تاریخ انتشار: شنبه 1393/07/05 - 13:45
کد خبر: 143293

بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت تشریح کرد؛

فشارهای شدید اخیر برای انحراف دفتر تحکیم وحدت چه بود؟

فشارهای شدید اخیر برای انحراف دفتر تحکیم وحدت چه بود؟

در یک سال گذشته شاهد تلاش های شدید و فشارهای زیادی به دفتر تحکیم وحدت بودیم که اولا آن را غیرقانونی جلوه دهند و بگویند که شما غیرقانونی و جعلی هستید و با توجه به این تحلیل ها و جا انداختن آن در فضای دانشگاه ها تلاش کنند تحکیم وحدت موجود را یک طرف دعوا و افراد دیگری را در سمت دیگری قرار دهند و به دنبال حکمیت باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر دفتر تحکیم با اشاره به برخی مسائلی که تحکیم وحدت با آن روبروست به بیان روایتی از برگزاری انتخابات سالانه این تشکل دانشجویی پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت در میزگرد "دفتر تحکیم وحدت، چالش‌ها و فرصت‌ها" گفت: همه ساله نزدیک نشست‌های سالانه دفتر تحکیم وحدت اتفاقات و حواشی که از قدیم حول و حوش این تشکل دانشجویی بوده در فضای رسانه‌ها پررنگ می‌شود، اما واقعیت این است که در خود دفتر تحکیم وحدت خیلی به این مسائل اعتنایی داده نمی‌شود.

وی گفت: این مسائل نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری دو برابر می‌شود و برخی می‌خواهند طوری وانمود کنند که مجموعه دفتر تحکیم با هم اختلاف دارند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه ثباتی که امروز در دفتر تحکیم وجود دارد را کسی نمی‌تواند انکار کند، ادامه داد: جرقه این ثبات در سال‌های 85 و 86 زده شد و خوشبختانه امروز این تشکل دانشجویی در ثبات است.

 **ثبات دفتر تحکیم وحدت از سال 86 آغاز شد**

وی با اشاره به انتظار دولت‌ها از تحکیم وحدت و تعریف از دفتر تحکیم وحدت، گفت: باید دید که دفتر تحکیم وحدت را با چه چیزی تعریف و با چه چیزی سنجید.

اگر قرار است دفتر تحکیم وحدت را با جریان‌ها و جناح‌های سیاسی حاکم سنجید، مسلم است امروز دولت و وزارت علوم می‌توانند ادعا کنند که دفتر تحکیم جای خوبی نیست.

اگر انتظار از دفتر تحکیم وحدت این است که این تشکل سنگ جریان سیاسی حاکم و دولت‌ها را به سینه زد که در مقاطعی بوده، قطعا این انتظار به دفتر تحکیم وحدت ضربه می‌زند و باعث می‌شود این احساس ایجاد شود که امروز دفتر تحکیم وحدت جایگاه مناسبی ندارد.

بیانی گفت: از نظر ما و از نظر صاحبان اصلی تحکیم در این چند سال اخیر ملاک سنجش تحکیم وحدت، مرام‌نامه و اساسنامه آن اتحادیه و به قول ما السابقون السابقون این اتحادیه هستند. همان کسانی که در خط مقدم جبهه و جنگ حضور داشتند و در اوایل انقلاب در راه حفظ تحکیم جهاد کردند. اگر ملاک را این‌گونه قرار دهیم که باید همین را ملاک قرار دهیم دفتر تحکیم وحدت به تأیید خیلی از بزرگان و دوستان در حال حاضر در ریل اصلی خودش قرار دارد و ممکن است این مسئله به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: شاید از هر دو جریان سیاسی کشور  کسانی باشند که دوست نداشته باشند، دفتر تحکیم وحدت در این فضا قرار گیرد، آنها می دانند با حرکت رو به جلویی که در تحکیم وحدت وجود دارد و به امید خدا اگر به نقطه‌ای که این اتحادیه در سال 58 و 59 داشت برسد، برای آنها ایجاد مشکل کند زیرا مطالبه‌گری آنها مطالبه‌گری شدیدی است که شاید سیاسیون نتوانند با آن کنار بیایند.

وی با اشاره به موضع دفتر تحکیم وحدت در مقابل دولت‌ها و با بیان اینکه همانگونه که بارها گفته‌ایم عقد اخوت با هیچ جریان و گروهی نبسته‌ایم، گفت: ما دولت آقای روحانی و سیاست‌هایشان را نقد و در جای خود تشویق و تقدیر می‌کنیم، البته موضع ما در دولت قبل هم همین‌گونه بوده است اگر به مواضع تحکیم وحدت به دولت قبل نگاه کنید این مسئله را به خوبی خواهید دید، یکی از شدیدترین انتقادهایی که به سیاست‌های آقای احمدی نژاد می شد از سوی دفتر تحکیم بود،کسی نمی‌تواند به این تشکل برچسب بزند.

بیانی با اشاره به جایگاه دفتر تحکیم وحدت گفت: دفتر تحکیم وحدت اتحادیه انجمن‌های اسلامی سراسر کشور است به طور قطع در انجمن‌های اسلامی ممکن است تفکرات متفاوت از هم وجود داشته باشند که با یکدیگر فعالیت کنند، البته از نظر دفتر تحکیم تفکراتی قابل قبول است که در چارچوب مرامنامه و اساسنامه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باشد اما در همین چارچوب افراد با سلایق مختلف می توانند فعالیت داشته باشند همانگونه که در جامعه و در عرصه سیاست کشور می‌بینیم.

وی در همین زمینه گفت: نکته مهم برای ما این است که دفتر تحکیم وحدت در برابر آن خواسته‌ها و هوای نفسانی که بخواهد از طرف جریان‌های سیاسی مورد علاقه برخی از دوستان به شکلی چارچوب مجموعه را عوض کند یا مهره چینی در مجموعه داشته باشد قاطعانه می ایستد فرقی هم ندارد این روند در خصوص جریان اصولاگرا یا اصلاح طلب باشد.

**اگر کسی بخواهد پای جریان های سیاسی را به دفتر تحکیم وحدت باز کند مقابل آن می ایستیم**

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: برای ما مهم این است که در دفتر تحکیم وحدت جریان خودجوش دانشجویان انجمن‌های اسلامی که در دانشگاه‌ها فعالیت می کنند برای دفتر تحکیم وحدت تصمیم گیری کنند، قانونا و عقلا هم همین‌گونه است، دوران فعلی و قبل هم همین‌گونه بوده است، تا زمانی که دوستان در چارچوب قانون باشند ایرادی نیست، اما اگر بخواهند نزدیک یا شبیه یک جریان سیاسی شوند یا پای جریان‌های سیاسی را به دفتر تحکیم وحدت بازکنند، آنجاست که ما احساس خطر می‌کنیم.

وی با اشاره به نمونه‌ای در این زمینه گفت: در اواخر دوران هاشمی به دلیل انقباضی شدن فضای دانشگاه‌ها و بسته شدن فضای انتقادها بخشی از دفتر تحکیم وحدت با جریانی که در فضای سیاسی مطرح  بود ارتباط می‌گیرد و اتفاقا همین جریان در انتخابات 76 رأی می‌آورد، می‌بینیم ارتباطات به شدت نزدیک می‌شود و به جایی منجر می‌شود که از این طرف افرادی از دفتر تحکیم وحدت که بعدا به طیف علامه مشهور شدند همایشی با نام عبور از خاتمی برگزار می‌کنند و  علیه همان جریانی که به آن نزدیک شده بودند، انتقاد می کنند، از آن طرف آن جریان سیاسی هم تلاش می‌کند دفتر تحکیم وحدت را منحل کند آقای  خاتمی تلاش کرد دفتر تحکیم وحدت را منحل کند، این مسائل نشان‌دهنده آن آفتی است که ما می‌گوییم.

بیانی گفت:  وقتی یک روند اصلاحی خوبی در تحکیم شکل می‌گیرد، ارتباطات با بیرون و جریان های سیاسی  قطع می‌شود با کمک بدنه ارزشی که در دفتر تحکیم وجود داشت و مخالف این رویکرد بود دفتر تحکیم وحدت به ثبات می‌رسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم می بینیم آن چیزی که قرار بود در اوایل انقلاب هدف موسسین آن باشد دوباره در حال شکل گیری است، از سال 86 به بعد شاهد این روند در دفتر تحکیم وحدت بودیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت در ادامه سخنان خود با اشاره به وقایع یک سال اخیر دفتر تحکیم وحدت گفت: ما در یک سال گذشته شاهد تلاش های شدید و فشارهای زیادی به دفتر تحکیم وحدت بودیم که اولا آن را غیرقانونی جلوه دهند و بگویند که شما غیرقانونی و جعلی هستید و با توجه به این تحلیل ها و جا انداختن آن در فضای دانشگاه ها تلاش کنند تحکیم وحدت موجود را یک طرف دعوا و افراد دیگری را در سمت دیگری قرار دهند و به دنبال حکمیت باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه هیئت نظارت بر تشکل ها دفتر تحکیم وحدت و انتخابات آن را قانونی تشکیل داده است پس دفتر تحکیم وحدت قانونی است، اما به دلیل اینکه این تشکل از ابتدای انقلاب بوده و انحصارطلب نیست، گفتیم دوستان که ادعا دارند انتخابات دفتر تحکیم وحدت قانونی نیست، مستندات بیاورند.

بیانی با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته حدود 10 انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت شدند، یادآور شد: این نشان می‌دهد هدف تحکیم وحدت گسترش تشکیلات است و قطعا این مسئله امسال هم ادامه خواهد داشت.اما متأسفانه به دلیل اینکه نگاه های بعضا سیاسی و جناحی در نظر دوستان بود این امر محقق نشد حتی از خود دوستان وزارت علوم هم خواستیم جلسه‌ای را با دوستان معترض که برای ما محترمند و ما خود را مکلف به پاسخگویی به آنها می‌ دانیم برگزار کنیم و برای آنها استدلال بیاوریم اما متاسفانه این فرصت ایجاد نشد و به انتخابات امسال رسیدیم و این مسئله حل نشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در وزارت علوم گفت: در اوایل آغاز به کار وزارت علوم و معرفی بدنه اجرایی این وزارتخانه قبل از 16 آذر سال گذشته نشستی با تشکل‌های دانشجویی در وزارت علوم برگزار شد که دفتر تحکیم وحدت به این نشست دعوت نشد. وقتی دیگر اتحادیه‌های دانشجویی در جریان این مسئله قرار گرفتند اعلام کردند که ما نیز به این جلسه نمی‌آییم زیرا دفتر تحکیم وحدت یک تشکل قانونی است و اگر این تشکل دانشجویی نباشد ما نیز نمی‌آییم. وقتی این مسئله به گوش مسئولان وزارت علوم می‌رسد می‌گویند اشتباهی رخ داده بود و دفتر تحکیم وحدت را هم به جلسه دعوت می کنند، در آن جلسه شاهد حضور نماینده تشکل یکی از دانشگاه‌ها هستیم که در کنار 5 اتحادیه دانشجویی قرار می‌گیرد.

** حضور یک تشکل خاص در کنار دفتر تحکیم وحدت در نشست های دانشجویی**

دبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه این مسئله باعث اعتراض دوستان شد و حتی در آخرین جلسه وزیر علوم با تشکل‌های دانشجویی در وزارت علوم در ماه مبارک رمضان نیز شاهد حضور این تشکل دانشجویی بودیم، تصریح کرد: امروز در بدنه وزارت علوم افرادی حضور دارند که در سابقه آنها ارتباط نزدیکی با این تشکل و انجمنی است که به جلسات وزارت علوم با تشکل ها دعوت می شود و این ارتباطات همچنان حفظ شده است، این مسئله ما را نگران می‌کند، وقتی این تشکل در کنار دفتر تحکیم وحدت دعوت می‌شود برای ما معانی زیادی دارد.

وی گفت: این مساله جای سوال است در دولتی که خودش ادعا دارد نباید گروه‌ها و جریان‌های سیاسی وارد جریان‌های دانشجویی شود افرادی حضور دارند که با برخی از  تشکل‌ها ارتباط دارد و این مسئله برای ما احساس نگرانی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بارها گفته‌ایم دفتر تحکیم وحدت هرگز خودش را به این جناح‌های سیاسی یعنی اصولگرا(به معنای جناحی آن) و اصلاح طلب تطبیق نمی دهد گفت: جایگاه این تشکل دانشجویی بسیار بالاتر از این جناح ها و گروه‌های سیاسی تعریف می‌شود و جایگاه و نگاه فراجناحی دارد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت یادآور شد: اتهام دیگری که برخی از دوستان به دفتر تحکیم وحدت وارد می‌کنند و ما منتظر اثبات آن هستیم، این است که عنوان می کنند، روند و مشی دفتر تحکیم وحدت برخلاف منویات رهبری و حضرت امام(ره)  است که ما معترض آن هستیم و باید آن را اثبات کند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی دیدند انتقاداتی که به تحکیم وحدت وارد کردند به نتیجه نرسید به خصوص در زمینه بحث انتخابات و به تعداد رسیدن دفاتر آن، تلاش دوستان پس از این به سمت انجمن‌های عضو دفتر تحکیم وحدت رفت تا جایی که به دنبال این هستند با ابزارهایی که دارند تغییراتی را در روند این دفاتر انجام دهند تا بتوانند در ارکان پایین مجموعه دفتر تحکیم که همان انجمن‌ها است تغییرات و تحولاتی را ایجاد کنند تا در زمان لازم و در زمان انتخابات تحکیم وحدت در شورای عمومی و شورای مرکزی تغییراتی را ایجاد کنند که نمونه آن در انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی رخ داد.

** فشار بر دفاتر انجمن های اسلامی دفتر تحکیم وحدت برای حضور افرادی خاص**

بیانی با اشاره به این مسئله ادامه داد: وقتی در انتخابات این انجمن به عضویت یک فرد و کاندیدایی که ورودی سال 92 است و تنها یک سال از دانشجو بودن او می‌گذرد آن هم در شرایطی که طی یکسال گذشته شورای عمومی آنها تشکیل نشده است برای ما جای سوال و پیگیری است، وقتی می‌گوییم به اتحادیه  فشار می‌آورند نشانه‌های آن را دیده‌ایم که این یکی از این نمونه ها بود.

وی با اشاره به نمونه دیگری در این زمینه گفت: یکی از دانشجویان این دانشگاه که بنده شخصا با وی در ارتباط بودم، در مقطعی به شدت دنبال  اثبات تخلفات وزارت علوم در غیرقانونی خواندن بورسیه‌های دانشجویان، بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی بود، اما پس از مدتی می‌بینیم  این فرد تغییر روش می‌دهد و به عنوان سخنگوی شاخه دانشجویی یک حزب اصلاح طلب در یک همایش رسمی بیانیه شاخه دانشجویی حزب را قرائت می کند و حتی بعدتر از آن می‌بینیم در قالب تشکلی که عضو آن هست در حمایت از وزیر علوم بیانیه صادر می کند، این چرخش 180 درجه‌ای غیر از فشارهای دولتی و وزارت علوم چه چیز دیگری می‌تواند، داشته باشد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه یکی دیگر از بارزترین مسائلی که در حاشیه دفتر تحکیم وحدت ایجاد شد، دخالت‌هایی بود که در انتخابات این تشکل دانشجویی رخ داد، گفت: در زمان برگزاری انتخابات سالانه برخلاف همیشه که یک نفر از وزارت علوم برای نظارت بر انتخابات تحکیم وحدت می‌آمد امسال فرد دیگری در کنار مسئولی که از طرف وزارت علوم آمده بود در نشست سالانه حاضر می شود، کسی که از قدیمی‌های تشکل خاصی است و هیچ سمتی در وزارت علوم نداشت.

** حضور فردی با گرایشی خاص به عنوان ناظر در انتخابات دفتر تحکیم وحدت**

وی ادامه داد: این فرد به عنوان ناظر دخالت‌های مستقیم و آشکاری برنحوه انتخابات داشت، اینکه چرا فلان انجمن نامه داده است که در انتخابات شرکت نمی‌کند و یا چون فلان انجمن نیامده پس نشست شما حد نصاب ندارد، حتی همان موقع قصد داشت انتخابات و نشست را بهم بزند، بنده به عنوان یک دانشجویی که چند سال در دانشگاه فعالیت می کنیم، اتهاماتی که برخی اعضای این دولت به دولت‌های قبل در خصوص امنیتی کردن فضای دانشگاه می‌زنند را در این انتخابات دیدم، شاهد امنیتی ترین لحظه‌های عمرم بودم و آن را در این دولت تجربه کردم و دیدیم انتخابات امسال تحکیم در امنیتی ترین شکل برگزار شد، اینکه تک تک افراد حاضر باید چک شوند، برای ما جای سوال است  این مسائل برای وزارت علوم چقدر مهم است، آیا برای انتخابات همه اتحادیه‌ها این روال رخ داد و هیئت نظارت اینقدر دقیق است، مسائلی که قطعا از طرف وزارت علوم پیگیری می کنیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: احساس می کنیم با مسائلی که برای دفتر تحکیم ایجاد کرده اند به دنبال این هستند که در نهایت دفتر تحکیم وحدت به آن انسجام و تقویت خود نرسد اما  ما در این تشکل دانشجویی ذره‌ای از حقوق خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی در پایان اضافه کرد: اگر فکر می‌کنند امروز به واسطه اینکه دولت در دست این بزرگواران است هرگونه که بخواهند، می‌توانند اقدام کنند ، درست نیست مطمئن باشند ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم البته من به اندازه‌ای که معاون فرهنگی وزارت علوم را در یک سال اخیر می شناسم می دانم که این مسائل را می‌پذیرند و مسائل را پیگیری می کنند.

رفیعی: وزارت علوم فعلی پرشتاب‌تر از دوره اصلاحات به دنبال ضربه زدن به تحکیم وحدت است

محمدمهدی رفیعی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال دانشجویی در میزگرد" چالش‌ها و فرصت‌های دفتر تحکیم وحدت"، با اشاره به اینکه دفتر تحکیم وحدت از باسابقه‌ترین تشکل‌های دانشجویی است، گفت: این تشکل دانشجویی فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 58 آغاز کرد و به صورت غیررسمی از سال 1322 با آغاز به کار انجمن اسلامی دانشگاه تهران مسیر حرکت و تشکیل آن  بر مبنای عقاید و اصول که آن عقاید و اصول امروز هم به صورت تام و تمام در مرام‌نامه دفتر تحکیم وحدت متبلور است،بود.

** اصول و عقاید دفتر تحکیم وحدت امروز به وضوح در مرام‌نامه وجود دارد**

وی با اشاره به اصول مرام‌نامه این اتحادیه دانشجویی، گفت: مرام‌نامه این تشکل دانشجویی برای امروز، دیروز، دولت سازندگی، اصلاحات و عدالت و امید نیست، بلکه مرام‌نامه آن کاملا بیانگر نوع نگرش اعضای دفتر تحکیم وحدت در بدو امر است. برخی دوستان نظر دیگری دارند و می‌گویند فلانی هم در دفتر تحکیم وحدت بوده، اما حالا ببیند چگونه زندگی می‌کنند و کجا هستند؟ به نظر من این یک استدلال غیراصولی و مغالطه است. به هر حال در آن زمان این دوستان بزرگوار آن عقاید و اصول را داشتند و اگر هر زمان عقایدشان طرز دیگری شد، کاملا آزادند از این تشکل بیرون بروند و تشکل دیگری راه بیاندازند.

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت افزود: علاوه بر مرام‌نامه رویکرد تحکیم وحدت تا 10 سال اول و تا بعد از آن نشان‌دهنده همان نگرشی است که در مرامنامه‌اش آمده است.

وی با اشاره به سابقه دانشجویان عضو اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت، گفت: تحرکات دانشجویان انجمن اسلامی در انقلاب اسلامی، رویکرد آنها در مسئله تسخیر لانه جاسوسی و جنگ تحمیلی مشخص است. دانشجویان این تشکل در حمایت از آرمان‌های انقلاب در هشت سال دفاع مقدس وارد جنگ شدند و پس از 10 سال باز مطالبات و دغدغه‌های‌شان در دولت سازندگی تبلور یافت.

رفیعی با اشاره به اینکه اعضای دفتر تحکیم وحدت مطالبات خود را در مواجهه با دولت‌ها و مسئولان بروز داده‌اند، اضافه کرد: اگر امروز اعضایی که در دولت آن زمان هستند و خواهان احیای دفتر تحکیم وحدت به قول خودشان هستند و می‌خواهند دانشجویانی که امروز حرف آنها را می‌خوانند به عرصه دفتر تحکیم برگردند، بد نیست تاریخ را ورق بزنند و ببینند مطالبات دفتر تحکیم و مشکلات اساسی آن به لحاظ ایدئولوژیک در طول این چند سال با کدام دولت بوده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از دولت سازندگی، دولت اصلاحات روی کار آمد، افزود: اعضای تحکیم وحدت در بدو امر درست یا نادرست با دولت اصلاحات شروع به تعامل و همکاری کردند. انحرافاتی در پایان دولت اول آقای خاتمی در دفتر تحکیم وحدت شکل گرفت. ابزارهایی که وزارت علوم آن زمان برای ایجاد این انحرافات در دست داشت را نمی‌توان نادیده گرفت. دفتر تحکیم در سال‌های 79 و 80 چرخشی داشت. شاید بزرگ‌ترین انحراف دفتر تحکیم وحدت آنجا بود و بیشترین دخالتی که دولت‌ها در تحکیم وحدت کردند آنجا بود. در نهایت دفتر تحکیم به دو طیف شیراز و علامه تقسیم شد.

** ضربه دو طیف شدن دفتر تحکیم وحدت هنوز بر پیکره آن باقی است**

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه اعضای این دو طیف مطالبات متفاوتی داشتند، گفت: طیف علامه حمایت بیشتری از سوی وزارت علوم و دانشگاه‌ها شد. بزرگ‌ترین ضربه‌ به دفتر تحکیم وحدت آن زمان زده شد و جای این ضربه‌ها هنوز هم بر پیکره دفتر تحکیم وحدت باقی است. متأسفانه خیلی اوقات دوستان ما هنوز هم به ضربه اصلاحات به این تشکل توجه کافی ندارند و شاید آب به آسیاب همان رویکرد می‌‌ریزند.

وی با اشاره به اینکه تقسیم دفتر تحکیم وحدت به دو طیف شیراز و علامه بزرگ‌ترین آسیب به این تشکل بود، خاطرنشان کرد: یک اتحادیه دانشجویی با یک مرام‌نامه مگر می‌‌تواند دو طیف با دو عقیده مخالف داشته باشد و مگر اتحادیه‌ها و تشکل‌های دیگر دانشجویی دارای دو طیف هستند، ممکن است نظرات مختلفی داشته باشند؟ اما وجود دو طیف با نظرات 180 درجه‌ای مختلف یادگار نامبارکی بود که از سال 80 در دفتر تحکیم وحدت باقی ماند.

رفیعی  با اشاره به صدمات این رویکرد در تحکیم وحدت، گفت: امروز هم بعد از هفت سال وقتی این تشکل دانشجویی خواهان اجرای همان مرام نامه اولیه است، متأسفانه خیلی اوقات همین دوستان ما که فعالیت می‌کنند خودشان را طیف شیراز می‌بینند. خیلی از نهادهای انقلابی در مکاتبات‌شان با تحکیم وحدت به تحکیم طیف شیراز اشاره می‌کنند که این خیلی غلط است. وقتی می‌گوییم طیف شیراز، یعنی طیف علامه‌ای هم هست، یعنی شما یک طیف هستید که این غلط است.

وی گفت: دفتر تحکیم وحدت همین تشکلی است که وجود دارد. اگر ما به طیف شیراز قائل شویم، یعنی طیف دیگری هم هست. امروز دفتر تحکیم وحدت، دفتر تحکیم وحدت است و طیفی هم ندارد. ممکن است من با دوستان در تحکیم وحدت در مسائلی اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما این باعث نمی‌شود که طیف بازی کنیم و در دفتر تحکیم دار و دسته راه بیاندازیم.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت افزود: وقتی در سال 85 حمایت‌های دولت اصلاحات از طیف نامنطبق بر مرام‌نامه دفتر تحکیم وحدت برداشته شد این تشکل به جایگاه خودش بازگشت. به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت آن تحولات و احیایی که در سال 85 و 86 صورت گرفت تحت تأثیر حمایت‌های دولت احمدی‌نژاد و وزارت علوم بود، بلکه تحت تأثیر برداشتن حمایت دولت اصلاحات از طیف قبلی بوده است.

وی تصریح کرد: دفتر تحکیم وحدت انتقادات، زوایای فکری و انقلابی خود را با دولت آقای احمدی‌نژاد داشت و با دولت آقای روحانی هم همین‌گونه رفتار خواهد کرد.

رفیعی با اشاره به زمان آغاز احیای این تشکل دانشجویی، گفت: اولین نشست این اتحادیه پس از احیای انجمن‌های دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و علامه‌طباطبایی، الزهرا، فردوسی مشهد و ... در  15 آبان ماه سال 86 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار و شورای مرکزی آن تشکیل شد. به این نحو احیای این تشکل دانشجویی آغاز شد.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به مشکلات دفتر تحکیم وحدت در آغاز احیا، تصریح کرد: ما آن زمان در دانشگاه‌هایی مانند صنعتی امیرکبیر و علامه‌طباطبایی به صورت خاص بسیار مشکل داشتیم. شبهاتی که در اذهان دانشجویان پیش آمده بود که چه شد انجمن اسلامی دانشگاه تغییر رویکرد داد یا اینکه چرا اعضای سابق حق فعالیت ندارند، جریان مقابل هم از این فضای مبهم شاید به دلیل ضعف رسانه‌ای موجود استفاده می‌کرد و فضا را ملتهب‌تر می‌ساخت.

وی افزود: در انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که بنده چند سالی به عنوان عضو هیئت اجرایی فعالیت داشتم و بعد از آن به عنوان کاندیدا فعالیت می‌کردم به یاد دارم که تا چند سال لشکرکشی در مقابل صندوق و غرفه برگزاری انتخابات وجود داشت و فضای دانشگاه‌ درگیر غوغاسالاری و کارهای لمپنیستی که در دوران اصلاحات رواج پیدا کرد بود، می‌شد. حتی در جریان انتخابات تعداد زیادی از دانشجویان طرف مقابل می‌آمدند و قصد داشتند دعوا راه بیاندازند و انتخابات را خدشه‌دار کنند، بنابراین انرژی‌های اولیه این انجمن‌ها صرف این‌گونه اقدامات شد.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه زمانی طول کشید که این دفتر تحکیم تثبیت شود، گفت: در حالی که طرف مقابل در این زمینه مورد حمایت قرار می‌گرفت، این طرف دولت و دستگاه‌های قانونی هیچ حمایتی از انجمن‌های دفتر تحکیم به غیر از چیزی که کار مرسوم آنها در دادن مجوز بود، انجام نمی‌دادند و خیلی اوقات شاید همین کار را هم نمی‌کردند و تشکیک ایجاد می‌کردند و یا در پازل طرف مقابل بازی می‌کردند. به عنوان مثال برای برگزاری انتخابات بچه‌های انقلابی دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رئیس دانشگاه برای دادن مجوز یک ماه و نیم تعلل کرد و این در حالی بود که هفت سال پیش این کار را به راحتی انجام می‌دادند.

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها به دنبال این هستند که انرژی موجود در دفتر تحکیم را کنترل و در پازل خودشان تعریف کنند، افزود: همه به دنبال این هستند که این مجموعه انقلابی را به سمت خودشان بکشند، البته این مسئله در دولت آقای احمدی‌نژاد نبود و گاهی هم وظایف خودشان را در مقابل این دفتر انجام نمی‌دادند.

این فعال سابق دانشجویی اظهار داشت: در همان دولت و در وزارت علومی که توسط آقای زاهدی اداره می‌شد یک سال طول کشید که ما به آنها ثابت کنیم که انجمن اسلامی صنعتی امیرکبیر به دلیل حضور کمونیست‌ها باید لغو مجوز شود. به نظر می‌رسد ارزش دفتر تحکیم وحدت به خوبی از سوی دولت احمدی‌نژاد احساس نمی‌شد. به نظر  احمدی‌نژاد به فضای نخبگانی و دانشگاهی چندان علاقه نداشت و بیشتر به توده‌های مردم کار داشت. برخلاف چیزی که در سه دولت‌های دیگر وجود داشته است.

رفیعی با اشاره به اینکه در سال 88 و با برگزاری نشست سالانه این دفتر برای انتخابات سال آینده آن مقدمه‌چینی شد، گفت: در این شرایط تحکیم وحدت به مرور به تثبیت رسید و دیگر جایگاهی نبود که با یک یا دو شبهه مورد تزلزل قرار گیرد. در نشستی که همان سال ابتدا در دانشگاه شیراز و سپس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، پیام مقام معظم رهبری به طور خاص برای دفتر تحکیم وحدت توسط حجت‌الاسلام محمدیان قرائت شد و باعث شد این ثبات بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: این ثبات و آرامش به خصوص پس از اینکه طرف مقابل پس از گذشت 4 سال دیگر رأی نیاورد ادامه پیدا کرد، دیگر ابزار قانونی برای فشار به دفتر تحکیم وحدت از سوی گروه مقابل وجود نداشت و این باعث شد که این ثبات ادامه یابد.

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه این ثبات زمینه‌ساز مسائل دیگری در این تشکل دانشجویی شد، افزود: ثبات موجود باعث کم شدن قدرت تحلیل، ضعیف شدن بچه‌ها به لحاظ سیاسی، فکری و تشخیص خوب و بد یا اصلی و فرعی بودن در فضای سیاسی موجود شد. در کنار آن بازی خوردن از فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور نیز وجود داشت و می‌توان گفت آرام آرام این مجموعه چه از نظر افراد و چه از نظر بررسی مسائل و دغدغه‌ها ضعیف شد. با این وجود توان علمی و ایدئولوژیک بالای افراد مجموعه نسبت به طرف مقابل غیرقابل انکار است.

** ورود برخی در سال 90 به مجموعه دفتر تحکیم وحدت زمینه‌ساز تضعیت آن شد**

وی با اشاره به ایجاد این روند در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان، گفت: در نشست سال 90 که در دانشگاه الزهرا برگزار شد ضعف تحلیل افراد مجموعه اولین ضربه را به دفتر تحکیم وارد کرد و به قول علما بچه‌های تحکیم سوراخ دعا را گم کردند و مسئله اصلی را رها و به مسائل فرعی که از طرف دشمن مجموعه دفتر تحکیم وحدت مطرح می‌شد پرداختند. به همین دلیل برخی از بچه‌های خودی از مجموعه دفترت حکیم کنار زده شدند و امثال آقایانی که نمی‌خواهم اسم آنها را بیاورم وارد تحکیم وحدت شدند. غافل از اینکه شاید مسئله دفتر تحکیم وحدت آن دوستان نبودند، بلکه این برادرانی بودند که در آن دوران وارد مجموعه شدند و متأسفانه تخریب‌هایی را داشتند که تاکنون باعث گزش ساحت دفتر تحکیم وحدت شده است.

رفیعی افزود: در سال 91 که مجددا انتخابات برگزار شد، آقای اسلامی به عنوان دبیر فعالیت خود را آغاز کرد. در این دوره شاهد جرقه‌ها و تبعات حضور دبیر قبلی این دفتر بودیم. دبیر قبلی با استفاده از ابزارهایی که دستش بود افرادی را جذب و تربیت کرده بود که در دوره 91 تا 92 که آقای اسلامی دبیر مجموعه بود، حضورشان در مجموعه احساس می‌شد و متأسفانه باز هم یک ناهماهنگی در این مجموعه پدید آمد.

وی افزود: در سال 92 که آقای بیانی دبیر مجموعه شدند و کار را بر عهده گرفتند که تاکنون هم خوب کار کردند، به دلیل اینکه مصادف شد با تغییر وزیر علوم آن افرادی که در دفتر تحکیم وحدت وارد شده بودند کاملا مورد حمایت مسئولان قرار گرفتند. این حمایت‌ها از دوستانی که مخالف دفتر تحکیم وحدت بودند از سال 92 آغاز شد و باعث شد این مسائل به آنجایی بیانجامد که آقای بیانی اشاره کردند.

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه روش این دوستان نیز مانند گذشته ایجاد انحراف از پایین مجموعه است، گفت: بحث‌هایی مانند مطرح شدن شورای احیای انجمن‌های اسلامی، بنای‌شان این است که وارد انجمن‌ها شوند و آنها را تک تک به قول خودشان از پایین اصلاح کنند و به تبع آن انحراف در تحکیم وحدت ایجاد کنند، همان رویه‌ای است که اتحادیه انجمن‌های اسلامی درسال 70 و 80 انجام داد و از انجمن امیرکبیر آغاز شد. در آن زمان با فشار آقای افشاری و این دوستانی که امروز در خدمت بیگانگان هستند وارد دفاتر مجموعه که از پایه‌های این مجموعه بودند، شدند. وقتی پایه را سست کنند مجموعه متزلزل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت موجود دفتر تحکیم وحدت، یادآور شد:  رویکرد افراد برای ایجاد انحراف در تحکیم وحدت امروز هم همان چیزی است که در قبل وجود داشته است. مسئله‌ای که به طور واضح در دانشگاه علامه‌طباطبایی دیده می‌شود. افرادی که شاید اصلا سابقه دفتر تحکیم وحدت را نشناسند و اصلا در دانشگاه‌ها سابقه چندانی نداشته باشند جزو ورودی‌های اخیر دانشگاه‌ها بوده و به دنبال ایجاد شورای احیای دفتر تحکیم در دانشگاه هستند. خیلی معمول نیست که یک دانشجوی سال اولی بخواهد این کار را انجام دهد. این‌گونه اقدامات به قرینه گزاره‌های بسیار متقن و محکم بیان‌گر خط‌گیری از همان افرادی است که در قبل از سال‌های 83 و 84 تا سال 89 در مجموعه بودند.

این فعال دانشجویی با اشاره به سابقه چنین روندی در این اتحادیه دانشجویی، افزود: در حال حاضر همان مسائلی که در انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 89 عنوان می‌کردند، یک باره ششصد رأی را دو هزار رأی اعلام می‌کردند. امروز هم اعلام می‌کنند که چرا در انتخابات این انجمن تنها 500 الی 600 نفر شرکت می‌کنند. این‌گونه مسائل نشر اکاذیب است و نشان می‌دهد که این افراد از افراد سابق و گذشته هدایت می‌شوند.

** مسیر وزرات علوم در ضربه زدن به دفتر تحکیم وحدت از جنس دوران اصلاحات است**

رفیعی با اشاره به نقش مسئولان دولتی و وزارت علوم دراین زمینه، گفت: مسیری که وزارت علوم فعلی در ضربه زدن به دفتر تحکیم و به خدمت گرفتن دفتر تحکیم به واسطه نفوذ افرادی خاص در دفاتر انجمن اسلامی از جنس همان نفوذ و البته پرشتاب‌تر از دولت اصلاحات است، زیرا دولت اصلاحات این کار را از سال سوم حضورش آغاز کرد، اما این دولت حتی قبل از سال اول زمنیه این مسئله را آغاز کرد. این روند تند پرشتاب به صلاح جامعه دانشگاهی و  وزارت علوم نیست.

وی با اشاره به دیدگاهش نسبت به راه‌اندازی تشکل‌های جدید دانشجویی، گفت: شاید دوستان در این زمینه خیلی با من چندان هم عقیده نباشند، اما من از ابتدای کار انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم در سال 84 و 85 که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودم، می‌گفتم این حق باید برای دوستان دیگری که شکل دیگری فکر می‌کنند و به آن طیف علامه شباهت دارند وجود داشته باشد تا با استفاده از ابزارهای قانونی، خط قرمزها  و چارچوب قانون اساسی به آنها فضای فعالیت داده شود، البته آنها هم باید قانع شوند که دیگر انجمن اسلامی برای آنها نیست و تشکل دیگری که به آنها می‌دهند برای آنهاست، انجمن اسلامی از اول برای آنها نبوده مرامنامه و سابقه آن این را می‌گوید.

محمدی: دولت وارد فضای تشکل‌های دانشجویی نشود

رامین محمدی عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در میزگرد "دفتر تحکیم وحدت، چالش‌ها و فرصت‌ها" با اشاره به گذشته این تشکل دانشجویی، گفت: انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت وقتی آسیب دید که دوستانی خارج از دانشگاه - چه کسانی که در دولت اصلاحات بودند و چه کسانی که در مجموعه اصلاح‌طلبی دولت قرار نداشتند، اما دارای قدرت و ابزار بودند - از انشقاق این تشکل دانشجویی استقبال کردند.

وی با اشاره به آسیب‌های انشقاق صورت گرفته در دفتر تحکیم وحدت، یادآور شد: برخی سیاسی‌کاری‌ها و برخی اتفاقات نامبارک خارج از مجموعه، کار را از دست بچه‌هاخارج کرد و با ایجاد انشقاق، قدرت از دست دفتر تحکیم گرفته شد.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به سابقه دفتر تحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها، گفت: دفتر تحکیم وحدت بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها مسیری را با استفاده از نظرات امام و رهبری پیموده بود، البته این به آن معنا نیست که خیلی اصول‌گراتر، اصولی‌تر، انقلابی‌تر و یا راست‌تر از تشکل‌های دیگر بود. اتفاقا خیلی روشن‌تر و بازتر از سایر تشکل‌ها، همه طیف‌های دانشگاهی را در برداشت و این به دلیل سازوکار تشکیلاتی آن بود.

وی افزود: مرام‌نامه و اساسنامه‌ای که از پایه برای این تشکل در نظر گرفته شده بود، سعی می‌کردند همه دانشجویان را به اسم سرمایه‌های انقلاب ببینند. این سازوکاری بود که دفتر تحکیم وحدت را قدرتمند کرده بود. به شکلی که در دوره‌ای می‌بینیم برای انتخابات مجلس نماینده معرفی می‌کند و تیغ برنده‌تری نسبت به تشکل‌های دیگر داشت، زیرا از پشتوانه دانشجویان برخوردار بودند.

**دولت جدید هم مثل سایر دولت‌ها  به دنبال استفاده از تحکیم وحدت است **

وی افزود: در این زمان دفتر تحکیم وحدت زبان منتقدی داشت که به دور از وابستگی به هر دولت، گروه و هر جریانی، هیچ مرام و مسلکی نمی‌شناخت. چون در بستر انقلاب شکل گرفته بود و در این بستر پخته شده بود و خیلی افراد را مرزبندی نمی‌کرد و شاید از همین منظر متأسفانه به جای اینکه از آن به عنوان نقطه مثبتی استفاده شود آن را نقطه ضعفی برای خود دفتر تحکیم کردند و آن را به سمت انشقاق و حتی انحلال پیش بردند.

محمدی با بیان اینکه دفتر تحکیم وحدت تا آنجایی که خودش را از جریان‌های خارج از دانشگاه جدا کرده بود، خوب پیش رفت و حتی معتقدم تا سال‌های 83 و 84 طیف گسترده‌ای را به عنوان شورای عمومی در بدنه خود حفظ کرده بود، گفت: متأسفانه در همین بستر، به اسم دفتر تحکیم وحدت و انجمن اسلامی و با این شعار که سعی می‌کرد همه ظرفیت‌های دانشجویان را در بربگیرد و نقد سالم در مجموعه داشته باشد، برخی افراد که شاید اپوزسیون دولت‌ها بودند، به اسم اپوزیسیون نظام جا زده شدند. البته این مبدأ خیلی از اختلافات در دفتر تحکیم شد، اما چون تشکیلات، تشکیلات وابسته‌ای نبود و مستقل بود، به مرور با اتفاقاتی که رخ داد به جایگاه خودش برگشت.

عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه برخی در این میزگرد گفتند هیچ حمایتی از دولت اصولگرا و احمدی نژاد و جریانهای خارج به عنوان اصولگرا نبود، یادآور شد: اتفاقا فشار در این زمینه به تحکیم وجود داشت. بنده شخصا از انجمن اسلامی خواجه نصیر و با همان سازوکار قانونی به دفتر تحکیم آمدم، به عنوان نماینده دانشگاه خواجه نصیر در تحکیم  انتخاب شدم، در سال 84 انتخابات برگزار شد و آن دانشجویانی که در انتخابات قبلی شرکت کرده بودند، مجددا شرکت کردند. همانجا هم دیدیم که از فرصت گل آلود دوگانگی انجمن خواجه نصیر استفاده شد و بعضی با اهرم‌های خود دانشگاه وارد کار شدند. حاصل کار چیزی شد که امروز انجمنی به نام خواجه نصیر نداریم و همین کج اندیشی‌ها متأسفانه از طرفی که داعیه اصولگرایی داشت، رخ داد.

وی تصریح کرد: تشکل دانشجویی باید متعلق به دانشجویان و برخواسته از دانشجویان باشد، به جرأت می‌توان گفت تنها تشکلی که می‌تواند این ادعا را داشته باشد، دفتر تحکیم و انجمن‌های اسلامی است. سابقه  نشان می‌دهد که باید تشکل دانشجویی را حفظ کرد و از گذشته عبرت گرفت.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در این دوره هم یک سری اتفاقات و کج سلیقگی‌ها در حال رخ دادن است، یادآور شد: با این وجود دفتر تحکیم وحدت هیچ وقت به دلیل اصالتش با این آسیب‌ها به شکل کلی آسیب ندید، همین قدرت و صلابت باعث می‌شود از کنار اتفاقات جانبی دیگر هم رد شود،  شرط اول و آخر آن این است که بدنه دانشجویی خود را حفظ کند.

محمدی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که دولت جدید هم بدون استثنا در کنار سایر دولت‌ها به دنبال این است که به نوعی در این تشکل‌ها حضور داشته باشد، گفت: به دولت پیشنهاد می‌کنیم خیلی وارد فضاهای تشکل‌های دانشجویی نشوند. به یاد دارم در دوره اول انتخابات وقتی از آقای احمدی نژاد پرسیده شد چرا از فضای دانشگاهی فاصله می گیرد، گفت من از فضای دانشگاه‌ها می‌ترسم. نمی‌دانم چرا این مسئله را می‌گفتند ولی این ترس اگر واقعی باشد خوب است. دولتها باید از تشکل‌های دانشجویی بترسند، تشکل‌ها هم نباید از کنار دغدغه ها و مسائلشان به راحتی عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه ما در تشکل‌های دانشجویی با دانشجویانی طرف هستیم که پس از کنکور تازه وارد دانشگاه شده‌اند، یادآور شد: این دانشجویان شاید در تشکل‌ها خیلی قابل تفکیک کردن بین خوب و بد، دینی و غیردینی، اسلامی و غیراسلامی، ولایتی و غیرولایتی نباشند،  اما قطعا می‌توان از پتانسیل موجود در تشکل‌ها به خوبی بهره گرفت.

**بعضی مسائل زیر زبان دوستان اصلاحاتی مزه کرد**

این فعال دانشجویی سابق اظهار داشت: به نظر می‌رسد بعضی مسائل زیر زبان دوستان اصلاحاتی مزه کرد. مثل اتفاقاتی که در دوره اول ریاست جمهوری آقای خاتمی رخ داد. در آن زمان بسیاری از خود تئوریسین ‌های اصلاحات معتقد بودند مطرح شدن خاتمی به عنوان ریاست جمهوری 50 درصد توسط بدنه دانشجویی بود و خط اصلی و مقدم آن را این دانشجویان در دانشگاه‌ها برعهده داشتند. البته در آن زمان انجمن‌های اسلامی نه از دید جناحی، بلکه از این جهت که می‌خواستند از فضای بسته قبلی خارج شوند، وارد این فعالیتها شدند. ولی آن چیزی که در واقعیت رخ داد، ناخوشایند بود، برخی از دوستان به انجمن‌های اسلامی دفتر تحکیم وارد شدند و حمایت‌هایی را از سوی دولت داشتند که نشانگر کج سلیقگی آنها بود و به دانشجو به عنوان ابزار نگاه می کردند. در عین حال در ذهن  دانشجویان نیز این گونه شد که باید دنبال امتیازگیری باشند و بخواهند مهره‌هایی را در دولت داشته باشند.

وی در همین زمینه ادامه داد: این تفکر متأسفانه در دولت بعدی  آقای خاتمی رخ داد. اینکه بخواهند قدرتی در دست بگیرند و دستی بر آتش داشته باشند، این مسائل زمینه یک بده بستان را بین دولت اصلاحات و تحکیم وحدت فراهم کرد که امثال آن افشاری، حبیبی و غیره شدند. از آن طرف این توهم در تحکیم وحدت ایجاد شدکه آنها نیز می‌توانند یک حزب باشند، وارد جریان اصلاحات شوند و نهایت اینکه زمینه دولتی شدن تحکیم وحدت فراهم شد.

محمدی با اشاره به اینکه روندی که تا سال 80 در این مجموعه رخ داد کاملا با محتوای دفتر تحکیم وحدت مغایرت داشت، افزود: به دلیل ابزارهای نامتعارفی که در دست دوستان بود، رسانه‌ها به دنبال توجیه اهدافشان بودند و طور دیگری القا کردند و در نهایت اتفاقی که نباید بیفتد رخ داد. مثل اینکه یک گروهی به عنوان حامی محیط زیست تشکیل می‌شود اما افرادی به عنوان شکارچی در آن گروه عضو می‌شوند، دقیقا چنین حالت و مصداقی در دفتر تحکیم وحدت ایجاد شد.

این فعال سابق دانشجویی با اشاره به اینکه این روند چندان ادامه پیدا نکرد، گفت: به مرور بدنه دانشجویی بدون دخالت خارج از دانشگاه، زمینه استقلال دفتر تحکیم وحدت را مهیا کرد، اما گروه‌هایی که استفاده از دفتر تحکیم به دهان آنها مزه کرده بود، منتظر بودند در بازه زمانی دیگری از این ابزارها استفاده کنند و دفتر تحکیم را به خدمت خود درآورند. البته این تجربه تلخ در ذهن همه اعضای این تشکل دانشجویی ماندگار شد.

وی با اشاره به روند استقلال یابی مجدد دفتر تحکیم وحدت، گفت: در حین برگشت دفتر تحکیم وحدت به جای اصلی خود مسئله‌ای دیده شد و آن این بود برای دانشجویانی که حرف متفاوت‌تری داشتند در دفتر تحکیم جایگاهی درنظر گرفته نشد، برخوردهایی که همزمان با دوران احمدی نژاد صورت گرفت باعث حضور تفکرات محافظه کارانه‌ای در این تشکل شد که با روح آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری مغایرت داشت، دانشجویانی که شاید می‌توانستند در این تشکل جایی داشته باشند، منزوی و سرخورده شدند و به شکلی تک صدایی در دفتر تحکیم ایجاد شد.

محمدی افزود: این دوستانی که دیگر در دفتر تحکیم وحدت جایی برای تفکراتشان نبود، با مظلوم‌نمایی فضای کف دانشگاه‌ را جذب کردند و شبهاتی از جمله اینکه چرا این دوستان دیگر تریبون ندارند را در فضای دانشگاهی مطرح کردند، در این بین مجموعه‌هایی خارج از دانشگاه که بیشتر در فضای اصلاح طلبی بودند، دوباره به این سمت متمایل شدند. همچنین دیگر دانشجویانی که در دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد این امید در تفکراتشان ایجاد شد که هرکسی غیر از دولت فعلی می‌تواند این فضا را تغییر دهد، نیز به آنها پیوستند.

وی با اشاره به اینکه دفتر تحکیم وحدت و شورای عمومی و مرکزی آن باید فضایی را برای حضور دانشجویانی که در چارچوب هستند در این تشکل فراهم کنند، گفت: ما می‌توانیم همه حرف‌ها را بشنویم، چون برای همه آنها پاسخ داریم. این خواسته باید از سوی خود دفتر تحکیم وحدت مطرح شود تا اتفاقات نامبارکی که قبلا رخ داده است ایجاد نشود. راهکار آن ساده است و از طرفی نیز سخت. باید قبول کنیم اگر دانشجویان انقلابی هستیم و در مسیر حکومت اسلامی قرار داریم، به دنبال عافیت نباشیم و همیشه برای آرمان‌های خود هزینه بدهیم، چه در زمان طاغوت و چه در زمان انقلاب اسلامی که همه شعار اسلام و دین می‌دهند.

**باید شناسنامه تشکل‌های دانشجویی مشخص باشد **

این عضو سابق دفتر تحکیم وحدت با اشاره به اساسنامه و مرامنامه این تشکل دانشجویی اضافه کرد: مباحث آیین نامه‌ای این تشکل که لازم است بیشتر در رسانه‌ها مطرح شود، ما اکنون در دولتی حضور داریم که بحث قانون و قانونگرایی را مطرح می‌کند. آیین نامه دانشجویی و اساسنامه هر تشکلی مشخص است. در آیین نامه دانشجویی آمده است هرکسی که در دانشگاه‌ها به دنبال ایجاد تشکلی است، باید تأییدیه‌ای از تشکل‌های مشخص دانشگاه، وزارت علوم و هیئت نظارت داشته باشد. هیچ وقت کسی نمی‌تواند مستقلا بگوید من تا به امروز با این تشکل بودم و از امروز به بعد نیستم، باید شناسنامه تشکل دانشجویی کاملا مشخص باشد.

وی گفت: اگر قرار است تشکل جدیدی با عناوین مختلفی نظیر شورای انجمن اسلامی، انجمن اصلاح طلبی، گروه‌های دموکراتیک کمونیستی یا چپ خط امامی تشکیل شوند، باید شناسنامه مشخصی داشته باشند و اساسنامه و مرامنامه آن مشخص باشد و نباید اجازه دهیم کسی مدعی دفتر تحکیم وحدت شود.

غیبی: هوای نفسانی و ضعف علمی زمینه‌ساز اختلاف تشکل‌های اسلامی است

محمدحسین غیبی عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در میزگرد "دفتر تحکیم وحدت، چالش‌ها و فرصت‌ها"با اشاره به ریشه‌ اختلافات در بین گروه‌های اسلامی و راهکارهای آن، گفت: به طور کلی دو علت برای وجود اختلاف نظرها وجود دارد، یکی وجود مسائل نفسانی است که غرور و منیت‌ها باعث از بین رفتن احترام‌ها و فاصله از گرفتن مکارم اخلاق می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه انجمن‌های اسلامی در این زمینه، افزود: وقتی اسم انجمن اسلامی را می‌بریم وظیفه داریم در دانشگاه‌ها اخلاق اسلامی را ترویج کنیم و باید اساس رفتار و کردار خود را نیز بر همین مبنا قرا دهیم. متأسفانه دور شدن از مکارم اسلامی از سوی بچه‌های انجمن اسلامی و یا کار نکردن روی این مسائل در محیط‌های دانشجویی اثرات زیادی را از خود به جا گذاشته است.

**هوای نفسانی و ضعف علمی زمنیه‌ساز اختلاف تشکل‌های اسلامی است **

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اینکه ضعف علمی اعضاء نیز می‌تواند پیامدهایی را برای ایجاد اختلافات در بین گروه‌های اسلامی داشته باشد، یادآور شد: هر جا اعضای تشکل‌ها و به‌ خصوص انجمن اسلامی صاحب اندیشه و نظر نبودند، یا مغرضانه تصمیم‌گیری و برخورد می‌کنند و یا  نظرات و تصمیم‌گیری‌شان به دلیل وابستگی به احزاب، زمینه اختلاف در آنها فراهم می‌شود.

غیبی افزود: به جاست دانشجویان که از اقشار علمی کشور هستند، به مراجع علمی و سیاسی مراجعه کنند و با رصد گروه‌های سیاسی به تشخیص برسند و طبق تشخیص‌ خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی عمدتا در بخش پژوهش ضعیف هستند و به این امر چندان توجهی ندارند،گفت: در بین تشکل‌های دانشجویی بخش پژوهش ضعیف است به خصوص پژوهش‌های فرهنگی که ناظر بر تشکل‌های دانشجویی است، اعضای تشکل‌ها  باید بستر جامعه را به خوبی شناسایی کنند، اندیشمندانی را که در این حوزه فعالیت دارند بشناسند و راهکارهایی را برای تأثیرگذاری سیاسی، فرهنگی و .. در دانشگاه‌ها در  نظر بگیرند و سپس پای عقاید متقن و علمی خود بایستند.

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی( ره) با اشاره به اینکه تشکل های دانشجویی وقتی به شناخت رسیدند باید پای آن بایستند و استقامت کنند، یادآور شد: نباید  حرف بزنیم و فرار کنیم. یکی از دلایل این اختلافات این است که ما می‌گوییم مثلا با فلان شخص نگاه هماهنگی نداریم و به تفاهم نمی‌رسیم، پس باید جدا شویم. حتی اگر یک نفر حرف حقی را می‌زند باید روی آن بایستد، قهر کردن و کنار رفتن درست نیست.

غیبی با اشاره به اینکه ما در گروه‌های اسلامی و تشکل‌های اسلامی باید انشقاقاتی که در طول تاریخ اسلام بین گروه‌های اسلامی رخ داده است، بررسی تاریخی کنیم، اضافه کرد: به خصوص بحث انشقاق جامعه روحانیت و مجمع روحانیون مبارز که بیشترین ظهور و بروز را در اختلافات دفتر تحکیم وحدت دارد، باید آسیب شناسی شود و این عدم وحدت بررسی شود. خیلی از کسانی که به این مسائل توجه ندارند و دنبال عدم وحدت هستند، این مسائل را عنوان می‌کنند که امام با انشقاق این دو گروه موافقت کرد، اما باید گفت که شرایطی رخ داد که امام مجبور به این مسائل شد. این موضوعات را باید به خوبی بررسی کرد.

**برخی به کلمه توحید در سخن امام توجه نمی‌کنند**

وی با اشاره به فلسفه وجودی انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها ایجاد شدند تا فضای اسلامی را در دانشگاه‌های زمان طاغوت احیا کنند و دانشجویان را با مبانی اسلامی آشنا کنند.

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با اشاره به توصیه امام به گروه‌های اسلامی درباره وحدت که "بروید با هم وحدت کنید و وحدت خود را تحکیم بخشید" تصریح کرد: بسیاری از دوستان به این کلید واژه استناد می‌کنند، ولی به کلمه توحیدی که در کنار آن است توجه نمی‌‌کنند، وحدت کردن به خودی خود ارزش ندارد، اما وحدت کردن در کلمه توحید است که به این جمله معنا می‌بخشد.

غیبی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه باید بررسی کرد که چه عواملی وجود دارد که دانشجوی ما پس از اینکه وارد دانشگاه می‌شود، به نوعی از اسلام دور می‌شود، گفت: یکی از دانشجویان عضو تشکیلات به من می‌گفت ما در دفتر انجمن اسلامی فلان دانشگاه با کمونیسم و سکولاریسم می توانیم کار کنیم، اما با بچه‌های مذهبی نمی‌توانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: در دانشگاهی که توسط برخی اساتید، امثال ماکیاولی، فوکو و ... تقدیس می‌شوند و اندیشه‌های سیاسی جان لاک و پوپر به عنوان مبانی اندیشه سیاسی مطرح می‌شود، نمی‌توان چندان انتظاری داشت که در شرایط خوبی قرار بگیرد.

عضو شورای مرکزی دفتر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه بسیاری علاقه مندند که تریبون انجمن اسلامی را بگیرند، خاطرنشان کرد: در یک زمانی به دوستان کمونیسم توصیه می‌شد که تریبون‌های انجمن اسلامی را بگیرند چون معتقد بودند این تریبون تأثیرگذار است و دوستان اسلامی را از این میدان به در کنند، در این صورت علاوه بر داشتن تریبون، یکی از رقبای اصلی خود را از میدان خارج می‌کنند.

غیبی گفت: در همین راستا می بینیم، برخی وارد دفتر انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت شدند و به دنبال کسب این دفاتر آن هستند که اهداف آنها کاملا مشخص است.

این فعال دانشجویی با اشاره به مسائل مطرح شده در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی (ره) ضمن تاکید بر این موضوع که عضویت انجمن اسلامی علامه در دفتر تحکیم وحدت در اساسنامه انجمن آمده است، گفت: اگر  قرار است  بحث خروج از دفتر تحکیم وحدت صورت گیرد، باید اساسنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه (ره)  تغییر کند که آن هم مربوط به شورای عمومی انجمن می‌شود که شامل کل اعضای تشکیلاتی است و البته در این خصوص شورای مرکزی انجمن نیز صلاحیت تصمیم گیری ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top