تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/04/18 - 10:33
کد خبر: 362848

تحلیلی درباره چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند

در دوره سوم این جشنواره یکی از برگزیدگان که از یکی از شهرستان‌ها انتخاب شده بود و برای ساخت مستندش تلاش زیادی کرده بود. معتقد بود این جشنواره، انگیزه زیاید برایش ایجاد کرده است تا مستندی که سال ها در ذهنش بوده است را توانسته بسازد ودر نهایت هم به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» عاطفه جعفری در یادداشتی نوشت: شاید ده تا پانزده سال قبل، خیلی به موضوع مستند توجه نمی‌شد. البته این به این معنا نیست که مستند، وجود نداشته است. اما آنقدر که الان به آن توجه می‌شود در گذشته این چنین نبود. مستندسازی اجتماعی در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است، برای همین مورد توجه قرار گرفتن است که شبکه مستند تلویزیون، چهار سال است جشنواره‌ای را راه اندازی کرده است که که در آن فرصت خوبی برای نشان دادن مستندها به وجود آمده است. برگزارکنندگان این جشنواره در تعریف خودشان برای برگزاری این جشنواره می‌گویند: «جشنواره مستند محلی برای دیده شدن آثار مستندسازان جوان است و با هدف تعامل بیشتر با مخاطبان شبکه مستند، شناسایی و جذب استعدادهای این حوزه برگزار می‌شود. در این جشنواره آثار انتخاب شده توسط هیأت انتخاب، در قالب برنامه‌ای تلویزیونی در طول فصل نمایش داده شده و برگزیدگان در پایان توسط مردم و کارشناسان مشخص می‌شوند.»

تحلیلی درباره چهارمین جشنواره تلویزیونی مستند

یک‌ نکته مهم در این جشنواره، حضور مستندسازان جوان است که با ایده‌هایی بکر از نقاط مختلف کشور، مستندهای خود را به جشنواره می‌فرستند و به گفته داوران این جشنواره، همین مستندها که با کمترین امکانات ساخته می‌شوند آنقدر خوب و با کیفیت هستند که به خوبی نشان‌دهنده پیشرفت و قابلیت جوانان در این حوزه هستند.

نکته بعد در مورد مستندهای این جشنواره، موضوع مستندهاست؛ دیگر در این چند ساله می‌دانیم که موضوعات اجتماعی بسیار مورد استفاده مستندسازان برای ساخت مستند قرار می‌گیرد، موضوعاتی که اگر خودمان به آن نپردازیم مطمئنا این سوژه‌ها به دست کسانی می‌افتد که هر آنچه که می‌خواهند از آن سواستفاده می‌کنند. اما این جشنواره این فرصت را برای جوانانی که در کل کشور به مستندسازی علاقه دارند به وجود آورده است تا بتوانند در حوزه‌ای که به آن علاقه دارند، فعالیت کنند و برای ادامه مسیر فعالیت‌های خود انگیزه داشته باشند.

در دوره سوم این جشنواره یکی از برگزیدگان که از یکی از شهرستان‌ها انتخاب شده بود و برای ساخت مستندش تلاش زیادی کرده بود. معتقد بود این جشنواره، انگیزه زیاید برایش ایجاد کرده است تا مستندی که سال ها در ذهنش بوده است را توانسته بسازد ودر نهایت هم به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

این جشنواره بخشی را دارد که در دوره سوم برای اولین‌بار، در جشنواره گنجانده شد و آن هم بخش مستندنگاری است. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران می‌توانند در این بخش با ارائه گزارش های تحقیقی‌شان شرکت کنند. نکته مهم اینجاست که گزارش های برگزیده در این بخش می‌تواند منبع الهام و یا سوژه مستندسازان برای تولید آثار بعدیشان باشد؛ که این یعنی پیوند مستند با دنیای روزنامه‌نگاری و رسانه. چون سوژه‌هایی که در روزنامه ها منتشر می‌شود، موضوعات به روزی است که از پتانسیل زیادی برای مستندسازی برخوردارند.

در تمام دنیا خانه مستندسازان تلویزیون است و این همان بستری است که مستندساز تلاش می کند پیام خود را به مخاطبان برسانند. استقبال از جشنواره مستند، نویدبخش است و به دست اندرکاران برگزاری جشنواره انگیزه مضاعفی برای ادامه راه می دهد. جشنواره مستند و این قبیل جشنواره‌ها می‌توانند دروازه ورود کار حرفه‌ای برای بسیاری از جوانانی باشد که انگیزه زیاد دارند و شاید از لحاظ مادی بودجه کافی برای کار نداشته باشند.

براساس اعلام دبیرخانه این جشنواره مستندسازان تاریخ جمعه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ فرصت دارند که ثبت نام و ثبت اثر بخش فیلم را انجام دهند و دبیرخانه جشنواره تا دوشنبه ۲۳ تیرماه آثار ثبت شده را دریافت خواهد کرد.
 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
ورود سامانه بارشی جدید به کشور
آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد
کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آرامش برگزار شد
تقلب در کنکور سراسری صفر است
آزمون اختصاصی برای کنکوری‌های گرفتار در سیل برگزار می شود
رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top