تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/05/11 - 19:29
کد خبر: 206096

یک ماه و نیم تا آغاز سال تحصیلی؛

«هدایت تحصیلی»؛ به نفع یا ضرر آینده دانش‌آموزان؟!

«هدایت تحصیلی»؛ به نفع یا ضرر آینده دانش‌آموزان؟!

طرح هدایت تحصیلی که از نظر بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌هایشان اجبار در انتخاب رشته به شمار می‌رود، از همان اول با واکنش‌هایی روبرو شد و در برخی از شهرها و استان‌ها حتی کار را به تجمع والدین کشاند.

خبرنامه دانشجویان ایران: طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم، همچنان محل بحث دانش آموزان، خانواده‌های آنها و حتی معلمان و مشاوران تحصیلی است.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرح هدایت تحصیلی که از نظر بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌هایشان اجبار در انتخاب رشته به شمار می‌رود، از همان اول با واکنش‌هایی روبرو شد و در برخی از شهرها و استان‌ها حتی کار را به تجمع والدین کشاند.

اما آنطور که مسئولین آموزش و پرورش می‌گویند، هدف از اجرای محکم طرح هدایت تحصیلی، سوق دادن دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش است، رشته‌هایی که کمتر از بقیه مورد استقبال عمومی قرار گرفته است.

از طرفی رشد بی سابقه گرایش دانش آموزان به سمت رشته‌های نظری از از قبیل ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی در سال‌های اخیر باعث شده است تا بازار کارهای صنعتی و تولیدی به مرور زمان، خالی از نیروی کار و پر از متقاضی کارفرما شود!

اما برنامه ریزی دانش آموزان و خانوده‌های آنان برای آینده تحصیلی و شغلی آینده‌سازان این کشور، چالش اصلی پیش روی مسئولین اموزش و پرورش است.

خانواده‌هایی که به ابلاغ و اجرای ناگهانی و خلق‌الساعه طرح هدایت تحصیلی با محتوای اجبار در انتخاب رشته، آنها را به کلی گیج کرده است و هنوز نمی‌دانند که تکلیف یک ماه و نیم دیگر فرزندشان چیست!


دانلــــــــود

حالا اما با ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع می‌توان امیدوار بود که تصمیم معقولانه‌تری نسبت به این موضوع اتخاذ شود.

چه اینکه حاجی‌بابایی، نماینده مجلس و وزیر سابق آموزش و پرورش درباره این طرح، گفته است: مسئولان آموزش و پرورش  باید از سه سال قبل برای مهر امسال برنامه‌ریزی می‌کردند اما یکباره چشمشان را باز کرده‌اند که اول مهر باید کلاس دهم تشکیل شود و باید برایش هدایت تحصیلی آماده کنند و ناگزیر آمده‌اند مطالبی را نوشته‌اند که خیلی قدرت اجرایی ندارد و به اجبار متوسل شده‌اند.

وی همچنین درباره  هدایت  تعداد زیادی از دانش‌آموزان به هنرستان‌ها و کاردانش در طرح اخیر، گفته است: هنرستان چیز بدی نیست اما نباید با زور تحمیل شود چرا که زدگی ایجاد می‌کند. ما برای اینکه آمار هنرجویان هنرستان را افزایش دهیم، 1500 هنرستان اضافه کردیم،  باید اضافه  و تجهیز کنید تا مردم بیایند نه اینکه دور از دسترس و محدود در برخی جا‌ها باشد.

این در حالی است که علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این باره تاکید کرده است: ما از تمرکز تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های نظری پرهیز می‌کنیم و در نقطه مقابل هدایت دانش‌آموزان را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به خوبی انجام می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به ارجاع پرونده هدایت تحصیلی به سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: ما در حیطه وظایف و اختیارات خودمان در این حوزه در یک ماه گذشته فعالیت‌های چشمگیری را داشتیم به طوریکه با کمترین تخلف و انحراف در این حوزه ورود پیدا کردیم.(اینجـــــا)

یک ماه و نیم به آغاز سال تحصیلی جدید مانده است و هنوز تکلیف دانشجویان معلوم نیست حالا باید منتظر ماند و دید که نتیجه بررسی این ماجرا در سازمان بازرسی کل کشور چه خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top