تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/06/02 - 14:14
کد خبر: 176678

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش: وزارت علوم در پرونده بورسیه‌ها همکاری نمی‌کند

نحوه ورود وزارت علوم به پرونده بورسیه‌ها چرا جدی نیست؟

نحوه ورود وزارت علوم به پرونده بورسیه‌ها چرا جدی نیست؟

به هر حال این روزها تنها دانشجویان بورسیه هستند که در بازی رفت آمدها و تایید و تکذیب های نهادهای مسئول در این پرونده «جا» مانده اند. البته باید دید واکنش وزارت علوم به این گزارش و عدمن همکاری با چهار کمیته دیگر چه خواهد بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت علوم در پرونده بورسیه ها همکاری نمی‌کند؛ این جمله ای بود که امروز نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه ای درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده بورسیه ها اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته بود که پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نود از انتشار گزارش بررسی پرونده بورسیه ها خبر داد؛ گزارشی که توسط یک گروه «پنج جانبه» که وزارت علوم و تحقیقات،  وزارت بهداشت و درمان، کمیسیون اصل ۹۰، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آن حضور دارند تهیه شده است.

پورمختار با اشاره به این گزارش گفته بود: مقرر شد گزارشی از پرونده بورسیه ها توسط کمیسیون اصل نود و آموزش تهیه شده و برای سران قوا ارسال شود؛ امیدوارم با اجرای رای کمیسیون اصل نود توسط وزارت علوم، اجحافی که در حق دانشجویان بورسیه شده بود جبران شود.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش : وزارت علوم همکاری نمی کند

اما امروز کوچکی‌نژاد نایب‌رئیس کمیسیون آموزش با اعلام جزئیات بیشتری از گزارشی که قرار است منتشر شود، از عدم همکاری وزارت علوم در این زمینه بورسیه ها پرده برداشت.

وی در گفتگویی با تسنیم گفت: در این نامه مشترک که از سوی دو کمیسیون مجلس و دیوان محاسبات صادر شده است مسئله بورسیه‌ها و وضعیت فعلی این پرونده مطرح شده است. وی به موارد مختلف مطرح شده در نامه اشاره کرد و تاکید کرد: نگاه کمیسیون‌‌های اصل 90، آموزش و دیوان محاسبات درباره بورسیه‌ها در این نامه بیان شده است و عدم‌همکاری وزیر علوم در پرونده بورسیه‌ها نیز به‌صراحت آمده است.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش اضافه کرد: این نامه به رئیس مجلس و دستگاه‌های مختلف نظارتی ارسال می‌شود.

وزارت علوم:  نباید حقی از بورسیه‌ها ضایع شود

این اظهار نظر نایب‌رئیس کمیسیون آموزش در حالی است که مسئولان وزارت علوم در آخرین نشست خبری خود از پیگیری این وزارت خانه برای پرونده این دانشجویان خبر داده بودند.

وزیر علوم در نشست 17 مرداد خود با رسانه ها به جزئیات ماجرای دانشجویان بورسیه اشاره کرد، و درباره ظلمی که به این دانشجویان شده است، گفته بود: ما نیز معتقدیم باید با افرادی که به حیثیت افراد بورسیه آسیب رسانده‌اند و در حق آنها ظلم کرده‌اند، برخورد شود.

فرهادی در قسمتی از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کسانی که این اسامی را در اختیار رسانه ها قرار داده است، اظهار داشت: کسی که ظلم کرده و اسامی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است باید پاسخگو باشد ما نیز طرفدار این موضوع هستیم که هر کس ظلم کرده خلاف مرتکب شده و حیثیت مردم را برده است بنابراین باید با این افراد برخورد شود.

ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در اواخر مرداد از پیگیری این وزارت خانه درباره پرونده بورسیه ها خبر داده بود؛ وی در مصاحبه ای با فارس می گوید:  در مورد بورسیه‌ها همان بحثی که وزیر علوم در مورد بورسیه‌ها در نشست خبری عنوان کرده را قبول داریم و نمی‌خواهیم حقی از دانشجویان ضایع شود و باید افرادی که این حرف و حدیث‌ها را به وجود آورده‌اند شناسایی شوند و با آنها برخورد شود.

چرا وزارت علوم همکاری نمی کند؟

مسئله نحوه ورود وزارت علوم به پرونده بورسیه ها همواره طی ماه های اخیر مورد اعتراض دانشجویان و نمایندگان مجلس بوده است، جمعی از دانشجویان بورسیه در همین رابطه طی بیانیه‌ای تاکید کرده بودند: وزارتی که با شدت تمام طی دو سال گذشته ادعاهایی را در زمینه بورسیه ها به قیمت بازی با جوانی، زندگی و آبروی سه هزار جوان تحصیلکرده و نخبه این کشور مطرح کرده است و در عین حال حاضر به پاسخگویی به هیچ نهاد نظارتی و قضایی نیز در این باره نیست، باید از چنان چنته پری از استدلال و دلایل قانونی برخوردار باشد که از هیچ مناظره ای با مخالفین خود ترسی نداشته باشد. اما در عمل وزیر علوم دولت یازدهم تنها گزینه فرار از پاسخگویی را انتخاب کرده است.

تعدادی از دانشجویان علت ترس وزارت علوم برای ورود جدی به این پرونده را دخیل بودن تعدادی از کارکنان خود وزارت در انتشار اسامی دانشجویان بورسیه عنوان می کنند؛ مسئله ای که با توجه به اسناد موجود و افشاگری «علی غزالی» در مورد این پرونده دور از ذهن نیست.

دانشجویان هنوز در بلاتکلیفی

به هر حال این روزها تنها دانشجویان بورسیه هستند که در بازی رفت آمدها و تایید و تکذیب های نهادهای مسئول در این پرونده «جا» مانده اند.  البته باید دید واکنش وزارت علوم به این گزارش و عدمن همکاری با چهار کمیته دیگر چه خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top