تاریخ : 1397,جمعه 17 اسفند20:23
کد خبر : 304846 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

نگاهی به دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت؛

از خودکشی دانشجوی دختر تا اعتراضات صنفی دانشجویان به کیفیت غذای سلف/ مشکلات خوابگاه‌های متاهلی

چند وقتی است که شورای صنفی بسیار پیگیر تأمین امنیت دانشجویان در اطراف دانشگاه است. کارد ناامنی در طرشت به قدری به استخوان نزدیک شده است که چهارشنبه گذشته دانشجویان سه خوابگاه بزرگ طرشت 3، طرشت 2 و شهید احمدی روشن با پلاکارد به حیاط دانشگاه آمدند و قریب به دو ساعت با شعارهایشان به وضعیت ترسناک محله های اطراف دانشگاه اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته‌ی گذشته اخبار صنفی، دانشجویی و ... در سطح دانشگاه های کشور منتشر شد. عمده اخبار دانشجویی منتشر شده دربرگیرنده‌ی کیفیت نامناسب غذای سلف که موجب تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان شد.

در ادامه برخی از مهمترین اخبار منتشر شده را مرور می‌کنیم؛

۵۳ درصد دانشجویان از پس مشکلاتشان بر می‌آیند! +نمودار

«مرکز مشاوره یکی از حساس ترین سازمان های دانشگاه است؛ چرا؟ چون با روح و روان دانشجویان سر و کار دارد و عملکرد آن در برخی پرونده ها می تواند جان یک انسان را نجات دهد یا برعکس، آخرین روزنه امید زمینی اش را ببندد. بارها خواسته ایم درباره مرکز مشاوره مطلبی کار کنیم اما آنقدر جواب های سربالا از مسئولان آن شنیدیم، تصمیم گرفتیم به دانشجویان پناه ببریم و قضاوت آنها را درباره عملکرد این مرکز بشنویم».

این جمله بخشی از گزارش جالب نشریه دانشجویی دانشگاه شریف است که در آخرین شماره خود به مراکز مشاوره دانشگاه اشاره کرده است. این نشریه در گفتگویی با چهار دانشجو ضمن نقد این مراکز نظرسنجی قابل توجهی را نیز انجام داده است که بر اساس آن 73 درصد پرسش شوندگان به این مراکز مراجعه نمی کنند.

تخمین هزینه ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی برای تامین امنیت +حاشیه جلسه

مدتی است مسئله عدم تامین امنیت اطراف دانشگاه شریف با اعتراض جمعی از دانشجویان این دانشگاه روبرو شده است، موضوعی که با حواشی زیادی همراه شده است، این موضوع تا جایی رفت که نظرسنجی هفته گذشته «خبرنامه دانشجویان ایران» نشان داد 63درصد از دانشجویان چند دانشگاه کشور نسبت به تامین امنیت اطراف دانشگاه خود ناراضی هستند.

حالا یکی از نشریات این دانشجویان جزئیات تازه ای از جلسه اخیر هیأت رئیسه  و شورای صنفی این دانشگاه منتشر شده است، این نشریه درباره این جلسه نوشته است: شنبه، 11 اسفند ساعت 21:45 دقیقه بالاخره چرا غهای اتاق شورای ریاست خاموش شده و بیش از 10 دانشجو به همراه معاون دانشجویی و نماینده نهاد رهبری از ساختمان ریاست خارج میشوند. جلسه درباره امنیت روحی و جانی دانشجویان در محله طرشت بود.

چند وقتی است که شورای صنفی بسیار پیگیر تأمین امنیت دانشجویان در اطراف دانشگاه است. کارد ناامنی در طرشت به قدری به استخوان نزدیک شده است که چهارشنبه گذشته دانشجویان سه خوابگاه بزرگ طرشت 3، طرشت 2 و شهید احمدی روشن با پلاکارد به حیاط دانشگاه آمدند و قریب به دو ساعت با شعارهایشان به وضعیت ترسناک محله های اطراف دانشگاه اعتراض کردند.

اعتراض به غذای بی کیفیت دانشگاه/ چیدن ظرف‌های غذا از درب سلف تا درب ساختمان ریاست +عکس و فیلم

روز (شنبه 11 اسفندماه) جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در اعتراض به مسائل صنفی و غذایی خود تجمعی اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان در اعتراض به غذای بی کیفیت سلف که چندی پیش نیز در غذای یکی از دانشجویان سوسک بوده است از درب سلف دانشگاه تا ساختمان ریاست دانشگاه غذاهای خود را بر روی زمین چیدند.

یکی از دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون این تجمع گفت: در سلف این دانشگاه بارها این اتفاق افتاده است و اینقدراز این دست موارد دیده شده که برای دانشجویان عادی شده است ولی دیگر صبر دانشجویان به پایان رسید و با هماهنگی قبلی تصمیم گرفته شد که دانشجویان از درب ورودی سلف تا دفتر ریاست دانشگاه ظروف خود را بچینند و بر خلاف تصور ما دانشجویان زیادی در این تجمع شرکت کردند.

سرانجام مسئولان دانشگاه تهران با دانشجویان به گفتگو نشستند

پس از اعتراضات دامنه دار دانشجویان متاهل خوابگاه جلال و با هماهنگی و حضور خضری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران جلسه‌ای میان دانشجویان متاهل و شورای متآهلین دانشگاه تهران برگزار شد.

در این جلسه دانشجویان عمده انتقادات خود نسبت به وضعیت اداره خوابگاه‌ها و شورای متاهلین را مطرح کردند.دانشجویان معتقد بودند بی اعتمادی عمیق و تصمیمات بیگانه با زیست متاهلین که در شورای متاهلین دانشگاه اخذ می‌شود باعث این اعتراضات بوده، همچنین عدم پاسخ گویی طولانی مدت سبب به وجود آمدن حواشی غیر ضروری، اتلاف زمان درسی و پژوهشی دانشجویان و ناامنی روانی در میان آن‌ها شده است.

به طور مشخص دانشجویان نسبت به سیستم غیرشفاف و غیر قابل گفت و گوی اداره خوابگاه‌ها و ناکارامدی تحکم و بحران زایی تصمیمات یک جانبه هشدار دادند.

سیگار پشت هر دیوار دانشگاه بجنورد +تصاویر

یکی از طرح‌های اصلی اجرا شده، «دانشگاه عاری از دخانیات» است. این طرح در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه بجنورد برگزار شده و حال باید بررسی کرد که دانشگاه به چه میزان از دخانیات فاصله گرفته است؟

از این رو به سراغ چند دانشجو رفتیم و با آن‌ها در این خصوص گفتگو کردیم. علیرضا نجف زاده، دانشجوی فعال دانشگاه بجنورد می‌گوید: اولین باری که با جمله دانشگاه عاری از دخانیات مواجه شدم حدود دو سال قبل بود و این جمله من را به فکر فرو برد. در این مدت هزینه‌های زیادی برای نشان دادن این جمله به واسطه نصب بنر‌هایی در سطح دانشگاه به دانشجویان انجام شده، اما به نظر می‌رسد فایده‌ای نداشته است و یا برچسب‌هایی که بر روی صندلی‌های دانشکده‌ها با این عنوان زده شده بود.

تجمع دانشجویان علوم پزشکی سبزوار در اعتراض به کیفیت غذای سلف +تصاویر

ظهر روز دوشنبه 13 اسفند تعدادی از دانشجویان خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در اعتراض به کیفیت پایین مواد غذایی ضمن برگزاری تجمع، ظروف غذای خود را نیز مقابل سلف گذاشتند که بلافاصله کارمندان سلف دانشگاه این ظروف را جمع کردند.

یکی از دانشجویان معترض داشگاه علوم پزشکی سبزوار درباره این موضوع گفت: اعتراض ما به غذای سلف در خصوص مواد اولیه ای است که متاسفانه کیفیت خیلی پایینی دارد و همین مسئله باعث نارضایتی دانشجویان شده است.

این دانشجوی معترض اظهار کرد: طی چندماه اخیر نماینده شورای صنفی به آشپزخانه سلف رفت تا کیفیت غذا را بررسی کند و راهکارهای خوبی در جهت ارتقای کیفیت غذا به مسئولان سلف داده شد؛ اما بازهم توجهی نشد.

دانشجوی دختر دانشگاه کوثر بجنورد خودکشی کرد

براساس گفته‌های یک منبع آگاه هفتم اسفند یک دانشجوی ورودی سال ۹۵ در یکی از خوابگاه‌های خصوصی سطح شهر بجنورد اقدام به خودکشی کرد.

پشت پرده پرداخت ۱۰ میلیونی دانشگاه آزاد برای لب خوانی یک خواننده!

در چند روز گذشته فیلمی از حامد زمانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که کاملا نشان میداد این خواننده اقدام به لب خوانی یا پلی بک کرده است که با واکنش های زیادی همراه شد. در ادامه لب خوانی و اقدام غیرحرفه ای این خواننده معروف را در مراسم دانشگاه آزاد تهران جنوب ببینید.
 

در فاصله ی بین چند ماه آخر هر سال انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه های مختلف برگزار می شود. اما در این میان انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه تهران با حواشی فراوانی همراه شده است. پنجم اردیبهشت ماه بود که محمدرضا محمدی،عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در واکنشی توئیتری نسبت به اعلام 440 نشریه فعال دانشجویی در دانشگاه تهران نوشت: تخلفات گسترده دانشگاه تهران در حوزه نشریات دانشجویی در سالهای اخیر باعث پای مال شدن حق سایر دانشگاه های کشور شده است. فرضیه فعال بودن بیش از 440 نشریه در دانشگاه تهران مرغ پخته را به خنده می اندازد.

دعوت ۳۰۰ نفر از دانشجویان از ظریف برای ارائه گزارش عملکرد

300 نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با ایجاد کمپینی از محمد جواد ظریف  وزیر خارجه کشورمان برای حضور در این دانشگاه جهت ارائه گزارش عملکرد و پاسخگویی به ابهامات دانشجویان دعوت کردند.

بنابراین گزارش این کمپین در پی دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف از ظریف جهت حضور در این دانشگاه و پاسخگویی نسبت به عملکردش ایجاد شده است.


کد خبرنگار : 38