تاریخ انتشار: شنبه 1395/06/27 - 01:59
کد خبر: 210182

بعد از افزایش شهریه و اجاره‌بهای خوابگاه نوبت «کمک به دانشگاه» رسید؛

راهکار جدید برای پول درآوردن از دانشجو +سند

راهکار جدید برای پول درآوردن از دانشجو +سند

پیش از این، افزایش شهریه ترم و هزینه‌های خوابگاه بود و دریافت ناگهانی و یکباره شهریه ثابت و متغیر در ابتدای ترم یا اجرای سفت و سخت قانون سنوات و گرفتن هزینه از دانشجویان برای ادامه تحصیل، مشکلات متعددی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: بحران اقتصادی دولت در اولین روزهای سال پایانی دولت، بخش زیادی از بدنه اجتماعی را درگیر به خود کرده است؛ از پول‌های بلوکه‌شده‌ای که هنوز اثری از آنها نیست تا حقوق‌های نجومی که چند صد میلیون چند صد میلیون از بیت‌المال به جیب مدیران خوش‌اشتها رفت و برنگشت.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در میان بلبشوی نافرجامی اقتصادی دولت، هر نهاد زیر مجموعه این قوه اجرایی، به دنبال جبران کاستی‌هایی است که حاصل همین معضلات اقتصادی است. از قضا دانشگاه‌ها نیز به عنوان یک نهاد آموزش‌عالی متاثر از مشکلات اقتصادی دولت، تحت فشار قرار گرفتند.

در این میان بعید نیست که دانشگاه‌ها برای رهایی از زیر بار کاستی‌های بودجه و معضلات اقتصادی که گریبان‌گیرشان شده، دانشجویان را درگیر ماجرا کنند.

پیش از این، افزایش شهریه ترم و هزینه‌های خوابگاه بود و دریافت ناگهانی و یکباره شهریه ثابت و متغیر در ابتدای ترم یا اجرای سفت و سخت قانون سنوات و گرفتن هزینه از دانشجویان برای ادامه تحصیل، مشکلات متعددی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

حالا اما گرفتن کمک هزینه مالی از دانشجویان، بهانه جدید یک دانشگاه در گرمسار برای پر کردن چله‌های اقتصادی شده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه دولتی گرمسار در تماس با خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبر داد که از این ترم قرار است از دانشجوهای روزانه مبلغی به عنوان کمک به دانشگاه گرفته شود؛ این در حالی است که دانشجویان شبانه نیز علی رغم شهریه ثابت و متغیری که پرداخت می‌کنند، باید این کمک‌هزینه را بپردازند.

گفتنی است که دانشگاه گرمسار، طی آئین‌نامه زیر اقدام به دریافت کمک‌هزینه از دانشجویان کرده است:

به استناد دستور سیزدهم صورتجلسه دومین نشست عادی از دوره ی چهارم هیات امنای دانشگاه های منطقه البرز جنوبی (موضوع مصوبه ی مورخ 1393/02/10کمیسیون دائمی) به شماره 15/87252 مورخ 1393/05/20 که به تائید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز رسیده است و همچنین مصوبه مورخ 1395/06/07 هیات رئیسه دانشگاه، مقرر گردیده است به استناد بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 1 دستورالعمل انواع و نحوه وصول و مصرف درآمد اختصاصی موضوع بند ب ماده 12 آئین نامه مالی و معاملاتی و همچنین به منظور تامین بخشی از هزینه های خدمات ورزشی، فرهنگی و فوق برنامه و مشاوره ای و ایاب و ذهاب، در هر نیمسال از سال تحصیلی، مبالغی به شرح جدول ذیل از دانشجویان به صورت اینترنتی و از طریق سامانه آموزشی دریافت و با رعایت آئین نامه مالی و معاملاتی و قوانین و مقررات مربوطه در اختیار معاونان دانشجویی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه مربوطه قرار گیرد.

نکته1: بند 3 فقط شامل دانشجویان ورودی سال 1391 دانشگاه و یا دانشجویان دارای 4 نیمسال مشروطی می­شود که از کمیسیون موارد خاص دانشگاه و یا استان مجوز ادامه تحصیل دریافت نموده اند.

نکته2: در خصوص دانشجویان شبانه، مبالغ فوق به غیر از شهریه ثابت و متغیر هر نیمسال تحصیلی دانشجو می باشد.

به نظر می‌رسد که شروع این ماجرا در دانشگاه گرمسا کلید خورده است و ممکن است که دانشگاه‌های دیگر نیز دیر یا زود از این روش برای بهبود شرایط اقتصادی‌شان استفاده کنند.

هرچند که مبلغ مورد نظر بسیار بالا نباشد اما احتمالا با افزایش تدریجی آن، چشم که بهم بزنید، دانشجویان مجبور به پرداخت یک هزینه اضافی به نام "کمک به دانشگاه" هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top