تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/08/28 - 08:34
کد خبر: 291008

آلرژی‌ چگونه بر بدن اثر می‌گذارد؟

آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده خاص، مانند بادام زمینی یا حلزون را به عنوان ماده مضر مورد شناسایی قرار می‌دهد و برای مقابله و نابودی آن اقدام می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از علم و فناوری، واکنش‌های آلرژیک می‌توانند کشنده باشند. اما علی رغم نگاه معمولی که به آنها وجود دارد،‌ دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چه رخدادهایی در بدن به وقوع می‌پیوندند که در نهایت یک شوک آنافیلاکسی را به ارمغان می‌آورد. شوک آنافیلاکسی یا شوک پیش دفاعی یک واکنش آلرژیک جدی است که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ گردد.

محققان راه زیادی را برای درک واقعیت پشت پرده آلرژی پیموده‌اند. برای نخستین بار دانشمندان مکانیزمی را در موش‌ها شناسایی کرده‌اند که، حتی زمانی که در معرض مقدار اندکی از ماده آلرژن یا حساسیت‌زا قرار می‌گیریم، بدن را در یک حالت خاموشی ترسناکی فرو می‌برد.

آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده خاص، مانند بادام زمینی یا حلزون را به عنوان ماده مضر مورد شناسایی قرار می‌دهد و برای مقابله و نابودی آن اقدام می‌کند. به طور بالقوه این واکنش با آنافیلاکسی‌ها همراه هستند. آلرژی‌های جز اختلالات سیستم ایمنی به شمار می‌روند.

شوک آنافیلاکسی فوق‌العاده خطرناک است و به عنوان یکی از جدی‌ترین واکنش‌های آلرژیک شناخته می‌شود. شوک آنافیلاکسی می‌تواند با سرعت بسیار بالایی به وقوع بپیوندد. در طول چند دقیقه تماس با ماده آلرژن، سیستم ایمنی فرد بیمار می‌تواند وارد عمل شود. از جمله پیامدهای این اتفاق می‌توان به تورم در ناحیه صورت، افزایش ضربان قلب، ظهور دانه‌ها و کهیر بر روی پوست و اختلالات تنفسی اشاره کرد.

امروزه می‌دانیم که یک نوع از سلول‌های ایمنی به نام مست سل (mast cell) ها نقشی کلیدی در بروز آنافیلاکسی‌ها ایفا می‌کنند. هنگامی که یک ماده آلرژن مورد شناسایی واقع شد، این مواد ملکول‌های التهابی نظیر هیستامین‌ها را آزاد می‌کنند. هیستامین‌ها نقش مهمی در بروز پاسخ التهابی در بدن به عهده دارند. التهاب نیز به خودی خود یکی از مهمترین مکانیزم های دفاعی بدن انسان به شمار می‌رود.

اینکه چگونه وجود ماده آلرژن یا حساسیت زا می‌تواند با سلول‌های مست سل ارتباط داشته باشند و با چنین سرعتی واکنش مرموز آنافیلاکسی را به ارمغان بیاورد توضیح داده نشده است. این مطالعه جدید نوعی از سلول های ایمنی به نام دندریتیک را متهم ردیف اول معرفی می‌کند.

سومن آبراهام (Soman Abraham) متخصص ایمنی شناسی از دانشگاه دوکه و نویسنده ارشد این مقاله توضیح می‌دهد :‌ "یافته اصلی این تحقیق بر نقش سلول های دندریتیک متمرکز است. آنها عنصری کلیدی در پیشرفت واکنش‌های آلرژن محسوب می‌شوند. به علاوه سلول های دندریتیک به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز شوک‌های آنافیلاکسی شناخته شده‌اند."

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top