تاریخ انتشار: شنبه 1393/09/15 - 13:55
کد خبر: 149778

ساعاتی پیش از مراسم 16 آذر؛

لغو سخنرانی و محدودیت برای صحبت تشکلهای دانشجویی منتقد

لغو سخنرانی و محدودیت برای صحبت تشکلهای دانشجویی منتقد

وی با اشاره به دعوت نشدن اتحادیه‌های دانشجویی به مراسم روز 16 آذر که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، اضافه کرد: چرا برای صحبت کردن افراد را گزینش می‌کنید؟ چرا به اتحادیه‌های دانشجویی جایگاه نمی‌دهید؟ منتقدان بزرگترین فرصت جمهوری اسلامی و محترم‌ترین هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک روز مانده به برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه ها، خبرها حکایت از نوعی مدیریت سیاسی بر برنامه های دانشجویان دارد.دانشجویانی که می خواستند، حرف دل مردم را بزنند و بگویند که قیمت گوجه از موز پیشی گرفته است و زوج های جوان هنوز در صف وام ازدواج هستند و ایهالناس توانایی خوردن نان به نرخ روز را ندارند و اوضاع اینقدر که قرار است تشکل های همسو در فضای گلخانه ای تعریف کنند، روبه راه نیست ، از سخنرانی در مقابل رییس جمهور منع شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از سویی قرار است رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران حاضر شود اما اتحادیه های دانشجویی در اعتراض به نحوه برگزاری این مراسم امتناع خود را از حضور اعلام می کنند؛ از سوی برنامه تشکل های دانشجویی با محدودیت مواجه شده است و از سویی مجوز حضور برخی عناصر فتنه انگیز براحتی صادر می گردد.

*یک برنامه گلخانه ای

برنامه گلخانه ای عنوانی است که یک اتحادیه دانشجویی برای جلسه فردای رئیس جمهور انتخاب کرده است. آنطور که یک فعال دانشجویی گفته، قرار است از چهار اتحادیه دانشجویی تنها یک نماینده و تعدادی از سخنرانان هم سو با دولت در حضور رئیس جمهور سخن بگویند!

با اعلام چیدمان و نحوه برگزاری مراسم روز دانشجو با حضور رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران، مسئولان اتحادیه های دانشجویی به نحوه برگزاری این مراسم انتقاد کردند.

مراسم امسال نیز ظاهرا به سیاق سال گذشته گزینشی برگزار خواهد شد؛ این مسئله از اظهارات و بیانیه های دانشجویان مشخص است.

فعالین دانشجویی در میزگردی که با موضوع «16 آذر و ماهیت جنبش دانشجویی» برگزار شد به این مسئله واکنش دادند. (متن این نشست را اینجـــا بخوانید)

واکنش دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی:

وی با اشاره به دعوت نشدن اتحادیه‌های دانشجویی به مراسم روز 16 آذر که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، اضافه کرد: چرا برای صحبت کردن افراد را گزینش می‌کنید؟ چرا به اتحادیه‌های دانشجویی جایگاه نمی‌دهید؟ منتقدان بزرگترین فرصت جمهوری اسلامی و محترم‌ترین هستند ولی شنیدیم که فردا قرار نیست اتحادیه های دانشجویی در مراسم روز دانشجو حاضر باشند در حالیکه رئیس جمهور سال گذشته قول داد که اتحادیه‌های دانشجویی امسال حضور داشته باشند و باید به قول خود عمل می‌کردند، امیدواریم بعد از این اینگونه نباشد.

شهبازی گفت: جریان دانشجویی به نمایندگی از توده دانشجویان موظف است یکسری از معضلات را شناسایی کند و این مسئله فرصت بزرگی برای همه مسئولان است. اینکه مقام معظم رهبری مقید کردند که مسئولان به دانشگاه‌ها بروند برای تشویق شدن و هورا کشیدن نیست، مگر مجلس عروسی است که عده‌ای مجلس را گرم کنند؟ قرار نیست جریان دانشجویی مجلس گرم‌کن باشد.

واکنش دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی:

آراسته در خصوص لزوم صحبت دانشجویان در حضور رئیس‌جمهور گفت:‌امیدواریم این بار برخلاف دیدارهای قبلی رئیس‌جمهور، ایشان صحبت دانشجویان را بشنوند. اینکه در خصوص صحبت دانشجویان و اینکه کدام یک از آنان به صحبت بپردازد، در تعارض با ماهیت جنبش دانشجویی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که مسئولان کشوری و لشکری پای صحبت دانشجویان بنشینند، رئیس‌جمهور نیز به صحبت دانشجویان گوش دهد و در این خصوص گزینشی عمل نکند.

واکنش دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل:

دیانی با بیان اینکه در این دوره هم مواردی در رابطه با طمع به جریان‌های دانشجویی دیده می‌شود، گفت: در این دوره ریاست‌جمهوری در سال اول در دیدار رئیس‌جمهور با دانشجویان به واسطه اینکه تشکل‌های دانشجویی منتقد هستند به آنها تریبون داده نمی‌شود در سال دوم به صورت گزینشی به یکسری از تشکل‌ها اجازه صحبت داده می‌شود و این نشان می‌دهد که می‌خواهند یک استفاده ابزاری از جریان‌های دانشجویی داشته باشند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم استفاده ابزاری و نگاه نادرست به دانشگاه شاید در عملکرد مسئولین این موضوع را بشود به وضوح دید پس از اینکه در این دوره مشکلاتی در دعوت اتحادیه‌های دانشجویی به مراسم روز دانشجو که با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شد پیش آمد به ما گفتند که فکر کنید که به یک عروسی دعوت شده‌اید ولی بچه های شما را دعوت نکردند. این درست نیست به خاطر اینکه بچه‌های شما را دعوت نکردند بخواهید به این مراسم نروید.

دیانی تصریح کرد: این رفتارها باعث شکاف بین نخبگان و دولت می‌شود و نشان از استفاده ابزاری از دانشگاه ها و دانشجویان دارد. البته باید بگوییم که در دیدار رئیس‌جمهور با دانشجویان این دانشگاه‌ها و دانشجویان هستند که میزبان هستند نه رئیس‌جمهور.

وی با اشاره به گزینش افراد برای صحبت کردن در مقابل رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو، اظهار داشت: روند انتخاب افراد باید مبتنی بر قانون باشد و باید به جلسه وجاهت قانونی بدهند نه اینکه گزینشی رفتار شود و کسانی دعوت شوند که از هیچ ساختار قانونی نگذشته‌اند.

دیانی ادامه داد: باید برای مراسم 16 آذر به اتحادیه‌های دانشجویی حق صحبت داده شود و در غیر اینصورت هیچکدام از اتحادیه‌ها حضور نمی‌یابند.

*واکنش دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همچنین در گفت‌وگویی با بیان اینکه متاسفانه برخی‌ اجازه نمی‌دهند رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو صدای دانشجویان را بشنود، گفت: روحانی باید در مقابل این جریان بایستد.

علی پهلوان تاکید کرد: متاسفانه‌ مسئولان برگزاری مراسم روز دانشجو خبرهایی در رابطه با اینکه تقسیم بندی‌هایی انجام داده‌اند و به خاطر این مسئله همه اتحادیه‌ها نمی‌توانند در مراسم روز دانشجو نماینده داشته‌باشند، منتشر شد و به ما خبر دادند که به غیر از بسیج دانشجویی تنها نماینده یک اتحادیه می‌تواند در این مراسم اظهار نظر کند و این مسئله به شدت باعث ناراحتی ما شده‌است.(اینجــــا)

واکنش رسمی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل:

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در نامه ای خطاب به حسن روحانی پیرامون حضور رئیس جمهور در روز دانشجو در دانشگاه در قالب سوالاتی نوشت: آیا تدارک دهندگان جلسه 16 آذر به دنبال برگزاری یک مراسم گلخانه ای از حضور رئیس جمهور در دانشگاه و ارائه تصویری کاریکاتوری و نمادین از این جلسه هستند.(اینجــــا)

واکنش رسمی جنبش عدالتخواه دانشجویی:

جنبش عدالتخواه دانشجویی با صدور بیانیه ای ضمن اعلام امتناع از حضور در این برنامه نوتش: اما آیا به راستی حضور مسئولان در دانشگاه یک حضور صرفا تشریفاتی برای گرفتن عکس با دانشجویان است؟ آیا حضور در دانشگاه برای برگزاری میتینگ حامیان دانشگاهی آقای روحانی است به همان سبک ستاد های انتخاباتی؟ یا این که کار کرد این حضور ها چیز دیگری باید باشد؟! اگر جز این است، قاعدتا در فضایی آزاد و محترمانه نمایندگان اتحادیه های رسمی دانشجویی میبایست به ارائه دیدگاه در جلسه دیدار با رئیس جمهور میپرداختند.اما گویا تمهیدات برگزاری جلسه جز این است.(اینجــــا)

واکنش رسمی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

این اتحادیه دانشجویی نیز در بیانیه ای نوشت: جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان اتحادیه‌ای دانشجویی اعتراض خود را نسبت به نحوه چینش سخنرانان مراسم روز ۱۶ آذر اعلام می‌دارد و خدمت رئیس جمهور محترم از راه دور سلام و آرزوی توفیق روز افزون در جهت اجرای آرمان‌های اسلام ناب و منویات امام راحل و مقام معظم رهبری را از خداوند متعال برای ایشان می‌نماید. امیدواریم رئیس جمهور در این اجحاف بزرگ و محرز ورود پیدا کرده و اجازه دهند که نمایندگان تمام اتحادیه‌های دانشجویی بتوانند بدون هیچ مشکلی صحبت کنند.

جامعه اسلامی تاکید کرده اطرافیان رئیس محترم جمهور گویی خوش ندارند که صدای تمام تشکل‌های دانشجویی به گوش رئیس جمهور برسد.(اینجــــا)

واکنش دفتر تحکیم وحدت:

این اتحادیه دانشجویی نیز در بیانیه ای خطاب به روحانی تاکید کرد: حضرتعالی در مهرماه امسال از عدم حضور نمایندگان دانشجویی مکدر شده بودید و ما امید داشتیم با توجه به ناراحتی شما، این رویه اصلاح شود و اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی بتوانند دغدغه‌های خود را مطرح کنند. اما متاسفانه با استدلال‌های عجیب و خنده‌دار وزارتین علوم و بهداشت این فرصت از دفتر تحکیم وحدت به عنوان با سابقه ترین اتحادیه دانشجویی نیز سلب شد. منتسب کردن جریان‌های دانشجویی به اصلاح طلب و اصولگرا مقدمه‌ای برای نفوذ جریانات سیاسی به جنبش دانشجویی است که در گذشته طعم تلخ این زیاده خواهی ها را چشیده‌ایم. معیار انتخاب نمایندگان دانشجویی چه بوده است که تشکل یک دانشگاه به اتحادیه های دانشجویی ترجیح داده شده است؟ آیا این رویه انتخاب نمایندگان دانشجویی مورد تایید شماست؟ اگر هست، که بعید می‌دانیم باشد، جای بسی تاسف دارد و اما اگر نیست لطفا از ادامه اینگونه اقدامات جلوگیری کنید.(اینجــــا)

*محدودیت در برنامه های تشکل های دانشجویی

در حالی که خبر می رسد در برخی دانشگاه ها برخی چهره های مارک دار فتنه به صورت یک طرفه سخنرانی خواهند کرد اما در برخی دانشگاه ها از حضور جریان مومن و انقلابی ممانعت به عمل می آید.

درحالی که از مدت‌ها قبل اعلام شده بود حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به دعوت بسیج دانشجویی و به مناسبت ۱۶ آذر در این دانشگاه مراسم سخنرانی و پرسش و پاسخ خواهد داشت، مسئولان دانشگاه امیرکبیر علی‌رغم دعوت قبلی و اصرار بسیج دانشجویی این دانشگاه، با حضور شریعتمداری در این دانشگاه مخالفت کردند.(اینجــــا)

پیش از این نیز در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان که قرار بود با سخنرانی پیام فضلی نژاد برگزار شود، از سوی مسئولین این دانشگاه لغو شده بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top