تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/05/12 - 15:47
کد خبر: 206171

فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، قربانی چه چیزی می‌شوند؟

منع استخدام دانشجویان و نیاز شدید وزارت نفت به جذب نیرو +سند

منع استخدام دانشجویان و نیاز شدید وزارت نفت به جذب نیرو +سند

اسناد به دست‌آمده از درون وزارت نفت از کمبود شدید نیروی انسانی در این وزارتخانه حکایت دارد و علی‌رغم تعهد اولویت استخدام، خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با مشکل بیکاری و تبعات آن روبرو هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: بیش از شش ماه است که دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت بلاتکلیفند و وزارت نفت علی رغم تعهد در زمان انتخاب رشته، به هیچ عنوان زیربار استخدام این دانشجویان نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما ظاهرا اسناد به دست‌آمده از درون وزارت نفت از کمبود شدید نیروی انسانی در این وزارتخانه حکایت دارد و علی‌رغم تعهد اولویت استخدام، خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با مشکل بیکاری و تبعات آن روبرو هستند.

صدور ابلاغیه وزیر محترم نفت در مورخ 19 خردادماه سال 94، مبنی بر ممنوعیت هرگونه استخدام و جذب نیروی انسانی در تمامی دستگاه‌های تابعه وزارت نفت و بسط آن به دانش‌آموختگان ممتاز دانشگاه صنعت نفت، علی رغم امتیازات و وعده‌های داده شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، سرنوشت فارغ التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه را در هاله ای از ابهام فرو برد. ابهاماتی که پس از گذشت بیش از یک سال نه تنها رفع نشده بلکه مشکلات فراوانی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه به وجود آورده است.

دانشجویانی که طبق تعهد داده شده باید در اولویت استخدام قرار می‌گرفتند اکنون و پس از فارغ التحصیلی با مشکل بیکاری و تبعات اجتماعی و خانوادگی حاصل از آن دست و پنجه نرم می کنند و همه این ها در حالی است که طبق اسناد و مدارک وزارت نفت با کمبود شدید نیرو مواجه است.

وزیر نفت چندی پیش در صحن علنی مجلس از وجود 100 هزار نیروی مازاد وزارت نفت خبر داده بود و هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد کارکنان وزارتخانه اش به شدت به این خبر واکنش نشان دهند. زنگنه در بخشی از اظهارات خود درباره تغییرات در سیستم پرسنلی وزارت نفت گفته بود: «سیستم پرسنلی یکی از مشکلات این وزارتخانه است که متاسفانه سبب شده 100 هزار نیروی اضافه در این وزارتخانه وجود داشته باشند و با تمام واگذاری‌های صورت گرفته همچنان 80 هزار نفر نیروی مازاد در وزارت نفت وجود دارد.»

اظهارات زنگنه درباره مازاد بودن نیروها در حالی صورت گرفته که بسیاری از مدیران وزارت نفت از نیروهای بازنشسته هستند که با آمدن زنگنه به وزارت خانه، آنها نیز دوباره مشغول به کار شده‌اند. پس از صحبت‌های آقای وزیر در مجلس حالا این کارکنان هستند که در نامه‌ای خشمگینانه پرده از اتفاقات جدیدی برمی‌دارند که نشان می‌دهد رفتار آقای وزیر با کارکنان خود هیچ‌گاه صمیمی نبوده است.

سیاست اجرایی زنگنه در خصوص جذب نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های تابعه وزارت نفت پای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت را هم به این مثلث برمودا باز کرد. رسالت دانشگاه صنعت نفت به عنوان تنها نهاد آموزش عالی تحت نظارت و مدیریت وزارت نفت طی 76 سال گذشته جذب افراد نخبه کشور و آموزش و آماده نمودن آنان برای خدمت در صنعت اول کشور یعنی صنعت نفت و گاز می‌باشد.

دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت از طریق کنکور سراسری براساس گزینش کشوری توسط سازمان سنجش کشور وارد دانشگاه صنعت نفت می شوند. تا سال 1394 همان طور که در پیوست دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش مشاهده می کنید در بند 6 به اولویت استخدام در شرکت های تابع وزارت نفت پس از پایان موفقیت آمیز تحصیلات مطابق با مقررات و آئین نامه های مصوب وزارت نفت، اشاره شده است.

کلمه اولویت در لغت نامه های دهخدا و سایر لغت نامه ها به معنی برتری داشتن و رجحان آمده است، لذا براساس همین وعده داده شده متقاضیان اقدام به انتخاب دانشگاه صنعت نفت نموده و فرصت تحصیل در دانشگاه های مادر کشور را از دست داده اند. علاوه بر این در پرتال مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت، فرآیند جذب و استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت  به صورت واضح به جذب بدون آزمون گروه الف و کارشناسی ارشد و دکتری اشاره شده است که در تصویر زیر این مطلب به وضوح قابل رویت است.

متاسفانه بعد از ابلاغیه 19 خرداد وزارت نفت که در ادامه می آید این روند جذب و کاریابی بعد از گذشت سالیان متوالی به یکباره متوقف گردید.

بعد از پیگیری های متعدد فارغ التحصیلان و دانشجویان از طریق نامه نگاری با شخص وزیر محترم نفت و همچنین مسئولان دانشگاه صنعت نفت، خبری در سایت رسمی دانشگاه در خصوص بازگشت روال جذب فارغ التحصیلان گروه الف منتشر شد ولی بعد از پیگیری های مستمر فارغ التحصیلان در 5 و 6 دی ماه 1394 و یک هفته تحصن غذا و لغو امتحانات دانشجویان در سه دانشکده آبادان، اهواز و تهران، ابلاغیه مذکور صادر گردید.

در جلسه ای که نمایندگان فارغ التحصیلان با معاونت نیروی انسانی وزارت نفت، جناب آقای دکتر سلحشور در تاریخ 26 دی 1394 داشتند، وعده اجرای ابلاغیه و آغاز روند کاریابی در کوتاه ترین زمان داده شده بود ولی بعد از گذشت نزدیک به 5 ماه همچنان هیچ کاریابی و جذبی صورت نگرفت. از این رو فارغ التحصیلان مجددا طی یک نامه به جناب آقای هامانه قائم مقام وزیر نفت ایران خواستار بررسی و حل مشکل به وجود آمده شدند ولی علی رغم پیگیری های نمایندگان فارغ التحصیلان جواب مشخصی داده نشد. در آخرین پیگیری دسته جمعی فارغ التحصیلان و دانشجویان به تاریخ 18 و 19 اردیبهشت 1395 مبنی بر اجرا ابلاغیه 27 دی که درا ادامه تصویر آن را می بینید مسئولان نیروی انسانی وزارت نفت (ساختمان تندگویان) حاضر به پاسخگویی در مورد زمان و نحوه اجرای ابلاغیه نشدند.

از طرفی نیز مستندات زیر نشان دهنده نیاز شدید به نیروی انسانی متخصص در شرکت های تابعه وزارت نفت است:

۱- نامه مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به مدیرعامل شرکت در تاریخ ۹۴/۱۱/۹ با موضوع: «ممنوعیت جذب نیروی انسانی و تاثیر آن بر عملکرد مدیریت امور فنی»

۲- نامه مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت به شرکت های عملیاتی تابعه در تاریخ ۹۵/۵/۵ مبنی بر «لزوم پرداخت اضافه کاری بدلایل عملیاتی وکمبود قابل توجه نیروی انسانی»

۳- نامه مدیر منابع انسانی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به شرکت های زیرمجموعه در تاریخ ۹۵/۴/۱۲ مبنی بر‌«ممنوعیت انتقال کارکنان به خارج از شرکت بدلیل کمبود نیروی انسانی و عدم جذب نیروی جدید»

۴- استخدام 200 نفر در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) اراک در پایان سال ۹۴

۵- نامه ی مدیر عامل مجتمع گازی پارس جنوبی به رییس مهندسی ساختار و تشکیلات شرکت ملی گاز ایران مبنی بر «نیاز فوری به تامین و تجهیز نیروی انسانی به میزان ۱۹۲۰نفر جهت توسعه  طرح های در حال راه اندازی»

حال جمعی از فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه صنعت نفت خواستار پاسخگویی وزارت نفت به سئوالات زیر شدند:

1- با توجه به وعده های داده شده در زمان انتخاب رشته چرا وزارت نفت نزدیک به یک سال از اجرای قانون و اجابت وعده خود شانه خالی می کند؟

2- دانشگاه صنعت نفت نه تنها برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، بلکه متعلق به تمامی مردم ایران اسلامی است و الگوهایی چون شهید تندگویان را تقدیم این انقلاب کرده است. با توجه به این اتفاقات به راستی آینده دانشگاه صنعت نفت به عنوان قطب اول رشته های بالادستی و پایین دستی این صنعت چه می شود؟

3- با توجه به سیاست گذاری های کلان مملکت مبنی بر اقتصاد مقاومتی و به کارگیری جوانان جهت رشد و شکوفایی کشور، این روند وزارت نفت از چه منطقی پیروی می کند؟

4 - با توجه به اولویت استخدامی که به فارغ التحصیلان این دانشگاه داده شده است، چگونه است که جذب تحت عنوان مختلف (قراردادی، پیمانی و ...) صورت می گیرد و شخصی در وزارت نفت پاسخگوی این استخدام ها و تمدید قراردادها نمی باشد؟

5- با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جذب و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص و علی رغم اعلام نیاز مکرر شرکت های تابع وزارت نفت در خصوص نیاز مبرم به جذب نیروی انسانی متخصص به دلیل کثرت بازنشسته ها و عدم انجام هر گونه جذب و به کارگیری نیروی انسانی طی یک سال گذشته بر روی سمت های سازمانی بلاتصدی موجود، دلیل بی توجهی وزیر محترم نفت به راهکارهای دلسوزانه رهبر معظم انقلاب و درخواست های به حق و منطقی مدیران دلسوز وزارت نفت در این زمینه چیست؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1395/05/25 - 13:39

بنده کارشناسیم را دانشگاه نفت بودم و کارشناسی ارشدم را در تهران خوانده ام و هم اکنون در یک شرکت خصوصی معتبر در زمینه نفت و گاز شاغلم و فرصت را برای اینکه تجربیات و دیده های خودم را بازگو کنم مغتنم می شمارم. در این مورد به نظرم جناب آقای وزیر موضع کاملاً بر حقی اتخاذ کرده اند. دانشگاه نفت از هر لحاظ که مورد مداقه قرار بگیرد یک سیستم معیوب و کاملاً ناکارآمد است.
بر اساس تجارب شخصی که در زمان تحصیل و بعد از آن داشتم معتقدم که دانشگاه نفت یک چرخه معیوب است که ورودیش دانشجوهای فوق العاده با استعداد و با پشتکارند و خروجیش یه عده آدم مدرک به دست، کم سواد، بسیار پر توقع، راحت طلب و خود بزرگ بینند که آینده خودشان را صرفاً در استخدام عافیت طلبانه در صنعت نفت می بینند.
فضای دانشگاه نفت در مقایسه با دیگر دانشگاههای هم سطح در رتبه های جذب شده به هیچ وجه آکادمیک نیست، هیئت علمی این دانشگاه از لحاظ علمی فوق العاده ضعیف است (کافی است به رتبه های علمی اساتید، مندرج در خود سایت دانشگاه مراجعه شود)؛ جذب اعضای جدید برای هیئت علمی صورت نمی پذیرد و کمبود اساتید این دانشکاه با اساتید پروازی که هزینه ی بسیاری برای دانشگاه و وزارت نفت دارد جبران می شود.
سرانه سالانه ای که برای هر دانشجو در این دانشگاه هزینه می شود بسیار بسیار بیشتر از دانشگاههای دیگر است، ستاد این دانشگاه به علت دانشکده هایی که در شهر های مختلف دارد بسیار بروکراتیک عمل می کند، به گونه ای که نسبت تعداد کارکنان به تعداد دانشجویان این دانشگاه بسیار بیشتر از هر دانشگاه دیگری است. رویه ای که جناب آقای زنگنه در دوره های قبلی وزارتشان اتخاذ کرده بودند این بود که به جای هزینه فراوانی که این دانشگاه برای وزارت نفت دارد، دانشکده های نفت در دانشگاههای معتبر مانند تهران، امیرکبیر و علم و صنعت در حال ایجاد بود، تا هم سطح علمی دانش آموختگان رشته های مرتبت با نفت بیشتر شود و هم بار هزینه های سرسام آور این دانشگاه از روی دوش وزارت نفت برداشته شود. که ای کاش روند مذکور تکمیل می شد...
دانش آموختگان این دانشگاه که اکنون مقابل مجلس تجمع کرده اند حداقل در ضمیر ناخودآگاهشان می دانند که به دلیل ناکارامد بودن سیستم آموزشی که در آن تحصیل کرده اند هیچ شانسی در رقابت با فارغ التحصیل های دانشگاههای دیگر در یک کسب و کار خصوصی که مبتنی بر کارآمدی است ندارند، برای همین هم دنبال استخدام دولتی هستند.
جناب آقای زنگنه همیشه ثابت کرده اند که در مسئله مصلحت مملکت و به خصوص وزارت نفت کمتر مماشات میکنند، امیدوارم در این مورد هم با توجه به فضای احساسی به وجود آمده کوتاه نیایند.
فارغ التحصیل صنعت نفت
1395/05/25 - 13:51

با توجه به مدارک بالا فک می کنم دیگه برای همگان محرز شده که آقای وزیر با بهونه های کذب می خواد حق ما رو بگیره.
ما این اجازه رو نمیدیم
و به تجمع خودمون همچنان ادامه میدیم
یک دانشجوی نفتی
1395/05/25 - 14:15

بابا یکی نیست به وضع ما رسیدگی کنه؟
پول بیت المال خرج کنن، چهار سال وقت ما رو بگیرن، تایه نیروی متخصص تربیت بشه بعدش بگن استخدام نمی کنیم .... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به کجای این می گن مدیریت؟
اون وقت تو سال اقتصاد مقاومتی دنبال این باشن که به هر قیمتی شده خارجیا رو بیارن تو صنایع نفت و گاز ....
ناشناس
1395/05/25 - 17:34

وزارت نفت باید به تعهدی که از ما گرفته و قولی که به ما داده عمل کنه.
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top