تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/17 - 14:12
کد خبر: 225736

جوان 17 ساله‌ای که شهادتش مردم را برای مبارزه متحد کرد؛

اولین شهید انقلاب خرم‌آباد کیست؟

سال 1357 هرچه به زمستان نزدیک می‌شد، موج انقلابی‌گری مردم ایران گسترده‌تر می‌شد و شور و حال بیشتری می‌گرفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال 1357 هرچه به زمستان نزدیک می‌شد، موج انقلابی‌گری مردم ایران گسترده‌تر می‌شد و شور و حال بیشتری می‌گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سال 1357 هرچه به زمستان نزدیک می‌شد، موج انقلابی‌گری مردم ایران گسترده‌تر می‌شد و شور و حال بیشتری می‌گرفت. حالا دیگر همه اقشار جامعه در کنار هم برای پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان‌ها شعار می‌دادند و مبارزه می‌کردند. موج اعتراض‌ها علیه حکومت پهلوی از تهران، قم و تبریز به دیگر شهرها هم رسید و افراد بیشتری را برای مبارزه بسیج کرد. خرم‌آباد هم یکی از شهرهایی بود که هنوز تظاهرات مردمی این شهر همه‌گیر نشده بود و اعتراض‌ها به صورت محدود و پراکنده وجود داشت اما اتفاقی در مرداد 57 افتاد که مردم شهر را به خروش آورد. شهر خرم‌آباد در 23 مرداد اولین شهیدش که جوانی 17 ساله بود را در راه انقلاب داد تا پس از آن مردم با اتحاد و جدیت بیشتری مبارزه را ادامه دهند. مبارزه‌ای که انقلاب اسلامی را به بار آورد و نگذاشت خون شهید «حمید قربانی‏ نسب» بی‌اثر شود.

اولین تظاهرات انقلابی مردم در خرم‌آباد در اواخر مرداد 1357 اتفاق افتاد. آخرین روزهای مرداد با ایام ماه مبارک رمضان مصادف شده بود و همین فضایی را برای بیان مخالفت‌ها مهیا کرده بود. در یکی از شب‌ها مأموران ساواک به مسجد علوی خرم‌آباد ریختند و سیدفخرالدین رحیمی و تعدادی از روحانیون را دستگیر کردند. «حمید قربانی‏نسب» هم یکی از حاضران در مسجد بود و از نزدیک شاهد درگیری و دستگیری یاران خمینی بود. قربانی‌نسب که می‌خواست در قامت یکی از سربازان خمینی در صف اول مبارزه و نهضت حضور داشته باشد این بی‌حرمتی مأموران حکومتی را تاب نیاورد و همراه افراد دیگری که در صحنه حضور داشتند شروع به اعتراض کردند.

دستگیری سید همچون آتشی زیر خاکستر، خشم مردم را شعله‌ور کرد و آنها شروع به سر دادن شعار کردند. با دخالت نیروهای شهربانی و تیراندازی و درگیری فضا امنیتی می‌شود. در طول مسیر مرتب صدای تیراندازی به گوش می‌رسید و مأموران با مردم درگیر شده بودند. هر لحظه امکان وقوع هر حادثه‌ای می‌رفت. مشخص نبود سرنوشت برای تظاهرکنندگان چه چیزی را رقم خواهد زد. حالا دامنه درگیری‌ها از مسجد به خیابان و کوچه پس کوچه‌های شهر کشیده شده بود.

حشمت الله رشنو همکلاسی شهید حمید قربانی‌نسب و یکی از کسانی که آن شب در درگیری‌ها حضور داشت، درباره اتفاق‌های 23 مرداد 57 می‌گوید: تظاهرکنندگان هنوز به نبش کوچه‌ای که منتهی به در پشتی حمام رضایی بود نرسیده بودند که یکی از خانم‏ها که در طبقه دوم ساختمان داخل کوچه بود از تراس منزلشان ما را صدا زد که سر خیابان نروید مأموران گارد تیراندازی کرده و جلوی در حمام رضایی یک نفر را با تیر زده‏ اند. ما باورمان نمی‏شد؛ در تاریکی چیز سیاهی مشاهده می‌شد ولی به علت تاریکی کوچه قابل تشخیص نبود. همین طور که داشتیم با ترس می‏آمدیم یک دفعه پایمان به چیزی خورد و وقتی که مردی از همراهان که از ما بزرگ‏تر بود خم شد و نگاه کرد. گفت: بچه‌ها یکی را با تیر زده‏ اند؛ من که شوکه شده بودم تا چند دقیقه از ترس متوجه هیچ چیز نشدم؛ فقط موقعی به خودم آمدم که یک نفر از ساختمان مسکونی بالای حمام، سر را از پنجره درآورده و فریاد می‏زد برگردید؛ پارچه‏ ای را پایین انداخت تا روی جسد بگذاریم. ما هم دوباره برگشتیم و از طرف خیابان فردوسی و کوچه‌های منتهی به منزل رفتیم اما هنوز نمی‏دانستیم که آن جسد مربوط به چه کسی است.

برادر شهید قربانی‌نسب اتفاقات آن شب را چنین بازگو می‌کند: ساعت‎های ۲ و ۳ بامداد بود که یکی در منزل را زد و گفت در را باز کنید. مشاهده کردم برادرم رسول که از شهید کوچک‌تر است، گفت: حمید در کوچه حکیم‎آباد ۲۴ متری پشت حمام رضایی داخل کوچه شهید شده و جنازه او و دیگر شهدا آنجاست و نحوه شهادت او را از رسول پرسیدم که او گفت اواسط سخنرانی شهید سید فخرالدین رحیمی، نیروهای گارد شاه جهت برهم زدن سخنرانی وارد مسجد شده، اقدام به ضرب و جرح افراد حاضر در مجلس کردند.

با این اتفاق شهید حمید قربانی‌نسب به عنوان اولین شهید انقلاب خرم‌آباد و استان لرستان لقب گرفت. در حالی که تنها 17 بهار از عمر این شهید بزرگوار می‌گذشت، او با فدا کردن جانش در راه حفظ اسلام و انقلاب به عنوان یکی از مبارزان انقلاب اسلامی ایران در طول تاریخ ماندگار شد.

منبع: روزنامه جوان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلایل بازداشت گسترده مقامات نظامی در روسیه
فرابی: رئیسی صمیمی‌ترین مقام کشور بود/ صفارهرندی: رئیس جمهور سیاست را مانند نوعی ماموریت و تکلیف به جای می‌آورد
خداحافظ سید دلها
ادای دِین به رئیس جمهوری که دوستش می‌داشتم
سید دلمان برایت تنگ میشود!
فیلم| سلامی: شهدای ما در عرصه بین‌الملل تاثیر گذار بودند
عکس| رئیسی؛ رجایی زیست، بهشتی شد
رضیئی: سید پناه ما بود/ غمیلوی: بهت زده‌ایم و بیشتر خجالت زده!
فیلم| سردار سلامی: رئیس‌جمهور ما یک شخصیت الهی و آسمانی بود
باز شدن پای اسرائیل به تیراندازی استانبول؟
چاقوکشی در مرکز چین با ۸ کشته/ ضارب با اختلال روانی بازداشت شد
ردپای اوکراین در حمله تروریستی به سالن تئاتر در حومه مسکو
عکس| تصاویری از تشییع شهید موسوی در شهرری
فیلم| سیل جمعیت مراغه‌ای‌ها در تشییع استاندار شهید آذربایجان‌شرقی
فیلم| آخرین سخنرانی آقای رئیسی در هیئت دولت
در سایه رهبری حکیم، در حرکت بالنده ایران وقفه‌ای رخ نخواهد داد
فرمانده کل ارتش بر مزار شهید سرتیپ دوم خلبان مصطفوی حاضر شد
ختم دعوای کافه‌ای در استانبول با مرگ ۳ نفر/ پلیس ضدشورش اعزام شد!
معاون نخست وزیر اسپانیا: از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد
ورود پوتین به مینسک در دومین سفر خارجی پس از مراسم تحلیف
رزمایش چین با هدف «قبضه قدرت» در جزایر کلیدی تایوان ادامه یافت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top