تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/16 - 09:11
کد خبر: 242455

در فاصله ۳ روز مانده به آغاز انتخاب رشته؛

۶ نکته پنهان در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۶

۶ نکته پنهان در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۶

در این گزارش ۶ نکته مهم و موثر را که ممکن است داوطلبان کنکور سراسری کمتر به آن توجه کرده باشند و سرسری آن را مطالعه کرده باشند را مورد توجه و بررسی قرار داده‌ایم که حتما به انتخاب رشته بهتر این داوطلبان کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یک ماه پیش کنکور سراسری سال 96 برگزار شد و عموم داوطلبان این آزمون برای اولین در یک ماراتن بزرگ به نام «کنکور» شرکت کردند. اشتباه بزرگی است که تلقی کنیم که کار تمام است و دیگر لازم نیست اقدامی انجام دهیم، بلکه تکمیل‌کننده مطالعه و آمادگی برای کنکور، همین مرحله انتخاب رشته است. چه بسیار داوطلبانی که در نگاه اول به کارنامه خود از شرکت در مرحله انتخاب رشته دلسرد شده‌اند و با بی‌دقتی در انتخاب رشته و دانشگاه، انتخاب چندان مناسبی نداشته‌اند و چه بسیار داوطلبانی که هرچند رتبه شایسته‌ای کسب نکرده بودند ولی با یک انتخاب رشته دقیق توانسته‌اند فراتر از انتظار عمل کنند و به دانشگاه خوبی راه پیدا کنند.

یکی از شروط انتخاب رشته خوب، مطالعه کامل دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری و اطلاع دقیق از نکات آن است. داوطلبی که از جزئیات دفترچه مطلع نباشد، از مزایا و معایب انتخابش آگاهی نخواهد داشت و ممکن است در کمتر از یک ماه پس از ورود به دانشگاه مجبور به انصراف شود. در این گزارش قصد داریم به بیان برخی از نکاتی که معمولا داوطلبان به آنها توجه نمی‌کنند اشاره کنیم.

شهریه دانشگاه‌ها

مطابق آنچه در دفترچه کنکو سراسری سال 96 آمده است، کلیه پذیرفته‌شدگان دوره‌های غیرروزانه اعم از نوبت دوم(شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی، دانشگاه پیام نور و همچنین دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، ملزم به پرداخت شهریه و رعایت تعهدات مالی در قبال موسسه محل قبولی خود هستند. دانشگاه‌ها و موسسات موظفند جداول شهریه مصوب هیات امنا را در پایگاه اینترنتی خود درج کنند.

بنابراین داوطلبانی که می‌خواهند از میزان شهریه دوره‌های غیرروزانه اطلاع یابند، باید به آدرس اینترنتی دانشگاه‌ها مراجعه کنند و اطلاعیه‌های مربوط به شهریه‌های دانشگاه‌ها را مطالعه کنند و با آگاهی کافی درباره میزان شهریه‌ها اقدام به انتخاب رشته نمایند. ممکن است برخی از داوطلبان بدون توجه به میزان شهریه و صرفا به دلیل اینکه به رشته خاصی علاقه‌مند هستند، اقدام به انتخاب دوره‌ای غیرروزانه کنند و پس از مدتی از تحصیل در آن رشته، تامین شهریه دانشگاه برای آنها دردسر شود و در روند تحصیل وی اختلال ایجاد کند. علاوه بر شهریه دانشگاه‌ها، باید توجه داشت که هزینه‌های پنهان دیگری در دوران تحصیل وجود دارد که اگر داوطلبی با بی‌دقتی انتخاب رشته کند، ممکن است در تامین این هزینه‌ها به مشکل برخورد کند و شیرینی تحصیل در دانشگاه را به کام وی تلخ کند.

آدرس اینترنتی دانشگاه‌های کشور را از اینجا ببینید

برای مثال، اگر داوطلبی به آدرس اینترنتی دانشگاه هنر تهران مراجعه کند، جدول شهریه نوبت دوم(شبانه) این دانشگاه را در قسمت «اطلاعیه‌ها» مشاهده خواهد کرد. این شهریه در جدول زیر آمده است:

بومی گزینی

براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گزینش بومی آزمون سراسری باید بصورت بومی استانی، ناحیه‌ای، قطبی و گزینش به صورت کشوری(بدون بومی گزینی) انجام گیرد و بر این اساس رشته‌های تحصیلی به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود.

|برای مشاهده سایز اصلی تصویر روی آن کلیک کنید|

دسته بندی رشته های تحصیلی:

دسته‌بندی رشته‌های تحصیلی

داوطلبان آزمون سراسری سال 96 باید توجه داشته باشند که اساس گزینش داوطلبان، براساس دو روش «گزینش بومی» و «گزینش کشوری» است. در رشته‌هایی که نوع گزینش آنها «کشوری» است ظرفیت هر کدرشته محل به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت‌کنندگان هر گروه آزمایشی تعیین می‌شود. درواقع در گزینش به صورت کشوری هیچ‌گونه بومی‌گزینی صورت نمی‌گیرد و داوطلبان در هر نقطه‌ای از کشور سهم برابری برای قبولی در کدرشته‌های آن دارند. پذیرش در برخی از رشته‌های دوره روزانه، دوره مجازی و پردیس‌های خودگردان به صورت کشوری است.

در رشته‌هایی که روش پذیرش در آنها بومی‌گزینی(اعم از استانی، ناحیه‌ای و قطبی) است، حدود 20 درصد ظرفیت به داوطلبان آزاد و مابقی آن به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا در بوم مربوطه(قطب، ناحیه و استان) به تعداد کل شرکت‌کنندگان آن بوم در هر گروه آزمایشی اختصاص می‌یابد.

|برای مشاهده سایز اصلی تصویر روی آن کلیک کنید|

نحوة گزینش رشته‌های تحصیلی دوره‌های مختلف

جدول نحوه گزینش رشته‌های تحصیلی دوره‌های مختلف

بنابراین هنگام انتخاب رشته به تقسیم‌بندی نواحی و قطب‌های بومی که در دفترچه انتخاب رشته آمده است توجه داشته باشید.

 خوابگاه دانشجویی

همواره یکی از دغدغه‌های داوطلبان و همچنین خانواده‌های آنها، نحوه تخصیص خوابگاه به دانشجویان است. مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته تصریح شده است، لازم است داوطلبان برای اطلاع از وضعیت خوابگاه‌ها و امکانات رفاهی دانشگاه‌ها به سایت اینترنتی دانشگاه موردنظر مراجعه کنند.

آدرس اینترنتی دانشگاه‌های کشور را از اینجا ببینید

لازم است توجه داشته باشید که در دفترچه انتخاب رشته تاکید شده است که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مجری دوره‌های نوبت دوم(شبانه) که در آزمون سراسری سال 1396 اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند، از ارائه خوابگاه، وام تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی به دانشجویان دوره نوبت دوم(شبانه) به‌طور جد معذور هستند، لذا به داوطلبان توصیه می‌شود انتخاب رشته خود را بومی کرده و رشته/شهر محل سکونت خود را انتخاب کنند.

امنیت بیشتر، وجود برخی اماکانات ارزان، سالن مطالعه، نمازخانه، سالن فوتبال و... باعث شده است که هم داوطلبان و هم خانواده‌های آنان خوابگاه‌های دانشجویی را به خانه‌های دانشجویی ترجیح دهند، با این حال، امکانات دانشگاه‌ها پاسخگوی نیاز تمام دانشجویان نخواهد بود، بنابراین دانشگاه‌ها مجبورند براساس برخی اولویت‌ها به دانشجویان خوابگاه واگذار نمایند.

خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با بررسی دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری سال 96 اطلاعاتی درباره نحوه تخصیص خوابگاه در مقطع کارشناسی استخراج کرده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

همچنین در ادامه می‌توانید اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی که توسط هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تعیین می‌شود، را مشاهده نمایید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، لازم است پس از اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه نتایج اولیه، برای انتخاب رشته با کد دسترسی مندرج در کارنامه به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی www.azmoon.org مراجعه و نسبت به انتخاب رشته مجزا، در سایت مزبور اقدام کنند.

ابراهیم خدایی معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به سوالی درباره زمان آغاز انتخاب رشته متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در کارنامه داوطلبان قسمتی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی است و آن طور که به ما اعلام شده احتمالا هفته آخر مرداد ماه زمان انتخاب رشته این دانشگاه خواهد بود و آنچه که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته برای داوطلبان دانشگاه آزاد وجود دارد بر اساس تایید وزارت علوم است.»

طول مدت تحصیل در مقاطع مختلف

طول مدت تحصیل در مقاطع مختلف برای همه دور هها (به جز دوره های پیام نور، نیمه حضوری و مجازی) یکسان بوده و مطابق جدول زیر است:

رشته‌های نیمه متمرکز

روش‌های گزینش دانشجو در کدرشته محل‌هایی که پذیرش آنها براساس آزمون سراسری(با نمرات آزمون واعمال مثبت سوابق تحصیلی) است به دو صورت متمرکز و نیمه متمرکز صورت می‌گیرد.

روش متمرکز: روش گزینش متمرکز، روشی است که فقط نمرات آزمون و حسب ضوابط سوابق تحصیلی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و به طور یکجا اعلام می‌گردد. در این روش هر داوطلب با توجه به شرایط وی(از نظر سهمیه، بوم و...) و بر اساسی نمره کلی اکتسابی در زیرگروه مربوطه، به اولین کدرشته انتخابی که از نظر علمی برتری دارد(در مقایسه با سایر داوطلبانی که شرایط مشابه وی را دارند)، در صورت وجود ظرفیت معرفی می‌شود.

گزینش اغلب رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به روش متمرکز صورت می‌گیرد.

* تبصره: در روش متمرکز، پذیرش در بعضی از رشته‌ها به صورت شرایط خاص انجام می شود. رشته‌های دارای شرایط خاصی رشته‌هایی هستند که در پذیرش آنها شرایط خاصی از قبیل مصاحبه، معاینه، آزمون عملی یا علمی جداگانه و... ، اعمال می‌شود و نتایج پذیرفته‌شدگان این رشته‌ها به همراه سایر رشته‌های متمرکز اعلام می‌شود.

روش نیمه متمرکز: روش گزینش نیمه متمرکز، روشی است که اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی به صورت قطعی و در یک مرحله اعلام نمی‌شود. برای رشته‌هایی که نیاز به اقدامات دیگری نظیر مصاحبه، معاینه، آزمون عملی و یا علمی جداگانه دارد، بعد از اعلام نتایج نهایی رشته‌های متمرکز و از بین آن دسته از داوطلبانی که کد اینگونه رشته‌ها را انتخاب کرده و در اولویت انتخابی قبل از این کدها در رشته متمرکز پذیرفته نشده‌اند، به صورت چند برابر ظرفیت گزینش صورت می‌گیرد.

پذیرش در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه شاهد و چندین دانشگاه دیگر به صورت نیمه متمرکز است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top