تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/11/08 - 11:26
کد خبر: 343934

گزارشی از برنامه‌های بین ترم تشکل‌های دانشجویی؛

جزئیات نشست‌های دانشجویی از برنامه‌های انتخاباتی تا اردوهای جهادی

فراغت از امتحانات پایان ترم دانشگاه، برای دانشجویان فرصتی برای استراحت و تجدید قوا فراهم می‌کند، اما برای فعالان دانشجویی زمان مغتنم و ارزشمندی است تا برخی برنامه‌هایی که در طول ترم امکان اجرای آن را نداشتند، در این موقعیت پیاده کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فراغت از امتحانات پایان ترم دانشگاه، برای دانشجویان فرصتی برای استراحت و تجدید قوا فراهم می‌کند، اما برای فعالان دانشجویی زمان مغتنم و ارزشمندی است تا برخی برنامه‌هایی که در طول ترم امکان اجرای آن را نداشتند، در این موقعیت پیاده کنند. بعضی تشکل‌ها مانند انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد یا بسیج دانشجویی صداوسیما در این فرصت اقدام به برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی کردند تا به نوعی بخشی از پروژه جذب دانشجویان را دنبال کنند. برخی دیگر هم مانند بسیج دانشجویی دانشگاه علامه برنامه‌ریزی کردند تا در این ایام به وسیله برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها و اردوهای آموزشی، مفاهیم و مهارت‌های مدنظر تشکیلات را بین اعضای اصلی خود تقویت کنند. بخش دیگری از فعالیت‌های دانشجویی هم به اقدامات جهادی اختصاص دارد. در گزارش امروز «فرهیختگان» نگاهی به برنامه‌های اتحادیه‌ها و فعالان دانشجویی در فاصله بین دو ترم داشتیم.

آماده شدن دانشجویان برای بزرگ‌ترین رویداد سیاسی امسال
اتحادیه‌های دانشجویی کشور این ایام در تدارک برگزاری نشست‌های گوناگونی هستند که هرکدام فارغ از نوع برنامه و قالب آن به شکلی به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی ارتباط دارند. به‌عنوان نمونه، جامعه اسلامی دانشجویان به وسیله میزگرد «عملکرد مجلس دهم» و دعوت از نامزدهای انتخاباتی به استقبال بزرگ‌ترین رویداد سیاسی سال جاری می‌روند.

گردهمایی 300 نفره جامعه اسلامی  در واحد علوم‌وتحقیقات
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان همایش «ایران قدرتمند در گام دوم انقلاب» را از ۱۱ تا ۱۴ بهمن‌ماه در محل واحد علوم‌وتحقیقات تهران برگزار می‌کند. 300 نفر از اعضای این اتحادیه دانشجویی از 80 دفتر جامعه اسلامی در دانشگاه‌‌های سراسر کشور در این نشست حضور خواهند داشت.

محمد زادمهر، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در تشریح برنامه‌های این نشست گفت: «در همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، سه ویژه‌برنامه برگزار خواهد شد. نخستین برنامه این نشست به تبیین گام دوم انقلاب اسلامی اختصاص دارد. برنامه دیگری که در این نشست برگزار خواهد شد، گرامیداشت سی‌امین سالگرد تاسیس اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با سخنرانی شخصیت‌های مهم کشوری و با حضور ادوار این اتحادیه ازجمله اعضای هیات‌موسس اتحادیه است و در این مراسم ویژه‌نامه هم‌شاگردی ویژه 30 سالگی اتحادیه جامعه اسلامی و تولیدات تصویری رونمایی می‌شود.»

وی با اشاره به آیین گرامیداشت شهدای مقاومت خاطرنشان کرد: «مراسم گرامیداشت شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس ۱۴ بهمن برگزار خواهد شد.زادمهر برگزاری میزگردهای تخصصی را یکی دیگر از قسمت‌های همایش سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: «سه میزگرد تخصصی با موضوع انتخابات، عملکرد مجلس دهم و اقتصاد در این دوره اجرا خواهد شد. در میزگرد انتخاباتی این نشست، تعدادی از نامزدهای انتخابات آتی مجلس حضور خواهند داشت. در میزگرد دوم نیز عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره اخیر بررسی می‌شود.»

نشست عدالتخواهان با یاد شهید یوسف‌اللهی
دانیال یادگاری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «چهل‌ودومین نشست سراسری اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به نام شهید حسین یوسف‌اللهی مزین شده است و از هشتم بهمن‌ماه در اردوگاه آبعلی آغاز خواهد شد.»

وی در ادامه با اشاره به محورهای این نشست دانشجویی افزود: «محوریت اصلی این نشست به نکته‌ای اختصاص دارد که رهبر انقلاب اخیرا به آن اشاره کردند. رهبری تاکید داشتند ما باید قوی شویم. در حوزه‌های داخلی اتکایمان باید به درون باشد. البته چند محور دیگر را هم در این نشست بررسی خواهیم کرد. یکی از آن مسائل چالش‌هایی بوده که انقلاب اسلامی با آن مواجه شده و به وسیله ظرفیت جمهوریت و مردم توانسته از آنها عبور کند. همچنین درخصوص مسائل صداوسیما، فرار مالیاتی، مناطق ویژه آزاد اقتصادی نیز راهکارهایی را ارائه خواهیم داد. در حوزه شفافیت و کمپین نماینده سالم و کارآمدی که اتحادیه جنبش عدالتخواه آن را همراهی و پیگیری می‌کند، از کاندیداهای مختلف حاضر در انتخابات دعوت کردیم دیدگاه‌هایشان به بحث و بررسی گذاشته شود تا بتوانیم راهکارهای این افراد برای برون‌رفت از مسائل اخیر را بررسی کنیم.»

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی اضافه کرد: «حدود 100 نفر در این نشست حضور دارند و علاوه‌بر دانشجویان، کارگران هپکو هفت‌تپه، کنتور‌سازی قزوین و تعدادی از معلمان هم در نشست ما حضور حضور خواهند داشت. تلاش ما بر این است که در کنار پیگیری موضوعات مربوط به دانشگاه، در بیرون از فضای دانشگاهی موضوعات اساسی را دنبال کنیم.»

این فعال دانشجویی دو کتاب مبانی «طرح کلی اندیشه اسلامی» و «جدال دو اسلام» را به‌عنوان دو منبع اصلی آموزشی اعضای اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی عنوان کرد و افزود: «دانشجویان عدالتخواه مبانی فکری خود را از امام راحل و رهبر معظم انقلاب می‌گیرند و دو کتاب مطرح‌شده دو منبع اساسی است که این اتحادیه در سال‌های اخیر از آن استفاده کرده است.»

یادگاری درباره مدعوین چهل‌ودومین نشست این اتحادیه تصریح کرد: «از حضور اساتید مختلفی چون وحید جلیلی، حسن رحیم‌پورازغدی و ابراهیم فیاض استفاده خواهیم کرد و بخشی از فارغ‌التحصیلان این اتحادیه دانشجویی مانند سیدحسن موسوی‌فرد، مسعود براتی و جلیل‌نژاد و علی کمیلی در این نشست حضور خواهند داشت.»

وی درباره علت انتخاب نام شهید یوسف‌اللهی برای این نشست اظهار کرد: «ما معتقد هستیم در بستر فضای عدالتخواهی معنویت، عدالت، اخلاق و آزادی باید در کنار همدیگر تعریف و تبیین شود. یکی از مسائل اساسی برای ما این است که نام، یاد و راه شهدا را باید همیشه سرلوحه کار خود قرار دهیم. اخلاق که یکی از اصول تشکیلاتی ماست و ما معتقدیم مقدمه عدالتخواهی، اخلاق‌مداری است و  منهای آن نمی‌توانیم عدالت را پیگیری کنیم. نکته بارز زندگی این شهید رعایت اصول اخلاقی و کسب معرفت بوده که امیدواریم آن را در بستر نشست خود دنبال کنیم.»

نشست سی‌وششم دفتر تحکیم در مشهد مقدس
سی‌و‌ششمین نشست میاندوره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور (دفتر تحکیم وحدت) هفته آینده برگزار خواهد شد.دانشور خدابنده‌لو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت درباره نشست گفت: «نشست دفتر تحکیم با شعار آزادی آگاهی و پویایی جمهوری، دوازدهم تا هجدهم بهمن در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.» وی افزود: «آموزش‌های سیاسی و تشکیلاتی محور اصلی این نشست است و 300 نفر از اعضای دفتر تحکیم در دانشگاه‌های مختلف کشور در این نشست حضور خواهند داشت.» خدابنده‌لو خاطرنشان کرد: «نشست برهان، مناظره‌های سیاسی و نشست با دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، ازجمله برنامه‌های نشست دفتر تحکیم است و سخنرانان مطرح و اساتید دانشگاهی در این دوره حضور دارند.»

میعاد دانشجویان بسیجی در 8 نقطه کشور
بسیج دانشجویی در فرصت بین ترم دوره‌های تشکیلاتی میعاد را برای دومین‌بار برگزار می‌کند. مقصود دروردی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص نحوه برگزاری این دوره‌ها گفت: «دوره‌های تشکیلاتی میعاد 2، در هشت منطقه کشور برگزار خواهد شد به نحوی که 31 استان کشور را شامل می‌شود.»

وی ادامه داد: «این نشست‌ها در دو بازه زمانی به صورت سه‌روزه طی هفته جاری و هفته آینده، 6 تا 8 و 11 تا 13 بهمن به صورت همزمان برگزار خواهد شد.»

درودی درباره محورهای نشست میعاد 2 خاطرنشان کرد: «استخراج مسائل و مشکلات استان‌ها و راهکارهای مطالبه‌گری آنها در راستای رویکرد مساله‌محوری بسیج دانشجویی یکی از محورهای اصلی این دوره است و در کنار آن به موضوع انتخابات مجلس هم خواهیم پرداخت. البته در این دوره از اساتید سازمان بسیجی دانشجویی استفاده شده تا شائبه‌های انتخاباتی مطرح نشود.»

بزرگ‌ترین گردهمایی آموزشی انجمن‌های اسلامی کشور
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل امسال هجدهمین دوره اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر را در مشهد مقدس برگزار می‌کند. سیدایمان احمدی، عضو شورای مرکزی و مسئول برگزاری هجدهمین اردوی جهاد اکبر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جزئیات این اردوی آموزشی گفت: «این اردوی آموزشی 11 تا 18 بهمن‌ماه با حضور 700 نفر از فعالان اتحادیه در سه بخش اصلی برگزار خواهد شد.»

وی تصریح کرد: «محتوای این دوره آموزشی در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است. بخش اول به آموزش‌های تشکیلاتی اختصاص دارد که در آن پیرامون جایگاه دانشجو و دانشگاه و ضرورت حضور در تشکل‌های اسلامی و ‌انگیزه تشکیلاتی، اصول و مبانی کار تشکیلاتی، مدیریت زمان، ولایت‌فقیه، عدالت و آزادی، جریان‌شناسی سیاسی و جنبش دانشجویی، کار تشکیلاتی از منظر قرآن و گام دوم انقلاب آموزش‌های مختلفی ارائه می‌شود. در بخش دوم این دوره که با حضور شخصیت‌های مطرح ملی برگزار می‌شود، ابعاد مطالبه‌گری و انتخاباتی مورد بررسی قرار می‌گیرد. دریادار سیاری، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد، قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،  رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، آیت‌الله میرباقری و آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری ازجمله میهمانان جهاد اکبر هجدهم هستند.»

احمدی ادامه داد: «بخش سوم برنامه‌های اردوی جهاد اکبر به‌ ویژه‌برنامه‌ها اختصاص دارد. همایش ویژه زنان و خانواده با حضور غلامی، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) و همایش بین‌الملل با حضور جمعی از فعالان حوزه بین‌الملل و چند تن از سفرای کشورهای منطقه و آمریکای جنوبی برگزار می‌شود. هدف این همایش بازخوانی مفاهیم فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی و تجلیل از هنرمندان جبهه فرهنگی انقلاب در اردوی انجمن‌های اسلامی است.»

دانشجویان جهادی همیشه در صحنه
دانشجویان جهادگر دانشگاه‌های کشور از فرصت بین دو ترم برای خدمت به مردم مناطق محروم استفاده می‌کنند. وقوع سیل در برخی استان‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان ضرورت حضور و مشارکت جهادگران را دوچندان کرده است. از همین‌رو گروه جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و آستان قدس رضوی از هشتم تا یازدهم بهمن‌ماه در مناطق سیل‌زده بندر جاسک اردوی جهادی برگزار می‌کند. 50 نفر از دانشجویان بسیجی و جهادگر دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان سمنان به مدت ۱۰ روز با هدف کمک به مردم سیل‌زده، ساخت و تعمیر منازل ویران‌شده و انجام امور آموزشی و فرهنگی به مناطق سیل‌زده سفر می‌کنند. قرار است نیروهای جهادی بسیج دانشگاه اصفهان و گروه جهادی بسیج دانشجویی سلماس به این مناطق اعزام شوند. البته حضور جهادگران دانشجو فقط منحصر به مناطق سیل‌زده نیست و چندین و چند اردوی جهادی نیز در مناطق محروم کشور برگزار خواهد شد.

جهادگران دانشگاه فردوسی از هشتم تا یازدهم بهمن در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی در روستای کلاته میرزاجان خدمت‌رسانی می‌کنند. اردوی جهادی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هم در لردگان برگزار می‌شود. این اردوی جهادی در حوزه‌های آموزشی، درمانی و فرهنگی است و تاریخ برگزاری آن از هشتم تا سیزدهم بهمن‌ماه به مدت پنج روز خواهد بود. اردوی گروه جهادی منتظران ظهور نیز هفتم تا یازدهم بهمن‌ماه به‌منظور انجام فعالیت در زمینه‌های فرهنگی، مشاوره، آموزشی و عمرانی در کردستان برگزار می‌شود.

در روزهای گذشته نیز بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‌نور کازرون اردوی گروه جهادی شهید حاج‌جاوید مرحمتی را در روستای کم‌برخوردار عرب فامور برگزار کرد و دانشجویان بسیجی دانشکده پرستاری ملایر نیز در قالب گروه جهادی شهید سیاهکالی اردوی یک‌روزه جهادی در روستای چشمه‌پهن برگزار کردند. گروه جهادی افسران ولایت بوشهر هم هفته گذشته (سوم و چهارم بهمن‌ماه) به روستای تنگتون بخش بوشکان اعزام شدند.

*منبع فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top