تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/06/01 - 11:48
کد خبر: 176520

سیف اقتصاددان نیست یک حسابدار است!

خبرنامه دانشجویان ایران: میثم موسایی افزود: هم اکنون اعضای شورای پول و اعتبار وابسته به دولت هستند لذا حتی اگر روی کاغذ هم بانک مرکزی ما مستقل باشد به دلیل اجرای سیاست‌های شورای پول و اعتبار عملا نمی‌تواند مستقل باشد

به گزارش «نسیم»، میثم موسایی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در مورد استقلال بانک مرکزی به تراز گفت: اثرات منفی چاپ اسکناس بدون پشتوانه چندین سال بعد در اقتصاد نمایان میشود.

وی افزود:در حوزه بانک ها، سیاست های بانکداری و پولی در ایران نیاز به اصلاح ساختاری دارند. یعنی؛ قاعدتا باید اجرای سیاست های پولی از اختیارات دولت و دستگاه های اجرایی خارج باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: دولت و ثروتمندان جامعه؛ دو گروهی هستند که از ایجاد تورم سود میبرند. یعنی دست دولت و ثروتمندان در این موضوع در یک کیسه و دست فقرا در کیسه دیگری است. تورم فقیر را فقیرتر و ثروتمند را ثروتمند تر می کند. کما اینکه ناشر این اسکناس ها نیز بدون انجام هیچ کاری ثروتمند می شود. در واقع دولت برای کاهش ارزش پول مقصر است و باید این کاهش را جبران کند.

وی در مورد دلایل عدم استقلال بانک مرکزی گفت: این موضوع مانند این است که شما به سهامدار یا مدیر یک شرکت بگویید باید نظارت براین شرکت افزایش یابد؛ خب طبیعتا، این مدیر حاضر نیست با افزایش نظارت ها اختیاراتش کاهش یابد. دولت ها نیز همین طور هستند و دوست دارند بانک مرکزی تحت نظارتشان باشد در تمام دنیا هم استقلال بانک مرکزی به این سادگی ها اتفاق نیفتاده است و با فشار NGO ها و دستگاه های غیردولتی، دولت ها به استقلال بانک مرکزی تن داده اند.

وی در پاسخ به این سوال که رئیس کل فعلی بانک مرکزی قبل از قبول این سمت، داشتن استقلال کامل را شرط کرده بود گفت: به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد هرکسی بعدها برای حفظ موقعیت شغلی خود؛ از سخنانش عدول می کند چراکه اگر رئیس کلی در ایران مستقل باشد چند روز بعد از کار برکنار خواهد شد.

موسایی در ادامه خاطرنشان کرد: اصلاح برخی از قوانین می تواند به اصلاح ساختارها کمک کند. به هرحال الان اکثر اعضای شورای پول و اعتبار وابسته به دولت هستند لذا حتی اگر روی کاغذ هم بانک مرکزی ما مستقل باشد به دلیل اجرای سیاست های شورای پول و اعتبار عملا نمی تواند مستقل باشد.

این اقتصاددان در ادامه درباره بهترین راه برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی به تراز تصریح کرد: این انتخاب باید در دو مرحله و از دو مسیر صورت بگیرد . در مسیر اول باید رئیس کل از میان خبرگان اقتصادی کشور انتخاب شود و فردی مسلط به اقتصاد باشد در حالیکه امروز شاهدیم رئیس کل فعلی بیشتر حسابدار است تا اقتصاددان.

وی افزود: این مسئله نشان دهنده این است که امروز روابط بر تخصص و ضوابط پیشی گرفته است. لذا در مرحله اول باید از طریق کانالی چند نفر توسط نخبگان اقتصادی کشور معرفی شده و در نهایت دستگاهی غیر اجرایی مانند مجلس شورای اسلامی، نفر مورد نظر را انتخاب کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top