تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/09/24 - 12:55
کد خبر: 150812

در همایش پیمان پولی دوجانبه در دانشگاه علم و صنعت چه گذشت؟/ نماینده بانک مرکزی بالاخره در جمع دانشجویان حاضر شد

در همایش پیمان پولی دوجانبه در دانشگاه علم و صنعت چه گذشت؟/ نماینده بانک مرکزی بالاخره در جمع دانشجویان حاضر شد

پیش از این درخواست های دیگری توسط دانشگاهیان مبنی بر حضور مسئولان و پاسخگویی مطرح شده بود؛که هر یک با عذر و بهانه ای منتفی شد. با این حال خانم برهان آزاد دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا که به عنوان نماینده بانک مرکزی در این همایش شرکت یافته بود؛در ابتدای سخنرانی تصریح کرد که نماینده بانک مرکزی نیست!

خبرنامه دانشجویان ایران: سه شنبه هفته گذشته "همایش پیمان پولی دوجانبه"در حالی در دانشگاه علم وصنعت برگزار شد که بالاخره بانک مرکزی حاضر به گفتگوی تخصصی در دانشگاه در این باره شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پیش از این نیز درخواست های دیگری توسط دانشگاهیان مبنی بر حضور مسئولان و پاسخگویی مطرح شده بود؛که هر یک با عذر و بهانه ای منتفی شد.

با این حال خانم برهان آزاد دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا که به عنوان نماینده بانک مرکزی در این همایش شرکت یافته بود؛در ابتدای سخنرانی تصریح کرد که نماینده بانک مرکزی نیست!

دبیر کل اتحادیه پایاپای آسیا در ادامه هدف از پیمان پولی دوجانبه را تامین نقدینگی در زمان ایجاد بحرانهای مالی، تقویت پول ملی کشورها و بسط فعالیتهای تجاری ذکر نمود؛ ومصون سازی در مقابل نوسانات ارزی و ایجاد تنوع در پایانه های ارزی را از جمله مزایای این طرح دانست. وی اراده ملی کشورها، روابط سیاسی مستحکم بین دوکشور، داشتن ساختار اقتصادی مناسب، تعادل تراز تجاری، وجود ساختارهای فنی و تبیین آیین نامه های تجاری را از جمله الزامات پیمانهای پولی دوجانبه دانست و در پایان پیمانهای پولی دوجانبه را راهکار اقتصادی مناسبی برشمرد که در صورت مهیا بودن شرایط میتواند مشکل گشا باشد.

مهمان دیگر این همایش ملایی، کارشناس اقتصاد بین الملل بود. وی با مروری بر تاریخ تحریم پس از انقلاب اسلامی، تحریم های نفتی و بانکی را که در سال 1390 علیه کشور اعمال شده اند را از جمله تحریمهای شکننده برشمرد؛ و پیمان پولی دوجانبه را راهکاری برای تحریم بانکی خواند. این کارشناس اقتصاد بین الملل، انتقال و آزادسازی ارز، کاهش هزینه­ های تبادل ارز، گرفتن نوسانات ارز و استفاده از پول ملی برای تجارت را از جمله مشکلاتی بر شمرد که با استفاده از این پیمان قابل رفع است.

وی در ادامه استفاده از این روش را برای ذخیره سازی ارز نفی کرده و در عوض آن را راهی مناسب برای تسویه تجاری خواند. هم چنین تصریح کرد: می توان با برنامه­ ای منطقی طی چهار الی پنج سال، حدود 30 درصد از تراکنش های مالی را با دلار، 15 درصد را با یورو و 55 درصد را با استفاده از پیمان پولی دوجانبه انجام داد.

وی ادامه داد: تنها پنج کشور چین،هند،امارات،تایوان و روسیه حدود 50 درصد از مبادلات تجاری ما را به خود اختصاص میدهند؛ و با وجود اعلام آمادگی  کشورهایی نظیر روسیه،ترکیه و پاکستان؛شرایط برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه مهیاست.

ملایی در پایان ذکر کرد: ما یک کشور انقلابی هستیم که در برابر هژمونی آمریکا ایستاده ایم ،در این را ه هزینه ی زیادی پرداخته ایم و بهترین جوانانمان را قربانی کرده ایم تا دنیای مادی گری ای را که آمریکا برای ما تصور کرده است تغییر دهیم چرا ؟   چون ما می خواستیم دنیایی مبتنی بر خدا پرستی را بنا کنیم. الان اگر بخواهیم این راه را ادامه بدهیم با وابستگی تراکنش های مالی مان به دلار این کار امکان پذیر نیست یعنی اگر حتی ما مجاز به استفاده از دلار باشیم، حق استفاده از آن را نداریم چرا که نباید اجازه بدهیم یک کشور بر ما مسلط باشد. نکته ی دوم این است که  الان آمریکا در مذاکرات می گوید که من میخواهم جلوی بمب اتمی ایران را بگیرم و بنا بر خواست او باید کل تاسیسات اتمی را جمع کنیم. فرض کنید که ما این کار را بکنیم و فرض کنید  در آن صورت طبق ادعای آمریکایی ها تحریم ها برداشته شود. خب الان ما یک قدرت منطقه ای هستیم در آن صورت به قدرتی جهانی تبدیل می شویم که در این صورت برای آمریکا هزاران بار بد تر است!! اگر کسی می تواند، دلیلی منطقی برای اینکه آمریکا سازمان تحریم را به هم بزند؛ بیاورد. مگر ما در مذاکرات اخیر هر چه گفتند اجرا نکردیم؟ آیا حاضر شدند درصد کمی از تحریم ها را بردارند؟ نه ؟ پس باید روشمان را عوض کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
بهترین زمان سفر به ترابزون و نکات دانستنی!
رئیس بخش ارتوپدی بیمارستان شفا زیر شکنجه صهیونیست‌ها به شهادت رسید
حق اعتراض داریم چون این پول ما هست که خرج جنگ علیه غزه می‌شود
تصاویری از بمباران سنگین شهر رفح
فیلم/ تلاوت قرآن کودک فلسطینی بر روی ویرانه‌های خانه‌اش در غزه
کابینه جنگی اسرائیل مرحله اول عملیات رفح را تایید کرد
دیدار رافائل گروسی با امیرعبداللهیان
پذیرش ۵۳ درصد دانشجویان دکتری به روش استادمحور
دیدار نیچروان بارزانی با رهبر معظم انقلاب
اولین رده‌بندی فوتسال جهان
آغاز فاز مطالعاتی ساخت ماهواره مشترک دانشگاههای تهران و مسکو
تجدید میثاق مسئولان سازمان حج و زیارت با آرمان‌های امام(ره)
دانشگاه و صنعت در دولت سیزدهم به هم نزدیکتر شدند
راهکاری برای خواندن سریع نمازهای قضا
تکذیب نامه انتقادی منتسب به آیت‌الله سبحانی
رویداد «ریحان‌شهر» به مرحله ارزیابی رسید
شکایت آموزش و پرورش از یک سریال نمایش خانگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top