تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/02/15 - 15:15
کد خبر: 198856

سه ماه از قول اولویت استخدام دانشجویان گذشت؛

وعده‌های استخدامی دانشجویان صنعت نفت حرف بود!

وعده‌های استخدامی دانشجویان صنعت نفت حرف بود!

بعد از اعتصاب چندین روزه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت واحدهای آبادان و تهران در دی ماه که سر و صدای زیادی در فضای رسانه‌ای و دانشگاهی کشور به راه انداخت، مسئولین دانشگاه قول حل این مشکل را دادند اما با گذشت نزدیک به 4 ماه هنوز دانشجویان بلاتکلیفند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مشکل استخدامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت هنوز حل نشده است و این دانشجویان در نامه‌های سرگشاده‌ای خطاب به رئیس جمهور و قائم مقام وزارت نفت، خواستار بررسی این موضوع شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از اعتصاب چندین روزه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت واحدهای آبادان و تهران در دی ماه که سر و صدای زیادی در فضای رسانه‌ای و دانشگاهی کشور به راه انداخت، مسئولین دانشگاه قول حل این مشکل را دادند اما با گذشت نزدیک به 4 ماه هنوز دانشجویان بلاتکلیفند.(برای مشاهده اطلاعات بیشتر در این باره به اینجــــا، اینجــــــا و اینجـــــــا مراجعه کنید.)

ماجرا چه بود؟
در تاریخ 18 خرداد ماه 1394، مصوبه وزارت نفت مبنی بر عدم هرگونه جذب در این وزارت خانه مگر با موافقت شخص وزیر صادر شد. پیرو این مصوبه روند استخدامی فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت متوقف شد. بر اساس مصوبات و مقررات وزارت نفت و همچنین وعده های داده شده در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری، دانش آموختگان ممتاز و گروه الف از این دانشگاه دارای اولویت استخدام بدون آزمون ورودی در شرکت های تابعه وزارت نفت هستند.

بلافاصله بعد از صدور این دستور، پیگیری های مصرانه و جدی مسئولین، تشکلات دانشجویی و سایر دانشجویان شروع شد. نتیجه این پیگیری ها صدور نامه سوم مهرماه از طرف وزیر محترم نفت شد.

بر اساس این دستور روند استخدام دانش آموختگانی که مراحلی از جذب را طی کرده بودند ادامه پیدا می کرد و تعیین تکلیف سایرین تا ورودی 94 به کمیسیون 39 محول می‌شد.

پس از گذشت سه ماه از این دستور، از برگزاری و خروجی این کمیسیون هیچ اطلاعی داده نشد. بنابراین تجمع مسالمت آمیز دانش آموختگان مقابل وزارت نفت مورخ 5 دی برنامه ریزی و اجرایی شد.

طبق ادعای شخص رییس آموزش کل وزارت نفت کمیسیون مذکور تشکیل و مصوبه به سمع و نظر جناب وزیر رسانده شده و تصحیحات مد نظر وی اعمال گردیده بود. وعده‌های وزیر به معترضین مبنی بر بازگشت روند جذب به روال سابق بود.

اما جناب دکتر سلحشور، معاونت تامین نیروی وزارت نفت در مصاحبه خود با بخش خبری 20:30 مورخ 16 دی ماه، اذعان داشتند نه تنها این روند به شکل سابق برنخواهد گشت بلکه اولویت به سایر دانشگاهها نیز داده می شود. این قانون کاملا بر خلاف قوانین وزارت نفت در زمان ورود به دانشگاه است.

دانشجویان نیز که راهکار نامه‌نگاری را ناکارآمد دیدند از همان تاریخ دست به تحصن در دانشکده‌ها، اعتصاب غذا و لغو امتحانات زدند تا شاید از این طریق ندای مطالبات خود را به گوش مسئولین برسانند. (برای مشاهده اطلاعات بیشتر در این باره به اینجــــا، اینجــــــا و اینجـــــــا مراجعه کنید.)

در پی این اعتراضات ابلاغیه‌ای در 27 دی 1394 صادر شد که بر اساس آن اولویت استخدام به دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعت نفت باز می‌گشت و مبنی بر وعده مسئولین، روند کاریابی فارغ التحصیلان ممتاز در صف استخدام از همان روز شروع می شد.

متأسفانه علی‌رغم گذشت 4 ماه از صدور ابلاغیه 27 دیماه و پیگیری مستمر، تغییری در وضعیت استخدامی دانشجویان حاصل نشده و مسئولین مربوطه پاسخ روشنی در قبال این تأخیر و نابسامانی وضعیت موجود فارغ التحصیلان ارائه نداده‌اند.

بنابراین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در نامه‌هایی سرگشاده خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور و کاظم وزیری هامانه، معاون وزیر نفت، خواهان رسیدگی به بی توجهی و کوتاهی مسئولین شدند.

متن نامه‌های مذکور را در ادامه می‌خوانید:

نامه به رییس جمهور

بسمه تعالی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛
جناب آقای دکتر روحانی؛

با  سلام؛
احتراما به استحضار می رسانیم؛ دانشگاه صنعت نفت به عنوان تنها نهاد آموزش عالی تحت نظارت و مدیریت وزارت نفت طی 76  سال فعالیت علمی خود نقش بی بدیلی در تربیت نیروی انسانی متخصص صنعت نفت داشته است.  رسالت این دانشگاه جذب افراد نخبه کشور و آموزش و مهیا نمودن آنان برای خدمت در صنعت اول کشور یعنی صنعت نفت و گاز می باشد. بر همین اساس سیاست های منحصر به فرد این دانشگاه و پشتیبانی وزارت نفت از آن، همه ساله سبب گردیده است که نخبگان علمی و رتبه های برتر آزمون سراسری حضور در این دانشگاه را علی رغم شرایط بد آب و هوایی خوزستان بر دانشگاه های مادر در کشور ترجیح دهند و با چشم پوشی از بعضی فرصت های بالقوه این دانشگاه ها به امتیازهای ذکر شده توسط  دانشگاه صنعت نفت در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و همچنین سایت های رسمی دانشگاه و وزارت نفت به خصوص در مورد اولویت استخدام و پس از آگاهی از فرآیند اجرایی آن در عمل که شامل جذب فارغ التحصیلان ممتاز (اصطلاحا گروه "الف") دوره کارشناسی و فارغ التحصیلان دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری در شرکت های تابعه وزارت نفت بوده، اعتماد نمایند.

متاسفانه بنا به صدور ابلاغیه ای توسط وزیر محترم نفت در مورخ 19 خرداد  ماه سال 94، مبنی بر ممنوعیت هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه های تابعه وزارت نفت، علی رغم امتیازات و وعده های داده شده به دانشجویان دانشگاه صنعت نفت و اعتماد دانشجویان به آنها، سرنوشت فارغ التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه را تحت الشعاع قرار داده است.  با توجه به ماهیت تخصصی رشته های دانشگاه صنعت نفت و محدود بودن آنها به صنایع نفت و گاز و متعهد به خدمت بودن دانش آموختگان در مجموعه وزارت نفت و شرکت های تابعه، دانش آموختگان و دانشجویان شانس اندکی جهت استخدام در مجموعه های خارج از وزارت نفت را دارند.  لذا ابلاغیه اخیر باعث عدم اشتغال و به دنبال آن ایجاد مشکلات روحی، معیشتی و اجتماعی زیادی در این دانش آموختگان شایسته شده است.

آنچه بیشتر مایه تاسف و تأثر ما می باشد عدم توجه مسئولین به ماهیت دانشگاه صنعت نفت به عنوان یکی از گنجینه های بزرگ این انقلاب و نماد مقاومت مردم خوزستان و به خصوص شهرستان آبادان می باشد. جای بسی نگرانی دارد که این سیاست های مسئولین موجب کاهش اعتبار دانشگاه می شود که علاوه بر تربیت افراد متخصص، الگوهایی چون شهید تندگویان را تقدیم این انقلاب کرده است. دانشگاه صنعت نفت نه تنها برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت ، بلکه متعلق به تمامی مردم ایران اسلامی است. دانش آموختگان این دانشگاه در کنار تحصیل به علت موقعیت. شرایط دانشگاه با مفهموم میهن دوستی، مقاومت، خدمت به خلق الله و اسلام عجین شده اند.

اکنون قریب به 9  ماه از تلاش ها و پیگیری های فارغ التحصیلان و دانشجویان جهت پاسخگویی وزیر محترم نفت و سایر مسئولین دانشگاهی و وزارتی برای تعیین تکلیف و حل مشکل می گذرد. علیرغم دعوت این برادران به آیه مبارک ((یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ. ای کسانی که ایمان آورده اید، به پیمان ها وفا کنید. سوره مبارکه مائده، آیه 1)) متاسفانه پاسخ صحیح و شایسته ای به فارغ التحصیلان و دانشجویان داده نشده است و تنها به ابلاغیه ای که در مورخ 27 دی‌ماه سال 94 توسط شورای اداری و استخدامی وزارت نفت صادر شد، اکتفا شد، که در آن "اولویت" استخدام به فارغ التحصیلان سایر دانشگاه های کشور نیز تعلق می‌گرفت که در این صورت کاربرد لفظ "اولویت" دیگر صحیح نیست و خلاف وعده های داده شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و نیز پایگاه‌ اطلاع رسانی معاونت توسعه سرمایه های انسانی وزارت نفت می باشد. لازم به ذکر است سایر بندهای این ابلاغیه در صورت اجرایی شدن، شرایط جذب فارغ التحصیلان را به گذشته باز نخواهند گرداند که این مورد نیز خلاف عدالت است، زیرا شرایط جذب برای افراد یک ورودی دانشگاه باید یکسان باشد و در صورت وضع قوانین جدید، این قوانین نمی‌تواند عطف به ما‌سبق شود. (طی یک مثال: دو نفر ورودی سال 86، معدل یکسان، گروه "الف" و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی سال 90 را در نظر داشته باشیم. یکی علاقه مند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و مشمول خدمت مقدس سربازی 2 ساله و دیگری معاف از خدمت و عدم تمایل به ادامه تحصیل. شخص دوم مطابق قوانین و وعده هایی که هنوز کتمان نشده بود در همان سال 90 جذب شده و در مقابل شخص اول پس از طی مشقت های ادامه تحصیل و خدمت مقدس سربازی در سال 94، با قوانین مصوب جدید و خلف وعده ی مسئولین مربوطه مواجه می شود. بنابر عدالت و قانون باید شرایطی مهیا شود که روال جذب برای این دو شخص یکسان باشد و انتظار می‌رود قوانین مصوب برای ورودی های بعد که با اطلاع از قوانین جدید وارد دانشگاه شده اند، اجرا شود و عطف به ماسبق نشود.)

با توجه به توضیحات ارائه شده، ما فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت امید داریم در سایه عدالت رئیس دولت تدبیر و امید، ترتیبی اتخاذ شود تا روند جذب فارغ التحصیلان این دانشگاه کاملا به روال سابق بازگردد. امیدواریم شما ضمن حمایت از ما، حمایت ویژه ای را برای دانشگاه صنعت نفت به عنوان نماد مقاومت، عزت و خودباوری داشته باشید.

با تشکر
دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت ایران

***********

نامه به قائم مقام محترم وزیر نفت

بسمه تعالی

الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا.(سوره بقره177)
نیکوکاران کسانی هستند که به عهد خود هنگامی که عهد بستند وفا می کنند.

قائم مقام محترم وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای مهندس وزیری هامانه

با سلام؛
احتراما باستحضار می رساند، دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت پس از گذشت 3 ماه از صدور ابلاغیه 27 دی ماه سال 1394، مصوبه ی شورای اداری و استخدامی وزارت نفت، مبنی بر بازگشت اولویت جذب دانش آموختگان دانشگاه صنعت نفت و متعاقب آن به جریان افتادن روند استخدام ایشان، علیرغم گذشت مدت زمان طولانی و پیگیری های مستمر، شاهد هیچ گونه تغییری در وضعیت استخدامی خود نبوده و مسئولین مربوطه در طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی تا کنون هیچ گونه جواب مشخص و قانع کننده ای در قبال این تاخیر و نابسامانی وضعیت موجود فارغ التحصیلان ارائه نداده و بلکه با بیان اظهارات ناامیدکننده موجبات سردرگمی و دغدغه های بیشتر را به وجود آورده اند.

با توجه به این که مجموعه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت تنها به امید استخدام و بورسیه، این دانشگاه را انتخاب نموده و با این پیش زمینه برای آینده خود برنامه ریزی کرده اند، برآن شدیم تا از قائم مقام محترم وزارت نفت درخواست داشته باشیم دستورات لازم را جهت رفع مشکل ایجاد شده مبذول فرمایید. مشکلی که زندگی تعداد کثیری از جوانان و آینده سازان این کشور را تحت تاثیر قرار داده و با حسن توجه شما در کمترین زمان ممکن قابل حل است. با توجه به نام گذاری سال 1395 از جانب مقام معظم رهبری  با عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" و اهمیت جایگاه نیروی انسانی متخصص و متعهد به عنوان یکی از ارکان مهم جهت تحقق شعار سال، امید است گام های موثری جهت رفع موانع موجود و اجرایی شدن قوانین مصوب با سرعت بیشتری برداشته شود. باشد که تحت مدیریت حضرتعالی و با بکار بستن تدابیر به موقع بار دیگر شاهد جوانه زدن امید در دل جوانان این مرز و بوم باشیم.

در پایان نیز تقاضای وقت ملاقات سه نفر از نمایندگان فارغ التحصیلان جهت رفع ابهامات و روشن شدن وضعیت ایشان را داریم.

پیشاپیش از بذل توجه و عنایت جنابعالی کمال سپاس و قدردانی را داریم.

و من الله توفیق
دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
عادل
1395/02/17 - 01:14

تا وقتی که یه مشت افراد پیر و از کار افتاده تو وزارت نفت و سایر وزارتخونه ها هستند، مدیریت کشور همین هست که هست. مدیر جوون کیلو چند؟. فکر نو و خلاق کیلو چند؟ جوون ممتاز باید بشینه تو خونه و افراد دارای پارتی که از دانشگاههای دارغوز آباد با مدرک های آشپزخونه ای بیان و پست های کلیدی رو بدست بگیرن و گند بزنن به مدیریت و تولید مملکت. آره تا وقتی اینجوریه جوون های ممتاز ما باید با بدقولی ها بسازند. فکر نو باید بسوزه و یا باید اون ور مرز ازش استفاده بشه برای بیگانه ها!!!!! واقعا جای تاسف داره که مسئولین نفت شب را با خیال راحت می خوابند و به فکر جوون هایی که از پیش قول جذب بهشون دادند نیستند که اونا الان در چه حالی اند.
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top