تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/06/24 - 11:55
کد خبر: 209988

پیشنهاداتی به تشکل‌های دانشجویی برای استقبال از جدیدالورودها/ 4

ایده‌ای جالب که مخارج دانشجویان را کاهش می‌دهد +تصاویر

ایده‌ای جالب که مخارج دانشجویان را کاهش می‌دهد +تصاویر

بررسی تجربیات تشکل‌های دانشجویی در استقبال از دانشجویان جدیدالورود در سالیان گذشته نشان می دهد تعدادی از برنامه‌ها با موفقیت بیشتری مواجه شده است و از این رو طی گزارش‌هایی در چند روز آینده، به معرفی این تجربیات موفق خواهیم پرداخت و انجام آنها را به تشکل‌های دانشجویی پیشنهاد می‌کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: ایده تبادل کتاب‌های درسی دانشجویان با یکدیگر، هر چند مربوط به روز استقبال از دانشجویان جدیدالورود نیست و احتمالا در هفته‌های بعدی باید انجام شود، اما بسیار ایده راهگشایی است و این مساله از جهاتی حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تشکل‌های دانشجویی هرساله همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، برای استقبال هر چه بهتر از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه خود برنامه‌های متنوعی را طرح ریزی می کنند. این برنامه‌ریزی و استقبال از آن جهت اهمیت دارد که از طرفی تشکل‌های دانشجویی مترصد آن هستند که با ایجاد فضایی صمیمی و دوستانه، استرس محیط جدیدی به نام «دانشگاه» (علی الخصوص برای دانشجویانی که در شهری غیر از شهر خود قبول شده اند) را از بین ببرند و از طرفی به دنبال جذب حداکثری دانشجویان جدیدالورود به تشکل متبوع خود هستند.

«خبرنامه دانشجویان ایران»، جهت پیشنهاد تعدادی از این برنامه‌ها، به بررسی برخی از تجربیات موفق تشکل‌های دانشجویی در سالیان گذشته پرداخته است و طی چندین گزارش به تشریح آنها خواهد پرداخت.

چهارمین پیشنهاد «خبرنامه دانشجویان ایران» به تشکل‌های دانشجویی، جهت برنامه‌ریزی بهتر برای استقبال از دانشجویان، برپایی نمایشگاهی برای «تبادل کتاب» بین دانشجویان است که به تشریح آن خواهیم پرداخت.

ایده تبادل کتاب‌های درسی دانشجویان با یکدیگر، هر چند مربوط به روز استقبال از دانشجویان جدیدالورود نیست و احتمالا در هفته‌های بعدی باید انجام شود، اما بسیار ایده راهگشایی است و این مساله از 2 جهت حائز اهمیت است: اول آنکه بدلیل عدم تخصیص یارانه به صاحبان انتشارات دانشگاهی، هرساله قیمت کتب درسی دانشگاه‌ها،(علی‌رغم اینکه کتاب‌ها تغییرات چندانی را به خود نمی‌بیند) به شدت افزایش می‌یابد و از طرفی به دلیل آنکه معمولا دانشجویان درآمد مستقلی برای خود ندارند، تهیه این کتب را برای خانواده‌های آنان مشکل می‌سازد. دلیل دوم اهمیت تبادل کتاب بین دانشجویان این است که به دلیل اینکه دسترسی‌های راحتی به انتشارات دانشگاهی برای خرید کتاب، علی الخصوص در شهرستان ها، وجود ندارد، از این رو بهتر است یکی از تشکل‌های دانشجویی متولی برگزاری نمایشگاهی شود تا دانشجویان با حضور در آنجا کتب خود را با کمترین هزینه تهیه نمایند.

البته باید در نظر داشت برگزاری این برنامه در فضای مجازی هم امکان‌پذیر است و هم‌اکنون در شبکه‌های اجتماعی چون «اینستاگرام» و یا «تلگرام»، دانشجویان مبادرت به تبادل کتاب با یکدیگر می کنند.

مکانیزم پیشنهادی به تشکل‌های دانشجویی برای برپایی نمایشگاه
«خبرنامه دانشجویان ایران»، به طور پیشنهادی مکانیزمی را جهت برپایی نمایشگاه «تبادل کتاب» به تشکل‌های دانشجویی ارائه می‌دهد و قابل ذکر است که هم‌اکنون چنین مکانیزیمی در چندین دانشگاه کشور به طور موفقیت‌آمیز اجرا شده است.

ابتدا دانشجویان ترم‌های بالاتر کتاب‌های خود را همراه با قیمت پیشنهادی خود به دفاتر تشکل برگزار کننده نمایشگاه تحویل دهند.

تشکل مذکور کتب جمع‌آوری شده را بر اساس دانشکده‌ها، رشته‌ها و... دسته‌بندی نماید.

نمایشگاهی ترتیب داده شود و کتب دسته‌بندی شده در آنجا در معرض دانشجویان قرار داده شود، تا آنها با توجه به نیازشان این کتب را خریداری کنند.

در مرحله آخر تشکل مذکور به عنوان متولی امر، پول کتب به فروش رسیده را به صاحبان آن پرداخت می‌نماید و کتب به فروش نرسیده به دانشجویان عودت داده می‌شود.

*** نکته‌ای که در برگزاری چنین نمایشگاهی بسیار حائز اهمیت است، آن است که تشکل مورد نظر باید حتما تبلیغات بسیار زیادی را (چه برای جمع‌آوری کتب و چه در زمان برگزاری نمایشگاه)  برای آگاهی دانشجویان، علی‌الخصوص جدیدالورودها انجام دهد تا افراد بیشتری برای عرضه کتاب‌های خود مبادرت نمایند، در غیر این صورت ممکن در ادامه کار مشکلات زیادی بوجود آید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top