ترین و با هوش ترین و موفق ترین را شناسایی کردم و برخی از اینها را به عنوان وزیر انتخاب کردم.

باید یک آشتی و صمیمیتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است که مبتنی بر دین ماست.
ما نگاهمان نسبت به ایرانیان مقیم در خارج  از کشور در طی دهه های گذشته فراز و نشیب داشته و یک امر مسلم است که هر ایرانی در هرکجای دنیا باید یک ظرفیت تلقی بشود او نام ایران را با خودش دارد مثل کسانیکه مدارج عالی علمی را سپری کرده اند و در مراکز علمی دنیا نقش آفرین هستند و مانند کسانیکه در مسائل اقتصادی رکورد زده اند و جزو فعالین اقتصادی در جای جای جهان هستند مثل جوانانی که جویای کار بودند و به خارج از کشور رفتند حتی من معتقدم که نخبگانی که در حوزه های علمی که فکر می کنند که در خارج از کشور ظرفیت های بیشتری برای شکوفایی علمیشان وجود دارد و می روند ما اینها را هم به عنوان ظرفیت کشور و مام میهن تلقی بکنیم؛ اگر این نگاه را داشته باشیم آنها را سرکوفت نمی زنیم و با انگ های مختلف نمی رانیم، این افراد هر کجای جهان باشند ایران در دلشان است.

رادیو: فرمودید که دولت های قبل اقتصاد را به گروگان گرفته اند و گفتید که تکلیف این وضع را در مجلس آتی روشن  می کنیم و صحبتی که دکتر بروجردی گفتند اینکه دیوان سالاری زائدی در کشور وجود دارد آیا این به این معنی نیست که قدرت هایی که مدام بیایند و مجموعه هایی که ایجاد کرده ایم که با اظهار نظر و تزاحم نمی گذارند سیاست های کلی نظام که رهبری به صراحت بیان می کنند و آخر سال به نتیجه نمی رسد و حالا شما دارید از یک وفاق ملی صحبت می کنید. فکر می کنید این قدرت را دارید که این تحول بزرگ را ایجاد کنید؟

متکی: از شکل گیری مشروطیت تا تشکیل مجلس ما دائما داریم قانونگذاری می کنیم هیچ کشوری به اندازه ما این حجم از قانون نویسی و قانون گذاری را ندارد. در یک دهه معین بررسی کردند و قانونگذاری ایران و فرانسه را مقایسه کردند؛ ما بیش از 10 برابر فرانسه قانون وضع کردیم و نکته دوم بحث نظارت بر اجرای قانون است. 

ما قوانین خوب بسیاری داریم که اجرا نمی شوند و بالای دو دهه است که مقام معظم رهبری سیاست های کلی نظام را بیان کردند؛ از حوزه فرهنگ و سیاست، بهداشت، آسیبهای اجتماعی و مسائل امنیت اجتماعی و ... ما سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم که اجرا نمی‌شوند. 

یک وظیفه مهم مجلس بحث نظارت است ولی در حال حاظر این نظارت جدی نیست کمیسون های ما پا به پای دستگاه های هم تراز اجراییشان باید مسائل اجرایی کشور را پیگیری کنند. ما نباید در کمیسیون هایمان سرگرم رسیدن به ریاست باشیم اگر یک دستگاه اجرایی در مجلس نمره منفی گرفت آن کمیسیون مربوط هم باید استیضاح شود چونکه به کار آن دستگاه نظارت نداشته است.
اجرای قوانین، ساده سازی و نظارت بر اجرا یکی از رمزهای موفقیت کشورهایی است که از پیچیدگی فرار کرده اند؛ نمیدانم که ما این قدرت را داریم برای این تحول بزرگ، ولی این تحول وظیفه اصلی مجلس است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top