تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/06/23 - 13:30
کد خبر: 209873

پیشنهاداتی به تشکل‌های دانشجویی برای استقبال از جدیدالورودها/ 3

اردویی متفاوت برای استقبال از دانشجویان جدیدالورود +تصاویر

اردویی متفاوت برای استقبال از دانشجویان جدیدالورود +تصاویر

بررسی تجربیات تشکل‌های دانشجویی در استقبال از دانشجویان جدیدالورود در سالیان گذشته نشان می دهد تعدادی از برنامه‌ها با موفقیت بیشتری مواجه شده است و از این رو طی گزارش‌هایی در چند روز آینده، به معرفی این تجربیات موفق خواهیم پرداخت و انجام آنها را به تشکل‌های دانشجویی پیشنهاد می‌کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: به دلیل اینکه دانشجویان جدیدالورود، آشنایی زیادی با محیط دانشگاه ندارند و هنوز فضای حاکم بر مدرسه در آنها وجود دارد، بنابراین احتمالا از اردوهای چند روزه استقبال نخواهند کرد و اردوهای یک روزه یا دو روزه با اقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل‌های دانشجویی هرساله همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، برای استقبال هر چه بهتر از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه خود برنامه‌های متنوعی را طرح ریزی می کنند. این برنامه‌ریزی و استقبال از آن جهت اهمیت دارد که از طرفی تشکل‌های دانشجویی مترصد آن هستند که با ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه، استرس محیط جدیدی به نام «دانشگاه» (علی الخصوص برای دانشجویانی که در شهری غیر از شهر خود قبول شده اند) را از بین ببرند و از طرفی به دنبال جذب حداکثری دانشجویان جدیدالورود به تشکل متبوع خود هستند.

«خبرنامه دانشجویان ایران»، جهت پیشنهاد تعدادی از این برنامه‌ها، به بررسی برخی از تجربیات موفق تشکل‌های دانشجویی در سالیان گذشته پرداخته است و طی چندین گزارش به تشریح آنها خواهد پرداخت.

سومین پیشنهاد «خبرنامه دانشجویان ایران» به تشکل‌های دانشجویی، جهت برنامه‌ریزی بهتر برای استقبال از دانشجویان، در نظر گرفتن اردوی یک یا دو روزه ویژه جدیدالورودها است که به تشریح آن خواهیم پرداخت.

مکان اردو کجا باشد؟
ممکن است فاصله مکان موردنظر برای برگزاری اردو تا دانشگاه، فاصله زیادی نباشد، یا برعکس ممکن است شهر دورتری برای برگزاری اردو انتخاب شود. هر کدام از این 2 روش مزایا و معایبی دارد که در انتخاب مکان اردو باید مدنظر متولیان برگزاری اردو باشد. به دلیل اینکه دانشجویان جدیدالورود، آشنایی زیادی با محیط دانشگاه ندارند و هنوز فضای حاکم بر مدرسه در آنها وجود دارد، بنابراین احتمالا از اردوهای چند روزه استقبال نخواهند کرد و اردوهای یک روزه یا دو روزه با اقبال بیشتری مواجه خواهد شد. در اردوهای یک یا دوروزه هر چند فرصت کمتری وجود دارد اما در همان فرصت اندک، تمام برنامه های مدنظر اجرا شده و اوقات دانشجویان به بطالت نخواهد گذشت. با این وجود، در اردوهای چند روزه وقت بیشتری برای آشنایی بیشتر دانشجویان با تشکل برگزارکننده اردو وجود دارد و از طرفی آن تشکل فرصت بیشتری برای اجری برنامه‌های خود خواهد داشت.

هر چند تشکل ها در انتخاب دو یا چند روزه بودن اردو اختیار دارند، با این حال، منابع، اهداف برگزاری اردو، بودجه، شهر محل تحصیل و... همگی در تعیین مکان اردو مهم هستند و تا حدودی انتخاب تشکل ها را محدود می نمایند.

چه برنامه هایی برای اردو تدارک ببینیم؟
*** بهتر است اردوی دختران و پسران جدیدالورود به صورت جداگانه برگزار شود تا برنامه ریزی ها هدفمندتر انجام شود.

*** در اردوی جدیدالورودها باید جنبه تفریحی اردو به جنبه آموزشی آن برتری داشته باشد در عین حال لازم است که برنامه‌های تشکل‌ها در اردو تشریح شود.

*** مسئولان تشکل‌ها می توانند در اردوی جدیدالورودها تا حدودی با علائق و سلایق دانشجویان جدیدالورود آشنایی پیدا کنند و برای رشد و پرورش آنها برای سال‌های آینده نیز برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. بنابراین مسئولان تشکل ها باید سازوکاری را برای کشف استعدادها و علائق جدیدالورودها تعبیه کنند. یکی از راه‌ها گفت‌وگو با دانشجویان جدیدالورود و آشنایی با علائق آنها است.

*** تشکل‌ها می‌توانند از اعضای ادوار خود برای بهرمندی از تجربیات آنها، دعوت کنند و از آنها در زمینه استعدادیابی دانشجویان جدیدالورود کمک بگیرند.

*** معمولا ورزش و علی الخصوص فوتبال در این اردوها با استقبال شدیدی مواجه می شود بنابراین در برنامه ریزی بخش ویژه ای را به آن اختصاص دهید.

*** دعوت از ادوار تشکل، مزیتی دیگری نیز دارد و آن مزیت این است که دانشجویان نهایت و عاقبت فردی را که سال ها در یک تشکل دانشجویی فعالیت می کرده است را لمس می کنند.

*** حتی الامکان امور اجرایی اردو(هماهنگ کردن وسیله ایاب و ذهاب، هماهنگ کردن امور مالی، دخیل کردن افراد در برنامه های محتوایی اردو و..) را می توان به دانشجویان جدیدالورود محول کرد، این امر از طرفی به شناخت استعدادها منجر می شود و از طرفی حس مسئولیت پذیری را در آنها ایجاد می کند.

*** به دلیل اینکه دانشجویان جدیدالورود هنوز با فضای دانشگاه و تشکل‌ها آشنایی لازم را ندارند، باید از ارائه آموزش‌های تخصصی خودداری شود و فضای اردو به گونه ای باشد که رضایت نسبی قشرهای مختلف دانشجویان را تامین کند.

*** تاکید می شود در معرفی تشکل خود به جدیدالورودها، از بدگویی و اتهام زنی به سایر تشکل های دانشگاه بپرهیزید و فقط به تبلیغ تشکل خود بپردازید و فضا را به سمتی سوق دهید که دانشجویان در انتخاب و فعالیت در تشکل ها آزادانه تصمیم گیری نمایند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
رشوه اینبار در بسکتبال +جزئیات
عملیات زمینی تمام عیار در رفح ؛ آلمان هشدار داد
آقای گل رسما به استقلال برگشت
رئیسی: ارتباط ما با «جمهوری آذربایجان» فراتر از رابطۀ همسایگی است +فیلم
علی‌اف: امروز دنیا شاهد دوستیِ ایران و جمهوری آذربایجان است! +فیلم
حکم تتلو صادر شد
لحظه افتتاح سد قیز قعله‌سی باحضور رئیسی و علی‌اف +فیلم
پایان ماموریت سفیر ایران در آذربایجان
دیدار مهم رئیسی و علی اف روی تاج سد قیزقلعه‌سی
بازدید رئیس جمهور از پروژه کریدور ترانزیتی جاده‌ای و ریلی ارس
تصاویری از خوشامدگویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیسی +فیلم
استقلال ۴۸۵میلیون تومان جریمه شد
VAR با ورود زنان به ورزشگاه در ارتباط است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top