تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/04/31 - 10:15
کد خبر: 173585

دوره مطالعاتی «خبرنامه دانشجویان ایران» برای دانشجویان/ بخش اول

چند قدم در تاریخ تحول ایران/ چرایی آزادی طلب بودن مردم

چند قدم در تاریخ تحول ایران/ چرایی آزادی طلب بودن مردم

در این میان اما تاریخ به عنوان حافظه سیال یک جامعه به رنج مضاعفی به نام عدم دسترسی به منابع مطالعاتی خوب مبتلا است. منابعی که توان پاسخ گویی به سوالات روزافزون جوانان و اغنای علمی آنان را داشته باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است و کشور تاریخی ما ایران اسلامی نیز از قدیم الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی بسان خورشیدی تابناک همچنان می درخشد و با فرزندان نیک نهاد خویش هنرنمایی می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، متأسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمان های فرهنگی داخلی و خارجی در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، چندان امیدوارکننده نمی باشد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گله و ناخشنودی نموده و از مسئولان و ارگان های مختلف خواسته اند که با برنامه ریزی های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی با وارد شدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.

در این میان اما تاریخ به عنوان حافظه سیال یک جامعه به رنج مضاعفی به نام عدم دسترسی  به  منابع مطالعاتی خوب مبتلا است. منابعی که توان پاسخ گویی به سوالات روزافزون جوانان و اغنای علمی آنان را داشته باشد.

خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران» در نظر دارد بعد از پایان ماه مبارک رمضان در گزارش هایی به معرفی کتاب های مفید در زمینه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان کند. در ادامه با ما همراه باشید:

بخش اول

1- اندیشه دینی و جنبش ضد رژی در ایران
پدیدآور: حسین ابادیان
فلسفه ی وقوع جنبش‌های عظیم تنباکو و سپس مشروطیت در ایرانی که - لا اقل در چند سده ی اخیر آن-خبری از رواج اندیشه های  سیاسی جدید نبود، چه بود؟  آیا مردم طالب رهایی از حکومتدوره مطالعاتی قاجار و تاسیس نظامی دمکراتیک بودند؟  چه کسانی رهبری جنبش  تنباکو را به عهده داشتند و دلایل آنها برای مخالفت با امتیازنامه ی تنباکو چه بود؟ کدامین عناصر  مردم را به هم متصل می کرد و چه زمینه ی فکری و مذهبی ای باعث می شد که مردم در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و سایر نقاط کشور  با یکدیگر همدلی نشان  دهند؟  آیا مردم فقط طالب آزادی بودند و تنباکو بهانه ای بود یا آنکه در پس آن جنبش، مبانی اعتقادی دیگری نهفته بود؟
سوالاتی که میتوان پاسخ آنها را در این کتاب یافت.

2- زندگانی سیاسی خاندان علم
پدیدآور : مظفر شاهدی
تحولات تاریخ ایران و بطور اخص تاریخ معاصر ایران  در پیوندی تنگاتنگ با نقش آفرینی خاندان های متنفذ و قدرتمند است تا جائی که بررسی تاریخ سیاسی ایران در دوسده ی اخیر، بدون پرداختن به  نقش خاندانهای بزرگ و متنفذ تقریبا غیر ممکن است. تا بحال در مورد شخص اسدالله علم آثار زیادی به چاپ رسیده اما متاسفانه خاندان علم با داشتن پیشینه ای طولانی در تاریخ ایران (حضور موثر از اواخر صفویه تا انتهای عصر پهلوی دوم)  و بالاخص جایگاه ویژه شان در دوسده ی اخیر، هیچ گونه کار پژوهشی- تاریخی و مستند بر روی آن صورت نگرفته، همه ی اینها و کثرت منابع مطالعاتی درباره ی این خاندان  ( بویژه در دوره پهلوی)  مولف را به تهیه و تنظیم  کتاب پیش رو مصمم نموده است.دوره مطالعاتی


3- نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار
پدیدآور: نویسنده: سلیم الحسنی ترجمه: محمد باهر – صفاءالدین تبرائیان
بررسی دیدگاهها و موضعگیریهای  علمای شیعه و نقش آنان در برابر استعمار خارجی  در مقطع زمانی دو دهه آغازین قرن بیستم ( 1900-1920م/ 1279-1299 ش) در دو گستره ی جغرافیایی ایران و عراق، موضوع مورد بحث در  اثر حاضر است.

از منظر شیعیان در پی غیبت دوازدهمین امام شیعیان، در ابتدا نائبین خاص امام زمان (عج) و سپس علما، فقها و مرجعیت شیعه، دوره مطالعاتیروشنگر احکام شرعی، حجت خدا در زمین و فریاد رس جریانات و جوامع شیعی به هنگام  نصرت خواهی بوده اند و همواره مراجع و علماء  از رهبری مشروع  و مقبولی در بین جوامع شیعی برخوردار بوده اند، با پیدایش شکل نوین استعمار در اواخر قرن نوزدهم، طرحها و برنامه هایی به منظور استعمار فزون تر کشورهای کمتر توسعه یافته و بویژه ملل مسلمان، مورد توجه دولتهای غارتگرغرب قرار گرفت و از همین زمان است که ما شاهد ایفای نقش بارز علمای شیعه بمنظور رویارویی با تحریکات و فعالیهای استعمارگرانه میشویم و این اثر نیز مشخصا  به قصد بررسی کیفیت و چگونگی این رویارویی ها، توسط سلیم الحسنی به نگارش در آمده است.  

4- تعامل دیانت و سیاست در ایراندوره مطالعاتی
پدیدآور: موسی نجفی
مجموعه ی حاضر شامل ده گفتار تاریخی، فکری وسیاسی پیرامون نقش زعمای شیعه و اصول فکری سیاسی آنان درباره ی مسئله نفوذ غرب در ایران است. مباحث کتاب با چند رساله ی تاریخی و سیاسی از زعمای شیعه تکمیل شده تا ضمن استناد بخشیدن مصداقی به مباحث مزبور، توانسته باشیم غنای متون و رسائل شیعیان را در این زمینه ها بهتر و روشنتر نشان داده باشیم.

5- در آستانه انقلاب اسلامی ( اسنادی از واپسین سالهای حکومت پهلوی)
پدیدآور : جلال فرهمند
حدود یک سال قبل از انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57، جیمی کارتر (رئیس جمهور آمریکا) از این کشور با عنوان "جزیره ثبات" یاد کرده بود  اما  در کمتر از یکسال، تغییر و تحولات سیاسی در ایران نگاه  اندیشمندان  داخلی و خارجی را متوجه خود  ساخت، در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا به روایتی بیش از 1000 کتاب تحلیلی در رابطه با انقلاب ایران، در داخل و خارج کشور به چاپ رسیده، اما متاسفانه در بین این انبوه از آثار تحلیلی-تاریخی، کتابهای اسنادی کمتر به چشم میخورد و شاید تعدادشان از 20 عنوان عدول نکند .

برای آنکه بیشتر بدانیم چرا شاه با وجود حمایت های خارجی گسترده  و موفقیت های بسیار در عرصه بین الملل، با انقلابی  مردمی و یکپارچه، جزیره ی به ظاهر ثبات اش را به یکباره از دست می دهد و حاکمیت نیز از درون به ورطه ی فروپاشی کشیده میشود، قطعا بررسی اسناد مربوط به دوسال آخر رژیم پهلوی ضروری بنظر می رسد و اثر حاضر نیزمشخصا به ارائه و دسته بندی این اسناد پرداخته است  و از تحلیل فرا متنی این اسناد پرهیز کرده است.دوره مطالعاتی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این استان کشور به ۴ استان تبدیل می شود؟
تیپ لیلا حاتمی در مراسم خاکسپاری مادرش +فیلم
در حمله به اسرائیل با ۱۲ لایه پدافندی مواجه بودیم
اصلی‌ترین خبر این هفته زاهدان ترکیه و عبدالحمید نیست +جزئیات
ادامه پخش سریال پرحاشیه در تلویزیون
مدال نقره جهانی ورزشکار ایرانی پس گرفته شد
فرمانده کل سپاه: مصمم‌تر از قبل در برابر دشمن شمشیر می‌زنیم‌
هشدار چین و روسیه به آمریکا
استقلالی‌ها پولدار شدند
تایم‌لپس دیدنی از جشن امام رضایی‌ها +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام بدون آزمون دکتری دانشگاه پیام نور
جزئیات پذیرش دانشجو در موسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم
نظر وزیر کشور درباره تعطیلی شنبه‌ها
پیشنهاد وسوسه‌انگیز به بیرانوند! +فیلم
دیدار مهم روسای جمهوری ایران و آذربایجان
مهمانان ویژه امروز رئیس جمهور با اسباب‌بازی ‌هایشان آمده‌اند +فیلم
معبر کولبری مجاز بازگشایی می شود + جزئیات
زمان پرتاب ماهواره‌بر قائم۱۰۵ سپاه اعلام شد
معرفی برترین هتل‌های مشهد
تعطیلات زمستانی برای دانش‌آموزان؟!
حضور حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top