تاریخ انتشار: جمعه 1396/03/05 - 18:25
کد خبر: 236392

نخستین مرکز پلیسی که حتی یک انسان در آن وجود ندارد؛

تا سال ۲۰۳۰ تمام پلیس‌های دبی روبات می‌شوند

آیا در آینده باید شاهد حضور روبات‌های پلیس در شهرها باشیم؟ اگر فکر می‌کنید این ایده بیشتر در حد یک تخیل و مناسب فیلم‌های هالیوودی است بهتر است بدانید که شهر دُبی از همین حالا دست به‌کار شده و در پی یافتن راهی به منظور استفاده از روبات‌های پلیس است.

خبرنامه دانشجویان ایران: آیا در آینده باید شاهد حضور روبات‌های پلیس در شهرها باشیم؟ اگر فکر می‌کنید این ایده بیشتر در حد یک تخیل و مناسب فیلم‌های هالیوودی است بهتر است بدانید که شهر دُبی از همین حالا دست به‌کار شده و در پی یافتن راهی به منظور استفاده از روبات‌های پلیس است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته جاری، شاهد یک اتفاق عظیم در حوزه فناوری خواهیم بود و آن‌هم زمانی است که اولین افسر روبات وارد نیروی پلیس شهر دبی می‌شود. این روبات توسط شرکت اسپانیایی "پال روباتیکس" ساخته شده است. روبات ساخته شده "ریم" (REEM) نام دارد و قد آن حدود 170 سانتی‌متر است. این روبات از نظر شکل و ظاهر شبیه شوالیه‌ای است که یک زره براق پلاستیکی سفید بر تن دارد. اما به‌جای این‌که سوار بر اسب باشد از چرخ برای حرکت استفاده می‌کند.

اما معرفی روبات پلیس نخستین گام برای اداره پلیس شهر دبی است. طبق برنامه تعیین شده، تا سال 2030 میلادی حدود 25 درصد نیروی پلیس این شهر را افسران روبات تشکیل می‌دهند. سرتیپ «خالد ناصر الرزوقی»، مدیرکل اداره خدمات هوشمند پلیس دبی در مصاحبه خود با گلف نیوز گفت: "هدف ما آن است که مرکز پلیس دبی از هر نظر هوشمند باشد. تا سال 2030، دبی صاحب نخستین مرکز پلیس هوشمند در دنیا خواهد شد. مرکزی که حتی یک نفر نیروی انسانی هم در آن دیده نمی‌شود و روبات‌ها همه کارها را انجام می‌دهند."

اما یک روبات پلیس چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ اگر به‌خاطر داشته باشید اولین نمونه این روبات سال گذشته و در جریان نمایشگاه فناوری جیتکس دبی رونمایی شد. در واقع، روباتی که در این رویداد به نمایش درآمد یک کیوسک با اینترفیس تاچ اسکرین بود. در میانه بدن این روبات یک تبلت تعبیه شده بود که مراجعان می‌توانستند به کمک آن حادثه‌های مربوط به صحنه‌های جرم و جنایت را گزارش کنند، مدارک خود را ثبت کنند و قبض‌های جرایم مختلف از قبیل راهنمایی و رانندگی را پرداخت کنند. هنوز معلوم نیست که آیا این روبات از آن زمان تا به امروز ارتقاء یافته یا نه اما می‌دانیم که مرکز پلیس دبی در طی این مدت در حال کار با واتسون بوده تا امکان شناسایی فرامین صوتی را داشته باشد. واتسون، سیستم هوش مصنوعی شرکت آی‌بی‌ام است. شنیده می‌شود که این مرکز تصمیم دارد همه وظایف را به دوش این روبات‌ها بیاندازد.

اما آیا واقعا استفاده از پروژه روبات‌های هوشمند در نقش افسران پلیس باعث بهتر شدن اوضاع می‌شود؟ معلوم نیست واکنش مردم عادی به روبات‌های پلیس چگونه باشد. شاید راحت‌تر با روبات برخورد کنند چون فکر می‌کنند خصومتی که برخی انسان‌ها از خودشان نشان می‌دهند در این روبات‌ها وجود ندارد. از طرف دیگر، این احتمال هم وجود دارد چندان علاقه‌ای برای نزدیک شدن به روبات به‌منظور اعلام جرم و جنایت نداشته باشند چون با آن‌ها راحت نیستند.

در حالی‌که سئوالات زیادی پیرامون تصمیم مرکز پلیس دبی برای به خدمت گرفتن روبات‌ها وجود دارد، اما بدون شک سایر کشورها با دقت تجربه آن‌ها را زیرنظر خواهند داشت تا مزایا و معایب استفاده از نیروی پلیس روبات را به‌خوبی مانیتور کنند.

منبع: انگجت

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top