تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/18 - 10:32
کد خبر: 258332

بررسی وضعیت تحصیل رایگان دانشجویان معلول؛

کارشکنی برخی واحدهای دانشگاه آزاد و بهزیستی و چند ابهام

کارشکنی برخی واحدهای دانشگاه آزاد و بهزیستی و چند ابهام

طبق ماده 8 قوانین جامع حمایت از حقوق معلولان، دانشجویان دارای معلولیت با معرفی نامه از سازمان بهزیستی از آموزش رایگان در دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مند خواهند بود؛ با توجه به تفاهم صورت گرفته بین دانشگاه آزاد و سازمان بهزیستی اما دانشجویان معلول همواره با مشکلاتی همچون پرداخت شهریه مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعداد بسیاری از افراد معلول را دانشجویانی تشکیل می‌دهند که با وجود مشکلات متعدد در کلاس‌های درس حاضر می شوند و با تمام محدودیت هایی که دارند اختراعات، کسب رتبه های برتر و... بیشتر از افراد سالم است. در اردیبهشت سال 83 «قانون جامع حمایت از حقوق معلولین» به تصویب رسید و باعث شد تا موانع پیشرفت از جلوی حرکت این قشر از جامعه که بسیار هم آسیب پذیر هستند، برداشته شود.

سازمان بهزیستی با توجه به  بودجه ای که از طرف دولت تعیین می شود، امکاناتی را برای تمام دانشجویان تحت پوشش خود، قرار می دهد که پرداخت کمک هزینه دانشجویی، یکی از اقداماتی است که توسط بهزیستی جهت حمایت از تحصیل معلولان و ارتقای سطح علمی آنها انجام می شود.

براساس ماده 8 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که؛ «معلولان نیازمند واجد شرایط در سنین مختلف می‌توانند با معرفی سازمان بهزیستی کشور از آموزش رایگان در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر دستگاه‌های دولتی و نیز دانشگاه آزاد اسلامی، بهره‌مند گردند.

تبصره. آیین‌نامه اجرایی این ماده مشترکاً توسط سازمان بهزیستی کشور و وزارتخانه‌های مذکور و دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت دو ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.»

با توجه به ماده 8 که در بالا ذکر شد، قرار بود 20 درصد از شهریه دانشجویان تحت پوشش بهزیستی توسط دانشگاه آزاد و 80 درصد بقیه آن توسط سازمان بهزیستی به طور کامل پرداخت شود، اما این ماده قانونی مانند دیگر قانون جامع با مشکل اجرایی روبرو شده است.

با توجه به تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، این تفاهمنامه به مدت دو سال از تاریخ 10/11/96 لغایت 10/11/98 می باشد. اما نکته مهم اینجاست انعقاد تفاهمنامه که در 10 بهمن سال جاری صورت گرفته است و برخی از دانشجویان که به بهزیستی شهرستان خود مراجعه می کنند تا معرفی نامه‌ای برای اعمال تخفیف شهریه و پرداخت آن از طرف سازمان مربوطه را به دانشگاه خود ببرند، با عدم پاسخگویی مواجه می شوند و مسئولین سازمان بهزیستی و واحدهای دانشگاه آزاد به دانشجویان می گویند که هنوز تفاهمنامه و ابلاغیه برای آنها ارسال نشده است.(در حالی که طبق بررسی های صورت گرفته توسط خبرنگار ما، تفاهمنامه برای سازمان بهزیستی ارسال شده که تصاویر آن را در زیر مشاهده می کنید.)

***************
*****

***************
*****

 در حال حاضر دانشجویان معلول که با هزینه سنگین شهریه مواجه هستند نه راه پیش دارند و نه راه پس؛ چرا که نه می توانند برای ترم جدید هزینه را شخصاً پرداخت کنند و نه می توانند از تحصیل انصراف بدهند!

اما مسأله حائز اهمیت اینجاست که در بعضی شهرستان ها و واحدهای دانشگاهی، تعدادی از دانشجویان معلول توانستند معرفی نامه را از بهزیستی دریافت کرده و بصورت رایگان در حال تحصیل در نیمسال دوم 97-96 در بعضی واحدها هستند ولی بعضی دانشجویان دیگر حتی نتواستند انتخاب واحد را انجام دهند و اگر تا پایان ماه جاری اقدام به انتخاب واحد نکنند، از تحصیل در نیمسال دوم محروم خواهند شد.

طبق این تفاهمنامه هر نیمسال تحصیلی از طرف ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به کلیه واحدهای دانشگاهی شیوه نامه ثبت نام از دانشجویان معلول ابلاغ میشود و دانشجویان هر ترم با مراجعه به اداره بهزیستی محل سکونت خود با دریافت نامه تفاهمنامه و ابلاغیه ریاست کل دانشگاه آزاد به امور مالی واحد مربوطه خود مراجعه کرده و ثبت نام کنند. اما در این ترم پیش رو برخی سازمان ها و واحدهای دانشگاهی از ثبت نامه این دانشجویان خودداری کردند. اکنون سوالاتی که برخی دانشجویان با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در میان گذاشتند به شرح ذیل است:

با توجه به تفاهمنامه منعقد شده، چرا هنوز متن آن منتشر نشده است؟

چرا برخی از واحدهای دانشگاهی از ثبت نامه دانشجویان معلول با معرفی‌نامه از بهزیستی خودداری می کنند؟

پس از گذشت چند روز از انعقاد تفاهمنامه، آیا شیوه نامه اجرایی ثبت نام دانشجویان معلول از طرف دانشگاه آزاد اسلامی به واحدهای خود ابلاغ شده است؟

آیا دانشگاه آزاد در شیوه نامه جدید به مانند شیوه نامه قبلی و ابلاغیه 36850/10 ، 20 درصد تخفیف برای دانشجویان معلول اعمال خواهد کرد؟

* گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
احسان
1396/11/18 - 12:46

من دانشجوی ارشد هستم. بهزیستی منو گول داد گفت شهریه دانشگاه شما یا کامل یا بخش زیادی از اون رو میدیم. با هزار امید و آرزو کنکور دادیم و قبول شدیم ... برای ترم اول با قرض و قوله شهریه رو جور کردیم و نامه آوردیم برای بهزیستی و از بهزیستی هم به دانشگاه نامه بردیم ولی خبری نشد... الان شروع انتخاب واحد ترم 2 هست یعنی دو روز وقت دارم انتخاب واحد کنم! برای این کار نیاز هست که شهریه واریز بشه ولی ندارم.. قرض شهریه قبلی روی دوشم هست... اگر مرخصی بگیرم پول میخواد... یا باید انصراف بدم یا همینطور بیخیال بشم...
هرچی تماس میگیریم بهزیستی پاس میدن به همدیگه تلفن رو و آخرش میگن اگه واریز بشه کشوری واریز میشه!!!
محمدی
1396/11/18 - 14:31

سلام من دانشجوی دکترا ازاد هستم وقتی خواستم برم دانشگاه ازاد هزار امید دادن که ما تفاهم نامه داریم حالا که می خوام برا ترم دوم ثبت نام کنیم هی من از این بهزیستی پاس میدن به اون بهزیستی نمیدونم با این هزینه تحصیل چه کنم بالا خوب شما که نمیتونی هزینه بدین قول الکی ندین الان مندبرای انصرافم باید کلی هزینه بدم
امیر
1396/11/19 - 01:33

سلام

بخدا من میخوام ثبت نام کنم نمی دونم کدوم دانشگاه باید برم دانشگاه ازاد کرج میگه ابلاغیه به ما ندادند که رایگان ثبت نام کنیم ادم مونده کدوم دانشگاه باید بره

درضمن مسولین حالا زیر حرفاشون میزنند هنوز قرار بود مستمری بریزند ولی دوساله نریختند یا بوجه بهمون ندادند بیمه تامین اجتماعی قطع کردند
2 دانشگاه رایگان همه بسلا اسمش رایگان معلوم نیست کجا این طرح شامل استان میشه

لطفا پیگیری کنید اگر میشود علمی کاربردی هم بهش اضافه میکردند خیلی خوب میشود
امين
1397/11/03 - 21:55

دانشجويان تحت پوشش بهزيستي در بن بست بي كفايتي مديران اين سازمان گير كرده اند، لطفا اقدامي در شان اين شهروندان انجام گيرد
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top