تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/05/30 - 17:07
کد خبر: 514355

چالش‌ و دوگانگی قضاوت داوران با دستگاه‌های کم‌تعداد VAR

 چالش‌ و دوگانگی قضاوت داوران با دستگاه‌های کم‌تعداد VAR

کارشناس داوری فوتبال کشور در مورد چالش‌های قضاوت در لیگ برتر با ۲ دستگاه VAR توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد عدم رعایت عدالت با برگزاری 2 دیدار لیگ برتر زیر نظر کمک داور ویدیویی، اظهار داشت: وقتی کمک داور ویدیویی در همه بازی‌ها استفاده نشود، این موضوع شائبه ایجاد می‌کند که عدالت برای همه تیم‌ها اجرا نمی‌شود. همانطور که در بازی شمس آذر قزوین - استقلال گل تیم تهرانی و حتی گل رقیبش  از طریق VAR صحیح اعلام شد، بقیه تیم‌ها هم می‌توانند چنین خواسته‌ای داشته باشند.

وی افزود: شنیدم که یکی از تیم‌ها نسبت به مردود شدن گل سالم خود اعتراض کرده است. از فدراسیون انتظار می‌رود با اندیشیدن تمهیدات لازم، همه بازی‌ها را زیر نظر کمک داور ویدیویی برگزار کند تا بازی‌ها عادلانه برگزار شود، اعتراض‌ها به حداقل برسد و آرامش روانی جامعه داوران افزایش پیدا کند.

* چالش و دوگانگی داوران  با 2 دستگاه کمک داور ویدیویی

کارشناس داوری فوتبال کشور درباره تاثیر عدم برگزاری همه مسابقات زیر نظر VAR عنوان کرد: این موضوع علاوه بر تیم‌ها برای داوران هم دوگانگی ایجاد می‌کند. برای مثال بیژن حیدری و پیام حیدری که بازی را زیر نظر کمک داور ویدیویی برگزار کردند به این نوع قضاوت عادت می‌کنند و اگر قرار باشد بازی بدون این تکنولوژی انجام بدهند، دیگر ممکن است با تجربه بازی‌های قبلی اتفاقی در محوطه جریمه رخ دهد و کنترل بازی برای داوران سخت شود.

وی ادامه داد: شاید راهکار این باشد داورانی که بازی‌های دارای VAR را قضاوت کردند در بازی‌‌های بدون این تکنولوژی قضاوت نکنند. عملاً برخی از بهترین داوران ما دیگر بازی‌های لیگ را قضاوت نخواهند کرد و این موجب حساسیت تیم‌های دیگر هم می‌شود. جابه‌جایی مداوم این دستگاه‌ها باعث فرسوده شدن دستگاه خواهد شد. امیدوارم همه ورزشگاه‌ها به کمک داور ویدیویی مجهز شود تا از این حیث هم مشکل نداشته باشیم.

* نیاز به آموزش بیشتر

کارشناس داوری فوتبال کشور راجع‌به لزوم ترویج فرهنگ استفاده از کمک داور ویدیویی در میان اعضای جامعه فوتبال (هواداران و بازیکنان) گفت: هواداران ما هنوز با فرهنگ استفاده از VAR حین بازی‌ها آشنا نیستند و کمی زمان می‌برد. این موضوع درباره بازیکنان و اعضای تیم‌ها هم صدق می‌کند؛ باید برای آنها کلاس آموزشی تدارک دید تا به جای اعتراض بی‌مورد حواس‌ و تمرکزشان به فوتبال باشد و مانند بازی ژاپن- ایران در جام ملت‌ها دچار تزلزل نشویم و گل نخوریم.

وی ادامه داد: برای نمونه شاهد بودیم که در یکی از بازی‌ها، بازیکنان برای تشخیص صحت تصمیم داور درباره یک ضربه کرنر، خواهان چک شدن صحنه در کمک داور ویدیویی بودند. در حالی که موارد محدودی داور برای صحت تصمیمش با اتاق کمک داور ویدیویی وارد مشاوره می‌شود. با آموزش عادت‌های قبلی اصلاح می‌شود و اعتراض‌ها هم کاهش پیدا خواهد کرد.

* میزان جریمه اعتراض به داور برای VAR

«اگر بازیکن یا عضو تیمی، اصرار به چک شدن صحنه در VAR داشته باشد یا با اعتراضش مانع حضور داور کنار دستگاه کمک داور ویدیویی شود. چه جرایمی در نظر گرفته می‌شود؟» سلیمانی در واکنش به این پرسش خبرنگار تسنیم گفت: بعد از اعتراض حتماً با کارت زرد جریمه می‌شود. بازیکن و اعضای تیم‌ها حق امر و نهی به داور مسابقه را ندارند.

* آیا استفاده از کمک داور ویدیویی دارای قانون خاصی در هر کشوری است؟

کارشناس داوری کشور در پاسخ به این سوال که آیا به کارگیری کمک داور ویدیویی در هر کشوری دارای قانون خاصی است، تاکید کرد: قانون توسط فیفا اعلام می‌شود اما در هر کشوری مقرراتی صرفاً برای مسابقات همان کشور به کارگیری می‌شود. مثل اینکه در کشور ما بازیکن با 5 اخطاره شدن محروم می‌شود. این موارد قانون فیفا نیست جزو مقررات داخلی فوتبال کشور ما است. در مورد نحوه استفاده از VAR هم کشورها مقررات خاص خودشان را دارند.

* صلاح نمی‌دانم مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی منتشر شود

«حالا که تکنولوژی به کمک داوری آمده چرا با انتشار مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی و ویدیو دقیق صحنه مشکوک باعث روشن شدن ذهن هواداران نشویم؟» وی در واکنش به این جمله گفت: برای نمونه در بازی‌های المپیک 2024 داور به وسط زمین می‌آمد و با توضیح در مورد تصمیم گرفته شده تمامی هواداران را مطلع می‌کرد که دلیل پنالتی یا آن صحنه خاص چه بوده است اما در کشور ما فعلاً صلاح نمی‌دانم مکالمات اتاق VAR منتشر شود. زمانی که همه 8 مسابقه دارای کمک داور ویدیویی باشند این موضوع صدق می‌کند. در حال حاضر  اگر مکالمات اتاق کمک داور ویدیویی برای این 2 مسابقه منتشر شود، ناقض عدالت است. چرا که دیگر بازی‌ها حتی کمک داور ویدیویی هم ندارند.

* افزایش صلاحیت داوران در دیدگاه بازیکنان

سلیمانی یادآور شد: استفاده از کمک داور ویدیویی آرامش خاصی به داوران بخشیده و بازیکنان کمتر وارد حاشیه می‌شوند. این موضوع در بازی پرسپولیس- ذوب‌آهن بیشتر نمود پیدا کرد و بازیکنان حتی در صحنه خاص به تصمیم داور خیلی خوب تمکین کردند. در بازی شمس آذر-استقلال هم با وجود 2 اعتراض اولیه، اعتراض و تنش تندی نداشتیم. استفاده از کمک داور ویدیویی صلاحیت داوران را از دید بازیکنان و اعضای تیم‌ها افزایش داده تا شاهد آن اتفاقات وحشتناک سال گذشته نباشیم. امیدوارم در هر 8 مسابقه استفاده شود تا شاهد تنش کمتری باشیم. بعد از اتفاقاتی که در پرونده فساد در فوتبال افتاد، اعتماد جامعه هواداری و بازیکنان به داوران کاهش یافته بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پرچم حرم مطهر رضوی به حرم مطهر علوی رسید
فروش صندلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تکذیب شد
حضور دانشگاه الزهرا در ۳ حوزه رتبه‌بندی نیچرایندکس ۲۰۲۴
رونمایی از تندیس شهید امیرعبداللهیان +عکس
خروج ۳ میلیون زائر اربعین از کشور
ایران: جنایات رژیم نسل کش اسرائیل بی‌سابقه است
مخالفان وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی چه گفتند؟
خاطره پیاده‌روی فرزند امام خمینی در اربعین با پای برهنه
خرید و استفاده از محصولات ۳ شرکت خارجی ممنوع شد
پوسترهای تبلیغاتی آیفون جدید لو رفت
دردسر بزرگ‌ امباپه برای پاری‌سن‌ژرمن
فوری؛ قطع آنتن این موبایل‌ها آغاز شد/ اعلام جزییات
عکس | اقدام علیرضا بیرانوند برای فرار از محرومیت
امام حسین در چه صورت جواب‌مان را خواهد داد؟
کسانی که بهشت و جهنم ما هستند
آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق ‌قوه قضاییه
توضیح پزشک پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیت عالیشاه
دولت چهاردهم با انتخاب وزرای کارآمد مسئله حجاب را حل کند
چالش‌ و دوگانگی قضاوت داوران با دستگاه‌های کم‌تعداد VAR
ثبت اعتراض به نتایج آزمون استخدام دبیر آغاز شد
هیچ منعی برای حضور نیروهای نظامی در دولت وجود ندارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top