تاریخ انتشار: شنبه 1403/03/05 - 15:10
کد خبر: 505803

برای آشپزخانه های صنعتی به چه دستگاه هایی نیاز است؟ +نکات بهداشتی مهم

برای آشپزخانه های صنعتی به چه دستگاه هایی نیاز است؟ +نکات بهداشتی مهم

آشپزخانه صنعتی مکانی است در ابعاد وسیع و بزرگ که در آن برای شمار زیادی از کارکنان و مشتریان غذا تهیه می‌شود. مکان‌هایی همانند بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، ادارات بزرگ و مکان‌های عمومی دیگر که در آن‌ها تعداد زیادی از افراد به غذا نیاز دارند، می‌توانند برای احداث آشپزخانه صنعتی اقدام کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آشپزخانه‌های صنعتی از جمله آشپزخانه‌هایی با ابعاد بزرگ و وسیع هستند و به منظور طبخ غذا در تعداد زیاد و برای مراکزی همچون پادگان‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تجاری و ادرای بزرگ ایجاد می‌شوند. قاعدتا رعایت بهداشت و نکات ایمنی در این نوع از آشپزخانه‌ها بسیار حائز اهمیت‌تر از آشپزخانه‌های کوچک است؛ زیرا در آن‌ها برای شمار زیادی از مشتریان، کارکنان و کارمندان غذا تهیه می‌شود و این نکته ارتباط بسیاری با سلامت این افراد دارد. به همین سبب آشپزخانه‌های صنعتی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند و برای راه‌اندازی آن‌ها از دستگاه‌های خاصی استفاده شود. در این نوشتار خواهیم کوشید تا شما را با این آشپزخانه‌ها و ویژگی‌ها و نکات مهم راه‌اندازی آن‌ها آشنا کنیم.

آشپزخانه صنعتی چیست؟

آشپزخانه صنعتی مکانی است در ابعاد وسیع و بزرگ که در آن برای شمار زیادی از کارکنان و مشتریان غذا تهیه می‌شود. مکان‌هایی همانند بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها، ادارات بزرگ و مکان‌های عمومی دیگر که در آن‌ها تعداد زیادی از افراد به غذا نیاز دارند، می‌توانند برای احداث آشپزخانه صنعتی اقدام کنند.

آشپزخانه صنعتی چه ویژگی هایی دارد؟

آشپزخانه صنعتی عموما دارای ویژگی‌های زیر است:

1- ابعاد وسیع: آشپزخانه‌های صنعتی ابعاد و فضایی وسیع و بزرگ دارند تا امکان طبخ غذا به تعداد زیاد ممکن شود.

2- کارکنان زیاد: چنین آشپزخانه‌هایی با کارکنان اندک نمی‌توانند به طبخ غذا بپردازند و لزوما باید افراد زیادی در آن مشغول به کار شوند.

3- تجهیزات حرفه‌ای و خاص: این آشپزخانه‌ها باید دارای تجهیزات خاصی مانند اجاق گاز صنعتی، یخچال صنعتی بزرگ، فرهای بزرگ و دستگاه‌های پخت‌وپز مجهز باشند که در آشپزخانه‌های معمولی به آن‌ها نیازی نیست.

4- استاندارد بالای بهداشت: چون در این آشپزخانه‌ها برای شمار زیادی از افراد غذا تهیه می‌کنند، باید بهداشت در حد بالا و استاندارد رعایت شود تا غذا به سلامت افراد آسیب نزند.

5- تجهیزات ایمنی: طبخ غذا در این حجم، دارای مخاطراتی است و از این رو در این آشپزخانه‌ها باید ایمنی در حد بالایی رعایت شود و همه تجهیزات لازم برای رعایت ایمنی لحاظ شوند.

6- سیستم تهویه مناسب: در چنین آشپزخانه‌هایی به دلیل طبخ وسیع غذا، بو و بخار زیادی ایجاد می‌شود. سیستم‌های تهویه قوی و مناسب از تجمع این بخارها جلوگیری می‌کنند.

در آشپزخانه های صنعتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

رعایت نکات زیر در آشپزخانه‌های صنعتی دارای اهمیت بسیار است:

1- کنترل کیفیت غذاها و مواد اولیه: در این آشپزخانه‌ها مواد غذایی اولیه باید از لحاظ بهداشتی و کیفی آزمایش شوند. همچنین نیاز است که بر روی محصول نهایی یعنی غذای طبخ‌شده کنترل کیفی صورت گیرد و استانداردهای کیفی آن بررسی شود.

2- مدیریت مواد اولیه: در این آشپزخانه‌ها باید کوشید تا مدیریت مناسبی درباره مواد غذایی اعمال شود. از جمله این‌که از مواد اولیه تازه، تمیز و باکیفیت استفاده شود، نگهداری مواد اولیه در دمای مناسب باشد و تاریخ انقضاء این مواد به‌طور منظم بررسی شود.

3- رعایت نکات بهداشتی: همان‌گونه که گفتیم، به دلیل حساسیت بسیار و طبخ غذا در حجم زیاد، باید همه نکات بهداشتی لازم با دقت در آشپزخانه‌های صنعتی رعایت شوند. این نکات شامل نگهداری بهداشتی مواد اولیه و غذاها، شست‌وشو و ضدعفونی کردن مواد اولیه، ضدعفونی کردن دقیق تجهیزات طبخ و سطوح، استفاده از دستکش، روپوش و کلاه مو و آموزش کارکنان درباره نکات بهداشتی است. به خاطر داشته باشید که استفاده از روپوش در آشپزخانه‌های صنعتی می‌تواند تا حد زیادی به بهداشت فردی و بهداشت غذای طبخ‌شده کمک کند.

4- مدیریت پسماند: در آشپزخانه‌های صنعتی باید راهکارهای مختلفی برای مدیریت پسماند در نظر گرفته شود؛ از جمله این‌که باید کوشید از ابتدا دسته‌بندی و تفکیک پسماندها انجام گیرد، مواد قابل بازیافت جدا شوند و در مصرف بهینه انرژی و منابع، دقت لازم به عمل آید.

5- رعایت نکات ایمنی: در مکانی با این وسعت و جایی که اشتعال در آن نقشی اساسی دارد، باید همه نکات ایمنی از جمله آموزش کارکنان و نیز پیش‌بینی وسایل اطفاء حریق از پیش در نظر گرفته شوند.

6- ایجاد سیستم تهویه مناسب: ایجاد سیستم تهویه قوی و مناسب برای آشپزخانه‌های صنعتی بسیار حیاتی است. ماندن بوها و بخارات و عدم تهویه مناسب در سلامت کارکنان و غذاهای تهیه‌شده تاثیر به‌سزایی دارد.

دستگاه های ضروری در آشپزخانه های صنعتی چه دستگاه هایی هستند؟

وجود این دستگاه‌ها در آشپزخانه‌های صنعتی ضروری هستند:

1- اجاق گاز صنعتی: این اجاق گازها اجاق‌هایی در ابعاد بزرگ هستند که با گاز طبیعی یا گاز مایع کار می‌کنند و برای طبخ غذا به مقدار زیاد استفاده می‌شوند.

2- یخچال‌های صنعتی: این یخچال‌ها نیز نسبت به یخچال‌های معمول دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند و با تنظیم دما از فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کنند.

3- فرهای صنعتی: این فرها در ابعاد بزرگ و با قدرت زیاد برای پخت‌وپز و آماده کردن شیرینی‌ها استفاده می‌شوند.

4- دستگاه‌های جانبی پخت‌وپز صنعتی: این دستگاه‌ها برای پخت‌وپز در کنار اجاق گاز استفاده می‌شوند و کارهای فرعی پخت‌وپز با آن‌ها صورت می‌پذیرد؛ مانند: گریل، توستر و ماشین‌های پخت و پز دیگر.

5- دستگاه‌های شست‌وشوی صنعتی: به دلیل طبخ در حجم زیاد، در آشپزخانه‌های صنعتی به‌طور مداوم نیاز به شست‌وشو وجود دارد. ماشین‌های ظرف‌شویی صنعتی به خوبی و به سرعت ظروف و تجهیزات را می‌شویند.

6- دستگاه‌های بسته‌بندی: این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی مجدد مواد اولیه و غذاها به منظور حفظ کیفیت آن‌ها استفاده می‌شوند.

7- دستگاه‌های استخراج آب: گاه نیاز است که آب تمیز برای این آشپزخانه‌ها از جایی استخراج شود. این دستگاه‌ها به استخراج آب بهداشتی کمک می‌کنند.

چگونه بهترین دستگاه ها را برای آشپزخانه صنعتی خود انتخاب کنیم؟

بهتر است برای تهیه دستگاه‌های مناسب آشپزخانه صنعتی خود فهرستی همانند فهرست زیر تهیه کنید و مطابق آن به تهیه لوازمی بپردازید که به آن‌ها نیاز دارید:

1- نیازمندی‌های خود را تعیین کنید: در گام نخست باید تلاش کنیم نیازمندی‌های آشپزخانه خود را تعیین کنیم. این نیازمندی‌ها بر اساس تعداد مشتریان، تعداد غذایی که باید طبخ شود، انواع غذاها و فضایی که داریم، متفاوت است.

2- تحقیق و مشاوره‌های لازم را انجام دهید: دستگاه‌های زیادی با مارک‌های مختلف در بازار وجود دارند. ابتدا باید درباره این دستگاه‌ها تحقیق کرد. می‌توان اطلاعاتی درباره کیفیت و قیمت آن‌ها به‌دست آورد. همچنین می‌توان از مشاوران فنی برای کسب اطلاعات بیشتر یاری گرفت.

3- مقایسه و سپس انتخاب کنید: در پایان با مقایسه کیفیت و قیمت دستگاه‌های مختلف می‌توان به انتخاب گزینه مناسب برای آشپزخانه صنعتی خود رسید.

4- آزمایش و بررسی کنید: گاه می‌توان دستگاهی را پیش از خرید تست کرد. آزمایش دستگاه‌ها به بررسی دقیق شما یاری خواهد رساند.

5- مقدار بودجه لازم را در نظر بگیرید: خرید دستگاه‌ها با منابع مالی ما ارتباط تنگاتنگی دارد. بررسی قیمت، هزینه‌های نصب، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، سرویس پس از فروش و ضمانت کالا نکاتی هستند که باید بر اساس بودجه هر شخص در نظر گرفته شوند.

سخن پایانی

در این مطلب کوشیدیم تا به ویژگی‌های آشپزخانه‌ صنعتی بپردازیم و همه مواردی را که برای راه‌اندازی آن نیاز است، ذکر کنیم. این نوشتار می‌تواند برای آشنایی شما با تجهیزات و دستگاه‌های آشپزخانه‌های صنعتی مفید باشد. اگر تجربه یا نظری در این باره دارید که می‌تواند راهشگا و یاری‌رسان دیگران باشد، خوشحال خواهیم شد که آن‌ را با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

منبع: https://formpoosh.com/blog/

 

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
احتمال برخورد قضایی با رضا جاودانی
فعلا اپوزیسیون برای ۴۰ روز عزادار است!
نشست اهالی صنعت با سعید جلیلی +عکس
عکس/ قرائت دعای پرفیض عرفه در حرم امام رضا (ع)
پزشکیان: بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم
جاده چالوس باز شد
مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top