تاریخ انتشار: شنبه 1396/11/07 - 12:18
کد خبر: 257136

کم شدن کیفیت کار پژوهشی دکتری در ایران به دلیل مدرک‌گرایی

استاد ایرانی دانشگاه سن‌دیگو گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ به نقل از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر علی قیصری در جمع اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند.

وی افزود: در ایران گرایش رایجی وجود دارد که پس از اتمام دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باید رفت و وارد دوره دکتری شد، گاهی نیز این کار با شتاب صورت می گیرد. در حالیکه در بسیاری از کشورها مرسوم است که دانشجویان فرضا بین دوره کارشناسی و دکتری دو سال یا کمی بیشتر فاصله بگذارند و تجربه کسب کنند و علاقه پژوهشی خود را شناسایی کنند و بخصوص افق کاری و حرفه‌ای خود را مشخص سازند.

قیصری گفت: از نظر کیفیت انشاء و پختگی در امر نگارش نیز، نیز دستکم در علوم اجتماعی و انسانی، شخص نیازمند ممارست و زمان و کسب تجربه است.

وی درباره برنامه‌های ایران‌شناسی در دنیای انگلیسی زبان و معرفی چند مرکز ایرانشناسی در دانشگاه های انگلستان و آمریکا، به منابع موجود درباره ایران به دو پروژه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد و  تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات ایران، اشاره کرد و اظهار داشت: کاتالوگ هر دو به صورت چاپی موجود است و برخی محتویات آنها نیز در اینترنت قابل دسترسی است.

استاد ایرانی دانشگاه سن دیگو و سردبیر مجله «پژوهش های ایرانشناسی» با بیان اینکه در خارج از ایران استادان تعداد بالنسبه کمتری رساله را برای راهنمایی می‌پذیرند، گفت: پذیرش بیش از حد متعارف کار درستی نیست و کیفیت کار را کاهش می دهد. این امر در نحوه تدوین مقالات پژوهشی نیز تاثیر می‌گذارد. در پروژه دکتری، فرد باید نشان دهد که در زمانی محدود و با استفاده از منابع  موجه راجع به عنوانی مشخص توانایی تحلیل، انشا، و ارائه دست آورد یا دست آوردهای  تازه ای است.

وی با اشاره به نشریه «پژوهش های ایرانشناسی» که اخیرا پنجاهمین سالگرد خود را پشت سر گذاشت، خاطر نشان کرد: این نشریه کاملا پژوهشی است و از ایران نیز مقالات زیادی در زمینه های متنوع علوم اجتماعی و علوم انسانی به آن می رسد، هر چند کیفیت مقالات رسیده بالا و پائین دارد. بخصوص از نظر سبک نگارش انگلیسی، اما همین افزایش کمی را نیز می توان به فال نیک گرفت و امید است که بتدریخ کیفیت کارها بالا برود.

این استاد مطالعات ایرانی با اشاره به اهمیت ویرایش محتوایی در مقالات، تاکید کرد: پژوهندگان می‌توانند از خدمات ویراستاری که مستقلا عرضه می شوند استفاده کنند تا ماحصل کارها کیفیت زبانی بهتری پیدا کنند.

قیصری افزود: آرشیو نشریه پژوهش های ایرانشناسی به طول کامل دیجیتال شده و در اختیار مشترکین است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top