تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/05/26 - 08:32
کد خبر: 367266

واکنش جالب ترامپ به شکست آمریکا در شورای امنیت

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ عصر شنبه در نشست خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا در آمریکا در پاسخ به سوالی درباره شکست روز جمعه آمریکا در شورای امنیت، این ادعا را مطرح کرد و افزود: ما رای شورای امنیت را می‌دانستیم. برای اسنپ بک اقدام خواهیم کرد و شما در هفته آینده شاهد آن خواهید بود.

ترامپ که در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد، سیاست موسوم به فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کرد تا به زعم خود بتواند درباره نقایص توافقی که همواره آن را فاجعه بار نامیده است، با ایران به توافقی جدید دست یابد.

با گذشت نزدیک به سه سال از تروریسم اقتصادی، آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف سعی کردند با تحریک افکار عمومی و اینکه حق کامل برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی خود در سازمان ملل را دارا هستند، راه را برای تصویب قطعنامه‌ای هموار کنند که خرید و فروش تسلیحات متعارف ایران را نشانه گرفته است.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ایران پس از ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد. از این رو، آمریکایی‌ها ابتدا قطعنامه بسیار سختگیرانه‌ای متشکل از ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی ارائه دادند.

با مشخص شدن مخالفت جدی کشورها با این قطعنامه که به نوعی اعلام جنگ با ایران محسوب می‌شد، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه قطعنامه خود را اصلاح کردند و به ۲ بند مقدماتی و ۲ بند عملیاتی محدود ساختند.

با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانند.  از این رو در رای‌گیری به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد، روسیه و چین به صراحت با آن مخالفت کردند، ۱۱ عضو دیگر به آن رای ممتنع دادند و تنها آمریکا و جمهوری دومینیکن که تحت فشار شدید آمریکا قرار دارد و قرار است مایک پمپئو وزیر خارجه ترامپ هم به زودی به آنجا سفر کند، به این قطعنامه رای مثبت دادند.

به این ترتیب، قطعنامه آمریکا کاملا شکست خورد اما دولت ترامپ مدعی است می‌توانند از اسنپ بک استفاده کنند و تمام تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران را احیا کنند. این ادعا هم در رای روز گذشته شورای امنیت و هم در اظهارات متعدد مقامات عضو برجام، رد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای برگزاری نشست سران پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان را خواهید پذیرفت، اظهار کرد: فکر می‌کنم احتمالا نه.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: فکر می‌کنم ما تا پس از انتخابات منتظر بمانیم. ایران می‌خواهد من بسیار بد در انتخابات ببازم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته پیشنهادی ارائه داد که سران اعضای دائم شورای امنیت به همراه ایران و آلمان در نشستی مجازی درباره صلح در خلیج فارس با هم تبادل نظر کنند تا به این ترتیب جلوی انشقاق در شورای امنیت متعاقب حرکت خلاف قانون و مقررات دولت ترامپ برای به حرکت درآوردن مکانیسم ماشه را بگیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زارع‌پور: دو برابر نیاز کشور اینترنت داریم
پرتغال و ترکیه با پیروزی استارت زدند
واکنش پرسپولیس به فسخ قرارداد بیرانوند
پاسخ زاکانی در خصوص کناره گیری از انتخابات +فیلم
واکنش قوه قضاویه به ادعای بازداشت مریم مهرابی به همراه کودکانش
چند درصد مردم از مناظره‌ها رضایت داشتند؟
یامگا و محمد از استقلال می‌روند؟
بازداشت ۴ نفر در ارتباط با آتش‌سوزی بیمارستان رشت
خضریان: برخی اتاق‌ فکرها در تلاش برای ایجاد دوگانه‌سازی‌های جعلی هستند
افکارسنجی| فعالین دانشجویی کدام نامزد را پیروز انتخابات می‌دانند؟/ برنده و بازنده مناظره اول، کدام نامزد ریاست جمهوری بود؟
اعلام جزییات آزمون‌های ارزشیابی و ارتقای دانش‌آموختگان داروسازی
مرگ بیش از ۵۵۰ نفر در حج
بیمارستان قائم رشت تعطیل شد
‌بازداشت ۴۸ ‌متهم ‌حمله تروریستی ‌به مراکز نظامی + جزئیات
جزئیات عملیات خرابکارانه و حملات سایبری در وزارت نفت
تهدید سلامت روان دانش‌آموزان در امتحانات هماهنگ مدارس
شکارچی لیگ ناکامِ جام حذفی!
زمان دقیق افتتاح رمز ریال اعلام شد
چگونه در دام نوسان‌ گیران بورس نیفتیم؟
سرویس‌دهی در خط ۴ مترو بدون محدودیت در حال انجام است
کنایه سنگین زاکانی به پزشکیان و ظریف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top