تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/08/02 - 08:00
کد خبر: 213621

اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

رشته‌های «نیمه متمرکز» چه نوع رشته‌هایی هستند؟ +شرایط پذیرش و انصراف

یکی از مواردی که داوطلبان آزمون سراسری با آن برخورد دارند و معمولا ابهامات و سوالات زیادی را در اذهان آنها ایجاد می‌کند، «تعریف دانشگاه نیمه‌متمرکز»، «فرق دانشگاه متمرکز و نیمه‌متمرکز» و «شرایط قبولی و پذیرش و یا انصراف از آن» است و در این راستا داوطلبان زیادی در قسمت نظرات «خبرنامه دانشجویان ایران» سوالاتی را در این باره مطرح کرده‌اند، از این رو به تشریح و توضیح آن خواهیم پرداخت.

خبرنامه دانشجویان ایران: رشته‌هایی که پذیرش دانشجو در آنها نیاز به مصاحبه، معاینه و آزمون عملی و علمی دارد، رشته‌های نیمه‌متمرکز نامیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مواردی که داوطلبان آزمون سراسری با آن برخورد دارند و معمولا ابهامات و سوالات زیادی را در اذهان آنها ایجاد می‌کند، «تعریف دانشگاه نیمه‌متمرکز»، «فرق دانشگاه متمرکز و نیمه‌متمرکز» و «شرایط قبولی و پذیرش و یا انصراف از آن» است و در این راستا داوطلبان زیادی در قسمت نظرات «خبرنامه دانشجویان ایران» سوالاتی را در این باره مطرح کرده‌اند، از این رو به تشریح و توضیح آن خواهیم پرداخت.

*** رشته‌های نیمه‌متمرکز چه نوع رشته‌هایی هستند؟
در تعریفی ساده، رشته‌های نیمه‌متمرکز عبارتند از: «رشته‌هایی که پذیرش دانشجو در آنها نیاز به مصاحبه، معاینه و آزمون عملی و علمی دارد، رشته‌های نیمه‌متمرکز نامیده می‌شود و رشته‌هایی که پذیرش دانشجو در آن بدون طی مراحل فوق و فقط بر اساس نمرات آزمون سراسری صورت می گیرد، رشته‌هایی متمرکز هستند. داوطلبانی که این رشته‌ها(رشته‌های نیمه‌متمرکز) را در برگه انتخاب رشته خود انتخاب کنند، در صورتیکه نمره لازم در کنکور سراسری را کسب کرده باشند، بصورت چند برابر ظرفیت به مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند.»

*** کدام دسته از داوطلبان می‌توانند رشته‌های نیمه‌متمرکز را انتخاب نمایند؟
آن دسته از داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کنند و بر اساس کارنامه آزمون خود، مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی دوره روزانه، شبانه و نیمه‌حضوری شوند، می‌توانند حداکثر 2 کد رشته از مجموع کد رشته‌های نیمه‌متمرکز موجود در گروه آزمایشی خود را با توجه به شرایط و ضوابط رشته‌های مذکور، علاوه بر کد رشته‌های متمرکز انتخاب نمایند.

بدیهی است، آن دسته از داوطلبان که علاوه بر گروه آزمایشی خود، متقاضی شرکت در گروه هنر و یا زبان‌های خارجی نیز بوده‌اند و مجاز شده‌اند، می‌توانند در هر یک از این گروه‌ها هم دو کد رشته نیمه متمرکز را انتخاب و در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

*** زمان قطعی شدن قبولی در رشته‌های نیمه‌متمرکز
معرفی چند برابرِ ظرفیتِ رشته‌های نیمه متمرکز به عنوان قبولی نهایی محسوب نمی‌گردد، لیکن داوطلبانی که مراحل مختلف مصاحبه، معاینه و آزمون عملی را با موفقیت طی نمایند و در ردیف پذیرفته شدگان نهایی به عنوان قبولی اعلام شوند، پذیرفته شده رشته نیمه متمرکز خواهند بود و این پذیرفته شدن به عنوان یک نوبت از حداکثر دو نوبت قبولی برای داوطلب محسوب می‌گردد.

*** شرایط انصراف از رشته‌های نیمه متمرکز
کسانی که در مرحله اول(یعنی اعلام اسامی چند برابرِ ظرفیت) پذیرفته می‌شوند و انصراف می‌دهند، محرومیتی به آنان تعلق نمی‌گیرد ولی کسانی که در مصاحبه شرکت می‌کنند و پذیرفته می‌شوند و در نهایت انصراف می‌دهند، به آنها محرومیت تعلق می‌گیرد.

برای مثال فرض کنید دانشگاه امام صادق(ع) که دارای رشته‌های نیمه‌متمرکز است، طی اطلاعیه‌ای از داوطلبان و متقاضیانی که یکی از رشته‌های دانشگاه امام صادق(ع) را انتخاب نموده‌اند، دعوت به مصاحبه می‌نماید. در این شرایط داوطلبان 2 راه دارند. یا می‌توانند به مصاحبه نروند و در این صورت محرومیتی به آنها تعلق نمی‌گیرد، و یا می‌توانند در مصاحبه حضور پیدا کرده و نهایتا یا پذیرفته دانشگاه امام صادق(ع) می‌شوند و یا در مرحله مصاحبه رد می‌شوند. اگر قبول نشوند، دیگر محرومیتی متوجه آنها نمی‌شود اما اگر پذیرفته شوند و انصراف بدهند مشمول محرومیت‌های از پیش تعیین‌شده خواهند شد.

در همین رابطه، اطلاعیه سازمان سنجش پیرامون رشته‌های متمرکز و شرایط آن در ادامه می‌آید:

::برای مشاهده سایز اصلی، روی تصویر کلیک کنید::

نکاتی درباره انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز:

- ارزش تحصیلی مدرک صادر شده در رشته‌هایی با پذیرش متمرکز و نیمه متمرکز تفاوتی ندارد.
- در صورت عدم ثبت نام داوطلب در دانشگاه قبولی(در رشته‌های نیمه متمرکز) یک سال محرومیت از شرکت در کنکور در نظر گرفته شده است.
- از دانشجویان دوره روزانه(متمرکز باشد و یا نیمه‌متمرکز) شهریه‌ای گرفته نمی‌شود.

*** تعدادی از رشته‌های نیمه متمرکز: 
در زیر تعدادی از دانشگاه‌ها و یا رشته‌هایی که به صورت نیمه‌متمرکز دانشجو می‌پذیرند، معرفی می‌شوند:

رشته علوم‌ ورزشی ‌رشته موسیقی نظامی ‌رشته‌ ‌مدیریت هتلداری/ ‌دانشگاه علامه دانشکده صدا و ‌سیما
دانشگاه‌ اطلاعـات‌ و امنیت ملی رشته مددکاری اجتماعی/ دانشگاه علوم بهزیستی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) کارشناسی ارشد پیوسته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد
تربیت مربی عقیدتی سیاسی سپاه کاردانی علوم‌ انتظامی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ‌بورسیه ارتش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
کاردانی های دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه امام صادق(ع) --- ---

*** رشته‌های دوره نیمه‌حضوری و نیمه متمرکز:
طبق آنچه گفته شد، با رشته‌های نیمه متمرکز آشنا شدیم. حل در این قسمت، مختصرا دوره نیمه حضوری معرفی می گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
امیر
1396/11/06 - 23:18

سلام.ببخشید نتایج پذیرفتگان نهایی رشته های نیمه متمرکز کی اعلام میشه واقعا وضعیت بدیه لطفا جواب بدید
علی
1397/05/11 - 13:35

از توضیحاتتون ممنونم
خیلی کمکم کرد
ریحانه
1397/09/08 - 09:42

سلام
لطفا هرکس میتونه منو راهنمایی کنه چون واقعا بلا تکلیف موندم
من کنکور ٩٧شرکت کردم مهر دانشگاهی نرفتم اما چن وقت پیش واس ازمون عملی نیمه متمرکز دعوت شدم و شرکت کردم و بعدش دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت کرد و من اون رو هم انتخاب رشته کردم و حالا دعوت ب مصاحبه شدم من فرهنگیان رو ترجیح میدم لطفا بگید چطور ب فرهنگیان برم
Sajad
1397/10/18 - 15:37

سلام چگونه بایدبه نتایج تکمیل ظرفیت اعتراض کرد
علی
1398/06/06 - 13:20

سلام ،اگ داوطلبی در مصاحبه رشته تای فرهنگیان قبول شع و اونارو انصراف بدع ،ایا میتونع در سایر کد رشته محل های رشته های متمرکز در اولویت بعدی هنگام انتخاب رشته،قبول شع؟
علی
1398/06/06 - 13:25

سلام ،اگر داوطلبی در مصاحبه رشته های دانشگاه فرهنگیان وزیرفته بشع و انصراف بدع ای ایا مانع قبولی در سایر رشته عای متمرکز انخابی در اولویت بعدی میشع؟
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top