تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/01/02 - 10:05
کد خبر: 161781

کنکوری‌ها از تعطیلات عید چگونه باید استفاده کنند؟

کنکوری‌ها از تعطیلات عید چگونه باید استفاده کنند؟

امسال به شکل دیگری به استقبال بهار می رویم که خانه‌ی کنکوری‌ها بوی همیشگی عید را ندارد. بویی از جنس کنکور دارد. امسال نوروز تعطیل نیست! امسال سال شماست. باید خانه تکانی کنید. اما از نوع کنکوری آن باید اوضاع را مرتب کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: تعطیلات نوروز هرچند که می‌تواند آبستن بسیاری از تفریحات برای اقشار مختلف جامعه باشد، اما در عین حال می‌تواند یک فرصت استثنایی و برگ برنده ای برای کنکوری‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران» با آغاز تعطیلات نوروزی، حساس ترین دوره آمادگی برای کنکور شروع می شود. مسایل موجود در این دوره مانند تعطیل شدن کلاس های مدرسه، جبران عقب ماندگی های درسی و ... برنامه ریزی عید را از سایر دوره های متمایز می کند.

هرچند توصیه می‌شود که برای دانشجویان و دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف، تکالیفی در ایام عید در نظر گرفته نشود تا دانشجویان و دانش‌آموزان بتوانند از تعطیلات نوروز نهایت استفاده را بکنند، ولی مشاوران تحصیلی تاکید می‌کنند که کنکوری‌ها مطالعه در این ایام را فراموش نکنند.

خوابگاه دانشجویی

مطالعه‌ی جدی این ایام، اصلا به معنای آن نیست که صبح تا شب فقط درس بخوانید.

می‌توانید در این ایام به شیوه‌های مناسب، تفریح و استراحت کنید.

امسال به شکل دیگری به استقبال بهار می رویم که خانه ی کنکوریها بوی همیشگی عید را ندارد. بویی از جنس کنکور دارد. امسال نوروز تعطیل نیست! امسال سال شماست. باید خانه تکانی کنید. اما از نوع کنکوری آن باید اوضاع را مرتب کنید.

تعطیلات عید برای بسیاری از آموزشگاه‌ها و کلاس‌های کنکور فرصت مناسبی است تا با تنظیم (کلاس‌های فوق‌العاده) عقب ماندگی آموزشی خود را جبران و در واقع سرهم کنند، ولی بعدا متوجه می‌شوید که این کلاس‌ها (تله)ی بزرگی برای وقت بچه‌هاست و دست و پاگیر کنکوری ها می‌شود.

* برنامه ای برای ایام عید

در این دوره برنامه ریزی شخصی شما اهمیت بیشتری نسبت به سایر برنامه ها پیدا می کند گویی با خودتان مسابقه می دهید و خودتان هم باید این مسابقه را داوری کنید.

خوابگاه دانشجویی

در صورتی که درست از تعطیلات عید استفاده شود، شامل (حداقل) 12 روز مطالعاتی خواهد بود. در حالی که دانش آموزان در این 12 روز مطالعاتی (که 7 روز نیز مربوط به استراحت خواهد بود) می توانند 10 ساعت مطالعه کنند که حدود 120 ساعت می شود.

مطالعه در دوران عید 2 مزیت مهم دارد:

1- آمادگی مطالعاتی شما افت نمی کند:

دونده ای را تصور کنید که خود را برای شرکت در مسابقات آماده می کند و به صورت شبانه روزی تلاش می کند، اما اگر 10 روز و یا بیشتر، تمرینات خود را رها کند، آمادگی او پایین می آید. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در سالهای گذشته به دلیل عدم مطالعه در دوران عید یا تابستان، پس از شروع مجدد مطالعه، احساس کرده اید کار دشواری در پیش دارید و به اصطلاح پشتتان باد خورده است، البته در سالهای گذشته به دلیل نبودن حساسیت ویژه، این موضوع اهمیت چندانی نداشت؛ ولی در سال کنکور ارزش لحظات بسیار زیاد و تعیین کننده است.

خوابگاه دانشجویی

2- فاصله خود را با رقبایتان حفظ خواهید کرد (یا از آنها پیشی می گیرید):

تصور کنید در دوران عید برخی از رقبای شما درس می خوانند و برخی دیگر درس نمی خوانند، در این صورت اگر شما خوب مطالعه کنید از کسانی که درس نخوانده اند، سبقت گرفته و در ضمن فاصله خود را نسبت به دانش آموزانی که درس خوانده اند نیز حفظ کرده اید.

برای برنامه ریزی درسی در ایام عید اراده داشته باشید

تجربه نشان داده است، ایام عید دانش آموزان و داوطلبان کنکور که تصمیم می گیرند مطالعه کنند، به کمتر از 50 درصد پیش بینی خود دست پیدا می کنند، البته این موضوع بستگی به محیط منزل دارد، اما به شما اکیدا توصیه می کنم که این فرصت خوب مطالعاتی را از دست ندهید و محکم و با اراده از بیشترین توان خود استفاده کنید.

* چند پیشنهاد عملی

 تنها رو ز اول عید و سیزده بدر را تعطیل کنید ساعات درسی خود را تا جایی که ممکن است بالا ببرید و با تمام وجود درس بخوانید .

با تهیه نقشه ی درسی مشخص کنید در هر درس چه وضعیتی دارید تا معلوم شود چه کاری باید انجام دهید .

مباحث کلیدی نا تمام را کامل کنید.

دروس خوانده شده را بطور فعال مرور کنید. برای این کار درسهای عمومی را کامل دوره نموده و در دروس اختصاصی یادداشتها و خلاصه درسها را مرور کنید و در این درسها روی اشکالات خود تمرکز کنید. در صورتیکه وقتی باقی ماند، در مباحثی که ضعیف هستید تست بیشتری بزنید.

برای تثبیت فرمول ها، لغات، تاریخ ادبیات و... در ذهنتان از جعبه لاینر استفاده کنید.

کارهایی را که در طول هفته انجام می دهید در نقشه درسی خود خط بزنید، با این کار را می توانید پیشرفت های را که داشته اید را لمس کنید و باعث بالارفتن اعتماد به نفس شما خواهد شد.

در اواخر فروردین ماه، آزمون های جامع شروع می شود، شما تنها یک ماه فرصت دارید تا دروس خوانده نشده را بخوانید فقط دروس قبلی را مرور کنید و نقاط ضعف خود را برطرف سازید انجام این همه کار در این فرصت کوتاه فقط نیاز به برنامه ریزی دقیقی دارد.

در این ایام تلویزیون برنامه های متنوعی پخش می کند. دیدن این سریالها و برنامه های وسوسه انگیز فقط بزرگترین دشمن وقت شما محسوب می شود. دیدن و بازدیدهای محدود را که باعث آرامش و شادابی شما می شود، می توانید در ساعات آخر شب و پس از مطالعه خود قرار دهید.

یک ساعت ورزش روزانه و تفریحات شاد دسته جمعی موثرترین ابزار مقابله با خواب بهاری است.

سعی کنید بعد از هر چند روز مطالعه، آموخته‌های خود را در آزمون‌های تستی استاندارد (سوالات کنکورهای سال قبل) محک بزنید تا مطمئن شوید که ضعف شما در آن مبحث برطرف شده و اگر هنوز ضعفی باقی مانده است از آن آگاه شوید و در صدد رفع آن برآیید.

باز هم تاکید می‌کنیم، ایام عید بهترین زمان برای برطرف کردن ضعف‌های شماست.

* یک توصیه کلی

کم کم به مطالعه خود شتاب دهید و توجه کنید که این شتاب دادن نباید بصورت افراطی و سنگین باشد. از هم اکنون با یک شیب ملایم شروع کنید و تا زمان کنکور به اوج مطالعه خود نزدیک شوید.

تنها با این روند تدریجی رو به رشد است که می‌توانید مطالعه خود را همواره در حد مطلوبی نگاه دارید.

در این شتاب گرفتن یک نکته یادتان باشید:

عادت به متراکم خوانی را در خود تقویت کنید، اول اینکه تراکم کارهای روزانه خود را بیشتر روی درس خواندن متمرکز کنید و دوم اینکه در یک روز، چند درس مختلف را مطالعه کنید. چرا که در روز کنکور با تراکم بالایی از دروس مواجه هستید.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top