تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/24 - 09:42
کد خبر: 258751

لایه‌های پنهان «انتصابات» نیلی احمدآبادی؛

رونمایی رئیس دانشگاه تهران از «دموکراسی اصلاح‌طلبانه»!

رونمایی رئیس دانشگاه تهران از «دموکراسی اصلاح‌طلبانه»!

علی‌رغم روند ذکرشده، اخیرا محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با بی اعتنایی به آرای اعضای یکی از گروه‌های آموزشی این دانشگاه، مدیر این گروه آموزشی را منصوب کرده است که حواشی زیادی را به همراه داشته است و در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که سابقا روند انتخاب مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران، صرفا با نظر رئیس این دانشگاه انجام می‌شد، اما در دوران دوم خرداد و با هدف احترام به دموکراسی و رای اساتید، این روند به این صورت درآمد که ابتدا اعضای گروه آموزشی رای و نظر خود را اعلام کرده و بر این اساس یک نفر را به عنوان مدیر گروه انتخاب می‌کنند، سپس شخص منتخب به رئیس دانشکده معرفی شده و رئیس دانشگاه با احترام به آرای اعضای گروه، شخص منتخب را برای دو سال به عنوان مدیر آن گروه آموزشی منصوب می‌کند.

علی‌رغم روند ذکرشده، اخیرا محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با بی اعتنایی به آرای اعضای یکی از گروه‌های آموزشی این دانشگاه، مدیر این گروه آموزشی را منصوب کرده است که حواشی زیادی را به همراه داشته است و در ادامه به مرور آنها خواهیم پرداخت.

* ماجرا از کجا شروع شد؟
آذرماه سال جاری و همزمان با اتمام حکم انتصاب دو ساله مدیر «گروه مطالعات منطقه‌ای» دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، جلسه‌ای تشکیل شده و در این جلسه درباره انتخاب مدیر جدید این گروه آموزشی رای‌گیری به عمل آمد و مطابق آرای اعضای گروه مطالعات منطقه‌ای، احمد دوست محمدی 8 رای از مجموع 13 رای ماخوذه را به خود اختصاص داد و الهه کولایی که در دوره قبل به عنوان مدیر این گروه منصوب شده بود، تنها 5 رای را به خود اختصاص داد. هرچند طبق آرای اخذشده همگان منتظر انتصاب احمد دوست محمدی به عنوان مدیر گروه آموزشی مطالعات منطقه‌ای بودند، با این حال رئیس دانشگاه تهران در اقدامی عجیب و برخلاف روال معمول، حکم الهه کولایی استاد اصلاح‌طلب را به عنوان مدیر گروه تمدید کرده و وی برای دو سال آینده بر این مسند خواهد نشست.

احمد دوست محمدی - الهه کولایی

* یک بام و دو هوای نیلی احمدآبادی!
آنچه انتصاب الهه کولایی از سوی رئیس دانشگاه تهران و بی‌اعتنایی به آرای اعضای گروه آموزشی مطلاعات منطقه‌ای را تحت الشعاع قرار داده است و انتصاب نیلی آبادی را زیر سوال می‌برد، این نکته است که در همان روزهای برگزاری جلسه برای اخذ آرای اعضای گروه مطالعات منطقه‌ای، جلسه تعیین مدیر گروه علوم سیاسی نیز تشکیل و اعضای این گروه فرد منتخب را معرفی و رئیس دانشگاه به فاصله چند روز، فرد منتخب را به عنوان مدیر گروه علوم سیاسی منصوب کرده است. انتصاب فرد منتخب گروه علوم سیاسی از سوی نیلی احمدآبادی آنجا مهم می‌شود که به ادعای برخی رسانه‌ها، فرد منتخب گرایش اصلاح‌طلبانه داشته است. از طرفی دیگر، وقفه دو ماهه در انتصاب مدیر گروه آموزشی مطالعات منطقه‌ای و نهایتا انتخاب کولاییِ اصلاح‌طلب، این شائبه را که انتصابات نیلی احمدآبادی بیش از آنکه متکی به خردجمعی و دموکراسی باشد، براساس خطوط سیاسی و جناج‌بندی‌های سیاسی است را تقویت می‌کند.

* واکنش اساتید به انتصاب مدیر گروه
بی‌اعتنایی رئیس دانشگاه تهران به رای اعضای گروه آموزشی مطالعات منطقه‌ای موجب آزردگی این گروه آموزشی شده است. در این رابطه، احمد دوست‌محمدی، استاد منتخب گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در گفت‌وگویی با ابراز تعجب از این اقدام گفت: اینکه چه کسی مسئولیت مدیرگروه را برعهده می‌گیرد در درجه اول موضوعیت ندارد؛‌ مساله مهم این است که اساتید دانشگاه به‌نوعی احساس بی‌احترامی به رای خود دارد و این موضوع را نوعی توهین به رای و نظر اساتید تلقی می‌کنند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه این اقدام برخلاف اصول دموکراسی است، گفت: سوالی که اکنون مطرح است این است که اگر قرار بر این بود که فردی همسو با گرایش سیاسی مدیریت دانشگاه انتخاب شود یا اینکه انتخابی در کار نباشد و همه‌چیز انتصابی باشد، ‌چرا انتخابات برگزار شد؟ او می‌گوید: «این اقدام در درجه اول میان دانشجویان و اساتید بازتاب خوبی ندارد و این موضوع برای ریاست دانشگاه هم خوب نیست چراکه این اتفاق در دانشگاه تهران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی رخ داده یعنی جایی که باید خود مروج اصول دموکراسی باشد.»

یکی دیگر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه برخی عنوان کرده‌اند این مساله در دوره‌های قبل نیز تکرار شده است، گفت: اولا اگر این مساله مسبوق به سابق است دلیل بر درستی آن نمی‌شود و باید جلوی خطا را می‌گرفتند؛ البته تا آنجایی که بنده اطلاع دارم در دوره‌ای که ادعا می‌کنند هم چنین چیزی نبوده و تنها یک نفر کاندیدای انتخابات بوده و انتخابات هم با رای اجماعی بوده است. در ثانی انتظار از اساتید که مشی اصلاح‌طلبانه دارند این است که به رای عمومی احترام بگذارند. این عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران گفت: «‌قطعا زمانی که انتخاباتی برای تعیین فردی برگزار می‌شود باید به نتیجه آن احترام گذاشته شود و اگر قرار است چنین اتفاقی نیفتد، ‌بهتر است روسای دانشگاه به‌صورت انتصابی نسبت به انتخاب مدیرگروه‌ها اقدام کنند؛ چراکه اتفاق رخ داده در دانشگاه تهران باعث ایجاد دوگانگی ارزشی در دانشگاه می‌شود و این مساله درستی نیست.»

دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز شاهد اتفاقی شبیه به دانشکده علوم سیاسی است. امروز نیز بنابر اعلام برخی اساتید دانشگاه تهران متوجه شدیم نه تنها در گروه مطالعات منطقه‌ای چنین اقدامی صورت گرفته بلکه این موضوع در دانشگاه تهران به یک روند تبدیل شده است، به طور مثال در انتخابات هیات ممیزی دانشکده محیط زیست (گروه جغرافیای طبیعی) هم اتفاق مشابهی رخ داده است.

فارس در گزارشی مدعی شد که در این انتخابات کرامت الله زیاری 26 رای آورد اما دانشگاه برای نفر دوم ( حسین محمدی) که 13 رای آورده بود حکم ابقاء زد.

یکی از اساتید این دانشگاه نیز ضمن تایید این خبر، در رابطه با اینکه آیا نفر دومی که به جای زیاری انتخاب شد، فردی اصلاح طلب است، گفت: ای‌کاش فقط اصلاح طلب بود! این افراد کسانی هستند که تلاش دارند در دانشگاه تهران ریشه اساتید انقلابی را بزنند.

اگرچه گفته شده برگزاری انتخابات برای انتخاب مدیران گروه الزام آور نیست ولی این روندی است که خود مسئولان و اساتید دانشگاه انتخاب کرده‌اند و نباید اگر جایی به نفع آنها نبود روی آرای اساتید پا بگذارند و ان را نادیده بگیرند.

* گزارش مرتضی باجلان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top