تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/12 - 18:37
کد خبر: 267831

تدبر در قرآن/ جلسه دهم؛

نکاتی درباره ارتباط جنیان با انسان

این وسوسه ها و هواهای نفسانی با حکمت الهی بوجود آمده اند و حکمتش این است وقتی نفس از انسان طغیان و لذت جویی های حرام را می خواهد و انسان مخالفت می کند انسان ورزیده و قوی می شود و بالا می رود، رشد می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز چهارشنبه دهمین نشست از سلسله جلسات "تدبر در قرآن" با حضور حجت‌الاسلام محمدیان در مهدیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام محمدیان در دهمین جلسه تدبر در قرآن پیرامون آیه شریف:

وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا﴿۶﴾

مردانى از آدمیان به مردانى از جن پناه مى ‏بردند و بر سرکشى آنها مى‏ افزودند (۶)

آیه 6 سوره جن بدین شرح است:

جن واقعیتی است که وجود دارد قبل از انسان خلق شده است و اوهم مثل انسان تکلیف دارد و برای سیر در عبودیت آفریده شده است.

جنیان گاهی در زندگی خود تلاقی و ارتباطاتی با زندگی انسان‌ها پیدا می کنند. این موضوع در سایر ادیان و فرهنگ‌ها نیز مطرح است مثلا در واتیکان دوره های آموزشی در بحث جن برگزار می شود. در اروپا بحث جن خیلی بیشتر از شرق در بین عموم مردم مطرح است.

برای جنیان مومن برقرار کردن ارتباط با انسان‌ها ممنوع است. مگر در موارد اضطرار و برای دفع ضرر. در فقه هم ارتباط برقرار کردن انسان ها با جنیان مخصوصا اگرحالت کهانت داشته باشد حرام است. فقط ممکن است درجایی که بعضی بتوانند ضررهایی را که از طرف جنیان است را برطرف کنند، اجازه شرعی داده شود. آن هم بسیار محدود.

طبق روایات جنیان مومن با ائمه ارتباط داشته اند. اگر کسی در معرض اجنه قرار گرفت آنها همان شیاطین هستند، اگرچه در قالب انسان مومن بیایند. نکته مهم این است که نباید از اجنه ترسید.

آنها نمی‌توانند چیزی را بر انسان اجبار کنند. البته اذیت کردن بحث دیگری است. آنها قدرت خواندن فکر ما را دارند ولی اختیار را از انسان نمی‌توانند بگیرند. انسان‌ها بر اثر ارتباط با خدا می‌توانند پی‌ببرند که کدام القائات شیطانی است.

اگر آنها می‌توانستند فکر ما را تغییر بدهند، تکلیف از انسان ساقط می شد. آنها صرفا می توانند یک سری افکاری در ذهن ما تولید کنند که ما هم می‌توانیم متوجه شویم که اینها شیطانی است.

بعضی می‌پرسند چرا خداوند شیطان را بر انسان مسلط کرده است (در همین حد محدود)؟

خداوند زمینه‌های رشد ما را اینطور فراهم می کند انسان اگر مخالفی نداشته باشدکه رشد نمی‌کند. مثل زمانی که فردی بواسطه نداشتن نفس اماره اصلا میل به گناه نداشته باشد، بعد بگوید: من چه آدم خوبی هستم! اصلا گناه نمی‌کنم.

خوب کسی که میل به گناه ندارد که گناه نکردنش هنر نیست. شیطان در آفرینش برای خیلی‌ها نردبان ترقی شده است ( برای افرادی که با او مقابله کرده‌اند).

این وسوسه‌ها و هواهای نفسانی با حکمت الهی بوجود آمده‌اند و حکمتش این است وقتی نفس از انسان طغیان و لذت جویی‌های حرام را می‌خواهد و انسان مخالفت می‌کند انسان ورزیده و قوی می‌شود و بالا می‌رود، رشد می‌کند.

خداوند ازاین طریق زمینه‌های رشد و امتحان را برای ما فراهم کرده است.

در قرآن آمده که جنیان قدرت‌های ویژه مثل جابجایی اشیا هم دارند. مثل قضیه حضرت سلیمان(ع).

گاهی هم ممکن است در خانه افراد چیزی را جابجا کنند. مثلا ممکن است بعضی از اینها قبلا در همین مکان زندگی می‌کرده‌اند، حال که انسان‌ها آمده‌اند و آنجا خانه ساخته‌اند و زندگی می‌کنند، به خاطر تعلقی که به آنجا دارند ممکن است سربزنند و رفت‌وآمد کنند ولی هیچ جای نگرانی ندارد. بزرگان می‌گویند برای در امان بودن از آزار یا رفت‌وآمد آنها سوره جن را بنویسید و در آن مکان‌ها قرار دهید.

این خوب نیست که انسان دنبال ارتباط با اجنه باشد. البته باید توجه کرد که خیلی از حرف‌هایی که در جامعه درباره طلسم کردن و ازاین قبیل موارد مطرح می‌شود حقیقت ندارد. اگر کسی گرفتار شد اصل راهش توسل یا صدقه است.

کرامت‌ها نیز وقتی از فردی مثل آقای بهجت (ره) بیان می‌شود، خب این بواسطه اطاعت شدنی است و کسانی که اطاعت می‌کنند ممکن است که به کرامت برسند. اما آنهایی که اهل سیر و سلوک نبوده‌اند و دست به انجام کارهای خارق العاده می‌زنند، عموما از طریق اجنه این کارها را انجام می‌دهند.

علی‌القاعده ما نباید زندگی‌مان را درگیر این مسائل کنیم و نباید فریب افرادی را که با این مسائل مرتبط هستند را بخوریم.

ممکن است جنیان کارهایی مثل پیدا کردن گمشده را بتوانند انجام دهند، اما حتی اگر گمشده انسان چیز مهمی هم باشد باز هم ارزش اینکه انسان با این طیف ارتباط برقرار کند را ندارد.

بهتر است قید گمشده‌اش را بزند و سراغ این کارها نرود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top