تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/05/13 - 10:13
کد خبر: 365946

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

عدم تراز بانک‌ها موجب خلق پول شد/ بودجه باید مالیات‌محوری شود

عدم تراز بانک‌ها موجب خلق پول شد/ بودجه باید مالیات‌محوری شود

طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی درخصوص خلق پول و خلق نقدینگی در ساختار اقتصادی کشور گفت: در این موضوع نظارت بر بانک‌ها و نظام بانکی یکی از کارهای اصلی و اولویت ما در کمیسیون است و در جلسات یک ماه اخیر با مسئولین بانک مرکزی نیز خیلی جدی به این موضوع ورود کرده‌ایم.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی، برای نخستین‌بار اقداماتی برای اصلاح بودجه‌نویسی کشور شده که می‌تواند در بلندمدت و در صورت اجرای مناسب با وجود هزینه‌هایی که دارد باعث بهبود استخوان‌بندی اقتصادی شود. چالش عمده بودجه سالانه کشور، وابستگی بخشی از منابع عمومی به درآمدهای نفتی است که با توجه به شرایط جدید تامین درآمدهای ارزی نفتی، با اما و اگرهای مختلفی روبه‌رو شده است.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم، عزم جدی در اجرایی شدن اصلاح ساختار بودجه بین نمایندگان مردم در مجلس بوجود آمد. از این رو با «مهدی طغیانی» نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان درخصوص اصلاح نظام مالیاتی، تعارض منافع پزشکان، بهبود فضای کسب و کار تولید و... گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید؛

عدم تراز بانک‌ها موجب خلق پول شد/ بودجه باید مالیات‌محوری شود

سوال: برای اصلاح ساختار بودجه ریزی در کشور چه برنامه هایی را مجلس پیگیری خواهید نمود؟

طغیانی: بودجه باید از نفت محوری به سمت مالیات محوری برود و افراد به نسبتی که متنفع از اقتصاد کشور هستند مالیات خود را پرداخت کنند. داخل کمیسیون الان‌ چندین طرح در همین رابطه مطرح است یک بخش لایحه دولت است برای اصلاح مالیات های مستقیم بخش دیگر طرح هایی است که خود مجلس پیگیر آن می باشد مانند طرح مالیات بر خانه های خالی یا همان ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات مستقیم. هم چنین مالیات بر عایدی سرمایه که دو سه هفته پیش خبرساز شد و قرار است در کمیسیون بررسی پیرامونش صورت گیرد یا مالیات بر مجموع درآمد البته همه این موارد علاوه بر آن که جزء برنامه های مجلس برای پیگیری است در لایحه خود دولت هم مطرح شده است این لایحه هنوز به صورت رسمی توسط دولت تحویل مجلس نگردیده است.

سوال: مهم ترین مشکل نظام مالیاتی ما در شرایط فعلی چیست؟

طغیانی: ما باید نظام مالیاتی را اصلاح کنیم متاسفانه این نظام عملاً متمرکز بر تولید است در کشور ما. بر خلاف نظام مالیاتی کشورهای پیشرفته که متمرکز است بر درآمد افراد ما هم باید از نظام مالیاتی مبتنی بر تولید و حقوق گمرکی فاصله گرفته و بریم به سمت مالیات بر درآمد. به قول معروف هر که بامش بیش برفش بیشتر هر که درآمد بیشتری دارد و از اقتصاد بیشتر متنفع میشود به همان میزان باید مالیات بیشتری پرداخت کند این اصلاحات ساختاری انشاءالله به احتمال زیاد از مجلس عبور خواهد کرد این موضوعات هم چیز جدیدی در دنیا نیست. مالیات بر عایدی سرمایه را تنها ۳۰ کشور در دنیا ندارند. خیلی عجیب است که در سالیان گذشته کشور ما به این سمت نرفته است تا این مالیات را در نظام قانونگذاری کشور تصویب کند.

عدم تراز بانک‌ها موجب خلق پول شد/ بودجه باید مالیات‌محوری شود

سوال: در اصلاح نظام مالیاتی آیا مانند آنچه در گذشته شاهدش بودیم مثل تعارض منافع پزشکان در مجلس قبل در مجلس یازدهم هم این موضوع در به سرانجام نرسیدن این طرح ها رخ میدهد؟

طغیانی: این مسائل حقیقتش بحث کمیسیونی نیست که بگوییم اصل طرح مربوط به یک کمیسیون یا قشر خاص است مالیات بر مجموع درآمد شامل همه افراد و مشاغل میشود مثلاً ممکن است یکی از ۱۰ کانال درآمد داشته باشد او هم مشمول این پلکان می شود در این مالیات همه افراد مشمولند. نه بر خلاف شرایط فعلی که مالیات بر دستمزد از افراد حقیقی ای که از یک کانال درآمد دارند مانند کارمندان و کارگران و ...گرفته میشود اما سایر افرادی  که درآمدهای بالایی هم دارند مالیات به نسبت در آمدشان پرداخت نمی کنند.  مثلا همین پزشکانی که شما مثال زدید، ممکن است مجموع درآمد شان بالا باشد و از مثلاً مطب خود، بیمارستان و ...کسب درآمد کنند آن ها هم باید مالیات بر عایدی در آمد خود را پرداخت کنند.

سوال: برای کنترل نقدینگی و مسئله ی خلق پول قرار است چه اقداماتی انجام شود؟

طغیانی: یکی از مسائل مهم در این رابطه  بحث خلق پول و خلق نقدینگی است. که در این موضوع نظارت بر بانک‌ها و نظام بانکی یکی از کارهای اصلی و اولویت ما در کمیسیون است و در جلسات یک ماه اخیر با مسئولین بانک مرکزی نیز خیلی جدی به این موضوع ورود کرده ایم. مثلاً بانک‌های خصوصی ما اغلب ناترازند و روز به روز به بدهی خودشان به بانک مرکزی اضافه می‌کنند بانک مرکزی هم برای اینکه مشکل بانک‌های خصوصی را حل کند اجازه می‌دهد آنها از ذخایر این بانک استفاده کنند. موضوع ناترازی بانک ها منجر به خلق پول بانکی می‌شود. در شرایط فعلی۶۰ درصد خلق پول و نقدینگی در کشور ما مربوط به بانک هاست مخصوصاً بانکهای خصوصی خوب برای کنترل این شرایط دنبال قوانین نظارتی جدی در کمیسیون هستیم و داریم قدم به قدم جلو می رویم.

عدم تراز بانک‌ها موجب خلق پول شد/ بودجه باید مالیات‌محوری شود

سوال: درمورد هدایت نقدینگی چطور؟

طغیانی: در مورد هدایت نقدینگی گمان می‌کنم اصلاح نظام مالیاتی می‌تواند مکمل عمل کند همین مالیات بر عایدی سرمایه که خدمتتان عرض کردم سبب بسته شدن مسیرهای ورود سرمایه به بخش های غیر مولد مانند ارز ملک بازار طلا و سکه و غیره می شود و سرمایه را می تواند به بخش های تولیدی سرازیر کند. البته در کنارش بحث اصلاح نظام بانکی را هم داریم که به یاری خدا در مجلس یازدهم پیگیری می کنیم. بررسی این طرح ها در مجلس نیمه تمام نخواهد ماند

سوال: برای بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید چه کارهایی قرار است انجام شود؟

طغیانی: بحث دیگری که داریم مربوط است به تسهیل فضای کسب و کار در این مورد چند قانون خیلی خوب داریم و دنبال این هستیم که در مورد این قوانین وارد فضای نظارتی شویم مانند قوانین مربوط به سیاست های کلی اصل ۴۴ یا قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار. مجلس دائم پیرامون اجرایی شدن این قوانین گزارش های نظارتی از دستگاه‌های مختلف باید بگیرد.

مسئله دیگر بحث زمان صدور مجوز هاست که الان داریم یک طرح می آوریم در مجلس تا صدور مجوز برای دولت زماندار شود یعنی اگر ظرف ۱۵ روز از زمانی که فرد مدارکش کامل می شود دولت مخالفت خود را اعلام نکند این سکوت به معنای موافقت تلقی شده و باعث گردد مجوز برای کسب و کار فرد صادر شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top