تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/08/09 - 12:07
کد خبر: 249139

انتخاب شعار کاروان های دانشجویی اربعین

حماسه اربعین حسینی و حضور 20 میلیون انسان های وفادار به آرمان های امام حسین(ع) خبر از آن می دهد که ظرفیت های عظیمی در حال شکوفایی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حضور چند میلیونی مردم از ملیت های مختلف، گرد همایی در زمان و مکان واحد، اتحاد قلبی و ایمانی، جلوه های ایثار و فداکاری و... که نقطه کانونی تمامی آن ها، بر مدار امامت قرار گرفته است؛ جملگی، از علایم ظرفیت های در حال ظهور می باشد.

بدون شک سفر اربعین اسراری در دل خودش دارد و پدیده ای به این عظمت، ضرورت درک جایگاه و ظرفیت های آن را آشکار می سازد. اما مساله ی اساسی آن است که چگونه می توان به فهم حقایق اربعین دست پیدا کرد؟ اصلا چگونه باید با اربعین برخورد کرد؟

این غفلت و بی توجهی ممکن است موجب شود، هیچ گاه اسرار اربعین برای ما هویدا نگردد و طبیعتا، بدون پاسخ به این مساله نمی توان حضور سازنده ای در این پدیده داشت. شاید بتوان راه حل مساله را از دل تاریخ پیدا کرد.

طبیعی است که بدون درک زمانه، نمی توان هیچ قدمی بسوی آینده خود برداشت. ما همانطور که در سنن الهی قرار داریم، اگر از حضور خود در آن سنن آگاه شویم، راه آینده نسبت به آن سنن در مقابل ما گشوده می شود. پس فهم رخداد اربعین، منوط به یک خودآگاهی تاریخی و فهم سنن الهی است.

 اگر به درستی به تاریخ بنگریم، همواره شاهد مصاف میان حق و باطل خواهیم بود، نزاع میان دو جریان که یکی برای هدایت و رشد بشر و دیگری ضلالت و خسران او تلاش می کند. دو جریان که با قسم ابلیس «فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ» درگیری شان شروع شد و در هر عصر و زمانی، به شکلی ظهور و بروز داشته است؛ نزاع بین هابیل و قابیل، ‌درگیری فرعون با سران قومش، ماجرای درگیری ابراهیم با نمرود، درگیری موسی با پادشاه مصر و... و این درگیری، همچنان ادامه یافت، تا این که در سال ۶۱ هجری به صورت کامل ظهور کرد. تمام حق مقابل تمام باطل ایستاد و خون شایسته ترین انسان، بر زمین ریخته شد. در اینجا سخن عجیبی از امام وجود دارد که فرمود لایسکن دمی... انگار امام دارد پیامی اسرارآمیز را به تاریخ، مخابره می کند خون من از جوشش نمی افتد.

لذا امروز به روشنی می توان دید که همان داستان تاریخی ستیز میان حق و باطل ادامه دارد. همچنان که شاهد هستیم عده ای دنیا را محل ظلم و فساد قرار می دهند و عده ای برای اجرای احکام الهی تلاش می کنند.

می توان گفت این جوششِ خون و مبارزه حق و باطل، پیوسته در طول زمان، حرکت می یابد تا زمان بقیه الله اعظم، تا آنگاه که در نبرد نهایی، حق بر باطل غلبه کند و حاکمیت حق عالمگیر شود. لایسکن دمی، حتی یبعث الله المهدی...

مساله ای که روشن است آن است که چنانچه جبهه حق بخواهد بر باطل غلبه پیدا بکند، نیاز به همبستگی و اتحاد گسترده جوامع اسلامی دارد به گونه ای که مرزهای قراردادی بین کشور ها از بین می رود، تفاوت های قومی و زبانی و فرهنگی اهمیتی نمی یابد.

اما واقعا این یگانگی در جبهه حق چگونه به وقوع می‌پیوندد؟ اتحاد و پیوند عظیم جوامع اسلامی در کجا شکل می گیرد؟ بدون شک تحقق چنین واقعه ای، نیازمند یک بستر و ظرفیت عظیم است. و بهترین تجلیگاه این ظرفیت بزرگ، در پدیده ای همچون اربعین مهیا شده است.

فرمود لایسکن دمی، گویا در خون حضرت خاصیت حرکت وجود دارد و محل ریخته شدن خون هم کربلاست. اکنون، پیاده روی اربعین بزرگترین نماد حرکت است که به سوی کربلا کشیده می شود. در واقع شاید حضرت با این پیام (لایسکن دمی) می خواستند به ما بفهمانند که مبارزه حق علیه باطل پیوسته در طول زمان استمرار دارد و از سویی پیروزی جبهه حق، نیاز به اتحاد و همبستگی آن ها دارد که باتوجه به همین علائم، بهترین فرصت برای این امر، در کربلا و با حرکت انجام می گیرد.

بنابراین در مواجهه با پدیده اربعین، درک این جایگاه تاریخی امری ضروری است و شرکت در آن می بایست با تاکید بر اتحاد و همبستگی اسلامی و نفی و مبارزه با هرگونه ظلم و استکبار، صورت پذیرد تا امت واحده اسلامی، شکل گرفته و قدرتمند گردد و آن گاه، زمینه سازی و مقدمات لازم برای ظهور و حاکمیت حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) آماده می گردد.

بر این اساس، نشر و گسترش چنین فرهنگی نیازمند شعاری شایسته است که بتواند مفاهیم این فرهنگ را منتقل نماید. از این رو، شعار لایسکن دمی برای کاروان های دانشجویی اربعین سال 96 پیشنهاد می گردد.

در این راستا پویشی نیز با این شعار و با مشارکت دانشجویان برگزار می گردد که علاقمندان نیز می توانند جهت آگاهی و همراهی به آدرس (@layascon) مراجعه نمایند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top