تاریخ انتشار: جمعه 1403/06/16 - 09:01
کد خبر: 515493

بررسی نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری؛

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

نرم افزار انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ در سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قابل دسترسی است و داوطلبان با توجه به وضعیت مجاز بودن خود، می‌توانند نسبت به انتخاب رشته خود در این سایت اقدام کنند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرکت کنندگان نوبت اول و دوم کنکور سراسری 1403 که مجاز به انتخاب رشته کنکور شده اند، در نیمه دوم شهریورماه  سال ۱۴۰۳ می توانند فرم انتخاب رشته خود را پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته که در سایت سنجش به نشانی sanjesh.irg منتشر می‌گردد و آگاهی از شرایط و ضوابط آن تکمیل نمایند. داوطلبان برای داشتن انتخاب رشته خوب لازم است شهریه، مسافت، علاقه و بازار کار را در نظر داشته باشند.

هر ساله شاهد این هستیم که بسیاری از افراد به دلیل اشتباه در انتخاب رشته، قصد انتقالی و تغییر رشته یا انصراف از رشته محل قبولی را دارند، از سوی دیگر درخواست اولویت بعدی سنجش برداشته شده و به عهده خود دانشگاه ها قرار داده شده است. بنابراین مسیر انتقالی و انصراف، هموار نیست. به همین دلیل داوطلبان دقت لازم را در انتخاب رشته داشته باشند.

در انتخاب رشته کنکور 1403، داوطلبان مجاز به انتخاب 150 رشته محل از میان رشته محل های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری می باشند. به دلیل حساسیت این مرحله، نحوه چینش اولویت های افراد امری مهم تلقی می شود زیرا وجود اشتباه در فرم انتخاب رشته ممکن است شانس ورود فرد به رشته مورد علاقه اش را از وی سلب نماید. به همین خاطر در این مقاله جزئیاتی از قبیل زمان، شرایط و نحوه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ پرداختیم.

زمان و شرایط انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳، طی دو روز متوالی دفترچه انتخاب رشته همه گروه های آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) روی سایت سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد. داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳ مجاز به انتخاب رشته شدند، می توانند در تاریخ مشخص شده نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
داوطلبانی مجاز به انتخاب رشته کنکور 1403 خواهند بود که شرایط گفته شده برای انجام آن را داشته باشند. در این قسمت مهم ترین شرایط انتخاب رشته کنکور سراسری شامل موارد زیر می شود:
 
1.    ثبت نام در کنکور سراسری ۱۴۰۳
2.    دریافت کارت ورود به جلسه کنکور سراسری 1403
3.    حضور در جلسه آزمون کنکور ۱۴۰۳
4.    مجاز به انتخاب رشته شدن حداقل در یکی از دوره های روزانه، غیر روزانه (شامل شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد)
 
تمامی مطالب لازم برای مرحله انتخاب رشته در دفترچه راهنمای شماره 2 کنکور سراسری موسوم به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور 1403 از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود. 

نحوه انتخاب رشته کنکور 1403

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور، متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری باید از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org وارد فرم انتخاب رشته اینترنتی کنکور سراسری شده و اقدام به تکمیل این فرم اینترنتی نمایند.
1.    ورود به سایت سنجش
2.    انتخاب گزینه کنکور سراسری از منوی سنجش
3.    کلیک بر روی گزینه " انتخاب رشته "
4.    وارد کردن اطلاعات خواسته شده
5.    پر کردن فرم انتخاب رشته بر اساس اولویت های خود

1-     ورود به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org انتخاب گزینه " سراسری " از منوی سنجش مطابق تصویر کلیک بر روی گزینه " انتخاب رشته " و ورود به مرحله انتخاب رشته کنکور سراسری

2-    مطالعه نکات مهم و ضروری در ارتباط با انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳، تایید جمله " اطلاعیه های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری را مطالعه نموده ام " و کلیک روی گزینه " تایید و ادامه "

3-    ورود به پورتال کاربری مای مدیو و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به همراه کد امنیتی تصویر

4-    مشاهده و تایید سوابق تحصیلی داوطلب (معدل کتبی دیپلم، عنوان دیپلم، کد سوابق تحصیلی دیپلم، عنوان رشته تحصیلی پیش دانشگاهی و کد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی) در انتها کلیک روی " تایید و ادامه "

5-    تکمیل فرم انتخاب رشته بر اساس اولویت های داوطلب، تایید نهایی انتخاب ها توسط وی و دریافت رسید انتخاب رشته

پس از اتمام مراحل ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ داوطلبان می توانند نسبت به دریافت شماره پرونده و کد پیگیری کنکور خود اقدام نمایند. در صورتی که داوطلبی به این اطلاعات دسترسی نداشته باشد، می تواند برای بازیابی شماره پرونده و داوطلبی کنکور سراسری مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور 1403

متقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری می بایست با آگاهی از دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شدند، حداکثر 150 کد رشته محل را متناسب با گروه آزمایشی امتحانی خود، انتخاب کنند، اما مهم ترین سوالی که ذهن داوطلبان را به خود مشغول کرده است، نحوه چینش این انتخاب ها می باشد.
 
در گام اول داوطلب باید وضعیت تراز و رتبه در سهمیه (سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران و سهمیه رزمندگان) و دوره های مجاز به انتخاب رشته خود را از کارنامه اولیه کنکور سراسری استخراج کند.
 
در گام دوم داوطلب باید معیار های خود را مشخص کرده تا با توجه به این فاکتورها اقدام به چینش رشته محل های مورد نظر خود کند. مهم ترین معیار ها شامل (علاقه، رنک علمی دانشگاه ها، مسافت، شهریه و بازارکار) می باشد.
 
در گام سوم داوطلب اقدام به استخراج رشته محل های مورد علاقه خود از دفترچه راهنمای انتخاب رشته می کند. توجه داشته باشید که هر داوطلبی مجاز به انتخاب حداکثر 150 رشته محل می باشد. بهتر است 20 درصد اول انتخاب ها خوشبینانه، 60 درصد منطقی و 20 درصد انتهایی را انتخاب های بدبینانه در بر گرفته باشد.
 
سازمان سنجش همزمان با تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته امکان ویرایش انتخاب رشته کنکور سراسری را نیز در اختیار داوطلبان قرار می دهد تا داوطلبانی که تمایل به ایجاد تغییراتی مثل جابجایی اولویت در انتخاب ها و حذف یا اضافه نمودند یک رشته محل در فرم انتخاب رشته خود هستند، بتوانند به راحتی تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنند.
 
در نظر داشته باشید داوطلبانی که علاقه مند به انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ می باشند نیز می بایست طبق مهلت تعیین شده از سوی مرکز سنجش دانشگاه آزاد با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

ضوابط و مقررات انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

مدرک تحصیلی ضروری برای پذیرش
 
دیپلم چهار ساله نظام قدیم
مدرک پیش دانشگاهی
مدرک کاردانی ( فوق دیپلم )
دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید ( 6 - 3 - 3 )

شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور 1403
 
در کنکور سال ۱۴۰۳ نه تنها لغو محرومیت دوره های روزانه برای تمامی افرادی که در سال قبل قبولی آورده بودند برداشته شد، بلکه به تمامی دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های روزانه و غیر روزانه (به شرط نداشتن منع نظام وظیفه) اجازه داده می شود که بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود در کنکور شرکت نموده و در صورت قبولی در رشته های مورد تقاضا از دانشگاه قبلی خود انصراف دهند.

وضعیت نظام وظیفه
 
بر اســاس قوانین دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ و پیوست انتخاب رشته داوطلبان « آقا » برای شـرکت در کنکور سراسری لازم است حائز یکی از شرایط مندرج کد نظام وظیفه در دفترچه مذکور باشند.

شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی
 
اتباع غیر ایرانی باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام، شرایط اختصاصی اتباع برای شرکت در هر یک از نوبت های کنکور سراسری 1403 را داشته باشند. همچنین اتباع غیر ایرانی باید علاوه بر شرایط ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳، بند 10 فرم ثبت نام کنکور سراسری را علامت گذاری کرده باشند.

سهمیه های کنکور سراسری
 
سازمان سنجش هر ساله سهمیه های مختلفی از جمله سهمیه ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و سهمیه بهیاری، سهمیه مناطق سیل زده و زلزله زده و سهمیه مناطق را برای داوطلبان کنکور سراسری تحت عنوان سهمیه های کنکور سراسری در نظر می گیرد که میزان تاثیر و حد نصاب قبولی هر یک از آن ها در دفترچه ثبت نام و دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 آمده است.
 
همچنین توضیحاتی درخصوص تعهدات تحصیل رایگان پذیرفته شدگان سهمیه های مختلف و نحوه بومی گزینی، توزیع ظرفیت در رشته ها و دوره های مختلف و شرایط کلی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی (دوره های روزانه، شبانه، دانشگاه فرهنگیان، نیمه حضوری، پیام نور و غیرانتفاعی، مجازی (الکترونیکی)، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد) داده شده است
جدول رشته محل های دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

در بخش دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403، رشته محل های ارائه شده دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دوره های (روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و مجازی) در دفترچه هر گروه آزمایشی (تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان) با ذکر کد رشته محل تحصیل، نام دانشگاه، عنوان رشته و ظرفیت هر رشته محل به صورت جداگانه درج شده است.
 
از این رو داوطلبان هر یک از گروه های آزمایشی می توانند دفترچه مربوط به گروه آزمایشی خود را از سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org دانلود کرده و با توجه به فاکتور های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ فرم انتخاب رشته خود را در حداکثر 150 کد رشته محل تکمیل کنند.

پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

بخش سوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ به جزئیات مربوط به دانشگاه های مختلف می پردازد. در قسمت اول توضیح مختصری در خصوص شهریه دوره های غیر روزانه شامل شهریه کارشناسی شبانه (نوبت دوم)، شهریه دانشگاه پیام نور، شهریه دانشگاه غیر انتفاعی و شهریه پردیس خودگردان می پردازد و در بخش های بعدی به شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می پردازد.
 
تمامی متقاضیانی که تصمیم بر ثبت انتخاب رشته خود را دارند، می بایست قبل از انتخاب هر کد رشته محل (دانشگاه) نسبت به مطالعه دفترچه پیوست انتخاب رشته کنکور سراسری 1403 اقدام نمایند و با اطلاعات کامل از شرایط پذیرش و امکانات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نسبت به انتخاب آن ها اقدام کنند و انتخاب رشته خود را در سایت سازمان سنجش ثبت نمایند.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سلیمی به وام‌های میلیاردی در بورس
ایران در برابر هرگونه تهدید هوایی آمادگی کاملی دارد
نماز جمعه از هفته آینده در دانشگاه تهران اقامه می‌شود
اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳
آواره ساختن فلسطینیان در کرانه باختری اعلان جنگ است
آلمان: اسرائیل به حمله به کرانه باختری پایان بخشد
حماس: آمریکا به اسرائیل برای توافق صلح فشار بیاورد
ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
راهبرد «زمین سوخته»؛ پروژه شوم صهیونیستی برای حذف مسئله فلسطین
گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و بحرین
کنعانی: ادعاهای تکراری و مغرضانه دادستان کل آمریکا را رد می‌کنم
نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳
برگزاری رایگان جلسات آموزش سواد رسانه در مساجد و حسینیه ها
پدر بازیکن سابق تیم ملی فوتبال درگذشت!
زلزله نسبتاً شدیدی شمال استان اردبیل را لرزاند
حواشی تیم ملی ادامه دارد/ طارمی: چرا به ما «بی‌شرف» می‌گویید؟
برخی کشورهای عربی برای خشنودی دشمن تلاش می‌کنند
حاتمی‌کیا سریال «موسی(ع)» را می‌سازد یا سینمایی؟/ جنجال «جواد»
پیروزی نفس‌گیر ایران مقابل قرقیزستان +حواشی
سخنان جالب رحیم‌پور ازغدی درباره اقدامات معاویه/ همه خوبن، دوقطبی نکنید! +فیلم
لاریجانی پشت پرده اصرار اصلاح‌طلبان برای اجرای FATF را لو داد +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top