تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/24 - 12:30
کد خبر: 243295

وقتی شهریه‌های نجومی پردیس‌های خودگردان علوم‌پزشکی سر به فلک می‌کشد؛

دانشگاه بچه پولدارها

دانشگاه بچه پولدارها

به خوبی می‌توان دریافت که فعالیت پردیس‌های خودگردان علوم پزشکی تا حدود زیادی مشابه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است و بدیهی است که در چنین شرایطی بعد سود اقتصادی این بنگاه‌های اقتصادیِ شبهِ دانشگاه‌ در گذر زمان از سایر ابعاد آموزشی این مراکز علمی پیشی ‌می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز یکشنبه هفته جاری مورخ 22 مرداد بود که دکتر حمید اکبری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت طی مصاحبه ای با خبرگزاری مهر از احتمال افزایش 10 درصدی شهریه سال تحصیلی دانشجویان پردیس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

همچنین وی با اشاره به میزان شهریه رشته‌های مرتبط با علم پزشکی اعم از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اضافه کرد: "برای دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران شهریه دکتری حرفه ای برای یک سال تحصیلی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود و برای سایر دانشگاه با ۱۲ درصد کاهش، مبلغ شهریه سال تحصیلی ۹۶-۹۵ به میزان ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای دکتری حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی درنظر گرفته شده بود."

آنچه که در اظهارات قائم مقام معاونت آموزشی بیش از بقیه موارد برجسته شده است، همین مبالغ هنگفت تحصیل در پردیس‌های دانشگاه‌ها است که میزان این مبالغ خود معرف سطح اقتصادی دانشجویانی است که در این پردیس‌ها مشغول به تحصیل‌اند. نکته دیگری که در رابطه با پردیس‌های خودگردان لازم به ذکر است این است که علی رغم تحویل مدرک آموزشی بدون ذکر عنوان "پردیس" به دانشجویان، رتبه کنکوری که برای تحصیل در دانشگاه‌های پردیس نیاز است بسیار پایین‌تر از رتبه‌ای است که موجب پذیرش در همان دانشگاه می‌شود. برای مثال رتبه‌کنکوری که برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیاز است قابل مقایسه با رتبه‌ای نیست که تحصیل در پردیس دانشگاه علوم پزشکی تهران را به دنبال دارد. به عبارت بهتر در تفسیر عامیانه، این فاصله رتبه‌های کنکور میان دانشجویان "دانشگاه‌ها" و "پردیس دانشگاه‌ها" را هزینه‌ای کم می‌کند که دانشجویان ‌پردیس می‌پردازند و در واقع آن‌ها عدم موفقیت کامل در جلسه کنکور را به کمک تمکن مالی جبران می‌کنند و در نتیجه رونق روز افزونِ این پردیس‌ها رفته رفته تلاش علمی داوطلبان کنکور ارزش حقیقی خود را از دست داده و جای خود را به اسکناس‌های آموزش عالیِ پولی می‌دهد.

نگاهی دقیق به حداقل هزینه‌های تحصیل در پردیس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که تا چه اندازه‌ای امکان تحصیل برای اقشار ثروتمند جامعه در این دانشگاه‌ها فراهم است و متعاقبا تا چه میزانی تلاش شبانه‌روزی داوطلبین تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی در معرض نزول قرار دارد. برای اثبات این امر می‌توان مبلغ تحصیل در پردیس‌ها در رشته بینایی سنجی را به عنوان حداقل هزینه آموزش این رشته را مثال زد که دانشجویان این رشته سالیانه مبلغ 9000000 تومان را تحت عنوان شهریه می‌پردازند و نهایتا مدرکی کاملا مشابه سایر دانشجویان علوم پزشکی دریافت ‌می‌کنند.

بنظر می‌رسد با این مبالغی که از آن یاد کردیم، به خوبی می‌توان دریافت که فعالیت این پردیس‌ها تا حدود زیادی مشابه فعالیت بنگاه‌های اقتصادی است و بدیهی است که در چنین شرایطی  بعد سود اقتصادی این بنگاه‌های اقتصادیِ شبهِ دانشگاه‌ در گذر زمان از سایر ابعاد آموزشی این مراکز علمی پیشی ‌می‌گیرد و ارزش علمی مدارج دانشگاهی را تحت تاثیر اثر منفی خود قرار می‌دهد.

نارساییِ توسل به تاسیس پردیس‌ها جهت تامین منابع مالی مورد نیاز برای اداره دانشگاه‌های سراسر کشور امر غلطی است که در بهترین حالت کم کم دارد از "غلط محض"  تبدیل به "غلط مصطلح" می‌شود در حالیکه متولیان وضعیت دانشگاه‌ها نسبت به آن تا حدود زیادی بی‌توجهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top