تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/10 - 11:57
کد خبر: 509214

صحرایی: نتایج آزمون آموزگاری هفته جاری اعلام می‌شود

صحرایی: نتایج آزمون آموزگاری هفته جاری اعلام می‌شود

وزیر آموزش‌و‌پرورش امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج آزمون آموزگاری در این هفته اعلام خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رضامراد‌ صحرایی وزیر آموزش‌و‌پرورش امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش اتخاذ تدابیر لازم برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با تأکید بر تأمین نیروی انسانی موردنیاز، تعمیر واحدهای آموزشی و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان و اجتناب از بروز مشکلات و وضعیت سال تحصیلی، گفت: نتایج آزمون آموزگاری در این هفته اعلام خواهد شد.

وی افزود: آغاز شکوهمند مجلس دوازدهم را به شما نمایندگان تبریک عرض می‌کنم. از ملت ایران به خاطر حضور گسترده در انتخابات صمیمانه تشکر می‌کنم. از این ملت شریف تقاضا می‌کنم در جمعه پیش‌رو کار نیمه تمام را به پایان برسانند.

وزیر آموزش‌و‌پرورش عنوان کرد: دشمن در جنگ ادراکی و شناختی که همزمان با جنگ اقتصادی به راه انداخته جمهوری اسلامی ایران را با ۲ چالش رو‌به‌رو کرد. چالش نخست این‌که سطح انتظارات و مطالبات اجتماعی را با تمرکز بر مسئله اقتصاد به شکل زائدالوصفی بالا برده و دائماً ما را با مطالبات پی‌درپی مواجه می‌کند.

صحرایی گفت: دیگر آن‌که فاصله بین انتظارات و توقعات مردم را و توان ما برای برآورده کردن آن‌ها را به حدی کم کرده که سعی در ناامید کردن ملت شریف ایران دارد. ما راهکاری جز خدمت و تلاش بی وفقه برای مبارزه با این جنگ ترکیبی شناختی نداریم.  به ویژه آن‌که آموزش‌و‌پرورش به نقطه تمرکز این جنگ شناختی تبدیل شده است.

امروز بنده در خصوص کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش مطالبات همکاران فرهنگی و آماده سازی مدارس و کلاس‌ها مطالبی را خدمت شما عرض می‌کنم. دولت سیزدهم در شرایطی وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفت که شاهد دو سال تعطیلی کلاس‌های درس و ناامیدی جامعه بودیم.

بازگشایی مدارس و بازگشت نوجوانان و جوانان به کلاس‌های درس تصمیم سختی بود که ما در آغاز سال ۱۴۰۱ گرفتیم. با توجه به جنگ ترکیبی که در جامعه به راه انداخته بودند والدین از این تصمیم نگران بودند اما بالاخره ما پس از بحث‌های کارشناسی در مهرماه سال ۱۴۰۱ مدارس را بازگشایی کردیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که از ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱ کشور وارد جنگ شناختی شده بود و نوک این حمله مدارس ما به ویژه دبیرستان‌های دخترانه بودند. با ابتکار مجلس شورای اسلامی و دولت قانون رتبه‌بندی معلمان در مجلس نهایی شد و یک راهبرد اثربخش برای جدا کردن صف فرهنگیان از افرادی که نسبت به وضعیت خود اعتراض داشتند بود.

یکی دیگر از چالش‌هایی که ما با آن مواجه هستیم اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان بود که بعضا اجرای نادرست آن کامل برخی از معلمان را تلخ کرد. عدم پرداخت کافی و اجرای درست رتبه‌بندی معلمان در اسفندماه سال ۱۴۰۱ منجر به نارضایتی معلمان شد و در نهایت در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ وزیر آموزش و پرورش استعفا داد و بنده در شرایطی این وزارتخانه را تحویل گرفتم که با سه نقطه بحرانی مواجه بودیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطر نشان کرد: وضعیت دانش‌آموزان کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که جمعیت دانش آموزی کشور بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است. از سوی دیگر میزان بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از میزان جذب شدگان پیشی گرفته است، یعنی ما از یکسو با رشد جمعیت دانش آموزی مواجه بوده و از سوی دیگر با افزایش میزان بازنشستگان روبه‌رو هستیم. همچنین در بحث نیروی خدماتی نیز ما با کاهش در وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو شده‌ایم.

صحرایی در ادامه اظهار کرد: ما بالغ بر ۱۷۶ هزار و ۷۳۱ معلم برای سال ۱۴۰۳ کمبود داشتیم و بنده در ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ این موضوع را به سازمان اداری استخدامی اعلام کردم. تقریبا از فاصله سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ جذب دانشجو معلم به صفر رسیده است. ما در وزارت آموزش و پرورش وضعیت نیروی انسانی را مطالعه کردیم و با همکاری سازمان اداری استخدامی مجوز جذب ۷۲ هزار نفر را گرفتیم که این میزان استخدام در این حجم بی‌سابقه است. امروز که در محضر شما هستم نتایج آزمون استخدامی در همین هفته اعلام خواهد شد. از سویی دیگر دستورالعمل‌ها و شیوه‌های ساماندهی را به گونه‌ای اصلاح کردیم که تمرکز را به جذب نیروی انسانی بگذارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یک بسته تشویقی را برای نگهداشت بازنشستگان و افرادی که در شرف بازنشستگی هستند در وزارت آموزش و پرورش طراحی کردیم و اکنون در دولت است که اگر در دولت به تصویب برسد بستر نگهداشت معلمان را فراهم خواهد کرد. دستورالعمل نقل و انتقال معلمان را نیز به نفع شهرهایی که کمبود معلم دارند اصلاح کردیم.

از سویی دیگر سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کشور در یک دهه اخیر روز به روز کمتر و کمتر شده است. در سال ۱۴۰۲ بودجه آموزش و پرورش به ۱۲.۹ رسید که این بودجه در سطح منطقه ما به طور متوسط ۱۵.۵ می‌باشد. ما دائما با کسری بودجه مواجه بوده و تلاش کردیم تا آن را برطرف کنیم.

با وجود تمامی این مشکلات ما ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم. اکنون نیز ۷۳ همت کسری در وزارت آموزش و پرورش داریم. علی‌رغم تمام مشکلات موجود پرداخت معلمان حق‌التدریس ماهانه شده است و از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲۶ درصد رشد پیدا کرده است البته حق معلمان بیش از این می‌باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام حمایت حزب مؤتلفه از جلیلی
انفجار در ازمیر ترکیه
استقلال منتظر حسینی می‌ماند؟
هر کس به محیط زیست احترام نگذارد آدم نیست
انتشار تصویر مدارک هویتی در فضای مجازی ممنوع است
حمایت از جلیلی بر همه ما فرض واجب است
هزینه احداث هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شد
کمپین‌های انتخابات در دور دوم
دلیل حضور عبدی در باشگاه پرسپولیس چه بود؟
قانونی که رئیس ستاد پزشکیان "به‌ضرر ملی" می‌خواند، چیست؟
گردهمایی اساتید درس معارف دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد
احتمال تمدید ستاره‌های سپاهان با خروج مورایس!
۲۰ تیر؛ اولین جلسه رسیدگی به شکایت پرسپولیس از بیرانوند
آخرین جزئیات از تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی
ملت ایران آزمون بزرگ دیگری در جمعه آینده پیش‌ِرو دارد
هوای تهران ناسالم شد
حسینیه معلی از ابتدای محرم پخش می شود
چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟
تذکر نماینده مجلس به مسعود پزشکیان +فیلم
هشدار هواشناسی به کشاورزان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top