تاریخ انتشار: جمعه 1397/09/23 - 10:11
کد خبر: 294302

در گفتگو با عضو سابق کمیته‌ی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، عنوان شد؛

معاونت فرهنگی وزارت بهداشت؛ مرکز تولید تشکل‌های دولت ساخته

معاونت فرهنگی وزارت بهداشت؛ مرکز تولید تشکل‌های دولت ساخته

مفدا که با شعار پوشش دادن فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دانشگاها بدون جهت‌گیری شکل گرفت، در حال حاضر با سوگیری واضح فعالیت‌های تشکل‌های منتقد دولت را پوشش نمی‌دهد یا بصورت کاملا گزینشی حتی در جهت تخریب آنها استفاده میکند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منبع تولید اخبار جنجالی تبدیل شده است. از پایگاه خبری مفدا که تبدیل به رسانه برخی جریانات خاص سیاسی شده تا فعالیت‌های بی‌سروصدای معاون فرهنگی این وزارتخانهدر حوزه تشکل سازی. به همین مناسبت به سراغ حیدر رئیسیان، عضو سابق کمیته ی ناظر بر نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفته‌ایم تا واقعیت‌های پشت پرده این معاونت جنجالی را بشنویم.

آقای رئیسیان طی چند ماه اخیر شاهد هستیم که به یکباره موج تشکل‌سازی در دانشگاه‌های پزشکی کشور به راه می‌افتد. برخی شنیده‌ها هم از دخالت مستقیم معاونت فرنگی وزارت بهداشت در این موج سازی خبر می‌دهند. این موضوع چقدر صحت دارد؟
چند نکته در مورد سیاست های فرهنگی و سیاسی وزارت بهداشت که باید بدانید. اولا وزارت بهداشت و درمان که میزان از دانشجویان کل کشور را شامل می‌شود اما همواره با مسائل و حواشی با خود به دنبال دارد از طرح تحول سلامت و رفتارهای وزیر که بگذریم، معاونت فرهنگی و دانشجویی آن نیز بی حاشیه نیست. یکی از آن حواشی رشد قارچ گونه ی تشکل ها به ویژه تشکل های همسو با دولت و همچنین کانون های دولت ساخته است.

سال گذشته معاونت فرهنگی و دانشجویی و مجموعه متبوعه ایشان در وزارت بهداشت و درمان بصورت گروهایی به دانشگاهای علوم پزشکی سرکشی میکردند تا از نزدیک با مشکلات دانشجویان و دانشگاه آشنا شوند و در صدد رفع آنها برآیند. اما این یک روی سکه بود. به عنوان کسی که از نزدیک با آنها برخورد داشتم، آنها بیشتر به دنبال آن بودند که آیا دانشگاها تشکل اصلاح طلب دارند یا خیر؟ وگرنه به مسئولین دانشگاه دستور میدادند که در جهت تشکیل این چنین تشکل های هم فکر خود اقدام کنند.

معاونت فرهنگی وزارت بهداشت؛ مرکز تولید تشکل‌های دولت ساخته

بیشتر بخوانید// ماله‌کشی به سبک مفدا +صوت

یعنی معاونت فرهنگی خود مستقیما به تشکل‌سازی اقدام کرده است؟
بله. بگونه ای که مسئول تشکل ها و کانون های وزارت بهداشت پس از پایان دوره ی مسئولیت خود صراحتا به آن اذعان میکند که توانسته تشکل های اصلاح طلب را در دانشگاهای علوم پزشکی چند برابر کند!

همچنین در حوزه ی کانون های فرهنگی نیز سیاست غلطی را به دانشگاه ابلاغ میکند که آنها را به تشکیل کانون های فرهنگی جهت کسب امتیاز فرهنگی بیشتر، موظف میکند، بگونه ای که در دانشگاهای کوچک نه تنها موجب رشد فعالیت های فرهنگی نشده بلکه برعکس با شقه کردن فعالین فرهنگی و پخش آنها موجب رکود فعالیت ها شدنده اند.

اصولا تشکیل تشکل و یا کانون فرهنگی بر این منوال است که عده ای از دانشجویان در چارچوب قانون و با دارا بودن شرایط درخواست شکل گیری کانون یا تشکل را میدهند اما متاسفانه اوضاع بر عکس شده است. ابتدا کانون هایی که در صورت ایجاد در دانشگاه توسط وزارت بهداشت امتیاز فرهنگی دریافت میکنند، تشکیل میشوند، سپس کارشناس ها و مسئولین فرهنگی فراخوانی میزنند و برای آن شورای مرکزی جمع آوری میکنند. درحالی که زمینه های فعالیتی آن کانون با سایر کانون هایی که چه بسا خود از نبود رنج میبرند، مشترک می باشد و همین عامل باعث جدا شدن فعالین فرهنگی از هم و بجای کار تشکیلاتی، مجبور به کار بصورت تکی میشوند. و پس از مدتی هم دیگر فعالیتی ندارند و بصورت راکد در می آیند.

بیشتر بخوانید// استعفای اعضای کمیته دانشجویی مفدا علوم پزشکی اصفهان

مسئله دیگر که به حواشی فعالیت معاونت فرهنگی این وزارتخانه دامن زده، فعالیت پایگاه خبری مفدا هست. گویا جهت‌گیری این پایگاه خبری به سمت یک جریان خاص نه تنها جزو وظایف که می‌شود گفت تنها وظیفه آن است.
یکی دیگر از حواشی مربوط به روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی که تحت عنوان مفدا هست، که همواره همراه با حواشی فراوان چه در تاسیس و چه در ادامه کار بوده است. این پایگاه اطلاع‌رسانی که با شعار پوشش دادن فعالیت های فرهنگی و سیاسی دانشگاها بدون جهت گیری اعلام میکرد، شکل گرفت اما در حال حاضر مفدای وزارت بهداشت با سوگیری واضح فعالیت های تشکل های منتقد دولت را پوشش نمی‌دهد یا بصورت کاملا گزینشی که حتی در جهت تخریب آنها استفاده میکند.

هر روزه این روند ادامه پیدا می‌کند و به پوشش دادن صحبت های یک جریان خاص سیاسی و رادیکال های اصلاح طلب می پردازد. در حقیقت عدم جهت گیری سیاسی در وزارت بهداشت بیشتر شبیه جُک است تا عمل.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top