تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/10 - 10:24
کد خبر: 509192

افزایش قیمت مسکن از متری۳میلیون به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی

افزایش قیمت مسکن از متری۳میلیون به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی

عباس اخوندی وزیر مسکن دولت روحانی به دلیل ترک فعل در ساخت و ساز موجب گرانی مسکن در تهران شد به طوری که در دولت روحانی قیمت مسکن از متری ۳ میلیون تومان به ۳۲ میلیون تومان رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسکن یکی‌از اساسی‌ترین مسائل زندگی است که مستقیماً با معیشت مردم گره خورده است؛ دولت‌ها وقتی برسر کار می ایند باید نسبت به تأمین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه برنامه جدی داشته باشند.

برخی از دولت‌ها مانند دولت دهم از طریق صنعت ساخت و ساز توانست اقتصاد کشور را در شرایطی که شدید ترین تحریم‌ها علیه ایران وجود داشت به گردش درآورد و انتظار این بود که با تغییر دولت و ورود دولت حسن روحانی با وزارت عباس آخوندی برنامه جدی برای عرضه مسکن داشته باشد. اما تبعات عدم ساخت مسکن و نبود برنامه در این موضوع موجب شد تا سالیان سال مشکل جدی در این زمین وجود داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی که دید مقام معظم رهبری نیز در خصوص به بن بست رسیدن ساخت وساز در دولت دوازدهم گلایه دارند طرح ملی مسکن را به دولت پیشنهاد داد که البته همین طرح نیست در دولت دوازدهم اجرایی نشد.

براساس آمارهای مراکز مطالعاتی، دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن بدترین کارنامه را در میان همه دولت‌های پس از انقلاب دارد.

«مزخرفی» به نام مسکن مهر!

طی سال‌هایی که عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی بود همه اتفاقات ناخوشایند را در این زمینه رقم زد از رکود در ساخت وساز گرفته تا رکود در خرید و فروش مسکن تا جایی که صدای املاکی‌ها نیز درآمده بود و نسبت به سیاست‌هایی که در زمینه مسکن وجود نداشت انتقادات جدی مطرح می‌کردند.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی از نیمه دوم سال ۹۲ و از ابتدای دولت حسن روحانی بر صندلی سکان داری وزارت راه و شهرسازی تکیه زد که وارث بزرگترین پروژه مسکن سازی کشور با عنوان مسکن مهر بود؛ اما به جای تبدیل بهینه این پروژه به ابزاری برای خانه دار شدن مردم، از همان ابتدا بدگویی علیه این پروژه با عبارات پُر تکراری چون «عامل ایجاد تورم با تزریق نقدینگی خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی و پول پُر قدرت بانک مرکزی»، «طرحی بدون داشتن یک خط مطالعه»، «اعتقادی به مسکن مهر ندارم» و «طرح خیلی مزخرفی است» … عَلَم مخالفت با این طرح را بلند کرد.

همچنین آخوندی در یکی از مصاحبه خود نسبت به اینکه در مسیر خانه‌دار شدن مستأجران گامی برنداشته بود، افتخار و اعلام کرد: «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم.»

لازم به یادآوری است، عباس آخوندی که طی دهه‌های گذشته همواره در اغلب دولت‌ها مسئولیت داشته و حتی در دهه ۷۰ به عنوان وزیر مسکن فعالیت کرده است، عمدتاً کارنامه‌ای خالی از اقدامات مثبت در جهت خانه‌دار شدن محرومین و حتی متوسطین جامعه داشته و دوره‌های مسؤولیت خود را با حرف‌های افتخارآمیز از دست داده است.

باید یادآوری کرد اگر در ۸ سال دوره فعالیت حسن روحانی بازار مسکن ساماندهی می‌شد، بی‌شک امروز شاهد کاهش قدرت خرید مسکن عموم مردم جامعه نبودیم که کام بسیاری از مستأجران تلخ کند.

اگر نگاهی به میانگین قیمت مسکن در طول دوره فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم بی اندازیم باید بگوییم قیمت مسکن در کلانشهر تهران به طور میانگین از متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۳۲ میلیون تومان رسید و این یعنی رشد ۱۰۰۰ درصدی قیمت.

امروز هم مستأجران و هم کسانی که دنبال خرید مسکن هستند نسبت به شرایط بازار گلایه مندند و اعلام می‌کنند چرا دولت سیزدهم کاری در این زمینه انجام نداده است و قیمت مسکن روز به روز روند صعودی دارد. باید خاطرنشان کرد: ساخت وساز انبوه مسکن یک پروسه است و دولت سیزدهم برنامه مشخصی برای ساخت و ساز داشت اما مسئله اینجا است که عدم ساخت مسکن در دولت گذشته نیز بر روی دوش دولت شهید رئیسی بود درصورتی که اگر دولت حسن روحانی به وظیفه خود عمل می‌کرد و ترک فعل در ساخت و ساز نداشت امروز قیمت مسکن به روند صعودی خود ادامه نمی‌داد.

جالب است دولت سیزدهم برای مستأجران چند طرح را اجرایی کرد که به عنوان مثال تعیین سقف قیمت در هر منطقه بود ولی نکته عجیب اینجا است که همین اقدام‌های کوچک نیز در دولت یازدهم و دوازدهم صورت نمی‌گرفت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
انفجار در ازمیر ترکیه
استقلال منتظر حسینی می‌ماند؟
هر کس به محیط زیست احترام نگذارد آدم نیست
انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی ممنوع است
حمایت از جلیلی بر همه ما فرض واجب است
هزینه احداث هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شد
کمپین‌های انتخابات در دور دوم
دلیل حضور عبدی در باشگاه پرسپولیس چه بود؟
قانونی که رئیس ستاد پزشکیان "به‌ضرر ملی" می‌خواند، چیست؟
گردهمایی اساتید درس معارف دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد
احتمال تمدید ستاره‌های سپاهان با خروج مورایس!
۲۰ تیر؛ اولین جلسه رسیدگی به شکایت پرسپولیس از بیرانوند
آخرین جزئیات از تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی
ملت ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌ِرو دارد
هوای تهران ناسالم شد
حسینیه معلی از ابتدای محرم پخش می شود
چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟
تذکر نماینده مجلس به مسعود پزشکیان +فیلم
هشدار هواشناسی به کشاورزان کشور
جزئیات برگزاری مناظره‌ها مشخص شد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top