تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/07/10 - 12:24
کد خبر: 246814

وزارت نفت باز هم از استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت، سر باز می‌زند؟

با حکم دیوان عدالت اداری «به نفع دانشجویان» نفت، توپ در زمین زنگنه افتاد +سند

با حکم دیوان عدالت اداری «به نفع دانشجویان» نفت، توپ در زمین زنگنه افتاد +سند

بعد از اعتراض حدود 2 ساله‌ی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت مبنی بر بدقولی وزارت نفت در ماجرای استخدام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، در حالی که دانشجویان به تمام مراجع قانونی و قضایی شکایت کردند و نتیجه‌ای نگرفته بودند، این بار دیوان عدالت اداری رای به نفع دانشجویان صادر کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نزدیک به دو سال است که دانشجویان وفارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت نسبت به بدقولی وزارت نفت در خصوص استخدام فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، معترضند.

اعتراض این دانشجویان که از دی ماه سال 94 با تحصن شبانه روزی در صحن دانشگاه و در حالی که سرمای شدید هوا تعدادی از این دانشجویان را راهی بیمارستان کرد، آغاز شد. این تحصن همچنین با لغو امتحانات پایان ترم نیز ادامه پیدا کرد تا نهایتا با وعده‌های مسئولین دانشگاه موقتا به اتمام رسید.

به دنبال عملی نشدن این وعده‌ها و پس از پیگیری‌های مکرر دانشجویان و تجمعات و کوچک و بزرگ در مقابل ساختمان وزارت نفت، کار به تجمع مجدد دانشجویان اما این بار در مقابل مجلس شورای اسلامی رسید. تجمعی که باز هم سر و صدا و جنجال بسیاری را به را انداخت و نزدیک به یک هفته ادامه پیدا کرد.

دانشجویان همچنان معترض بودند به اینکه وزارت نفت، به جای به کارگیری نیروهای تربیت شده توسط دانشگاه همین وزارتخانه که اتفاقا تعهد به کارگیری آنها را نیز داده است، از متخصصین و تکنسین‌های دانشگاه‌های اروپایی استخدام می‌کند!

دانشجویان حتی در این میان به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز نامه‌ای نوشتند و حجت‌الاسلام محمدیان در این خصوص به وزیر نفت نامه‌ای نوشت و خواستار بازبینی اعتراض دانشجویان و پیگیری ماجرای استخدام انها شد که البته باز هم این موضوع از سوی وزیر نفت، بی پاسخ ماند.

زنگنه در برحه‌های مختلفی نسبت به این موضوع مواضع خاص خود را ابراز کرده بود و حتی دیکی از نشست‌های خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره استخدام دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ممتاز و معترض گفته بود: «با تجمع و تحصن کسی را استخدام نمی‌کنیم»!

اما دانشجویان که هیچ راهی را در مقابل خود نمی‌دیدند، تیر آخر خود را از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری پرتاب کردند؛ تیری که شاید در ابتدا امیدی به ان نبود و انتظار رای منصفانه به نفع دانشجویان از آن نمی‌رفت.

دیوان عدالت اداری اما بر خلاف تصورها، رای به نفع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معترض را صادر کرد و وزارت نفت را در این خصوص متعم شناخت و طبق این رای، وزارت نفت ملزم به استخدام دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی است که وزارت نفت، تعهد استخدام به آنها داده است؛ دانشجویان ممتازی که به اعتبار این تعهد از دانشگاه‌های برتر کشور دست کشیده و به دانشگاه صنعت نفت در آبادان و اهواز آمدند و درس خواندند.

رای دیوان عدالت اداری

در متن این رأی تأکید شده که تعهدی که از افراد گروه الف اخذ شده کاملا دوطرفه بوده و دو طرف ملزم به اجرای تعهداتشان هستند که وزارت نفت در بند یک این تعهدنامه (سند موجود است) کاملأ به این مورد اذعان کرده که فرد متعهد را درون سیستم جذب‌ خواهد کرد . و علاوه بر موضوع تعهدنامه ، بر‌ روی مستندات دیگر من جمله دفترچه انتخاب رشته کنکور‌ سراسری هم تاکید شده و گفته شده که در زمان انتخاب رشته وعده استخدامی که به دانشجو داده شده باید انجام داده شود، چراکه دانشجو بر اساس همین وعده ها وارد دانشگاه نفت شده است.

در متن رأی به صراحت تمام شیوه جذب جدید وزارت نفت غیرقانونی اعلام شده است(جذب تعدادی از افراد‌گروه الف و عدم جذب تعداد دیگر از همان گروه دانشجویان بدلیل عدم رعایت ضوابط قانونی کاملا خلاف قانون است).

منظور از شیوه ی جذب جدید وزارت نفت دعوت به ارزیابی استخدامی همه یا افرادی از گروه الف و تنها جذب تعداد محدودی از بین آنها است که حتی بعد از صدور این رأی وزارت نفت کماکان این شیوه غیرقانونی را در پیش گرفته و رییس آموزش و برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت نفت نیز در مصاحبه ای که از خبر ۲۱ سیما پخش ‌شد، دقیقا اجرای همین روند غیرقانونی را ذکر کرد و عنوان کرد که همه افراد گروه الف به ارزیابی دعوت شده اند و فقط افرادی که دارای استاندارهای لازم صنعت نفت باشند برگزیده شده و استخدام می‌شوند! که این کاملا با متن رأی دیوان و نگاه قانون در تناقض است و وزارت مکلف خواهد بود این شیوه ی جذب اخیر(دوساله) را متوقف کرده و همه ی افراد گروه الف را جذب کند.

بند آخر رأی صادره نیز تاکید می‌کند که دیوان عدالت اداری بعنوان نهاد عالی قضایی کشور کاملا صلاحیت ورود به مساله را دارد و بنا به شواهد و مستندات و مدارک وزارت نفت را مکلف‌ و موظف به جذب تمامی افراد گروه الف دانشگاه صنعت نفت می‌کند که همگی این دانشجویان تا ورودی ۹۴ دارای ویژگی‌های کاملا یکسان هستند و وزارت به تمامی آنها یک وعده را داده و آن نیز استخدام رسمی و بدون هرگونه آزمون و ارزیابی عطف بماسبق ‌شده ی غیر قانونی است.

حالا باید منتظر ماند و دید که بیژن زنگنه و مجموعه‌ی آموزشی زیرمجموعه‌اش در برخورد با رای دیوان عدالت اداری چه خواهند کرد؟ آیا باز هم قانون در مواجهه با دانشجویان زسیرپا گذاشته می‌شود؟ با منتظر ماند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top