تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/02 - 12:39
کد خبر: 241694

حرفه‌ای عکاسی کنید؛

اندیشه و دانش لازمه عکس موبایلی است

اندیشه و دانش لازمه عکس موبایلی است

اما این سادگی و در دسترس بودن ابزارهای عکاسی را شاید به زعم بعضی از استادان عکاسی خیلی نتوان به چشم فرصت دید. حضور همزمان خیل عظیمی از مردم در رویدادهای مختلف و عکاسی‌های بدون قاعده و استفاده نادرست از نورپردازی و ترکیب‌بندی‌های عکاسی، سبب شده است عرصه بر عکاسان حرفه‌ای تنگ شود و لذت تماشای یک عکس خوب را از مخاطبان بگیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: حضور همزمان خیل عظیمی از مردم در رویدادهای مختلف و عکاسی‌های بدون قاعده و استفاده نادرست از نورپردازی و ترکیب‌بندی‌های عکاسی، سبب شده است عرصه بر عکاسان حرفه‌ای تنگ شود و لذت تماشای یک عکس خوب را از مخاطبان بگیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فرهیختگان، امروزه دیگر عکاسی در تعاریف و گستره از پیش تعیین‌شده‌ای که بسیاری از بزرگان عکاسی زمانی به آن متفق‌القول بوده‌اند، نمی‌گنجد.

عکاسی در روزگار فعلی شاهد دگردیسی در ابزارها و نگرش‌های عکاسانه شده است. ابزار‌هایی که در مقایسه با چند دهه قبل کار را برای عکاسان و کسانی که میل به جاودانه شدن در گذر زمان دارند، راحت کرده است. شاید اگر کسی در چند سال قبل خبر از نمایش همزمان عکس‌های گرفته شده از مانیتور دوربین می‌داد، کمی دور از انتظار بود اما امروز نه‌تنها این اتفاق‌ها دیگر جای تعجب ندارد بلکه همزمان بعد از گرفتن عکس امکان انتشار لحظه‌ای آن در میان میلیون‌ها انسان کره زمین، پیش روی بشر قرار گرفته است.

اما این سادگی و در دسترس بودن ابزارهای عکاسی را شاید به زعم بعضی از استادان عکاسی خیلی نتوان به چشم فرصت دید. حضور همزمان خیل عظیمی از مردم در رویدادهای مختلف و عکاسی‌های بدون قاعده و استفاده نادرست از نورپردازی و ترکیب‌بندی‌های عکاسی، سبب شده است عرصه بر عکاسان حرفه‌ای تنگ شود و لذت تماشای یک عکس خوب را از مخاطبان بگیرد.

شاید گسترش ابزارهای ویرایش عکس که به موازات گسترش دوربین‌ها در بازار شاهد آن هستیم هم راه را برای حضور بسیاری از عکاس‌نماهایی که از ابتدایی‌ترین اصول عکاسی بهره‌ای نبرده‌اند، باز کرده و به غلط آنها را دچار توهم عکاس بودن کرده است. چنین استقبالی از هنر عکاسی در مقایسه با سایر رشته‌های هنری ستودنی است. البته این را هم باید گفت که استفاده از دوربین و ثبت تصاویر باید همراه با دانش و شناخت اولیه اصول عکاسی باشد تا شاهد یک اثر استاندارد و بدون هر گونه نقصی باشیم. بدون شک برای نیل به این هدف نیازمند همکاری همه‌جانبه ارگان‌ها و جامعه عکاسان حرفه‌ای هستیم تا با روشنگری و تربیت صحیح مردم نسبت به استفاده صحیح از موبایل، آن را از یک وسیله صرف خارج سازیم و افراد را به جای اینکه در فکر ثبت تصاویر ساده در شخصی‌ترین لحظه‌های زندگی خود باشند به سمت خلق تصاویر هوشمندانه و دقیق هدایت کنیم. در این میان تعدادی از کارشناسان هم استقبال مردمی از هنر عکاسی و فراگیر شدن آن توسط مردم را راهی برای تسهیل حضور عکاسان حرفه‌ای در جامعه می‌دانند. این شرایط مطلوب زمینه‌ساز کاهش استرس‌ها و تنش‌هایی است که زمانی برای عکاسان مستند و خیابانی در گوشه‌گوشه این شهر اتفاق می‌افتاد و کار را برای عکاسی آنها سخت می‌کرد.

 باید گفت در این زمانه و به مدد ابزارهای پیشرفته و تکامل یافته آن، موقعیت‌های عکاسی بسط یافته‌اند. دوربین که فراتر از همیشه و برای ثبت تصویر‌های ناب و سرک کشیدن به هر جا در کنار عکاس است، سبب شده دیگر کمتر وقایعی از نظر مردم پنهان بماند و آگاهی‌بخشی که لازمه یک جامعه پویا و مدرن است را به مدد این ابزارهای نوظهور در هر لحظه و مکانی با طیف وسیعی از مخاطبان به اشتراک بگذاریم.

اما نکته‌ای که ما عکاسان باید همواره آن را مد نظر قرار دهیم، پایبندی به اصالت عکس و جلوگیری از چیره شدن ابزارها بر دانش عکاسانه است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top