تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/17 - 15:00
کد خبر: 258246

نگاهی به بهترین فیلم ژانر جنگ سینمای ایران؛

جلوه‌های ویژه در ایران قبل از «به وقت شام» سوءتفاهم بود!

جلوه‌های ویژه در ایران قبل از «به وقت شام» سوءتفاهم بود!

همهمه‌های سالن ناگهان تبدیل به سکوت می‌شود. همه فرار می‌کنند. همه به این‌طرف و آن‌طرف می‌دوند. ناگهان ماشین انتحاری راه می‌افتد. او که مدام می‌نوشت حالا استرس کل وجودش را گرفته است. همینطور که ماشین از تپه پایین می‌آمد، او دوباره متوجه به هم‌ریختگی ترتیب نماها می‌شود، می‌خواهد بنویسد که ناگهان داعشی شروع به خواندن قرآن کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از آغاز سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، اخبار و تحلیل‌های متفاوتی نسبت به آخرین ساخته‌ی ابراهیم حاتمی کیا منتشر شده است که احتمالا تمام اهالی سینما را بیش از پیش مشتاق به دیدن این اثر خالق بزرگترین آثار سینمایی دفاع مقدس ایران کرده است. «به وقت شام» که انگار اینبار سینمای ایران را بیش از همیشه تشنه‌ی اکران فتح‌الفتوح حاتمی‌کیا نگه داشته است.

مهدی شریفی در تحلیلی بسیار ظریف و جالب پیرامون جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم می‌نویسد: یک داستان برایتان تعریف می‌کنم. داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که او روی صندلیش جایش را درست می‌کند، نگاهی به بند کفشش می‌اندازد و بعد با تلگرام جواب چند نفر را می‌دهد. تلگرام‌بازی که تمام شد به دوستش می‌گوید که قرار است با ورژن جدید حاج‌حیدرها آشنا بشویم و باهم یواشکی می‌خندند. فیلم شروع می‌شود. او قلم و دفترچه‌اش را در می‌آورد. از همان لحظات اول فیلم شروع به نوشتن می‌کند. "مگر فیلم‌ساز تازه‌کار است که خط فرضی را می‌شکند؟" و بازهم می‌نویسد "داستان را فدای چه می‌کند؟ فدای نشان دادن وضعیت بد عراق؟ چرا ما باید نماهای خارجی دست تکان دادن علی با هلکوپتر را وسط نمای‌های داخلی هلکوپتر ببینیم؟" کمی جلوتر حرصش در می‌آید. " جدیدا اسم این که به چند تا عکس ثابت دود اضافه کنیم و با دوربین مجازی جلو و عقب برویم را جلوه‌های ویژه گذاشته‌اند؟" و می‌نویسد. مدام از تکنیک حرص می‌خورد و می‌نویسد، از این‌که حتی چینش نماها هم قاعده‌ی خاصی ندارند می‌نویسد.

زمان می‌گذرد و او مدام می‎نویسد تا ناگهان هادی حجازی‌فر فریاد می‌زند " کوادکوپتر رو نگاه کنید" و یک ماشین انتحاری داعشی از بالای تپه ظاهر می‌شود. همهمه‌های سالن ناگهان تبدیل به سکوت می‌شود. همه فرار می‌کنند. همه به این‌طرف و آن‌طرف می‌دوند. ناگهان ماشین انتحاری راه می‌افتد. او که مدام می‌نوشت حالا استرس کل وجودش را گرفته است. همینطور که ماشین از تپه پایین می‌آمد، او دوباره متوجه به هم‌ریختگی ترتیب نماها می‌شود، می‌خواهد بنویسد که ناگهان داعشی شروع به خواندن قرآن کرد. صدای بلند قرآن همراه با موسیقی کارن همایون‌فر خود به خود باعث می‌شوند که خودکار از دستانش بیافتد و دیگر هیچ...

او دیگر تا آخر فیلم نه فکری به ترتیب نماها می‌کند، نه به لیز بودن صندلی. فقط حواسش هست که اشک‌هایش جلوی دیدش را نگیرند و بس. بعدها که حاتمی‌کیا با شروع کردن تیتراژ پایانی مهلت فکر کردن به او می‌دهد، تازه یادش می‌افتد که چه دیده! تازه یادش به جلوه‌های ویژه فوق‌العاده فیلم می‌افتد، تازه یادش به پیچیدگی جذاب داستان می‌افتد، به این که چطور نویسنده که از قضا کارگردان هم هست، به او حدس‌هایی را از کلیشه‌های ذهنی خودش قالب می‌کند و بعد تمام ساختار ذهنیش را به هم می‌زند. می‌گوید حالا سرها بریده می‌شوند و فیلم با یک سرود کربلا کربلا، ما داریم میاییم تمام می‌شود اما نمی‌شود. می‌گوید حالا زن روبنده‌اش را برمی‌دارد، یک ایرانی است و فیلم به خوبی و خوشی تمام می‌شود، اما نمی‌شود. تازه یادش می‌افتد که فیلم چه موقعیت سیاسی خوبی برای ایران ایجاد خواهد کرد. به گوش همه خواهد رساند که ایران و داعش یکی نیست، اسلام و داعش هم یکی نیست. به گوش همه خواهد رساند که به خاطر یازده سپتامبر، لازم نیست به ایرانیان چپ چپ نگاه کنند. تازه یادش می‌افتد که فیلم چگونه به سینمای ما راه‌های جدیدی را نشان داده است. و تازه یادش می‌افتد به تدوین و بازی‌ها و صداها و فلان و فلان. تا می‌رسد به خانه تازه یادش می‌افتد که این کار مال همان است که چ را با تمام مشکل‌هایش ساخته بود. و تازه یادش می‌افتد که شاید او قرار است بشود همان کارگردان روزهای آژانس شیشه‌ای و از کرخه تا راین. حالا پیش خودش دو دو تا چهار تا می‌کند و می‌گوید شاید بتوان به این فیلم گفت بهترین فیلم ژانر جنگ سینمای ایران!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top