تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/03/27 - 11:15
کد خبر: 202405

مهمترین محورهای سخنان دانشجویان با رهبری/ سال 91

تنگ‌نظری برخی مدیران میانی و مصلحت‌اندیشی‌های نابجا در باب آزادی‌بیان

تنگ‌نظری برخی مدیران میانی و مصلحت‌اندیشی‌های نابجا در باب آزادی‌بیان

متاسفانه تضاد طبقاتی شکل گرفته در سال‌های گذشته، امروز به تضادی در لایه‌های عمیق فرهنگی و عقیدتی تبدیل شده است که بروز آن در جریان فتنه 88 در کف خیابان‌ها کاملا مشهود بود. افرادی که این روزها منش سیاسی آنها تکرار همان رفتارهای جریان تکنوکرات است بدانند که در صورت عدم باز تعریف این گفتمان و اصلاح روندهایی که مشابهت با دوران فعالیت سیاسی کارگزارانی‌ها دارد، راهی برای خدمت به انقلاب و حتی در نازل‌ترین سطح، توانایی رأی آوری در انتخابات آینده را نخواهند داشت!

خبرنامه دانشجویان ایران: : در آستانه فرا رسیدن سالروز (ماه دیدار ماه) به بازخوانی کلیدی ترین سخنان دانشجویان در دیدار با رهبر معظم انقلاب در سال 91 می پردازیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، هرساله در ماه مبارک رمضان دانشجویان با رهبر معظم انقلاب در یک دیدار صمیمی، گرم و آزاد صحبت می کنند و به طرح بحث های مهم و نقدهایی سازنده از دولت و دستگاهای اجرایی تبادل نظر می کنند.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قصد دارد طی گزارش های متنوع از این دیدارها، مهم ترین محور و دغدقه دانشجویان را طی سال های گذشته ارائه دهد که درسومین گزارش آن مربوط به دیدار رمضانی سه سال گذشته است.

علی حسن‌زاده به نمایندگی از سوی بسیج دانشجویی؛

ای کاش دستگاه دیپلماسی و مسئولین آن انقلابی تر از این بودند!
قلبمان برای ملت مظلوم سوریه می تپد که در آتش کینه شکست اسرائیل کودک‌کش در جنگ های سی وسه و بیست و دو روزه، می سوزد. از فقر و درماندگی مسلمین سومالیایی و زنده زنده سوزانده شدن مسلمانان مظلوم میانماری در آتش بودائیان بغضمان گرفته است.

و حال می بینیم که چگونه حاکمان خائن برخی کشورهای عربی، دلارهای نفتی را برای کشتار مسلمانان و ترویج ترور و خشونت در بلاد مسلمین خرج می نمایند. الحق که اینان مروجین حقیقی اسلام ناب آمریکایی اند.

ای کاش دستگاه دیپلماسی و مسئولین آن انقلابی تر از این بودند! و ای کاش اینقدر آرزو نمی کردیم که جای فلان سفیر و فلان وزیر بودیم تا از ظرفیت پیش آمده بیداری اسلامی برای وحدت مستضعفان عالم بهره بیشتری بریم و اینقدر به دنبال تلاش برای از سرگیری روابط با کشوری نباشیم که خط و ربطش در فتنه 88 و ترور دانشمندان هسته ایمان واضح و آشکار است!

2 نکته مهم در رابطه با احزاب، جبهه ها و گروههای سیاسی کشور
اولا: برنامه محوری باید سرلوحه حضور این جریانات سیاسی در عرصه انتخاباتی کشور باشد. آیا وقت آن نرسیده است تا احزاب سیاسی به جای تخریب و نفی دیگران، به بلوغ رسیده و با برنامه محوری به اثبات خود پرداخته و آینده کشور را تضمین نمایند؟

ثانیا: تجدیدنظرطلبانی که در انتخابات 88 کارنامه ای جز روسیاهی و سرافکندگی از خویش باقی نگذاشته اند جدا از اینکه می باید از اقدامات گذشته خویش برائت جسته و از محضر ملت ایران عذر خواهی نمایند -هرچند بسیار دیر شده است- برای قرارگرفتن در مناصب بالای حکومتی نیز هیچ وجهه ای نخواهند داشت.

توصیه به سران کشورهای تحریم کننده
توصیه ما به سران کشورهای تحریم کننده این است، فکری برای مصایب مردم کشورتان کنید که بحران اقتصادی ناشی از فروپاشی لیبرال – دموکراسی غربی را متحمل شده اند. در اندیشه روزی باشیدکه ملت های غربی از خدمات شبانه روزی شما به ثروتمندان صهیونیستی پرده غفلت را برمی افکنند و ریشه اصلی فلاکت خویش را در می یابند.

2 مانع اصلی در راه تحقق جدی کرسی های آزاداندیشی

الف) محافظه کاری رئوسای دانشگاه های آموزش عالی که بی تأثیر از سیاست گذاری های وزارت مربوطه نیست

ب) و آنکه کرسی مخالف در این آزاداندیشی ها خالی مانده ومخالفین حضور پیدا نمی کنند.

نقطه حساس و مظلوم در امور آموزشی ما بحث فرهنگی و تربیتی است. چرا مدیران آموزش عالی بویژه رؤسای محترم دانشگاهها به پیوست های فرهنگی و تبعات اقدامات و تصمیم گیری های خویش دقت نظر ندارند؟

چرا بازخوردهای فرهنگی دانشجوی پولی و دکترای 50 میلیونی در کنار همه توجیهات و دلایل مقامات محترم آموزش عالی در نظر گرفته نمی شود؟ چرا خوابگاههای دانشجویی از جهت فرهنگی – تربیتی مورد غفلت واقع شده اند و چرا با خصوصی سازی خوابگاهها این ضعف موجود به عنوان خطر آینده در دید مسئولین تصمیم گیر جایگاهی ندارد؟

امر به معروف و نهی از منکر
و در خاتمه یک دغدغه همیشگی. امر به معروف و نهی از منکر. مسئولین محترم نظام، سران قوا، و آحاد ملت می بایست آنقدر دعوت به معروف و پرهیز از منکر را به یکدیگر تذکر دهیم تا این فریضه الهی نهادینه گردد. وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی‏.

علی جمشیدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل؛

امیدواریم خطوط قرمز در قوه‌ قضائیه رنگ و بوی دیگری نگیرد!
قطعا یکی دیگر از پارامترهای الگو شدن ایران اسلامی برای سایر ملل، توجه به مفهوم آزادی بیان در سایه قانون گرایی است.

ما دانشجویان به هیچ وجه منکر آزادی بیان مقید به قانون نیستیم اما سوال ما این است که چرا این وجه قانونمندی، فقط درباره برخی نیروهای انقلاب رعایت می‌شود؟ چرا قانون، زمانی که سایت نزدیک به ریاست مجلس مقاله قیاس نظام مقدس اسلامی با نظام شاهنشاهی را پوشش داد، سکوت کرد؟ ولی در مقابل، دانشجویان حزب اللهی منتقد که از سر دغدغه انتقادهایی را نسبت به عملکرد برخی مسئولین ولو با درجه‌ای از اشتباهات لفظی عنوان می‌کنند، به حبس و جرائم نقدی سنگین محکوم می‌شوند .

گویا ریاست محترم قوه قضائیه آنقدر فرصت دارد که در رسانه ملی علیه مطالب یک وبلاگ اعلام موضع کند اما فرصت ندارد که علیرغم دعوت‌های مکرر دانشجویان یک بار هم در صحن عمومی دانشگاه حاضر شود.

ما دانشجویان از تحدید آزادی بیان از سوی برخی مسئولان قوه قضائیه بیمناکیم. با وجود آنکه در این قوه اقدامات مناسب و قابل تقدیری در مقابله با برخی مفاسد صورت گرفته اما به نظر می‌رسد خطوط قرمز در قوه قضائیه رنگ و بوی خانوادگی گرفته است.

در باب مسئله مهم مقاومت
بر ما روشن است که نه دشمن، از دشمنی خود با انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن می‌کاهد و نه ما ذره‌ای اهل عقب‌نشینی هستیم. واقعیت آن است که اگر ما هم اکنون تمامی داشته‌های خود را دو دستی تقدیم غرب کنیم، نظام استکباری یک قدم از گستاخی‌های خود در حق این ملت کوتاه نخواهد آمد.

ما معتقدیم تحریم نفتی، همان خیر کثیری است که علیرغم فشارهایی که بر ملت ما می‌آورد، نویدبخش اقتصادی مستقل از نفت است و تحریم بانکی نیز چیزی نخواهد بود جز بهترین فرصت برای حذف ارز واسط در مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورهای دنیا. بی‌شک همین حربه حذف دلار و یورو، از مبادلات اقتصادی ایران با دیگر کشورها، ضربه‌ای اساسی بر پیکره اقتصاد بحران‌زده اروپا و آمریکاست. و همه‌ اینها گواه این است که ملت ایران یکبار دیگر اثبات خواهد کرد که "حسبنا الله و نعم الوکیل".

و اگر باور داریم که "ان تنصروالله ینصرُکم و یثبت اقدامکم" روشن است که پس از بدر و خیبر، چیزی جز فتح مکه نخواهد بود.

در باب پیشرفت و مسئله تولید ملی
الف) پیشرفتِ بی‌عدالت، پس‌رفت است

متاسفانه تضاد طبقاتی شکل گرفته در سال‌های گذشته، امروز به تضادی در لایه‌های عمیق فرهنگی و عقیدتی تبدیل شده است که بروز آن در جریان فتنه 88 در کف خیابان‌ها کاملا مشهود بود. افرادی که این روزها منش سیاسی آنها تکرار همان رفتارهای جریان تکنوکرات است بدانند که در صورت عدم باز تعریف این گفتمان و اصلاح روندهایی که مشابهت با دوران فعالیت سیاسی کارگزارانی‌ها دارد، راهی برای خدمت به انقلاب و حتی در نازل‌ترین سطح، توانایی رأی آوری در انتخابات آینده را نخواهند داشت!

ب) پیشرفت یعنی ارتقاء سطح علمی و اسلامی‌سازی علوم

یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به مفهوم پیشرفت، محدود کردن آن به زمینه‌های روبنایی و عمرانی چون ساختن فلان پل و یا تونل است. در واقع می‌توان دو لایه‌ی زیربنایی را برای پیشرفت لحاظ کرد. یک لایه، عرصه‌ فرهنگ و لایه عمیق‌تر و دقیق‌تر، عرصه‌ علوم انسانی.

باید به صراحت بیان کنیم که پیشرفت، بدون توجه به عرصه‌های فرهنگ اسلامی- ایرانی، قدم گذاشتن در سراشیبی سقوطی است که غرب سال‌ها پیش آن را طی کرده است. این همان راهی است که اگر پی گرفته شود، کوچکترین نتیجه‌اش تذکر اخلاقی به آن خانم بازیگریست که در پای برج میلاد به عنوان نماد شهر مدرن و پیشرفته، مروج بدحجابی‌ست!

ج) اقتصاد مقاومتی هسته اصلی پیشرفت

1- در این زمینه باید گفت که متأسفانه برخی افراد از یک سو بنای آن دارند تا حمایت از کار و سرمایه ایرانی را مجددا به تنازع میان حمایت از کارگر یا حمایت از کارفرما تنزل دهند و از سوی دیگر بدون ارزیابی دقیق، توسعه فناوری‌ها را در ضدیت با حقوق کارگران می‌دانند در حالی که برداشت ما این است که حمایت از کار و ایجاد امنیت شغلی، ارتقاء سطح توان تخصصی و آموزشِ توامان نیروها در کنار تامین حداقل‌های معیشتی، ارزنده‌ترین راه حمایت از کارگر و کارفرماست.

2- در پاسخ به برداشت غلط برخی مسئولین در رابطه با حمایت از تولید کننده داخلی، باید گفت که قرار نیست اگر کالایی در داخل تولید می‌شود، واردات آن قطع شود. مسئولین باید در کنار واردات مدیریت شده، تمرکز خود را بر روی سیاست‌گذاری‌های صنعتی به منظور ارتقاء توان تولیدکننده داخلی و حفظ مزیت رقابتی معطوف گردانند.

مهدی خوجگی نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی؛

از آسیب‌های دیگر فضای فرهنگی-سیاسی کشور برداشتهای نادرست از تعابیر حضرتعالی می‌باشد
برای مثال عده‌ای با تمسک به گذاره‌ی «بازی در پازل دشمن» می‌خواهند سکوت در مقابل بی‌عدالتی‌ها، بسته شدن باب نقد و حتی توجیه آسیب‌های موجود را بر جریان دانشجویی تحمیل کنند. ضرورت شناسایی اهداف دشمن و توجه به عدم تکمیل پازل دشمن بر کسی پوشیده نیست اما به نظر گسترش سوء برداشت‌ها و سوء استفاده‌ها از مواضع رهبری پیرامون این مبحث، نشانگر لزوم تبین شاخص‌های بازی در پازل دشمن توسط رهبر انقلاب می‌باشد.

برخی از آسیب‌های کنونی و یا محتمل آینده را ناظر به چند می باشد
1. آسیب‌های ناظر به فضای آتی گفتمان «عدالت و پیشرفتـ»

امروزه در شعار، همه عدالت را تأیید می‌کنند و لذا در طی دهه پیشرفت و عدالت، نیازمند مطرح شدن شاخص‌هایی هستیم که با استفاده از آن بتوانیم پیشرفتی که عدالت را در دل خود دارد با توسعه غیر عدالت‌محور تمایز دهیم. چراکه امروزه و ده سال پس از غلبه گفتمان عدالت؛ عده‌ای می‌خواهند با استناد به برخی عملکردهای نادرست و سوءمدیریت‌ها و تبعات خصومت‌ها در این دوران؛ توسعه غربی را در سایه‌ی رفاه‌زدگی و حکومت غیر مکتبی و البته به اسم پیشرفت تفسیر کنند و این از آسیب‌های مهم پیش روی گفتمان عدالتخواهی است.

2. برخی آسیب‌های موجود در فضای اقتصادی کشور:

الف. یکی از آسیب‌ها؛ حرکت فضای اقتصادی و قانون‌گذاری کشور به سمت سرمایه‌داری و مناسبات بازار است:

با در نظر گرفتن تمامی خدمات و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تحقق عدالت، رسیدگی به حال محرومان، کاهش شکاف طبقاتی و … ؛ هنوز تا طرح و اجرای الگوی اقتصادی مبتنی بر انقلاب اسلامی که در قالب قانون اساسی نیز تجلی یافته است؛ فاصله داریم.

سیاست‌های تعدیل اقتصادی، اجرا کردن نسخه‌های بانک جهانی و دیگر نهادهای اقتصادی دست‌ساخته دول استکباری در دو دولت پس از جنگ تحمیلی؛ و حال خصوصی‌سازی آموزش عالی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، تقلا برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و در نهایت و مهمتر از همه مدل خصوصی‌سازی‌ها که مقارن با سیاست‌های ابلاغی اصل 44 انجام گرفت باعث شد که ریل اقتصادی کشور به سمت اقتصاد سرمایه‌داری حرکت کند.

اگر فرآیندهای اقتصادی بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی شکل نگیرد، مناسبات جدید اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌سالاری تأثیرات خود را در سیاست و فرهنگ خواهد گذاشت. همانطور که امروزه می‌توان برخی از اثار اولیه آن را در «مصرفزدگی» جامعه؛ «دنیاگرایی» و «اشرافیت» مسئولین مشاهده نمود.

ب. هر چند که می‌توان آسیب‌های دیگری را در عرصه اقتصاد کشور نام برد اما در این جایگاه می‌خواهیم یکی از مواردی را مطرح کنیم که شاید نیازمند پاسخ حضرتعالی باشد.

اهمیت کشاورزی با توجه به جایگاه آن در «امنیت غذایی»، «استقلال ملی»، «اشتغال پایدار» و نیز پتانسیل‌های بالای مغفول این بخش از اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و لذاست که امام خمینی نیز توجه ویژه‌ای به آن داشتند. نگاهی به دیدارهای سالیانه حضرتعالی با اقشار مختلف کشور و بازدیدها از صنایع مختلف، خالی بودن جای توجه بیشتر به عرصه کشاورزی و دامداری را نشان می‌دهد. ضمن تقاضایی که از حضرتعالی پیرامون توجه بیشتر به کشاورزی در سخنرانی‌هایتان داشتیم، می‌خواستیم نظرتان در مورد جایگاه کشاورزی و دامداری در مقایسه با بخش صنعتی و خدماتی را جویا شویم.

- نکاتی پیرامون آزاداندیشی هم هست و آن اینکه:
در میان جمعی از نخبگان دلسوز جبهه انقلاب این دغدغه وجود دارد که نظرات کارشناسی مطرح شده از سوی آنها متفاوت با نظرات خاص رهبری واقع شود و عده‌ای نیز بالافاصله بعد از طرح هر نظر کارشناسی انگ ضدیت و عدم تبعیت از ولایت فقیه بزنند و جلوی ارئه‌ی نظرات کارشناسی نخبگان را به بهانه ضرورت تطبیق یا اطلاع‌گیری از کنه منویات رهبری بگیرند. در سوی تفریط نیز عده‌ای از مسئولین به جای پیگیری فرامین آشکار رهبری و سیاست‌های نظام در مقام دیوان‌سالاری‌، روشنفکرانه نظرات متفاوت با این موارد را اجرا می‌کنند.

اول اینکه چه خوب است رهبر فرزانه انقلاب نسبت آزاد‌اندیشی و ولایت‌مداری را تبیین فرمایند.

دوم اینکه آیا نظرات آزاد دانشجویان در کرسی آزاداندیشی در سوابق امنیتی آنها درج می‌گردد یا خیر؟

محمد پهلوان کاشی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان؛

برخی مجرمان فتنه به دلیل روابط خاص از محاکمه مصون مانده‌اند
1- دهه پیشرفت و عدالت، برهه‌ایی است که با عبور موفق از آن، به فضل پرودگار، چشم طمع دشمنان به انقلاب کور خواهد گشت و از همین روست که استکبار جهانی پس از درک این حقیقت، با تمام توان و استعداد آخرین تلاش‌های خود را معطوف به توقف روند رو به رشد انقلاب اسلامی نموده و از هر حربه‌ای در این مسیر استفاده می‌نماید.

2- پیچ تاریخی پیش روی جهان اسلام ایجاب می‌کند جنبش دانشجویی به دنبال ساختارهایی نوین جهت تاثیرگزاری فعال در عرصه بین المللی باشد. به نظر می‌رسد بایستی مسئولان امر جهت تحقق چنین آرمانی همگام با دانشجویان در تشکیل این ساختار مشارکت کنند. هرچند پیش از این ساختارهایی نظیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) راه‌اندازی شده است.

3- بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه و جهان آواری سنگین بر سر استکبار بوده و شیطان بزرگ، عامل اصلی این بیداری را جمهوری اسلامی می‌داند تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و تهدیدهای نظامی بر محور مقاومت از قدرت آمریکا نشات نمی‌گیرد بلکه این تحریم‌ها در اثر جنگ بدر و خیبری است که جمهوری اسلامی توانسته ضربات سنگینی را بر پیکره استکبار و ایادی‌اش وارد نماید و این تحرکات همگی از موضع ضعف و انفعال غرب و زاییده نامشروعش در منطقه می‌باشد.

4- تحقق دانشگاه اسلامی به عنوان یکی از مقدّمات و اجزای اصلی تمدن اسلامی همواره از مهمترین خواسته‌ها و آرمان‌های هر دانشجوی مسلمانی می‌باشد در این میان هرچند توجه به عوارض ظاهری و شکلی اسلامی کردن دانشگاه‌ها که در قالب طرح‌هایی چون ساماندهی جنسیتی در حال اجرا است امری پسندیده و قابل تقدیر است، اما نباید از لبّ و مغز آن که همان تولید دانش بومی مبتنی بر مولفه‌های ایمان، کارآمدی و نوآوری می‌باشد غفلت نمود، تحوّل در علوم انسانی، چند سالی است که تشکیلات خاص خود را بدست آورده است لکن حضور افراد پرمشغله که اولویت های دیگری در دستور کار خود دارند سببب شده است نشاط لازم در کمیته تحول بنیادین در علوم انسانی ایجاد نگردد و بالتبع اثرات لازم بر آن مترتب نشود، گذشته از اینها هنوز شاهد عزم جدی حوزه‌های علمیه و اهالی آن جهت ورود در این عرصه نیستیم و سرعت پیشرفت و تحول بسیار کند است.

5- رعایت قانون و احترام به خادمان نظام جمهوری اسلامی مقوله ای است که باید مورد توجه جدی همگان قرار گیرد اما کم تحملی مسئولین را نیز در شأن جمهوری اسلامی نمی‌دانیم. برخوردهای صورت گرفته با برخی فعالان دانشجویی که دلبسته آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده و در این راه آماج حملات فتنه گران و معاندان بوده‌اند، موجب طعن طاعنان و خوشحالی دشمنان و خدای ناکرده دلسردی دوستان می‌گردد و این موضوع زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که برخی مجرمان فتنه 88 هنوز به دلیل برخی روابط خانوادگی و سیاسی، از محاکمه و مجازات مصون مانده‌اند.

مهدی امیریان دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت؛

لزوم ارتباط عملیاتی دانشگاه و صنعت با توجه به تحقیقات نیازمحور
به نظر می‌رسد اگر مرجعی جهت ارتباط جامعه با دانشگاه در سیستم علمی کشور طراحی گردد که مسائل و مشکلات جامعه در آن بررسی، و پیشنهادها و راهکارهای متناسب با آن ارائه شود، می‌تواند در تعالی جامعه ثمربخش باشد و نیز کارآمدی علوم انسانی و اجتماعی مطرح در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد؛ بستری که می‌تواند زمینه لازم را جهت تولید علوم انسانی بومی متناسب با نیاز‌های جامعه فراهم کند.

علیرغم این که از نظرات و اعتقادات رهبر فرزانه انقلاب در باب آزادی‌بیان آگاهیم و آن را به عینه دیده‌ایم و نیز در جلساتی که با مسئولین نظام داشته‌ایم به نظر می‌آید آن‌ها هم‌چنین نظری دارند، چه می‌شود که در کف جامعه و خصوصاً دانشگاه گاهی چنین احساسی وجود ندارد؟

متأسفانه تنگ‌نظری برخی مدیران میانی و مصلحت‌اندیشی‌های نابجای آنان و بدسلیقه عمل کردن آنها در باب آزادی‌بیان باعث آن می‌شود که مردم و دانشجویان این مسئله را به پای نظام بنویسند و کیست که نداند آزادی یکی از شعارهای اساسی انقلاب است و این عملکرد اجحاف نسبت به انقلاب است.

خواهشمندیم ما را در این زمینه راهنمایی فرمایید
به وزیران علوم و بهداشت که می‌گوییم پاسخ می‌شنویم که موافق این فضای بسته و امنیتی خود ساخته توسط مسئولین دانشگاه‌ها نیستند، از رئیس‌جمهور که می‌پرسیم پاسخ می‌دهد:«من هم با برخی اقداماتی که در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد مخالفم، به وزیر هم گفته‌ام، اما از جای دیگر اعمال فشار می‌شود».

اگر مسائل دانشگاه را نتوانیم از طریق وزیران و رئیس جمهور حل کنیم چه باید بکنیم؟ راستی از کجا به دانشگاه فشار اعمال می‌شود؟

یکی از مسائلی که در دانشگاه‌ها که از سال 88 شاهد آن هستیم -که البته ما با آن مخالف بودیم ولی به هر نحوی آغاز شد- اجرای سیاست‌های انقباضی نسبت به فعالیت‌های سیاسی و دانشجویی بود.

سیاستی که متأسفانه هنوز پس از گذشت 3 سال از وقایع سال 88 هنوز در برخی دانشگاه‌ها ادامه دارد. کار بدان‌جا رسیده که کرسی‌های آزاد‌اندیشی در فضایی نامطلوب و گاه با حضور پررنگ نیروهای حراست دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

بیداری اسلامی در خاورمیانه
آغاز خیزش‌های مردم منطقه و رخداد حرکت‌های انقلابی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد سقوط حکومت‌های دیکتاتور و طاغوت‌های پوشالی ساخته دست استکبار بودیم. بی‌شک این اتفاقات بستر مناسبی را جهت تحقق یکی از آرمان‌های انقلاب یعنی صدور انقلاب بیش از پیش فراهم آورد.

اما اگر به دیده واقع‌نگر به شرایط موجود بنگریم نخبگان ما آماده بهره‌برداری از این فرصت نبودند.

یکی از الزاماتی که باید به سمت آن حرکت شود نظریه‌پردازی در حوزه بیداری اسلامی خصوصاً مدل‌ها و شیوه‌های حکومتی است. با توجه به مقتضیات مذاهب و تفکرات گوناگون در کشورهای مختلف و پیشینه تاریخی آن‌ها تا بتوان مدل انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی را کارآمد و با توجه به نیازهای هر کشور به آن ارائه کرد.

یکی از آسیب‌های فضای بیداری اسلامی در کشور این است که افرادی صرفاً به سبب دغدغه، وارد این حیطه می‌شوند اما به دلیل نداشتن تخصص لازم کاری از پیش نمی‌رود.

پیشنهاد می‌شود در دانشگاه‌ها کرسی‌های علمی مرتبط با بیداری اسلامی ایجاد شود که بتوان ضمن مطالعه دقیق و همه‌جانبه بیداری‌اسلامی، بستر‌ساز فضای نظریه‌پردازی در این حوزه باشد.

به نظر می‌رسد هنوز متولی فرهنگ در جامعه ما مشخص نیست!
به نظر می‌رسد در عرصه فرهنگی انقلاب اسلامی هنوز یک نقشه راه مشخص وجود ندارد. به این مفهوم که با وجود تعدد دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی از وزارت ارشاد گرفته تا سازمان تبلیغات و صدا و سیما و قس علی هذا مسئولیت و حوزه عملکرد این دستگاه‌ها به عنوان اعضای یک جبهه و خانواده فرهنگی کشور مشخص شده نیست.

در هر حوزه مسائل فرهنگی که وارد بشوی چند متولی پیدا می‌شود و هر نهاد هم ادعای حق آب و گل می‌کند اما مشخص نیست آسیب‌های موجود فضای فرهنگی و کاستی‌ها متوجه کدام نهاد است و چه کسی باید در عرصه فرهنگ پاسخگو باشد.

و ذکر این نکته ضروری است که بدانیم مسامحه در مقوله فرهنگ در میان مدت و بلندمدت تبعاتی دارد که که چه بسا مضرتر از تساهل و تسامح در عرصه سیاسی می‌باشد.

3 نکته پیرامون اقتصاد

- لزوم برخورد علمی و نه سلیقه‌ای با مباحث اقتصادی و ضرورت حرکت در برنامه و استراتژی اقتصادی واحد.

-اهتمام عملی نسبت به پیام هشت ماده‌ای رهبر انقلاب با تأکید بر وظیفه مهم دستگاه‌های نظارتی 3 قوه تا دیگر شاهد اتفاقاتی از قبیل فساد بزرگ مالی نباشیم.

- رسیدگی جدی به فضای نامطلوب ایجاد شده در بازارها که تحت عنوان دلالی یا واسطه‌گری از آن یاد یاد می‌شود و نظم اقتصادی جامعه را برهم زده است. و به نظر می‌رسد مسئولان چه در مجلس و چه در دولت دغدغه و اهتمام جدی برای رفع مشکلات اقتصادی اعم از گرانی و تورم و مواجهه هوشمندانه با تحریم‌ها را ندارند.

سهیل کیارش به نمایندگی از تیم‌های رسانه‌ای؛

نمی‌توان از جنگ نرم سخن به میان آورد، اما رفتارها و تصمیمات، متناسب و مبتنی بر فضای جنگی نباشد!
اعتقاد به جنگی بودن فضا و ملزومات آن توسط مسئولان و نخبگان و متولیان امر، ضرورت انکار ناپذیر مقابله با جنگ نرم و دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی است.

نمی‌توان از جنگ نرم سخن به میان آورد، اما رفتارها و تصمیمات، متناسب و مبتنی بر فضای جنگی نباشد.

وقتی فرهنگ مورد هجمه قرار می‌گیرد، همه عناصر باید در خدمت دفاع از آن برآیند که متأسفانه از برخی مدیران کوچکترین دغدغه‌ای در این باب مشاهده نمی‌شود.

باید توجه داشت که یکی از ملزومات شرایط جنگی، اکتفا به حداقل امکانات سخت افزاری از طرف مردم و به ویژه دانشجویان برای دفاع از انقلاب و ارزش‌هاست.

همچنان که در دفاع مقدس نیز، علیرغم مشکلات فراوان، بسیجیان و نیروهای مردمی با اتکاء به توانمندی‌ها خود به دفاع از کشور پرداختند، در جنگ نرم نیز دانشجویان و جوانان بیشتر از هر چیز باید به توانمندی‌ها و ابتکارات خود متکی بوده و صرفا منتظر امکانات و پشتیبانی نهادها و سازمان‌ها نباشند.

در باب فعالیت‌های رسانه ملی
البته در باب فعالیت‌های رسانه ملی دلی پر درد و گلایه هایی بی‌شمار، داریم

• الگوسازی و اسطوره‌سازی‌هایی که بعضا در تضاد با ارزش‌های اسلام عزیز قرار دارد .

• کم توجهی به پوشش رسانه‌ای مناسب جامعه دانشگاهی و به ویژه افسران جوان جنگ نرم.

• کم توجهی به مقوله امید بخشی به مردم که همواره مورد تاکید حضرتعالی بوده است که البته این نقد به جز معدودی به همه رسانه های کشور وارد است، لکن اهمیت صدا و سیما در این مقوله به مراتب از سایر رسانه‌ها بیشتر است‌.

محمدیاسر ترابی نماینده گروه‌های جهادی؛ 

ویژگی های اردوهای جهادی
اردوهای جهادی توانسته است با ایجاد، ترویج و نهادینه ساختن ادبیات محرومیت زدایی و تلاش برای زنده نگه داشتن گفتمان «توجه به مستضعفین» وایجاد روحیه مطالبه گری و عدالت خواهی گام های موثری بردارد. این حرکت ها توانایی این را دارند تا با ورود به مسائل تخصصی ازقبیل فرهنگ، رسانه، اقتصاد، تولید، کار و .... در خط مقدم جهاد برای بی نیازی از غرب و شرق ایستاده و در راستای ارائه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت گام بردارند وگوش به فرمان شما، با نگاهی عمیق‌تر بر تاثیرات اینگونه اقدامات درراستای تشکیل حرکت‌های جهادی جهانی اقدام نمایند.

مع الوصف در مجموعه کارهای جهادی صورت گرفته و در افق کلان، نکات قابل تاملی نیز وجود دارد که اجمالا در چهار مورد طرح می‌شود:

یکم- تبیین موضع صحیح در باب سرمایه و سرمایه‌داری
همان طور که از سیاق آیات و روایت در رابطه با نسبت مکتب اقتصادی اسلام با سرمایه داری رایج، مبرهن است به راحتی می‌توان به عمق نگاه ظریف و ریز بین اسلام به سرمایه داری پی برد که بحران‌های کنونی در دنیا و فاصله‌های شدید فقیر و غنی و اعتراضاتی همچون جنبش نود و نه درصدی که نتیجه طبیعی بی توجهی به این آموزه‌ها و تراکم و تداول ثروت در دست عده معدودی از افراد در جامعه‌هاست.

دوم- نگاه به مسأله روستا
آنچه به شدت از ابتدای انقلاب مورد تاکید حضرت امام و جنابعالی قرار گرفته است بنیان گذاشتن اقتصاد انقلاب اسلامی بر پایه توسعه پایدار روستایی و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی است. روستا در نگاه انقلاب اسلامی یکی از پایگاه‌های اصلی دفاع از استقلال اقتصادی، مقر اصلی خودکفایی، رفع وابستگی، بازوی جدی اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی در تنگناها است. ولی بی توجهی به تسهیل قوانین و عدم اجرای برنامه‌ها برای رسیدن به این آرمان و همچنین تقسیم ناعادلانه امکانات و تخریب فرهنگ روستایی در رسانه ها و اصالت دهی به زرق و برق شهرنشینی، موجب گسترش مهاجرت به شهرها شده و عملا در این حوزه روستاها نتوانسته‌اند جایگاه و نقش مناسب خود رادارا باشند.

سوم- آموزش عالی و محرومیت‌زدایی
از پیشنهادهای موثر این است که مجموعه‌ نهادهای تصمیم‌گیر از ظرفیت‌های موجود در تحصیلات تکمیلی کشور بهره برده و از توان دانشجویان و اساتید انقلابی برای انجام پژوهش‌هایی کاربردی و مسئله محور در این راستا بهره گیرند؛ مسئله‌ای که در حال حاضر هیچگونه ساز و کار تشویقی برای آن در آیین‌نامه‌های مصوب وزارت علوم لحاظ نشده است.

چهارم- ایجاد شورای عالی مستضعفین و تدوین نقشه راه برای حذف همه اَشکال استضعاف
به نظر می‌رسد ابداع پی در پی نهادها و سازمان‌هایی برای پیگیری مساله محرومیت زدایی خود پاشنه آشیل این حرکت‌ها گردیده است. نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بسیج سازندگی، مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم دفتر ریاست جمهوری، بنیاد برکت، قرارگاه محرومیت زدایی قرب، سازمان اوقاف و امور خیریه، هلال احمر و گروه‌های مختلف جهادی و خیریه که هر یک با کارکردهایی بعضا مشابه برای این مساله بوجود آمده‌اند، نیاز به یک مرکز تصمیم گیری فراسازمانی برای سازماندهی و استفاده از همه ظرفیت‌های نهادهای فوق دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top