تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/01/23 - 18:27
کد خبر: 501044

پرونده ویژه استاد فکر«شماره نخست»؛

علامه مصباح؛ حکیم مجاهد و انقلابی

علامه مصباح؛ حکیم مجاهد و انقلابی

امروز بیش از هر زمان دیگری دانشجویان نیاز به راهنمایی روشنبین جهت تبیین راه دشوار زندگی دارند. در مطالعه گرفتن آثار متفکری چون این عالم وارسته در چنین زمانه‌ای که دشمنان در پی آلوده ساختن افکار نخبگان جامعه هستند، چراغ راهی برای نسل جوان  دغده‌مند است. 

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  دیدار اخیر رهبر انقلاب با تشکل‌های دانشجویی حاوی نکات متعددی بود که جا دارد ساعتها درباره آن به مداقه و تحلیل پرداخت اما یکی از نکات مهم این دیدار تاکید و توصیه مجدد ایشان به دانشجویان مبنی بر مطالعه آثار علامه مصباح بود. توصیه ای که بارها و در جلسات مختلف دانشجویی، رهبر انقلاب آن را تکرار کرده اند. اما به راستی چرا؟ چرا این همه تاکید؟ قبل از آنکه پاسخ به سوال فوق داده شود، لازم است مروری گذرا بر این توصیه خاص، آن هم فقط در دیدار های دانشجویی سال‌های گذشته داشته باشیم چرا که پرداختن به مجموعه سخنان ایشان درباره استاد مصباح در این مقال نمی گنجد.

اولین توصیه ایشان در دیدار با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۶ بود. در این دیدار ایشان اعضای این مجموعه را توصیه بر آن کردند که هر چه می توانید از امثال استاد مصباح بیشتر استفاده کنید: «در قم، بزرگان و اساتیدی مثل آقای «مصباح» و دیگران هستند؛ هرچه میتوانید، از آنها استفاده کنید. آنان برای شما از لحاظ فکری، خیلی منبع و منشأ خیر و برکتند.»

ایشان در سال ۱۳۷۷ و دیدار با دانشجویان شرکت کننده در دوره طرح ولایت استاد مصباح را از مفاخر و برکات خدا می دانند و توصیه می کنند دوره طرح ولایت را قدر بدانید و دنبال کنید: «همین تلاش را که دوستان کردند، با زحمات و در واقع با رهبری و تعلیم حضرت آقای مصباح(دامت‌برکاته) - که وجود شریف ایشان، واقعاً از مفاخر زمان ما و از برکات خدا بر ملت و بر حوزه‌ها و بر جوانان ماست - قدر بدانید و دنبال کنید. این فکرها را در خود تعمیق نمایید.»

رهبر انقلاب در دیدار سال ۱۳۷۸ خود با دانشجویان طرح ولایت در سخنانی تاریخی بیان می دارند که استاد مصباح خلأ علامه طباطبایی و شهید مطهری را پُر کرده و از اینکه جوانان به ایشان علاقه مند هستند خدا را شکر می گویند:«امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیتهای برجسته‌ی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم - جناب آقای مصباح - که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر میکنم که جامعه‌ی ما و بخصوص نسل جوان ما به ایشان خیلی علاقه دارند.»

در اوج دورانی که اصلاح طلبان و روزنامه های زنجیره ای در رسانه های خود آیت الله مصباح را تخریب می کردند رهبر انقلاب به میدان آمدند و در دیدار سال ۱۳۷۹ دانشجویان طرح ولایت، ضمن دفاع از علامه مصباح بیان کردند که حرف رسا و نافذ هر کجا باشد دشمن آنجا را هدف قرار می دهد:«وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح که حقیقتاً این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همه‌ی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرد، میبینید که همین «و هم ینهون عنه و ینأون عنه». حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آن‌جا را زود تشخیص میدهد؛ چون حسابگر است. دشمن - همان‌طور که گفتم - آن‌جا را میشناسد و به مقابله‌اش میآید. با مرحوم شهید مطهری نیز همین‌گونه برخورد کردند.»

منبع بی غل و غش معارف اسلامی دیگر تعبیری بود که رهبر انقلاب در دیدار سال ۱۳۸۱ خود با دانشجویان طرح ولایت در توصیف استاد مصباح به کار بردند:«لازم است تشکر کنم از معلمان و استادان و دست اندرکاران و مدیران این تلاش فرهنگی که بسیار با ارزش است و مخصوصاً از شخص جناب آقای مصباح که حقیقتاً یکی از وجود های مبارک و مغتنم در دوره ما هستند و منبع فکر و اندیشه بی غل و غش معارف اسلامی. ان شاءالله خداوند به ایشان و دیگر دست اندرکاران توفیق ادامه این خدمت بسیار با ارزش را عنایت کند و وسیله ی بهره مندی هر چه بیشتر، گسترده تر و عمیق تر جوانان را از این سرچشمه های معرفت فراهم کند.»

 رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با دانشجویان بار دیگر جامعه نخبگانی را به مطالعه آثار علامه مصباح یزدی تشویق نمودند. شخصیت علمی آیت الله مصباح یزدی بر کسی پوشیده نیست. امروز بیش از هر زمان دیگری دانشجویان نیاز به راهنمایی روشنبین جهت تبیین راه دشوار زندگی هستند. در مطالعه گرفتن آثار متفکری چون این عالم وارسته در چنین زمانه‌ای که دشمنان در پی آلوده ساختن افکار نخبگان جامعه هستند، چراغ راهی برای نسل جوان  دغده‌مند است. 

بعد از سالها و در دورانی که برخی ادعا می کردند رهبر انقلاب از نظرات قبلی خویش در توصیه به دانشجویان انقلابی مبنی بر استفاده از ظرفیت فکری علامه مصباح عدول کرده‌اند ایشان مجددا در سال ۱۴۰۱ و در دیدار با تشکل های دانشجویی از ایشان یاد کردند و این استاد عزیز را استاد فکر نامیدند: «اگر چنانچه فکر را درست مدیریّت نکردید، ممکن است به راه خطا برود. حالا البتّه من کمتر اسم از افراد می‌آورم، [امّا] مرحوم آقای مصباح یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، درباره‌ی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند؛ همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد می‌خواهد.»

در دیدار دانشجویی سال ۱۴۰۲ رهبر انقلاب کما فی السابق دست روی تقویت مبانی فکری گذاشتند و توصیه به مطالعه کتابهای شهید مطهری، بهشتی و مرحوم استاد مصباح کردند:«روی این مبانی باید کار کنید؛ بخصوص شما تشکّلها روی این مبانی کار کنید. روی یک نقطه‌ی محدود هم متمرکز نشوید؛ وسیع نگاه کنید، همه‌ی مسائل را ببینید. به نظر من همین که اینجا اسم آوردند از مرحوم شهید مطهّری، شهید بهشتی، مرحوم آقای مصباح و امثال اینها، خوب است، [کتابهایشان] کتابهای خوبی است.»

و اما در آخرین دیدار یعنی دیدار چند روز گذشته رهبر انقلاب با دانشجویان باز هم ایشان از مرحوم استاد مصباح یاد کردند و بیان داشتند که حقا و انصافا فکر این استاد کمک کننده جوانان خواهد بود:«هر چه میتوانید با قرآن مأنوس بشوید؛ همه چیز در قرآن هست، که با تدبّر در قرآن [به دست می‌آید]؛ البتّه این تدبّر با راهنمایی باید همراه باشد. اسم مرحوم آقای مصباح (رضوان الله‌ علیه) دو سه بار اینجا آورده شد که بجا است؛ از کتابهای ایشان استفاده بشود. حقّاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ، فکر کمک‌کننده‌ی به حرکت درست فکری جوانها است»

 برگردیم به سوال آغازین این وجیزه، چرا این همه تاکید؟ چرا رهبر انقلاب که رویه شان اسم نیاوردن از افراد در دیدارهای مختلف است، از علامه مصباح چه در دوران حیات و چه در دوران ممات اسم می آورند و دیگران را توصیه به مطالعه آثار این عالم متفکر می کنند؟ چرا از باقی اندیشمندان انقلاب اسلامی اسم نمی آورند؟ چرا این همه تاکید را برای دیگر بزرگان فکری انقلاب خرج نمی کنند؟ پُر واضح است که جایگاه علامه مصباح در اندیشه و نگاه رهبر انقلاب جایگاهی منحصر به فرد، خاص و استثنایی است و به قاطعیت می توان گفت نمونه آن را نسبت به هیچ کدام از بزرگان فکری انقلاب اسلامی نداریم.

 شخصیت و اندیشه استاد مصباح دارای ابعاد و جهات مختلفی می باشد اما از نگاه نگارنده این سطور یک ویژگی از باقی ویژگی های مهم ایشان مهم تر و متفاوت کننده تر است. اندیشه استاد مصباح حقیقتا منبع بی غل و غش معارف اسلامی و انقلابی است. در نظام اندیشه ای ایشان مغزای تفکر دینی و انقلابی را می توان فهم کرد. تفکری که در آن هم عقلانیت دینی می بینیم و هم غیرت دینی. در این نظام واره تفکری، مبتنی بر یک حکمت فلسفی، قرائتی از اسلام ارائه می شود که علاوه برآنکه خالی از التقاط و انحراف بوده، دائما در حال مرزبندی با التقاط و انحراف است، یعنی پیوند اندیشه با میدان عملی سیاست و اجتماع. عقلانیت انقلابی دال مرکزی گفتمان فکری استاد است.

کنشگری به روایت اسلام انقلابی، محتاج دلیل است و دلیل از اندیشه برمی‌خیزد. انقلاب باید عقلانیت متمایز خویش را عرضه می‌کرد تا از استیلای تاریخ تجدد و تحجر بیرون آید و تبدیل به یک دیگری خطرناک برای تجدد و تحجر شود. این عقلانیت، از متن دین برمی‌خاست و بر بنیان‌هایی مستقل از تفکر غربی و تحجری تکیه داشت. در طول دهه‌های پس از انقلاب، کسی که بیش از دیگران کوشید که چنین عقلانیّتی را تولید کند، علامه مصباح بود.

مطالعات و معارف او، حامل چنین جهت‌گیری‌ای هستند؛ او همواره تلاش می‌کرد که خویشتن معرفتی متناسب با عالم قدسی انقلاب را بپروراند و جامعۀ ایران را از لحاظ فکری و معرفتی، از سیطرۀ ایدئولوژی‌های تجددی و تحجری خارج کند. ازاین‌جهت، باید او را یک متفکر چالش‌گر و اندیشه‌ورز انتقادی قلمداد کرد که سر سازگاری با تجدد و تحجر را ندارد و می‌خواهد عقلانیت انقلابی را به عنوان یک جایگزین و بدیل تاریخی مطرح سازد. پس جنبۀ تضادی و کشمکشی وی از ماهیت انقلاب اسلامی برمی‌خیزد و چون انقلاب، حاصل اعراض از تجدد و تحجر بود و سخن تازه به میدان آورد، علامه مصباح نیز همواره در تفکّر خود، سویه چالش‌گری را در نظر داشت و انقلاب را یک انقلاب متمایز معرفی کرد که ریشه در دین دارد و می‌خواهد نظامات اجتماعی خویش را بر دین بنا کند و از توحید، روایت عینی و ساختاری بیافریند.

بیانات رهبر انقلاب در خصوص شخصیت علامه مصباح

از کُتب و معارفِ آیت‌الله مصباح استفاده کنید

باید کارى کنید که این پایه‌های [اعتقادی] چنان مستحکم شود که جز در خدمت قرآن و اسلام و اهل بیت علیهم‌السّلام قرار نگیرد. به نظر من، یکى از کارهایى که مى‌تواند خیلى به این قضیه کمک کند، این است که از کتابهاى شهید مطهّرى و معارف بزرگانى که بحمداللَّه امروز هستند، از قبیل آقاى «مصباح» و دیگران، که واقعاً مبانى فکرى اسلامى را در دست دارند، استفاده کنید. ۱۳۸۰/۴/۴

توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی

پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. ۱۳۹۹/۱۰/۱۳ [آقای مصباح] واقعاً از مفاخر زمان ما و از برکات خدا بر ملت و بر حوزه‌ها و بر جوانان ماست. ۱۳۷۷/۰۹/۲۵

منبع اندیشه بی‌غل‌وغشِ اسلامی

جناب آقاى «مصباح» که حقیقتاً یکى از وجودهاى مبارک و مغتنم و منبع فکر و اندیشه‌ى بى‌غلّ و غش معارف اسلامى در دوره‌ى ما هستند. ان‌شاءاللَّه خداوند وسیله‌ى بهره‌مندىِ هرچه گسترده‌تر و عمیقتر جوانان را از این سرچشمه‌هاى معرفت فراهم نماید. ۱۳۸۱/۵/۱۷

مثلِ علّامه طباطبایی و شهید مطهری

من ایشان را نزدیک به چهل سال است میشناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر میکنند. ۱۳۷۸/۶/۱۳

اهلِ حضور انقلابی در میدان‌ها

ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. ۱۳۹۹/۱۰/۱۳


الگویِ کار علمی برای حوزه

مؤسّسه‌ی باقرالعلوم (علیه الصّلاة و السّلام) و همچنین مؤسّسه‌ی «در راه حق»، تا آنجایى که من دانستم و شناختم، جزو مراکز بسیار بابرکت و مفید و خوش‌عاقبت و تقلیدکردنى و [قابل] قدردانى است. ۱۳۶۸/۱۱/۱ مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی خوب، جامع و کامل می‌تواند از لحاظ تلاش پیگیر، خستگی‌ناپذیر، خالصانه و عالمانه الگویی برای حوزه باشد. وجود کمالات فضل و اخلاص و تقوای آیت الله مصباح یزدی در مدیریت یک موسسه موجب افزایش برکات الهی است. ۱۳۸۹/۸/۳

مورد هجوم تبلیغات دشمن

شما مى‌بینید این هجومهاى تبلیغاتى را که به شخصیتهاى برجسته، به انسانهاى والا و با اخلاقهاى برجسته مى‌کنند؟ اینها همه‌اش نشان دهنده‌ى اهداف و نیّات دشمن است. وقتى یک نفر مثل جناب آقاى مصباح مورد هجوم تبلیغاتى قرار مى‌گیرد، مى‌بینید که همین «و هم ینهون عنه و ینأون عنه». حرف رسا و نافذ، منطق قوى و مستحکم، هر جایى که باشد، دشمن آن‌جا را زود تشخیص مى‌دهد؛ چون حسابگر است. دشمن آن‌جا را مى‌شناسد و به مقابله‌اش مى‌آید. با مرحوم شهید مطهرى نیز همین‌گونه برخورد کردند. ۱۳۷۹/۶/۱۰

تلاش برای ترویج و اعتلای علوم عقلی

خوشبختانه در دوران جمهوری اسلامی علوم عقلی رونق گرفته. خب، در قبل از انقلاب در قم خبری نبود؛ زمانی که ما بودیم، مثلاً فرض کنید یک درس آقای طباطبائی با یک عدّه‌ی معدود مثلاً چهل پنجاه نفره بود؛ امّا حالا مثلاً جناب آقای جوادی که سالها [است] در این زمینه [فعّالند]، جناب آقای مصباح، جناب آقای سبحانی و تشکیلاتشان در زمینه‌ی مسائل کلامی، و درسهای متعدّد فلسفه‌ای که شنیدم در قم هست، اینها زمینه‌ی ترویج و اعتلای علوم عقلی را به انسان مژده میدهد که چنین زمینه‌ای به وجود آمده. ۱۳۹۷/۲/۳

خسارت خبرگان بدون حضور آقای مصباح

بعضی از بزرگان ما هستند که اینها رأی آوردن و نیاوردنشان، هیچ مِساسی به شخصیّت اینها پیدا نمیکند. بعضی هستند که مجلس خبرگان از حضور آنها بهره‌مند میشود، نه آنها از حضور در مجلس خبرگان. امثال جناب آقای یزدی یا جناب آقای مصباح، کسانی هستند که وقتی در مجلس خبرگان حضور داشته باشند، مجلس وزانت بیشتری پیدا میکند. نبودن اینها در مجلس خبرگان، به اینها هیچ‌گونه ضرری نمیزند. بله، برای مجلس خبرگان نبودن اینها خسارت است. ۱۳۹۴/۱۲/۲۰


منبع خیر و برکت از لحاظ فکری

تفکر دینی ما، ارتباط با خدا، ارتباط با منبع قدرت، منبع زیبایی و منبع وجود است. هرچه این ارتباط، بیشتر باشد، بهتر است. هرچه این ایمان، قویتر و این استدلالها، استدلالهای محکم باشد، بهتر است. خوشبختانه امروز اساتید بزرگی هستند... از اینها میتوانید حداکثر استفاده را بکنید. در قم، بزرگان و اساتیدی مثل آقای «مصباح» و دیگران هستند؛ هرچه میتوانید، از آنها استفاده کنید. آنان برای شما از لحاظ فکری، خیلی منبع و منشأ خیر و برکتند. ۱۳۷۶/۱۱/۱۱

کسی مثل آقای مصباح با این خصوصیات نداریم

مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک خصوصیّات منحصربه‌‌فردی داشتند که من در مجموعه‌ی فضلای برجسته‌ی قم که از قدیم می‌شناختیم، و حالا هم  بحمدالله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ی تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ۱۴۰۱/۱۰/۰۵

دیدارش موجب یاد خدا بود

وجود ایشان[مرحوم آقای مصباح] واقعاً مایه‌ی برکت بود، آدم از دیدن ایشان استفاده میکرد. از جمله‌ی آن کسانی بود که «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه» بود؛ رؤیت ایشان هم آدم را کمک میکرد، پیش میبُرد، به یاد خدا می‌انداخت. ۱۴۰۱/۱۰/۰۵

مبتکر «طرح ولایت» و «مرکز تحقیقات امام خمینی»

«طرح ولایت» یکی از ابتکارات ایشان[مرحوم آقای مصباح] است؛ همین تشکیلات عظیم مرکز تحقیقات امام خمینی یکی از همان ابتکارات است؛ کتابهایی که ایشان نوشته‌اند، چه کتابهای علمی، چه آنچه مربوط به اخلاقیّات و معنویّات و [برای] استفاده‌ی عموم و مانند اینها است، یکی از‌ آن کارها است؛ اینها را نباید گذاشت تعطیل بشود. الحمدلله آثار ایشان از همه جهت خوب است. ۱۴۰۱/۱۰/۰۵

مرجع و استاد مسائل فکری

مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود؛ البتّه ایشان کارهای سیاسی و فکرهای سیاسی هم میکردند، درباره‌ی آنها [یعنی] مسائل سیاسی بحثی ندارم، [لکن] درباره‌ی مسائل فکری یک راهنما و مرشدی بود که میتوانست مرجع و ملجأ باشد. این ‌جور آدمها لازمند که استاد فکر باشند. ۱۴۰۱/۰۲/۰۶

 

کتاب معجزه تاریخ علامه مصباح را از اینجا دانلود کنید

دانلود

کتاب حکیم در سخنگاه تبیین 1 را از اینجا دانلود کنید

دانلود

کتاب حکیم در سخنگاه تبیین 2 را از اینجا دانلود کنید

دانلود

کتاب حکیم در سخنگاه تبیین 3 را از اینجا دانلود کنید

دانلود


معرفی کتاب‌های آیت الله مصباح یزدی

•    اخلاق در قرآن 
•    آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
•    آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها
•    اصلاحات، ریشه‌ها و تیشه‌ها
•    آفتاب ولایت
•    آموزش عقاید
•    آموزش فلسفه
•    آیین پرواز
•    اخلاق اسلامی
•    انسان‌شناسی در قرآن
•    انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن
•    انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ
•    ایدئولوژی تطبیقی
•    بزرگ‌ترین فریضه
•    بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه
•    به پیشواز خورشید غرب
•    به سوی او
•    به سوی تو
•    به سوی خودسازی
•    پاسخ‌های استاد به جوانان پرسشگر
•    پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک 
•    پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم
•    پرسش‌ها و پاسخ‌ها 
•    پندهای امام صادق(علیه‌السلام) به ره‌جویان صادق
•    پندهای الهی
•    پند جاوید 
•    پیام مولا از بستر شهادت
•    پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی
•    تعدد قرائت‌ها
•    تعلیقةٌ علی نهایة الحکمه
•    تماشای فرزانگی و فروزندگی
•    تهاجم فرهنگی
•    توحید در نظام عقیدتی اسلام
•    انقلاب اسلامی، جهشی در فرایند تحولات بین‌الملل
•    جامعه و تاریخ در قرآن
•    جامعیت قرآن
•    جامی از زلال کوثر شخصیت حضرت فاطمه زهرا
•    جان‌ها فدای دین
•    جرعه‌ای از دریای راز
•    جنگ و جهاد در قرآن ۲ جلد
•    جهان‌شناسی در قرآن
•    جوانان و مشکلات فکری
•    چکیدهٔ چند بحث فلسفی
•    چکیده‌ای از اندیشه‌های بنیادین اسلامی
•    حکیمانه‌ترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه
•    حقوق و سیاست در قرآن
•    خداشناسی در قرآن
•    خودشناسی برای خودسازی
•    در پرتو آذرخش
•    در پرتو ولایت
•    در جستجوی عرفان اسلامی
•    دروس فلسفه
•    دروس فلسفه اخلاق
•    دین و آزادی
•    رابطه علم و دین
•    راه‌شناسی در قرآن
•    راهنمراهیان کوی دوست
•    رساترین دادخواهی و روشنگری شرح خطبه فدکیه 
•    رستگاران
•    ره‌توشه زن، نیمی از پیکر اجتماع
•    زینهار از تکبر!
•    سجاده‌های سلوک 
•    سفر به سرزمین هزار آیین
•    سیری در ساحل
سیمای پیامبر اعظم(ص) در آینه نهج‌البلاغه
•    سیمای سرافرازان 
•    سلسه مباحث اسلام، سیاست و حکومت
•    شرح الهیات شفاء 
•    شرح برهان شفاء 
•    شرح جلد اول اسفار اربعه 
•    شرح جلد سوم اسفار اربعه 
•    شرح جلد هشتم اسفار اربعه 
•    شرح نهایةالحکمه 
•    عبرت‌های خرداد
•    فلسفه اخلاق
•    قرآن در آینه نهج‌البلاغه
•    قرآن‌شناسی 
•    قلمرو دین
•    کاوش‌ها و چالش‌ها 
•    مباحثی پیرامون حوزه
•    معرفت‌شناسی انتقادی
•    نظریه حقوقی اسلام ۲ جلد
•    نظریه سیاسی اسلام ۲ جلد
•    گفتمان روشنگر
•    نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم
•    نقش تقلید در زندگی انسان
•    یاد او (ذکر و ذاکران در کلام امیرمومنان
•    مباحثی پیرامون عرفان
•    یاد تو
•    نجوای عاشقانه
•    شکوه نجوا
•    صهبای حضور
•    طوفان فتنه و کشتی بصیرت
•    عبرت‌های خرداد
•    عروج تا بی‌نهایت
•    فلسفه اخلاق
•    قرآن در آیینه نهج‌البلاغه
•    قرآن‌شناسی معارف قرآن ۶
•    قرآن‌شناسی جلد ۲ جلد
•    کاوش‌ها و چالش‌ها ۲ جلد
•    کلمة حول فلسفة الاخلاق
•    کیهان‌شناسی معارف قرآن۲
•    لقای الهی
•    مباحثی درباره حوزه
•    مباحثی پیرامون مسایل اعتقادی و اخلاقی
•    نظریه حقوقی اسلام ۲ جلد
•    نظریه سیاسی اسلام ۲ جلد
•    نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
•    نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم
•    نقش تقلید در زندگی انسان
•    نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
•    نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی
•    نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام
•    هم‌اندیشی معرفت‌شناسی
•    یاد او 

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top