تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/06/31 - 16:11
کد خبر: 142864

ســـودای یـک دیـدار

ســـودای یـک دیـدار

یک سایت نزدیک به دولت نوشت: دوست یا دشمن پنداشتن برخی کنشگران بین المللی تا ابد؛ امکانات مناسبی برای سایرین به ویژه دولت‌های رقیب فراهم می‌آورد تا بتوانند از قدرت مانور بیشتری در عرصه دیپلماتیک برخوردار شده و حتی در برخی موارد مبادرت به محاسبات خطر ناکی کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: بیش از یک سال مذاکره تیم هسته ای ایران با گروه 1+5 و انواع لبخندها و تلاش ها از سوی دولت مردان ایران جهت جلب اعتماد آمریکا، نه تنها موجب نشد که دولت آمریکا در سیاست های خصمانه اش در قبال مردم ایران تجدید نظر کند، که مواضع آمریکایی ها در این یک سال به وضوح نشان نشان داد آن ها گستاخ تر از قبل شده اند و بیش از گذشته مردم ایران را مورد اهانت قرار دادند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از توافق نامه ژنو دولت آمریکا ایران را به طور مکرر مورد تحریم قرار داد. با این وجود هرچند نگاهی به مواضع دولت مردان ایران نشان می دهد که آن ها نیز رویکردهای شان در قبال آمریکا نسبت به گذشته قدری واقع بینانه تر شده است، اما متاسفانه همچنان توهمات نسبت به آمریکا وجود دارد و همچنان شور و ذوقی در برخی از دولت مردان جهت تعامل با شیطان بزرگ دیده می شود.

حسن روحانی ریاست جمهوری کشورمان صبح امروز ایران را به مقصد نیویورک برای حضور در اجلاس سازمان ملل متحد ترک کرد

این نگاه آنجایی تقویت شد که حسن روحانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی "ان‌بی‌سی" گفته بود: «به هر حال این عدم رابطه و شرایط ایران و آمریکا تا قیامت که نخواهد بود، زمانی، در یک سالی، به هر حال این دولت یا دولت بعدی، به هر حال در یک دولتی و در یک شرایط مناسبی، مسئله ایران و آمریکا حل خواهد شد. این بدان معنا نیست که ۱۰۰ سال دیگر هم همینطور باشد.»

این مسئله باعث شد تا گمانه زنی هایی پیرامون دیدار احتمالی حسن روحانی و باراک اوباما مطرح شود و در این میان چهره ها و رسانه های نزدیک به دولت از مدتی قبل دست به کار شدند تا مقدمات این دیدار احتمالی را فراهم کنند.

روزنامه ایران در چند روز اخیر از زبان افراد مختلف این خط خبری را پیگیری می کند.

به برخی از این موارد توجه کنید:

روزنامه آرمان: دیدار با اوباما دور از ذهن نیست.

حمید ابوطالبی: روحانی مذاکرات مخفی با آمریکا را شفاف کرد/ برای تامین امنیت ملی و منافع ملی باید دست به هراقدام لازمی زد.

روزنامه اعتماد: دیدار روحانی و اوباما از دید «دلارام»ها؛ روحانی دست خالی بر نمی‌گردد.

روزنامه اعتماد:باید یاد بگیریم که سیاست خارجی مبتنی بر اخلاق نیست مبتنی بر تامین منافع است.

تدبیر 24:دوست یا دشمن پنداشتن برخی کنشگران بین المللی تا ابد؛ امکانات مناسبی برای سایرین به ویژه دولت‌های رقیب فراهم می‌آورد تا بتوانند از قدرت مانور بیشتری در عرصه دیپلماتیک برخوردار شده و حتی در برخی موارد مبادرت به محاسبات خطر ناکی کنند.

ارگان حزب کارگزاران: آمریکایی ها موقعیت طلایی به قدرت رسیدن میانه روها در ایران را نتوانسته اند بفهمند و اشتباه دوره بیل کلینتون را تکرار می کند.در چنین شرایطی دولت روحانی باید با برگ های دیگری بازی کند تا بازیگر اصلی را به هوش بیاورد.

صادق زیباکلام: به روحانی فشار زیادی می‌آورند با اوباما دیدار نکند.

روزنامه ایران: مسائل سیاسی راه‌حل سیاسی می‌خواهد نه حقوقی برای همین هم احتمال دیدار روحانی و اوباما مهم ارزیابی می‌شود.

هرمیداس باوند: فرصت تاریخی روحانی و اوباما برای ملاقات غیرممکن وجود دارد!

و...

این روزنامه در جهت عادی سازی و توجیه این دیدار احتمالی می نویسد: بدون شک هر نوع فعل، ترک فعل یا گفتاری که از دولتمردان در نیویورک دیده یا شنیده ‌شود مبتنی بر مطالعات کارشناسی است و به‌عنوان سیاست رسمی نظام و دولت جمهوری اسلامی به مرحله اجرا در‌می‌آید که از قبل مراحل شور و هماهنگی در سطوح مختلف نظام را طی کرده است.

ارگان دولتی در حالی از هماهنگی این دیدار با سطوح مختلف نظام خبر می دهد که سال گذشته یک هفته پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سفر نیویورک رهبر انقلاب در در مراسم اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری فرمودند: «البتّه برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به نظر ما بجا نبود.»

از آنجایی که در روزهای اخیر از سوی گروه ها و حتی تشکل های دانشجویی نسبت به این دیدار احتمالی انتقاد شده است، رسانه دولتی تلاش کرد این مخالفت ها را نابلدی اصول دیپلماسی جلوه دهد، تاجائیکه روزنامه ایران نوشت: اینکه پیشاپیش حکم صادر کنیم که دیدار فلان مقام ایرانی با فلان مقام امریکایی یا اروپایی و... قطعاً به نفع کشور یا قطعاً به زیان کشور است، هیچ کدام از این احکام مبتنی بر اصول شناخته شده دیپلماسی نیست چرا که در عالم دیپلماسی هیچ امر قطعی وجود ندارد. در عالم دیپلماسی تنها یک حکم قطعی وجود دارد و آن هم منافع ملی کشورها است. طبیعی است ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و دولت اعتدال از بدو فعالیتش مأموریتی غیر از تأمین منافع ملی ایران در عرصه جهانی را برای خود قائل نبوده است. از این‌رو چه در نیویورک چه در سایر مناطق، اگر تماسی یا دیداری برقرار شود یا نشود قطعاً در راستای همین راهبرد است. راهبردی که به تصریح روحانی اساس آن را مقام معظم رهبری پایه ریزی می کنند.

به نظر می رسد تنزل مسئله ایران و آمریکا از یک مواجه ایدئولوژیک به یک تقابل سیاسی که با مرور زمان و اخذ روش های دیپلماتیک  قابل حل است، بزرگترین تحریف موضوع ایران و آمریکاست.

روز گذشته بسیج دانشجویی در بیانیه ای تاکید کرد: ما دانشجویان ایرانی مراتب نگرانی عمیق خود را از قوت گرفتن این شایعات ابراز کرده و تاکید می کنیم که ملت ایران همچنان آمریکا را «شیطان بزرگ» و «دشمن اصلی» خود می داند و از آنجایی که تجربه نشان داده امتیازدهی به شیطان بزرگ حتی در حد انجام مذاکره باعث جری تر شدن آن برای گرفتن امتیازات بیشتر می شود، که نمونه ی آشکار آن در جریان مذاکرات هسته ای یکسال اخیر به خوبی قابل مشاهده است، لذا هرگونه تماس تلفنی، دیدار اتفاقی!، نشست چند جانبه و دلسوزی برای مسئولان رژیم آمریکا! از نظر ملت ایران محکوم و غیر قابل قبول است. عدم رابطه ی ایران با آمریکا تا تشکیل حکومت جهانی اسلام و از بین رفتن نظام سلطه و ماهیت سلطه گری ادامه خواهد داشت.

با این وجود شکی نیست که هزینه هایی که در یک سال گذشته مردم و دولت از خوشبینی های متوهمانه نسبت به دشمن متحمل شده اند و تبعاتی که به ویژه اقدام نابجای سال گذشته رئیس جمهور در برقراری ارتباط تلفنی با اوباما در پی داشت، موجب شده است که امسال دیگر روحانی به خود اجازه ی تکرار چنین اشتباهی را ندهد و قابل پیش بینی است که علیرغم شوق و ذوق تامل برانگیز نسبت به ایجاد ارتباط با دشمن که در دولت مردان وجود دارد، اما قرار نیست بار دیگر شاهد چنین اتفاق نابجایی باشیم و این چیزی است که می شود آن را پیش بینی کرد.

روزنامه های زنجیره ای از این واقعیت به خوبی آگاه هستند و می دانند پاسخ آمریکا در یک سال گذشته به خوشبینی ها و اعتمادهای دولت مردان ایران به گونه ای نبوده است که روحانی بتواند فضای اجتماعی کشور را برای تکرار اقدام سال گذشته اش اقناع کند. اما این رسانه ها معتقدند عدم شکل گیری ارتباط رئیس جمهور آمریکا و ایران در واقعیت، دلیلی نمی شود که آن ها از این موضوع سخن نگویند.

آن ها می دانند که برای شکستن یک تابو و برای عملی کردن اهدافی که دنبال می کنند، قرار نیست حتما در واقعیت ارتباطی بین رئیس جمهور ایران و آمریکا برقرار شود. بلکه همین که فضا به گونه ای پیش برود که علاوه بر رسانه های اصلاح طلب حتی دیگر رسانه ها هم از احتمال چنین دیداری سخن بگویند، خود برای آن ها پیروزی محسوب می شود و تا حدی آن ها را به اهداف شان نزدیک می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top