تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/12/18 - 12:02
کد خبر: 194904

روایتی از میهمان ناخوانده دانشجویان؛

میـــــــان ترم های بلاتکلیـــــــف!

میـــــــان ترم های  بلاتکلیـــــــف!

پدیده "میان ترم" یکی از واقعیت های غیرقابل انکار در طول ترم های تحصیلی است که دانشجویان معمولا دل خوشی از آن ندارند؛ میهمان ناخوانده‌ای که احتمالا یکی یا دو هفته قبل از آمدنش، استاد خبرش را می‌دهد! البته بعضی وقتها نیز از همان ابتدای ترم زمانش معلوم می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: هنوز چیزی از ترم نگذشته است که استاد می‌گوید جلسه آینده میان ترم داریم! و همه دانشجویان با تعجب به یکدیگر نگاه می‌کنند به طوریکه انگار تابحال چنین واژه ای به گوششان نخورده است اما واقعیت چیز دیگریست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پدیده "میان ترم" یکی از واقعیت های غیرقابل انکار در طول ترم های تحصیلی است که دانشجویان معمولا دل خوشی از آن ندارند؛ میهمان ناخوانده‌ای که احتمالا یکی یا دو هفته قبل از آمدنش، استاد خبرش را می‌دهد! البته بعضی وقتها نیز از همان ابتدای ترم زمانش معلوم می‌شود.

امتحانات میان ترم هم انواع مختلفی دارد. بعضی از اساتید حذفی امتحان می‌گیرند یعنی بخشی از درس را امتحان می‌گیرند و نمره آن را برای پایان ترم منظور می‌کنند و دیگر از آن بخش برای امتحان پایان ترم سوال نمی‌آید؛ معمولا نصف نمره پایان ترم را به خود اختصاص می‌دهد.

به عقیده بعضی از دانشجویان این روش خوبی است و به عقیده برخی نه! اما همه اینها بستگی به استاد دارد؛ بعضی از اساتید با پیشرفت دانشجویان در نمرات پایانی ترم، نمرات قبلی خصوصا نمره میان ترم را یا تاثیر نمی‌دهند یا کم تاثیر می‌دهند.

مسئله میان ترم‌ها اما حاشیه‌های دیگری نیز دارد؛ معمولا نیمسال‌های اول تحصیلی یا ترم‌های فرد، فرصت کافی برای برگزاری امتحانات میان ترم را به اساتید می دهد اما ترم‌های زوج، اینگونه نیست؛ نیسمال تحصیلی شروع نشده به تعطیلات عید می‌خورد و عملا بهریک تعطیلی یک ماهه فرو می‌رود.

از آن طرف چشم به هم بزنیم، پایان ترم فرا می‌رسد؛ حالا در این میان مسائلی که باعث اتمام زود تر از موعد ترم تحصیلی می‌شود هم اگر سر راه سبز شود که نور علی نور است؛ مثلا ماه مبارک رمضان، جام جهانی فوتبال، والیبال، مسابقات المپیک و ... که دانشگاهها مجاب می‌شوند در این ایام کیفیت امتحانات کاهش می‌یابد پس حتما کلاسها را زودتر تعطیل می‌کنند و امتحانات را برگزار می‌کنند؛ میان ترم‌ها در این اوضاع اصلا جایی ندارند.

غالب اردوهای دانشجویی و مراسمات تشکل‌های دانشجویی نیز در همین ایام است؛ از اردوهای راهیان نور گرفته تا جهادی. البته بهار اردوهای زیارتی در غالب‌های آموزشی و تشکیلاتی نیز همین ترم دوم است، ترمی که از آن با عنوان فصل کادرسازی تشکل‌های دانشجویی نیز یاد می‌شود.

به همین دلیل در برنامه ریزی ارائه واحدها معمولا درس‌های سنگین به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی، علوم‌پایه و علوم‌پزشکی، در ترم‌های فرد ارائه می‌شوند تا اساتید فرصت کافی برای تدریس و آزمون داشته باشند.

در این میان اساتیدی نیز هستند که کاری به این کارها ندارند، ترم زوج باشد یا فرد؛ وقت داشته باشیم یا نه و مواردی از این دست؛ حتما امتحان می‌گیرند، سخت و سنگین هم می‌گیرند.

خلاصه اینکه میان‌ترم‌های نمیسال‌های تحصیلی زوج حسابی بلاتکلیفند و معلوم نیست که دانشجویان را در دام خود گرفتار می‌کنند یا نه! با این تفاسیر می‌شود گفت که برگزاری یا عدم برگزاری امتحانات میان ترم به استاد بستگی دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top