تاریخ انتشار: شنبه 1403/05/27 - 18:30
کد خبر: 514174

اختصاص ۲۵ درصد اشتغال استان تهران به فارغ التحصیلان

 اختصاص ۲۵ درصد اشتغال استان تهران به فارغ التحصیلان

طبق گزارش‌ها ۲۵ درصد از سهم اشتغال در استان تهران به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، مهم‌ترین مصوبه هفتمین نشست شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم، توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان بود و بر همین اساس وزارت کار اقدام به تشکیل کمیته ملی اشتغال فارغ التحصیلان کرد چنانچه به گفته معاون اشتغال وزیر کار، تلاش شد برای نخستین بار مصوبه‌ای مخصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان اخذ شود.

دغدغه دولت سیزدهم در خصوص مقوله اشتغال و کاهش بیکاری فارغ التحصیلان به حدی بود که در تمام جلسات شورای عالی اشتغال این مسأله همواره مورد تاکید قرار می گرفت. دولت علاوه بر آنکه برنامه خود را بر ایجاد یک میلیون شغل در سال معطوف کرده بود برای حفظ امنیت شغلی، پایداری و ثبات مشاغل و اشتغال فارغ التحصیلان نیز برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار داشت.

امسال برای نخستین بار تصمیم بر این شد که ۲۵ درصد از سهم اشتغال ایجادی در کل کشور به فارغ التحصیلان اختصاص داده شود و در راستای تاکیدات دولت بر لزوم توجه به اشتغال فارغ التحصیلان، برنامه محوری وزارت کار در سال ۱۴۰۳ برحوزه اشتغال فارغ التحصیلان متمرکز شد.

به اعتقاد صاحبنظران، بزرگترین چالش و مسأله حاکمیت در حوزه بازار کار اشتغال فارغ التحصیلان است؛ به نحوی که طبق گزارش مرکز آمار ایران از هر ۱۰ نفر بیکار در یک مجموعه ۴ نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

در همین راستا ایمان خسروپور - مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از توجه وی‍ژه در برنامه توسعه به اشتغال فارغ التحصیلان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۳ از تعداد ۱۸۰ هزار و ۶۹۱ تعهد اشتغال تکلیفی استان تعداد ۴۴ هزار و ۸۱۲ سهمیه معادل ۲۵ درصد از کل تعهد استان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی هدفگذاری شده است.

اختصاص ۲۵ درصد اشتغال استان تهران به فارغ التحصیلان

وی میزان تعهد اشتغال تکلیفی فارغ التحصیلان در سامانه رصد اشتغال از ابتدای سال تاکنون را ۱۷۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: از مجموع ۴۴ هزار و ۸۱۲ تعهد اشتغال تکلیفی، ۱۷۲۰ نفر در سامانه رصد اشتغال به ثبت رسیده و با توجه به ابلاغ سهمیه دستگاهی استان، انتظار می رود تا پایان ۶ ماه نخست امسال ۵۰ درصد از تعهد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سامانه رصد اشتغال توسط کاربران دستگاه‌های اجرایی استان ثبت شود.

آنطور که مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفته، اولویت پرداخت تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی با فارغ التحصیلان دانشگاهی است و در راستای ایجاد ۱۵۰ فرصت شغلی جدید در حوزه مشاغل خانگی، رسته های فرهنگ و هنر ،IT و رسانه به نسبت سایر فارغ التحصیلان برای دریافت تسهیلات در شرایط مساوی در اولویت قرار دارند.

در تعهد امسال استانداران سهم اشتغال فارغ التحصیلان پیش‌بینی شده و به طور متوسط ۲۵ درصد از فرصتهای شغلی در سطح استان‌ها به فارغ التحصیلان اختصاص داده شده است.

پیشتر محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بند ۲ مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال کشور گفته بود: در این جلسه مقرر شد ۲۵ درصد از سهم اشتغال تکلیفی استان‌ها در سال ۱۴۰۳ به فارغ التحصیلان دانشگاهی اختصاص یابد.

به گفته وی با وجود آنکه سهم فارغ‌التحصیلان از کل بیکاران در دولت سیزدهم کاهشی بوده ولی با توجه به تسهیلات و مشوق‌هایی که دولت در این زمینه درنظر گرفته، برنامه اشتغال فارغ التحصیلان در دستور کار قرار گرفته است.

از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه اشتغال در نظر گرفته شد که در قالب تبصره‌های بودجه سالانه یا منابع پرداختی به نهادهای حمایتی، به جامعه کار و تولید و بازار کار تزریق شده است.همچنین دولت سیزدهم بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه اشتغال روستایی، شهری و شهرک‌های صنعتی پرداخت کرده است.

طبق گزارش‌ها تعهد ایجاد اشتغال در استان تهران برای سال جاری بیش از ۱۸۱ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده است. استان تهران در شاخص استان‌های با کمترین نرخ بیکاری قرار دارد و از رتبه ۱۲ در سال ۱۴۰۰ به رتبه ۳ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خانم نعمت‌زاده! مشهور محبوب بمان
مقایسه بتن اکسپوز و سنگ در کفسازی
۱۰ نکته کلیدی در انتخاب بهترین کلاس کنکور + بهترین آموزشگاه کنکور شیراز
قرارداد کارگر ساده مطابق با قوانین موجود در کشور چگونه است؟
بزرگترین باتری جهان در آمریکا ساخته‌ می‌شود
جنایت‌ با چراغ سبز جو
اینفوگرافیک: توصیه‌هایی برای زائران سالمند اربعین
پیاده روی اربعین از مسیر «طریق العلما» به کربلا +عکس
سیدستار هاشمی: باید فضای مجازی قاعده‌مند داشته باشیم
جذب سرباز طلبه در آموزش و پرورش آغاز شد
در صورت حمله به نیروگاه اتمی کورسک، اقدام نظامی جدی انجام می‌دهیم
هاشمی:گردنم را در گرو تعهداتم می‌گذارم
مخالفت کمیسیون فرهنگی با هاشمی برای تصدی وزارت«ارتباطات»
موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان شروع شد
در توسعه فناوری، به افرادی نیاز داریم که آینده کشور را می‌بینند
اختصاص ۲۵ درصد اشتغال استان تهران به فارغ التحصیلان
از ظریف به عنوان مشاور استفاده می‌کنیم
روزهای ننگین برای تاریخ بشریت به روایت پزشک نروژی+ فیلم
لیگ شرط‌بندها زودتر از فوتبال شروع شد
چرا سرنوشت جنگ اوکراین برای ایرانیان مهم است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top