تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/01/19 - 09:37
کد خبر: 500711

ابومصعب زرقاوی تروریستی که مامور آمریکا بود

ابومصعب زرقاوی تروریستی که مامور آمریکا بود

ابو مصعب زرقاوی رهبر القاعده عراق در پس پرده مامور سرویس اطلاعاتی آمریکا بود و هدفش سرکوب مقاومت عراق.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابو مصعب زرقاوی که روزگاری تبهکاری پیش ‎پا افتاده بود در عراق رهبر القاعده و نماد تروریسم تکفیری شد، کسی که در پس پرده مامور سرویس اطلاعاتی آمریکا بود و هدفش سرکوب مقاومت عراق.

ویلیام ون واگنن تحلیلگر و نویسنده‎‌ای که سال‌ها درباره جنگ سوریه تحقیق کرده و خود از یک آدم‌ربایی در سال 2007 در سنجار عراق جان به در برده است، در تارنماری خبری ـ تحلیلی کرادل می‌نویسد: ابو مصعب زرقاوی اردنی و بنیانگذار القاعده در عراق (AQI) پس از اسامه بن لادن بدنام ترین دشمن آمریکا لقب گرفته بود اما بررسی دقیق‌تر زندگی این تبهکار و نتایج اقداماتش در عراق نشان می‌دهد که او احتمالاً محصول و ابزار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا بوده است.

واگنن با اشاره به اینکه استراتژیست‎های نومحافظه کار دولت وقت آمریکا در سال 2003 از حضور زرقاوی در عراق برای توجیه حمله غیرقانونی خود به این کشور استفاده کردند. علاوه بر این، زرقاوی در ایجاد نفاق میان گروه‌های مقاومت عراقی که با اشغال آمریکا مخالف بودند نقشی کلیدی داشت و سرانجام هم آتش جنگ داخلی سنی و شیعه را در این کشور برافروخت.

ردپای همکاری زرقاوی با سیا

ابو مصعب زرقاوی با نام احمد فاضل نزار خلایله متولد شد، اما بعداً نام خود را تغییر داد. او در اواخر دهه ۱۹۸۰ برای مبارزه با نیروهای شوروی تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به افغانستان رفت و پس از بازگشت به اردن در سال 1992 به‌دلیل کمک به تشکیل گروه افراط‌گرای «جند الشام» دستگیر شد. آنطور که مجله آتلانتیک نوشته، زرقاوی پس از آزادی از زندان در سال ۱۹۹۹ به افغانستان بازگشته و برای اولین بار با اسامه بن‎لادن رهبر القاعده دیدار می‌کند. زرقاوی سپس به کردستان عراق رفته و در سال ۲۰۰۱ پایگاه آموزشی برای تربیت نیروهای خود را تاسیس می‌کند. همین زمان بود که مقام‌های دولت بوش با استفاده از حضور زرقاوی در عراق تلاش می‌کنند تا حملات ۱۱ سپتامبر را به عراق نسبت دهند.

زرقاوی عامل ایجاد تفرقه در میان دشمنان آمریکا

آنچه شائبه همکاری زرقاوی با سازمان اطلاعاتی آمریکا را تقویت می‌کند گزارش روزنامه وال استریت ژورنال است که نوشته وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در سال ۲۰۰۲ طرح دقیقی برای حمله به اردوگاه زرقاوی داشته اما کاخ سفید از تائید آن خودداری کرده و ماه‌ها این کار را به تعویق انداخته است.

توماس هِنریکسن کارشناس سیاست خارجی از دانشگاه استنفورد نیز بعدها در گزارشی با عنوان «تفرقه بین دشمنان» نوشت که ارتش آمریکا از زرقاوی برای ایجاد اختلافات میان دشمنانش خود در عراق از جمله شهر فلوجه استفاده کرده است. هنریکسن در مقاله خود عنوان کرده که دیدگاه‌های تکفیری زرقاوی آتش تنش‌های محلی در فلوجه را روشن کرد و دامنه اختلافات به سرعت به دیگر مناطق از جمله بغداد رسید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: صحبت‌های نصیری تکرار کمدیک تراژدی دوسال پیش براندازهاست/ رسولی: نصیری مسئول حرف‌های خودش است و ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top