تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/04/26 - 23:31
کد خبر: 273484

طرح افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان اجرایی می‌شود

قائم مقام وزیر علوم گفت: طرح افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره‌ کارشناسی در وزارت علوم در دست اقدام است، به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از مهرماه سال جاری اجرایی می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه سرپرست قبلی و جدید دانشگاه خوارزمی با گرامیداشت یاد شهدای آموزش عالی گفت: لازم است از دکتر نوه ابراهیم (سرپرست قبلی دانشگاه خوارزمی) تشکر کنم که چه در پست‌های قبلی و چه در پست‌هایی که در وزارت علوم بودند، در دولت یازدهم و دوازدهم مددکار و یاور ما بوده و مأموریت‌های محوله را به خوبی انجام کرده‌اند.

وی ادامه داد: از دکتر سبحان‌ اللهی رئیس قبلی دانشگاه خوارزمی به دلیل زحمات زیادی که کشیدند، تشکر می‌کنم. برنامه وزارت علوم این بود که رؤسایی که در دولت یازدهم منصوب شده بودند، در این دولت نیز فعالیت خود را ادامه دهند تا این جابجایی منجر به از دست دادن زمان نشود، ولی دکتر سبحان‌اللهی در هفته آخر سال اصرار داشت که بازنشسته شود و ما مجبور شدیم دو روز مانده به پایان سال، وی را بازنشسته کنیم؛ وگرنه علاقه‌مند بودیم با وی همکاری کنیم ولی توفیق یار نبود.

قائم مقام وزیر علوم افزود: از دکتر نوه ابراهیم به دلیل اینکه در آن زمان این مسئولیت را قبول کردند، تشکر می‌کنیم.

باقری تصریح کرد: در گذشته انتظاری که از آموزش عالی می‌رفت، این بود که برای دستگاه‌های اجرایی، نیرو تربیت کند، ولی امروزه مأموریت و انتظارات ما از آموزش عالی متفاوت شده است و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها با تولیدات علمی که دارند، در سطح جهانی نقش‌آفرینی کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دو انتظار جدید به دو انتظار قبلی که از دانشگاه‌ها وجود داشت، اضافه شده است. در گذشته از دانشگاه‌ها انتظار می‌رفت که نیروی انسانی متعهد و کاردان برای نیاز کشور و حضور فعال در عرصه تولیدات علمی تربیت کنند، ولی در حال حاضر مأموریت دانشگاه‌ها این است که باید فارغ‌التحصیلانی را تربیت کنند که هم برای خود کار ایجاد کنند و هم کارآفرین باشند. همچنین دانشگاه باید پاسخگوی حل معضلات جامعه به ویژه معضلات جامعه پیرامون خود باشد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: شاید در دهه ۸۰ به دلیل تقاضای اجتماعی که برای ورود به عرصه آموزش عالی وجود داشت، توسعه کمّی آموزش عالی گسترش پیدا کرد و از کیفیت تا اندازه‌ای غفلت شد و اکنون برنامه ما این است که بازگشت به کیفی‌ کردن دانشگاه‌ها داشته باشیم تا به دوره‌های کارشناسی توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: اکنون طرح افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری دانشجویان دوره‌ کارشناسی در دست اقدام است و از مهرماه در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود.

باقری خاطرنشان کرد: اکنون دانشگاه‌ها باید نیروی کارشناسی کارآفرین و دارای مهارت تربیت کنند و باید به سمت دانشگاه کارآفرین حرکت کنند؛ انتظاری که از دانشگاه‌ها وجود دارد، این است که به مسائل و مشکلات پیرامون خود پاسخ دهند.

به گفته قائم مقام وزیر علوم، در حال حاضر همه استان‌ها و دانشگاه‌ها دارای نیروی متخصص در همه زمینه‌ها هستند و استفاده از توان دانشگاه‌ها در حل معضلات جامعه در سطح مدیریت کلان کشور در حال پدیدار شدن است، چرا که حل مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسط اتاق‌های فکری که به تنهایی توسط مدیران اداره می‌شود، اجرایی نمی‌شود. حل مسائل جامعه باید از مسیر علمی پیش برود و دانشگاه‌ها باید به رفع نیازهای کشور کمک کنند. دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که فارغ‌التحصیل آن دارای مهارت کافی است.

وی تصریح کرد: در مجموع باید گفت که باید هسته‌های پژوهشی موضوع‌محور با کمک دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور ایجاد شود تا هرکدام در مورد موضوعات خاصی کار کرده و مشکلات کشور را حل کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top