تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/30 - 00:18
کد خبر: 514324

معاون علمی رئیس‌جمهور اعلام کرد،

سهم پایین و ۷ دهم درصدی تحقیق و توسعه از GDP

سهم پایین و ۷ دهم درصدی تحقیق و توسعه از GDP

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، گفت: سهم تحقیق و توسعه از جی دی پی پایین و در حدود ۷ دهم درصد است، در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته به طور متوسط ۲.۵ درصد جی دی پی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حسین افشین امشب در گردهمایی شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور ورودی‌های اکوسیستم نوآوری کشور را شامل زیرساخت، نیروی انسانی و تامین مالی دانست و افزود: معتقدم که اگر این سه ورودی با کیفیت باشد، می‌توان حکمرانی مناسب صورت داد و نسبت به رفع موانع اقدام کرد.

وی صندوق نوآوری و شکوفایی را بازوی تامین مالی اکوسیستم نوآوری و فناوری توصیف کرد و ادامه داد: ذیل این صندوق، صندوق‌های پژوهش و فناوری شکل گرفته‌اند و باید بررسی شود که آیا افزایش سرمایه آنها متناسب با افزایش تورم بوده است یا خیر.

افشین خاطرنشان کرد: اگر گفته می‌شود سرمایه اولیه صندوق نوآوری ۱۰ همت شده است، کافی نیست؛ چرا که در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۰ هزار شرکت شده و قرار است این تعداد شرکت تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت بالغ شود و برای تامین مالی این تعداد شرکت نیازمند خلق منابع جدید هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش‌بنیان را یکی از منابع تأمین مالی این شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: اعتبار مالیاتی در سال گذشته ۴۲۰۰ میلیارد تومان تایید شده که ۱.۵ میلیارد تومان آن استفاده شده است.

وی به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، اشاره کرد که بر اساس آن صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهم‌نامه‌ها، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند و گفت: عملکرد دانشگاه‌ها در ارتباط با این بند قانونی پایین بوده است.

افشین با بیان اینکه معاونت علمی در اجرای این بخش قانونی حمایت ‌های لازم را خواهد داشت، تاکید کرد: در این راستا تاکید شده که تفاهم‌نامه‌ها و همچنین قراردادهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها و دانشگاه حمایت خواهد شد. ما شرکت‌ها را بعد از بارگذاری مستنداتشان را ارزیابی می‌کنیم و در این ارزیابی‌ها دید همکارانه خواهیم داشت.

افشین با اشاره به سهم تحقیق و توسعه از جی دی پی، اظهار کرد: سهم ما در این زمینه پایین و در حدود ۷ دهم درصد است، سهم بخش خصوصی در این زمینه ۳ دهم درصد است؛ در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته به طور متوسط ۲.۵ درصد جی دی پی است.

به گفته وی در کشورهایی همچون چین، امریکا، ژاپن و کره جنوبی سهم تحقیق و توسعه از جی دی پی ۳.۵ درصد است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیدار حکیم و سید حسن خمینی
تا پایان سال، شاهد ۲ میلیون اتصال دیگر به فیبر نوری خواهیم بود
سهم پایین و ۷ دهم درصدی تحقیق و توسعه از GDP
ابراز امیدواری سفیر عربستان در مورد آزادی هرچه زودتر دو حاجی ایرانی
اقدام عجیب یکی از بخش‌های دانشگاه خوارزمی
پیام هشدار القسام به ساکنان تل‌آویو
تصویری از ابر ماه آسمان تهران
حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به روستاهای لبنان
سیلاب در پاکستان/ ۲۰۹ نفر جان باختند
یک صهیونیست به اتهام ارتباط با ایران دستگیر شد
تصاویر هوایی از پایانه مرزی مهران
نماهنگ/ راهپیمایی اربعین؛ قوت دنیای اسلام
شهادت ۹ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به غزه
گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی از وحشی‌گری اسرائیل علیه مردم فلسطین!
فیلم/ آرزو بدری سلامت و تحتِ درمان‌ است
دلبستگی به غرب و آمریکا یکی از شاخص‌های افرادی است که انقلابی نیستند
عکس/ حال و هوای کاظمین در آستانه اربعین
ظهوریان: اتابک با وزات صمت آشنا نیست
جدایی ناگهانی تیری آنری از تیم ملی فرانسه
ورود دستگاه VAR تا فرداشب
موافقت کمیسیون عمران مجلس با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top