تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/07/10 - 09:51
کد خبر: 284573

چرا ایرادات وارده به تسویه ریالی نفت غیرکارشناسی است

تسویه ریالی شاه‌ کلید تحقق اهداف بورس نفت

تسویه ریالی شاه‌ کلید تحقق اهداف بورس نفت

سازوکار تسویه ریالی نفت معامله شده به دلیل فضای رقابتی بورس به هیچ وجه باعث بروز رانت و فساد در بورس نمی‌شود. همچنین این روش برخلاف تسویه ارزی، مستقل از نظام بانکی بین‌المللی صورت گرفته و امکان تحریم‌پذیری شرکت‌های ایرانی در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کمتر از دو ماه تا بازگشت مجدد تحریم‌های نفتی زمان باقی مانده و در این بین تلاش امریکایی‌ها برای به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران به اوج رسیده است. این موضوع ضرورت تلاش همه‌جانبه وزارت نفت برای به کارگیری همه‌ی ابزارهای موجود را بیش از گذشته دوچندان کرده است. به گفته کارشناسان عرضه نفت در بورس و مشارکت بخش خصوصی در صادرات نفت جدی ترین گزینه‌ی موجود برای دور زدن تحریم‌های نفتی بوده که ضرورت دارد هر چه سریع‌تر بستر مناسب برای پیاده‌سازی آن فراهم شود.

پس از طرح موضوع عرضه نفت در بورس همواره سازوکار تسویه بهای نفت معامله شده، محل چالش کارشناسان این حوزه بوده به گونه‌ای که برخی صاحب نظران از فروش ریالی نفت سخن به میان آورده و برخی دیگر با اشاره به معضلات موجود در نظام چند نرخی ارز، فروش ریالی نفت را فسادزا دانسته و تسویه ارزی بهای نفت را سازوکاری مناسب معرفی کردند. سرانجام پس از کش‌ و قوس های فراوان، هفته گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد.

تصمیم مسئولین مبنی بر تسویه ارزی در بورس
در این راستا بیژن زنگنه، وزیر نفت دوشنبه، دوم مهرماه در حاشیه گشایش رسمی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست درباره عرضه نفت خام در بورس گفت: «سران سه قوه با عرضه نفت خام در بورس موافق هستند، همچنین هیئت دولت در حال بررسی فرآیندهای اجرایی آن است. به دلیل حساسیت‌های این موضوع اعلام شد که عرضه نفت در بورس ٢٠ درصد ریالی و ٨٠ درصد ارزی به‌طور آزمایشی و محدود در بورس عرضه شود و پس از ارزیابی نتایج، تصمیم بعدی گرفته می‌شود».

همچنین سید علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه برای اعلام سازوکار اجرایی این طرح باید منتظر ابلاغیه آن از سوی وزارت نفت به سازمان بورس و بورس انرژی بود، افزود: «هنوز هیچ یک از گمانه زنی‌ها در خصوص حجم عرضه نفت خام و یا ارز مورد استفاده در بازار قطعی نیست و قدر مسلم آنچه که در بورس نفت معامله خواهد شد شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی خواهد بود. معاملات بورس نفت بر اساس ریال ایران منتفی است و مبنای معاملات در این بازار ارزی خواهد بود». محمدعلی خطیبی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: «عرضه نفت خام در بورس انرژی به شکل ارزی مصوب و قطعی شده؛ اما هنوز جزئیات این کار و زمان اجرا مشخص نشده است. قطعا این اقدام مثبت خواهد بود؛ ولی چند نکته وجود دارد که باید شفاف شود».

تبعات منفی ارزی کردن سازوکار تسویه
در حالی تسویه‌ی ارزی بهای نفت معامله در بورس موردنظر مسئولین بوده که این موضوع نگرانی‌هایی جدی‌ از سوی کارشناسان حوزه انرژی و بخش خصوصی داخلی به همراه داشته است. در این بین رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضرورت تسویه‌ی ریالی در سازوکار بورس در گفتگو با بورس‌نیوز گفت: « قرار است نفت خام در بورس انرژی عرضه شود، ولی با توجه به فراهم نبودن زیرساخت ها، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران طی نامه ای به وزارت نفت اعلام کرده تا زمانی که زیرساخت های لازم فراهم نشود، بورس انرژی توان انجام کار نخواهد داشت و باید تمامی مولفه های ناظر بر بورس به صورت بورس ملی با پول رایج کشور و بورس بین الملل با ارزهای رایج تعریف شود».

همچنین محمدصادق کریمی، کارشناس حوزه نفت و گاز در مصاحبه با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه ظاهرا قیمت‌گذاری و تسویه عرضه نفت در بورس براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ارزی خواهد بود، گفت: «ارزی بودن تسویه معاملات انجام شده در بورس عملا مشکلی را حل نمی‌کند و منجر به تحقق هدف مصوبه یعنی کمک به افزایش صادرات نفت ایران با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی نمی‌شود. در شرایط تحریم بخش غیردولتی امکان انتقال وجه ارزی از مسیر بانکی به حساب‌هایی که شرکت ملی نفت یا بانک مرکزی اعلام می‌کند ندارد. همچنین بانکها چه داخلی و چه خارجی ضمانت‌نامه‌های مدت‌دار یا اعتبار اسنادی به صورت ارزی صادر نمی‌کنند. بنابراین ارزی کردن تسویه عملا به معنی عقیم کردن مصوبه و بستن راه استفاده شفاف و ساختارمند از ظرفیت بخش غیردولتی است».

آیا فروش ریالی نفت در بورس باعث ایجاد فساد می‌شود؟
به نظر می‌رسد که برداشت نادرست مسئولین از سازوکار تسویه ریالی باعث شده که نگرانی‌هایی درباره‌ی ایجاد رانت و فساد و ورود دلالان به بورس ایجاد شود در نتیجه تصمیم به ارزی کردن سازوکار تسویه گرفته شود. خبرگزاری فارس در گزارشی به تشریح سازوکار ریالی بورس و ابهامات موجود پیرامون آن پرداخته است. در این گزارش آمده است: «ایرادات مطرح شده درباره سازوکار تسویه‌ ریالی ناشی از یک سوء برداشت در مورد نحوه‌ شکل‌گیری رقابت بین دو پارامتر تاثیرگذار در قیمت نفت است. در واقع منتقدین این روش با ثابت فرض کردن پارامتر دوم یعنی قیمت هر دلار به تومان (مثلا 4200 تومان) به اشتباه تصور می‌کنند که در سازوکار بورس رقابت مشتریان، صرفا بر اساس پارامتر اول یعنی قیمت هر بشکه نفت خام به دلار صورت می‌گیرد. اما باید توجه داشت که اساسا در مدل تسویه‌ ریالی این نحوه‌ی رقابت پذیری مورد نظر نیست بلکه بنا به گفته کارشناسان در این مدل قیمت هر بشکه نفت به دلار در فضای غیررقابتی و براساس فرمول قیمت‌گذاری نفت کشور تعیین می شود ولی قیمت دلار به تومان براساس رقابت مشتریان داخلی صورت ‌گیرد».

در مجموع به نظر می‌رسد که ایرادات وارد شده به تسویه ریالی به دلیل سازوکار رقابتی بورس غیرکارشناسی بوده و به هیچ وجه باعث بروز رانت و فساد در بورس نمی‌شود. همچنین برخلاف تسویه ارزی، تسویه ریالی مستقل از نظام بانکی بین‌المللی صورت گرفته و امکان تحریم‌پذیری شرکت‌های ایرانی و بلوکه شدن درآمدهای نفتی وجود ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top